Imetystietoiset,auttakaa!
Mun poika, kohta 1-vuotias on käynyt rinnalla aina tosi tiheään. Nyt hänellä korvatulehdus ja ei suostu rinnalle ollenkaan! Tähänkö imetys nyt loppui??
Muutakaan poika ei huoli, ei velliä, ei maitoa kupista. Eli johtunee kipeästä olosta, ettei ota rinnastakaan. Mutta mun pitäisi saada rinnat tyhjennettyä ja kun poika ei suostu rinnalle... Olen jo aikoja sitten myynyt kaikki pumput ym.. Aamulla sain imetettyä kun laitoin jäätelöä ; ) rinnoille. Mutta ennen rinta kelpasi edes lohduksi, nyt ei ollenkaan... Oisin vielä halunnut imettää, mutta ei kai onnistu... :((
Kommentit (9)
Mutta kokeilen nyt jätskikikalla tämän päivän...
Imeminen tosiaan sattuu kipeään korvaan. Meilläkin on tullut päiviä, jolloin lapsi ei ota rintaa (mulla kolme lasta ja kikilla sama juttu).
Nää kaikki lakkopäivät ovat olleet kipeänä, joko kovassa flunssassa tai sitten korvatulehduksessa.
Itse olen huomannut, että seuraavat asiat auttaa:
-Kipulääkettä annosteluohjeen mukaan
-pystyasento imetettäessä, lapsi voi istua sylissäsi täysin pystyasennossa, napa napaa vasten
-nenän tyhjennys pikkuniistäjällä ja nenäsuihke (1 vuotiaalle saa antaa Otrivinia, joka on lapsille 1-10 vuotiaille)
Hän on varmaan jo saanut antibiootit korvatulehdukseen?
Meillä ne on alkaaneet helpottaa noin kolmantena päivänä kuurin aloittamisesta. Harmi kun markkinoilta poistettiin puuduttavat korvatipat, kuulin kyllä että Yliopiston Apteekki myy niitä edelleen, mutta meillä päin ei ole Yliopiston Apteekkia =(
Ne tipat on loistoapu! Kannattaa kysäistä apteekista kuitenkin.
Toi jäätelön laittaminen tisuihin hieman epäilyttää minua.. Jo ihan siksi, että minulla ainakin on kylmänarat rinnat.. toivottavasti et kehitä itsellesi rintatulehdusta!
Ja toiseksi sen takia, että anna ennemmin jäätelö jäätelönä (lasketaan nesteeksi, sanottiin joskus lastenpolilla). Ettei käy vaan niin, että poika haluaa aina tisuille jäätelöä.. ja imetys loppuu sitten sen takia.
t. -mm- (yleensä odotuspuolella palloilen..)
ja sinä käyt suihkulla huljuttelemassa ja lämmittelemässä rintojasi ja kevyesti hierot niitä nänniin päin menevin liikkein jotta pahin pakotus ja maidon pakkaantuminen helpottaa eikä tule tukoksia/tulehduksia.
Imettämisen ei tarvitse tuohon loppua!
ja myös Pronaxen kipuun.
Jäätelöä laitoin epätoivossa, kun en muutakaan keksinyt ja rinnat olivat räjähtämispisteeseen asti täynnä! Ja poika ei suostunut rinnalle. Nyt sain edes rinnat kerran tyhjiksi.
Aamulla " pakkojuotin" vähän velliä, mutta tuntuu pahalta pakottaa lapsi siihen. Mutta pakkohan se on, jos ei muuten suostu. On virkeän oloinen, konttii pitkin asuntoa nyt.
ap
En muista, oliko lapseni aikoinaan sairas vai päättikö muuten vaan lakkoilla, mutta joka tapauksessa hän ei suostunut imemään rintamaitoa.
Onnistuin jatkamaan imetystä seuraavalla tavalla: kun lapsi oli päiväunilla, makoilin vieressä ja odotin että hänen suunsa alkoi tehdä imemisliikkeitä, niin kuin imisi tuttia. Siihen vain varovasti rinta tutin sijasta, lapsi alkoi imeä ja olo helpottui huomattavasti! Herättyään lapsi ei huolinut rintaa, mutta unessa ollessa taas kelpasi. Muutaman " huijauksen" jälkeen lapsi unohti olleensa lakossa. Sitä imetystä jatkuikin sitten siihen saakka, kun poika oli kaksi ja puoli.
Heti alkaa itku ja vääntö! Mutta yritän tuotakin konstia. Onneksi täältä saa vertaistukea, kiitos!
ap
oliko tulehdus selvä? ihan vain korvan punoitukseen ei kannata antibioottia ottaa, tämä hieman asian vierestä:)
Jos eilen aloitettu antibiootit niin tänään lääkkeen pitäis ruveta tehoamaan! jos vaikuttaa ettei tehoa niin soitto lääkärille ja toinen lääke kehiin, korvatulehduksissa on suht usein tehottomia lääkkeitä käytössä.
Ja Yliopiston apteekeista saa puuduttavia korvatippoja kun pyytää sellaisia, sekoittavat mikstuuran siellä odottaessasi.
-5-
Sekoita 1 tippa tea tree-öljyä muutamaan tippaan auringonhattu-uutetta ja sekoita tämä teelusikalliseen lämmintä, kiehautettua vettä. Kaada seos korvaan ja laita pumpulitupot korvien suulle. Auttaa todella nopeasti; vie kivun ja parantaa yleensä myös tulehduksen. Vie lapsi vyöhyketerapeutille tai homeopaatille, lapsi saa nopean avun. Antibiootit ovat yleensä täysin turhia korvatulehduksessa. Jos kuitenkin haluat niitä antaa, muista antaa myös maitohappobakteereita.
Tai kokeile vaan jäätelön kanssa, jos lapsi vielä imisi. Varmaan imemättömyys johtuu huonosta olosta, mutta pitää sinun lapsi saada jotakin juomaan, ettei kuivu. Kun olo paranee, hän voi vielä hyvinkin jatkaa imemistä.