Nyt kun vaalit tulevat niin toivon että joku alkaisi Suomessa oikeasti ajaa lapsiperheiden asiaa. Hyvinvointivaltiossa neuvolat, päiväkodit, koulut yms pitäisi toimia niin että perheet voisivat hyvin
Jos lapsiperheet voivat pahoin niin se voi tulla pitkällä aikavälillä todella kalliiksi. Hyvinvointi lapsena ja nuorena taas kantaa pitkälle elämässä.
Milloinhan näistä tulisi suosittuja teemoja?
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2015 kahden lapsen päivähoitomaksu oli meiltä kahdelta työssäkäyvältä 580€/kk ja pikkukoululaisen ip-kerho 100€/kk. Täällä Suomessa.
Siinä kun aamulla raahasi väsyneitä lapsia päivähoitoon, jonka piti olla jotain laadukasta varhaiskasvatusta mutta joka olikin pelkkää vaihtuvaa hoitajaa ja muita hakkaavia erityislapsia. Niin kyllä laittoi ketuttamaan aivan huolella puolituttu yh, joka vei oman jälkikasvunsa päiväksi hoitoon eikä maksanut siitä mitään. Ja itse sitten kotiin nostelemaan yhteiskunnan rahoja.
Jos kerran tällainen varhaiskasvatus on haluttu luoda, ja kouluun tuoda integraatiot, niin voisitteko päättäjät sitten todella laittaa tähän haluamaanne hullunmyllyyn tarpeeksi rahaa? Että sen samaisen yh:n nyt viidennettä luokkaa käyvä erityiskakara sitten varmasti myös päätyisi kunnolliseksi veronmaksajaksi eikä ostarille myymään huumeita, kuten kehityskulku nykyään valitettavasti näyttää olevan.
Siis itsekin sain varhaiskasvatuksen ilmaiseksi hyvin pienien tulojen takia, ja oma lapsi on erityislapsi MUTTA olen sun kanssa niin samaa mieltä tuosta että mikä paikka viedä lapsi. Oma lapsi herkkä, syrjäänvetäytyvä, ujo autistipoika, ei ole ikinä satuttanut ketään ja siellä se sitten oli viiden semmosen tulevan stevarin pieksettävänä eskarissa, viitenä päivänä viikossa ja laki sitoo viemään eskariin vaikka hoitajat ei saa väkivaltaa millään loppumaan, eli pakko viedä lapsi pahoinpidelväksi yleisen sivistyksen ja hyvinvoinnin nimessä. Tiiättekö mikä suru on, kun lapsi voi huonosti, pelkää, heräilee jatkuviin painajaisiin ja eskari vuoden lopussa toteaa lakonisesti että äiti ei mua enää haittaa kun ne lyö, mä en enää välitä. Eikä kukaan nostanut sormeaan että kiusaaminen loppuisi. Kiusaaminen oli ryhmän kulttuuri, se ei kohdistunut vaan minun lapseen vaan kaikkiin. Kaikki se työ mitä minä tein kasvattaakseni melt downeja saavan lapseni olemaan silti väkivallaton, meni kankkulan kaivoon. Parempi olisi ollut hänellä kotona, turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin terveydenhuolto kuntoon. Sitä tarvitsee jokainen.
Yhden luukun periaate. Hoidetaan tauti pois/aisoihin, ei sen kolmea eri oiretta kolmella eri lääkärikäynnillä.
Vanhuksille omat "neuvolat", jolloin eivät ole enää heti tukkimassa terveyskeskusten tai sairaaloiden päivystyksiä.
Vanhukset ei tukkisi yhtään mitään terveyskeskusta, jos suostuttaisiin hoitamaan kokonaisuutta eikä yksittäisiä oireita. Isoäidilläni on vakava sydämen vajaatoiminta, hän syö siihen kelakorvauksetonta lääkettä, jonka hinta on 600 e/kk. Joka kerta, kun isoäiti joutuu käymään lääkärissä - oli syy mikä tahansa - poistaa terveyskeskuslääkäri tämän lääkkeen ja laittaa tilalle jotain muuta. Tästä alkaa aina noin 4 kk kestävä kierre, jonka aikana isoäiti joutuu sydämen vuoksi päivystykseen ja edelleen osastolle, lääkitystä yritetään kohdalleen, ei onnistu ilman sitä kallista valmistetta ja lopulta resepti pitää käydä hakemassa yksityiseltä puolelta. Sitten isoäiti kotiutetaan kuntoutusosaston kautta, käydään monet kotiutuspalaverit tietenkin ilman isoäitiä (tervepäinen, itsestään huolehtiva ihminen) ja kotisairaanhoidosta löytyy takuuvarmasti se yksi hoitaja, joka huomaa kalliin lääkkeen ja ryhtyy ottamaan yhteyttä lääkäriin, että kun tällä on tämmöinen, se on hurjan kallis, se pitää vaihtaa...
