Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikan perheessä lainakulut nousivat yli tuhannella eurolla ja lähes kaikesta pitää säästää

Vierailija
14.01.2023 |

Iltasanomien seuraava köyhä perhe Espoosta.

Espoolainen Mika asuu vaimonsa ja kolmen kouluikäisen lapsen kanssa hiljattain valmistuneessa omakotitalossa. Vaimo on töissä varhaiskasvatuksen alalla, Mika yksityisellä puolella. Perhe on hieman keskituloista kotitaloutta parempituloinen.
Taloprojektin takia lainaa on paljon, ja lyhennykset ovat nousseet peräti yli tuhat euroa kuukaudessa.

Se on ihan hurjaa. Palkkataso ei ole vastaavasti noussut, mutta esimerkiksi ruuan hinta on. Meidän pitää ihan tosissaan katsoa, mitä ruokakaupasta ostetaan. Ensimmäistä kertaa tällainen tilanne, että tonnikalapurkkeja katselee, no opiskeluaikoina viimeksi.

Jauhelihaa, kanankoipia, ne ovat halpoja. Kirjolohi on valtavan kallista. Joulupöytään jäi savulohi ostamatta.

Kaupparyhmää on vaihdettu halvempaan.

Mika kertoo, että perhe on joutunut säästämään myös vaatehankinnoissa.

En ole paitojakaan hetkeen ostanut. Alkaa kaulukset jo kulumaan, kohta hihat risaisena varmaan mennään tuolla asiakkaiden kanssa, hän heittää.

Perhe on tottunut käymään Lapissa kevättalvella.

Nyt se ei onnistu, eikä myöskään etelänreissulle pystytä lähtemään ainakaan tänä vuonna, jos ei ihmeitä tapahdu.

Joskus olemme jouluna lentäneet pohjoiseen, nyt menimme omalla autolla. Eikä menty hotelliin matkan varrella, vaan siskon luona yövyimme.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009322702.html

Kommentit (1482)

Vierailija
561/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole halpa velka näkynyt hinnoissa(hevonpaskaa) ja nyt tuli inflaatio päälle. Taitaa joku paikka pettää kohta.

Asunnoissa voi olla korkea hinta, mutta ne ei mene kaupaksi. Välillä niitä otetaan pois ja vaihdetaan kiinteistövälitys toimistoa ja laitetaan eri kuva esim. kuva keittiöstä.

Lukee uusi ja välitystoimisto on vain vaihtunut.

Kappas kuva on keittiöstä, ei ulkoa otettu.

Keväällä tulee varmaan myyntiin ne samat mökit mitkä oli viimekesänä myynnissä ja olleet talven pois myynnistä.

Korpimökit nousee vielä arvoon arvaamattomaan kun sota leviää läntiseen Eurooppaan, hengissä pysyminen on kuitenkin yleensä prioriteetti 1

Luuletko, että korpimökkeihin ei löydetä. Ja lentokoneet on keksitty.

Ja hävittäjät ja helikopterit.

Vierailija
562/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole halpa velka näkynyt hinnoissa(hevonpaskaa) ja nyt tuli inflaatio päälle. Taitaa joku paikka pettää kohta.

Asunnoissa voi olla korkea hinta, mutta ne ei mene kaupaksi. Välillä niitä otetaan pois ja vaihdetaan kiinteistövälitys toimistoa ja laitetaan eri kuva esim. kuva keittiöstä.

Keväällä tulee varmaan myyntiin ne samat mökit mitkä oli viimekesänä myynnissä ja olleet talven pois myynnistä.

Korpimökit nousee vielä arvoon arvaamattomaan kun sota leviää läntiseen Eurooppaan, hengissä pysyminen on kuitenkin yleensä prioriteetti 1

Ja hävittäjät ja helikopterit.

Ehkä täytyisi ostaa asunto Italiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
564/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä korpimökeillä on jo ne kymmenet tuhannet suomeen sotaan karkkun saapuneet venäläiset sotilaat. Ne on jo varattu. Suomalainen palaa maakuoppaan.

Vierailija
565/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pääasia että eläkeläislle korvattiin inflaation vaikutukset heti täysimääräisinä kun työssäkäyvät saavat tyytyä 2% korotuksiin. Ei Suomessa kannata työtä tehdä.

Ehkä ne eläkeläisetkin ovat saaneet aikanaan töissä ollessaan ne 2 prosentin korotukset?

Vierailija
566/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että korpimökit on ensimmäisiä tuhoamiskohteita, sota käydään asutuskeskuksissa ja ensimmäisenä tuhotaan kaupungit,lentokentät ja energialaitokset.

Vierailija
567/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, Lapin lomien karsiminen kurjistaa pohjoisen yrittäjiä, hotellibisnestä, majoitusliikkeitä, rinnebisnestä ja jopa niitä kahviloita ja muita palveluita joita ajomatkan aikana tarvitsee.

Puhumattakaan muuten tarvittavista parturipalveluista, kosmetologi tms. 

Varakkaiden köyhtyminen on iso uhka monille pienipalkkaisille. Minun mielestä on aivan turha ilkkua näitä hyvin toimeentulevia, se paska valuu tuulettimesta ihan kaikkien niskaan.

Vierailija
568/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausitulot 15000 € plus lapsilisät, joutuu jo miettimään rahankäyttöä

Vierailija
569/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole velkaa. Olen kyllä hyvätuloinen mutta asun vuokralla ja mukavasti.

Mä olen säilynyt demarina senkin jälkeen, kun oma elintason nousu alkoi ja kiihtyi. Mä jaksan puolustaa aina heikompaa ja mielelläni maksan veroja, jotta siitä saisi edes jotain hyvää kaikille.

