Miksi moni haluaa "mielenrauhan" takia maksaa 39 sentin kiinteää hintaa sähköstä eikä keskimäärin 25 senttiä maksavaa pörssisähköä?
Joulusta asti pörssisähkö on ollut paljon edullisempaa. Tänäänkin keskimäärin 7,7 senttiä.
Onko se niin, että vanhempi väki arastelee muuttuvaa sähkön hintaa ja haluaa maksaa kiinteää hintaa, vaikka se tulee paljon kalliimmaksi?
Kommentit (91)
Ei se johdu siitä.
Nuoremmalla väellä ei ole elämänkokemusta. Myös harjoittavat jälkiviisautta vailla mitään rajaa. Myös olen hämmästynyt, ettei ole kokonaisuuden ymmärryksen taitoa, niin paljon kuin onkin koulutukseen laitettu varoja.
Joulukuun laskussa oli pörssisähkön keskihinta 21 senttiä.
Sen pörssisähkön keskimääräisen hinnan kun tietää vasta jälkikäteen.
Ettei tarvitse kellosta kytätä milloin saa pestä pyykkiä tai saunoa.
Yllättävän hyvin tuo kulutuksen siirtäminen halvemmille tunneille on onnistunut, vaikka etukäteen se tuntui elämää rajoittavalta.
Meillä pörssisähkölaskuissa keskihinta on ollut paaaljon edullisempi kuin mitä olisi ollut kiinteähintaisella. Ollaan säästetty yli 1000 euroa ilman sen suurempia kikkailuja.
Keskihinta on siinä hyvä, että sähkölämmitys kuluttaa aika tasaisesti ympäri vuorokauden.
Minu kulutuksesta enin osa tapahtuu 16-23 aikavälillä. Vuorokauden keskihinta on minun kohdalla hyvin huono mittari. Mitä olen lukemia seurannut, niin minun kulutusaikana maksaisi roimasti enemmän kuin kiinteä hintaisella sopimuksella.
Vierailija kirjoitti:
Ettei tarvitse kellosta kytätä milloin saa pestä pyykkiä tai saunoa.
?? Jos keskihinta on pörssisähkössä vaikka 10 senttiä, niin maksat ilolla koko ajan 40 senttiä?
Ei kai kellosta tarvitse mitään katsoa, jos lasku ei kuitenkaan ikinä nouse yli 40 sentin hinnoista. Päinvastoin. Suurimman osan maksat 1/4 siitä, mitä kiinteällä maksaisit.
Itselleni on huima ero, maksanko 100€ vai 400€ sähköstä. Jos vaikka kuukauden maksaakin enemmän, sen on jo ennakkoon säästänyt tavallaan ja silloin voi hetken pelatakin kellon kanssa.
Minä kulutan välillä 8-14, taitaa olla kalleimmat tunnit.
vakaus vs epävakaus. arvattavuus vs arvaamattomuus. pakko olla asiassa skarppina vs ei pakkoa.
En tiedä, maksan 6 ct/kwh kiinteähintaista joten melko sama.
Kaikkea ei tarvitse aina ajatella taloudellisen hyödyn maksimoimisen näkökulmasta. Jos siihen on varaa. Itseäni ei haittaa maksaa vähän enemmän jos ei tarvitse päivittäin kuormittaa itseään sellaisella epäkiinnostavalla asialla kuin sähkö.
En tiedä. Mun mielenrauha maksaa maaliskuun alusta lähtien seuraavat kaksi vuotta 13snt/kwh.
Nyt ei kannata kiinteää ottaa,hinnat jyrkässä laskussa.On omavaraisuutta ollut ilman seisovaa Olkiluotoakin saati sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei kannata kiinteää ottaa,hinnat jyrkässä laskussa.On omavaraisuutta ollut ilman seisovaa Olkiluotoakin saati sen jälkeen.
Nytkin on=
Kulutus
10 286 MW
Tuotanto
10 892 MW
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea ei tarvitse aina ajatella taloudellisen hyödyn maksimoimisen näkökulmasta. Jos siihen on varaa. Itseäni ei haittaa maksaa vähän enemmän jos ei tarvitse päivittäin kuormittaa itseään sellaisella epäkiinnostavalla asialla kuin sähkö.
Jos kerran on varaa, niin mitä hötkyillä? Pörssillä vetelet vaikka 5kk 10sentin keskihinnalla. 1kk menee 40sentin keskihinnalla.
Kiinteällä 40senttiä joka hetki.
Kummalla säästät? Ai niin. Et halua kuormittaa itseäsi.
Moni mielellään maksaa muutaman kympin kuukaudessa extraa siitä hyvästä, ettei tarvitse kyttäillä pörssisähkön hintaa alvariinsa.
Maksaahan moni vakuutuksiakin, jotka loppujen lopuksi ovat aivan turhia jos korvaustilastoja miettii.
Keskimääräinen hinta on varsin huono mittari korkean pörssi sähkön hinnan aikana.
Jos kulutus on sellaista että ei isoja muutoksia kulutusaikoihin pysty/halua tekemään, niin se kiinteä saattaa tulla halvemmaksi