Kyllähän tän yhteiskunnan voinnin ja tason voi mitata niinki, että kun viisi turvallisuusalan ammattilaista pitelee kiinni vainajaa minuuttikaupalla (jos se on vaikka zombi!)niin kenenkään mielestä mitään ei mennyt vikaan ja kaikki meni oppikirjan mukaan. Suomi, sivistyneiden ja oppineiden, maailman onnellisin maa. Mikä vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tietää että sairaan lapsen kanssa pääsee lääkäriin niin on turvallisempi olo. Tai että koulussa on hyvä meininki, hauskaa ja opitaan.
Nämä on arvokysymyksiä siitä, mitä pidetään tärkeänä.
Tuttu opettaja kysyi, miksi koulussa pitäisi olla hauskaa. Oppiminen ei sitä aina ole, pitää kerrata ja keskittyä ja pinnistellä, että muistaa ja oppii. Hauskuuden vaatimus tähän nykysysteemiin on ajanut, oppilaat saavat itse valita, mitä on tarpeen oppia ja mistä siitä asiasta haluavat oppia, vaikka mitää perusteita vaikka aakkosista tai kertotaulusta ei olisi olemassa tai lapsella ei olisi mitään käsitystä siitä, mikä se avaruus on, josta hän haluaa tietää kaiken.
Tärkeintä olisi opettaa ensin perusasiat hyvin, vaikka ilman hauskuutta, ja vasta sitten lähteä sille tielle, että meillä kaikilla on koko ajan mahtavan kivaa.
Minä käsitin tuon hyvän meiningin niin, että koulussa jokainen oppii eikä tipu kärryiltä, ketään ei kiusata ja että on rauhalliset luokat ja mukava tulla kouluun.
Harva vanhempi ajattelee mitään sirkushuveja tai lasten naurattamista tuolla hyvällä meiningillä vaan sitä, että opitaan hyvin ja kellään ei ole kamalaa opettajien tai muiden oppilaiden vuoksi.
Hyvällä opettajalla on auktoriteettiä JA pilke silmäkulmassa. Ei tarvitse olla seipään niellyt huutaja kuten opettajat ennen vanhaan.
Minä luin ihan koko lauseen eli "Tai että koulussa on hyvä meininki, hauskaa ja opitaan." Hyvä meininki ei siis ole synonyymina hauskuudelle, se on ihan oma kokonaisuutensa ja tätähän nykyisin vaaditaan, että on hauskaa. Vaivannäkö ei ole tästä maailmasta enää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tän yhteiskunnan voinnin ja tason voi mitata niinki, että kun viisi turvallisuusalan ammattilaista pitelee kiinni vainajaa minuuttikaupalla (jos se on vaikka zombi!)niin kenenkään mielestä mitään ei mennyt vikaan ja kaikki meni oppikirjan mukaan. Suomi, sivistyneiden ja oppineiden, maailman onnellisin maa. Mikä vitsi.
"kenenkään mielestä mitään ei mennyt vikaan "
Mistä työ väite kumpuaa? Eikö tässä enemmänkin ole ongelma, että meni niin paljon vikaan, ettei tiedetä mistä aloittaa?
Olen lapseni jo hoitanut ja kasvattanut. En enää lämpene noille teemoille. En tiedä lämpenenkö enää oikein millekään tarkalleen ottaen. Olen niin väsynyt ja kyllästynyt tämän maan toimimattomuuteen.
Pieni ongelma sinänsä mutta ärsyttää kun kaupasta ei enää saa edes kunnon talvikenkiä. Kun mikään ei enää toimi kitkattomasti ja kaikki pitää vain muuttaa joko huonomnaksi tai muuten typerämmäksi.
Julkiset menot alas, kasvattakaa itse kakaranne. Ja katsokaakin, ettei niistä tule katujengiläisiä!
Kokoomus on koko ajan lapsiperheiden asialla, samoin kuin ahkerien työntekijöiden. Molempien on ymmärrettävä kuitenkin talouden perusresepti, eli leipominen. Kakku on aina ensin leivottava ja kasvatettava, ennenkuin siitä voidaan jakaa lapsiperheille ja työntekijöille jotain. Täytyy priorisoida ja huolehtia kannusteista, jotta kilpailukykyä saadaan nostettua niin paljon, että osinkoja riittää jaettavaksi pääomasijoittajille. Varojaan kuluttamalla pääomasijoittajat tuovat verotuloja. Näistä verotuloista kertyy sitten priorisoimalla pullanmurusia lapsiperheille ja työntekijöille keskenään jaettavaksi.
No johan lapsiperheitä hemmotellaan muutenkin,mitä vaaditte vielä??
