En jaksa tungettelevia vanhempiani, aina tunkemassa kylään kun työviikko loppuu
Heillä ei ole mitään tekemistä eläkkeellä, joten he vaan odottavat perjantaita että vapaudun töistä ja sitten tunkevat kylään täynnä energiaa. Olen itse todella väsynyt työviikon jälkeen enkä jaksa olla heidän seurassaan. Olen yrittänyt sanoa tätä, mutta tuntuu että he loukkaantuvat. Olen myös yrittänyt keksiä heille jotakin harrastuksia viikolle, että saisivat kulutettua energiaansa siellä, mutta eivät tee mitään vaan odottavat perjantaita että pääsevät kyläilemään ja purkamaan viikon patoutuneen energian. Ja minä olen itkuisen väsynyt ja mustilla silmänaluksilla kun en jaksaisi. Nytkin meni viikonloppu ihan pilalle ja huomenna taas töihin.
Kommentit (71)
Sano heille, että aiot nyt itsenäistyä, ja siihen ei kuulu jokaviikkoinen vanhempien vierailu.
Vierailija kirjoitti:
Sano heille, että aiot nyt itsenäistyä, ja siihen ei kuulu jokaviikkoinen vanhempien vierailu.
Olen 35-vuotias, asetelmat on jo vakiintuneet. Oma syy tietysti kun olen aina ollut kiltti, mutta nyt ei vaan jaksaisi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä olette?
Olen 35, vanhemmat on siinä n. 7-kymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä olette?
Olen 35, vanhemmat on siinä n. 7-kymppisiä.
ap
Kuulostaa tosi oudolta. Minkä ikäinen olet, ja kauanko vanhempasi viettävät aikaa luonasi? Etkö voi sanoa, että olet menossa ystävän luo kylään tai kavereiden kanssa ulos, harrastukseen tms.? Valkoinen valhe tuollaisessa tilanteessa olisi ihan ok.
Hankala tilanne, ymmärrän täysin.
Voitko sanoa, että et ole kotona tulevana viikonloppuna? Tai mikä vastaus on, jos sanot että voitte nähdä seuraavalla viikolla?
Ensi viikonlopuksi olet - harmien harmi - varannut jo "ajat sitten" viikonloppureissun ihan muualle. Ei kai heillä sentään avaimia asuntoosi ole? Lukot vaihtoon, jos on.
Saat vapaan viikonlopun, kun ilmoitat olevasi tartuttavasti sairaana.
Onhan näitä: flunssa, influenssa, korona, vatsatauti, oksennustauti.
Voit myös järjestää suljettuja bileitä: sateenkaarikaverit, nudisti-illalliset, yksinäisten kerho, hyljättyjen itkuklubi...
- Vain taivas ja mielikuvitus rajana.
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne, ymmärrän täysin.
Voitko sanoa, että et ole kotona tulevana viikonloppuna? Tai mikä vastaus on, jos sanot että voitte nähdä seuraavalla viikolla?
Olen joskus valehdellut, mutta sitten täytyy keksiä missä muka on ja selvittää sitä. Joskus olen lähtenyt viikonloppuna reissuun ihan vain siksi että saan omaa aikaa. Tästäkin on vähän närkästytty, koska mukaankin olisi voinut pyytää.
Tiedän että tämä kuulostaa nyt todella oudolle, mutta jotenkin se vaan meni tähän kun jäivät eläkkeelle. He ovat passivoituneet täysin ja tukeutuvat kaikessa minuun. He eivät edes halua yrittää harrastaa mitään, vaan odottavat että pääsevät luokseni viikonloppuna tai minun pitää mennä sinne.
ap
Miten pitkään he viipyvät luonasi kun tulevat? Oletko ainoa lapsi? Nyt alat keksiä itsellesi muuta menoa, vaikka kuvitteellista, minkä varjolla saat kiellettyä vanhempiasi tulemasta. Siitä voi toki aiheutua heille aluksi hiukan mielipahaa, mutta kyllä heidän on se kestettävä.
Mun appivanhemmat.
Pölähtävät kutsumatta kylään lauantaina aamuseiskalta ja kuvittelevat että me nyt vaan viihdytämme heitä koko viikonlopun eikä meillä voi olla muuta.
Ilmoitat harrastuksesta, jossa kokoontumiset ovat perjantaisin klo xx, harrastus ontuetty valkoinen valhe.
Minusta teillä on outo suhde, kun omille vanhemmille ei voi sanoa, että nyt ei sovi, olen uupunut töistäni ja haluan levätä.
Korona helpotti tätä tilannetta jonkin verran, mutta vain hetken, ja sitten otettiinkin se aika korkojen kera takaisin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mun appivanhemmat.
Pölähtävät kutsumatta kylään lauantaina aamuseiskalta ja kuvittelevat että me nyt vaan viihdytämme heitä koko viikonlopun eikä meillä voi olla muuta.
Miksi menit naimisiin ääliön kanssa joka ei saa vanhempiaan kuriin.
Ai niin, et muita saanut kuin sen typeryksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun appivanhemmat.
Miksi menit naimisiin ääliön kanssa joka ei saa vanhempiaan kuriin.
Ai niin, et muita saanut kuin sen typeryksen.
Juuri tämä, ensi valitaan puolisoksi täydellinen tollo ja loppuelämä ihmetellään.
Kyllä mun mies sanoisi omille vanhemmilleen, että hypätkää takasin autoon ja ajelkaa kotiin. Meillä on nyt muuta menoa, seuraava vierailu sovitaan etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat harrastuksesta, jossa kokoontumiset ovat perjantaisin klo xx, harrastus ontuetty valkoinen valhe.
Minusta teillä on outo suhde, kun omille vanhemmille ei voi sanoa, että nyt ei sovi, olen uupunut töistäni ja haluan levätä.
Meillä ei ole koskaan voitu puhua suoraan enkä minä ole koskaan voinut sanoa mitä haluan tai mitä mieltä olen. Niin se vaan on aina ollut. Tiedän ettei se ole normaalia, mutta sen kuvion rikkominen on nyt todella hankalaa, koska se on muodostunut lapsesta saakka. He tulkitsevat sen ihan väärin ja ottavat suoranaisena hylkäämisenä jos sanon että ei sovi nyt. Haluaisin että näkisimme esim kerran kuussa, ei joka viikonloppu, mutta se ei vaan ole mahdollista.
Minun on siis oltava tässä se 20-30 vuotta. Sitten olenkin itse jo vanha. Näin ajattelen joskus katkerasti.
ap
Nyt suosittelen syvästi, sun itsesi kannalta että laitat rajat.
Aluksi se varmaan tuntuu kurjalta ja vanhemmat saattaa laittaa marttyyrin viitan harteilleen.
Sano heille miltä susta tuntuu, että rankka työviikko takana ja haluaisit olla yksin. Vousitko vaikka sopia niin, että jatkossa kövisit heidän luonaan? Vaikka joku viikonloppu happihyppely heidän suuntaan jne?
Joskus se tuntuu kurjalta, mutta se on niin tärkeää asettaa rajat. Ja heidän on kyllä kunnioitettava niitä.
Tämä asia on heille jotenkin vaikea tajuta, koska heidän psykologiassaan ei vaan voi olla työviikon jälkeen väsynyt tai haluta vaan olla. Aina pitää tehdä jotakin. Jos sanon, että ette voi tulla koska haluan levätä, se on sama kuin sanoisi että ette saa tulla koska en halua teitä enkä tykkää teistä. Näin he sen kokevat. Todella haastava tilanne. Ja asutaan samalla paikkakunnalla, niin että en pääse edes välimatkan taakse karkuun.