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus on koko ajan lapsiperheiden asialla, samoin kuin ahkerien työntekijöiden. Molempien on ymmärrettävä kuitenkin talouden perusresepti, eli leipominen. Kakku on aina ensin leivottava ja kasvatettava, ennenkuin siitä voidaan jakaa lapsiperheille ja työntekijöille jotain. Täytyy priorisoida ja huolehtia kannusteista, jotta kilpailukykyä saadaan nostettua niin paljon, että osinkoja riittää jaettavaksi pääomasijoittajille. Varojaan kuluttamalla pääomasijoittajat tuovat verotuloja. Näistä verotuloista kertyy sitten priorisoimalla pullanmurusia lapsiperheille ja työntekijöille keskenään jaettavaksi.
Tuo reaganilainen trickle down -höpötys ei ole toiminut USAssakaan.
Kertokaapa minulle mistä rahat noihin?
Älkääkä ehdottaa verojen korotuksia tai velkaa. Verot ovat jo nyt liian korkealla. Ellei sitten sellainen käy että lapselliset kustantavat omat huvinsa korkeamman verotuksen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Älkääkä ehdottaa verojen korotuksia tai velkaa. Verot ovat jo nyt liian korkealla. Ellei sitten sellainen käy että lapselliset kustantavat omat huvinsa korkeamman verotuksen avulla.
Mistä rahat vaihtoehtokustannukseen?
Millä maksat kun nuorella on paha olla koulussa, syrjäytyy eikä koskaan kestä työelämässä ja kulut on miljoonan? Mistä otat rahan siihen?
Voisiko vanhemmat vain ihan itse huolehtia noista asioista?
Mitäs jos ei tekisikään kuin sen verran lapsia, mitkä jaksaa hoitaa itse ja joille on varaa palkata hoitoapua, ja viedä tarvittaessa yksityislääkärille, ja joiden koulunkäynnissä pystyy auttamaan?
t. äiti, joka ainoa lapsi ei ollut aikanaan päiväkodissa kuin pari kk kunnes järjestettiin hoito muulla tavalla, ja joka saa kymppejä siitä huolimatta, että koulu on mitä on, koska katsotaan yhdessä läksyt läpi ja opetetaan tarvittaessa
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos ei tekisikään kuin sen verran lapsia, mitkä jaksaa hoitaa itse ja joille on varaa palkata hoitoapua, ja viedä tarvittaessa yksityislääkärille, ja joiden koulunkäynnissä pystyy auttamaan?
t. äiti, joka ainoa lapsi ei ollut aikanaan päiväkodissa kuin pari kk kunnes järjestettiin hoito muulla tavalla, ja joka saa kymppejä siitä huolimatta, että koulu on mitä on, koska katsotaan yhdessä läksyt läpi ja opetetaan tarvittaessa
naiivia ajatella että koulu olisi sama kaikille
Riippuu kaupungista ja koulusta ja ihan luokastakin että mitä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä rahat vaihtoehtokustannukseen?
Millä maksat kun nuorella on paha olla koulussa, syrjäytyy eikä koskaan kestä työelämässä ja kulut on miljoonan? Mistä otat rahan siihen?
Vaihtoehtoja on kaksi:
1. Eletään velalla, lopetetaan/heikennetään verotusta eikä välitetä velan maksusta. Rahaa tulee taikaseinästä.
2. Leikataan valtion menoja yli 10 miljardilla, jotta saadaan alijäämäisyys kuitattua ja ylimenevällä osuudella panostetaan noihin asioihin. Ei eletä velaksi eikä tarvetta korottaa veroja.
Kumman valitset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
naiivia ajatella että koulu olisi sama kaikille
Riippuu kaupungista ja koulusta ja ihan luokastakin että mitä se on.
Enhän minä niin ajattelekaan. Omakin lapsi on ollut kahdessa hyvin erilaisessa koulussa, ja nykyinen on juuri tällainen uusi luokaton yhteistilakaaoskoulu, jossa asiat jäävät oppimatta jos niitä ei kotona vahdi. Siksi pitääkin olla vain sen verran lapsia, ettei oppimista joudu jättämään koulun armoille, kun se voi olla mitä vaan.
Hullua on säästää niin että nyt ei kuluta 10 euroa vaan maksaa seuraavat vuodet 50 euroa siitä että perusasiat ei toimineet.
Lapsen koulutus on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Se maksaa itsensä takaisin.
Miten päättäjät eivät ymmärrä vaikka moni itse kouluttautuu?
Vierailija kirjoitti:
Lapsen koulutus on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Se maksaa itsensä takaisin.
Miten päättäjät eivät ymmärrä vaikka moni itse kouluttautuu?
Millä rahalla???
Minä käsitin tuon hyvän meiningin niin, että koulussa jokainen oppii eikä tipu kärryiltä, ketään ei kiusata ja että on rauhalliset luokat ja mukava tulla kouluun.
Harva vanhempi ajattelee mitään sirkushuveja tai lasten naurattamista tuolla hyvällä meiningillä vaan sitä, että opitaan hyvin ja kellään ei ole kamalaa opettajien tai muiden oppilaiden vuoksi.
Hyvällä opettajalla on auktoriteettiä JA pilke silmäkulmassa. Ei tarvitse olla seipään niellyt huutaja kuten opettajat ennen vanhaan.