Mulla itsellä hyvä työnantaja ja teen töitä mistä huvittaa mutta tunnen surua ja turhautumista niiden puolesta, joita juoksutetaan terveyskeskuksissa hakemassa saikkulappua, koska työnantaja ei luota. Jne jne, listaa voisi jatkaa vaikka kuinka.

Siksi mä en ymmärrä tässä ketjussa esiintyvää vihaa ja raivoa. Kyllä, osa meistä hyvätuloisista on nousukkaita ja ääliöitä, haluavat näyttää ja ovat unohtaneet mistä ovat tulleet.

Mutta pointti tässä on, että me hyvätuloiset kannatellaan tätä maata. Ja kun meiltä loppuu maksukyky, teillä kaikilla muilla alkaa myös alamäki.

Kun mä en kanna enää ravintolaan rahojani, sulta loppuu tarjoilijan ja kokin työ.

Kun mä en voi ostaa lattea kahvilasta, sulla loppuu kahvilatyöntekijän työ.

Kun mä en enää voi ostaa itselleni vaatteita, suksia, kenkiä, kauneudenhoitopalveluita; SULTA LOPPUU TYÖT!

Eli ei löydä nyt toisiamme vaan puhalletaan yhteen hiileen, se on ainut tapa selvitä tästä kaikesta jotenkin hengissä.

Kahvia voi keittää itse ja ottaa termosmukiin kaupungin keskustaan. Voi kävellä, istua puiston penkillä, ei tarvitse ostaa mitään. Tai voi ostaa kirpputorilta 5 euron paidan.

Nakkikeitto maksaa itse tehtynä 5 euroa ja sitä syö ainakin 4 päivää.

Kyllä, juuri näin. Ja jos kaikki niin tekevät, käy juuri noin, kuin tuossa aiemmin kirjoitettiin. 

Vierailija
570/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et taida olla se pienipalkkainen yh pohjoisesta joka esim. siivoaa näitä lomamökkejä ? Jos kukaan ei lomaile, kuka tarvitsee palveluita ? Helppo ilkkua varakkaiden kurjistumista.

Vierailija
571/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa, oli taas turhasta aiheesta väsätty uutinen. Keskivertoa paremmin tienaava uhri, oikein uusi vastarakennettu talo ja itkua tihrustaen valittaa miten jää Lapin reissut tekemäti? Ja kesämökki on kaikkein rakkain joten siitä ei missään nimessä luovuta? Joo, Mika voi vetää jätesäkin päällensä jos nykyinen paita alkaa repeilemään liitoksistaan. Vai onko vain Dressmannin silkkikauluspaita ainoa oikea paita minkä voi pukea päälle?

Voi helvata, minä olisin halunnut ostaa 15000 mummonmökin, mutta kun leskeneläke vietiin nuoremmilta ja toimeentulotukea ei saa lääkkeisiin, jos omistaa kesämökin.

Ja sinä haluat maksimoida elättirahasi? Mitäänhän ei voi maksaa itse.

Työkkärin sivuilla on 6 h viikossa siivoustyötä klo 12.00-15.00 ja 5 h etätyötä myyntityötä päivässä. En minä palomieheksi tai hammashoitajaksi voi mennä.

Missä korvessa oikein asut?

Vierailija
572/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin, Lapin lomien karsiminen kurjistaa pohjoisen yrittäjiä, hotellibisnestä, majoitusliikkeitä, rinnebisnestä ja jopa niitä kahviloita ja muita palveluita joita ajomatkan aikana tarvitsee.

Puhumattakaan muuten tarvittavista parturipalveluista, kosmetologi tms. 

Varakkaiden köyhtyminen on iso uhka monille pienipalkkaisille. Minun mielestä on aivan turha ilkkua näitä hyvin toimeentulevia, se paska valuu tuulettimesta ihan kaikkien niskaan.

Ainoastaan suomalainen on valmis maksamaan työpaikkansa, ettei joku toinen pääse Lapin matkalle.

Tässä ei tosissaan ole kyse siitä pääseekö Mika Lappiin vai ei. Vaan siitä säilyykö täällä mara-alojen ym palvelualojen työpaikat, joissa kumminkin suurin osa suomalaisista työtätekevistä on.

Vierailija
573/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkaiden köyhtyminen on iso uhka monille pienipalkkaisille. Minun mielestä on aivan turha ilkkua näitä hyvin toimeentulevia, se paska valuu tuulettimesta ihan kaikkien niskaan.[/quote]

Eihän Mikan perhe ole hyvin toimeentuleva. He vain kuluttavat kuin olisivat.

Vierailija
574/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nautin tästä! Tulisipa kunnon lama että ihmiset menettäisi kaiken jos ei pysty omia velkojaan maksaan pois! Ihmiset ovat tyhmiä ja sen takia he kärsii nyt.

Vierailija
575/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole kovin köyhiä, jos pankki on yli 300 000 euroa myöntänyt asuntolainaa.

Meillä ei noussut syksyllä lainakulut kuin n. 100 eurolla/kk, ja silti ainut "lomareissu" joululomalla oli, kun kävimme alle tunnin ajomatkan päässä kansallispuistossa nuotiolla makkarat paistamassa ja jäällä luistelemassa. En edes koe, että olisimme erityisen köyhiä.

Hintojen nostamisen alettua olen ollut yhtä aktiivinen kuin sahapukki ja painoa on lähtenyt n. 8 kg. syömisen vähennyttyä, -Huono sää on haitannut ulkoilua. -Tässä on huomattava, että hinnat eivät nouse,  vaan ahneet pasxapäät nostavat  hinnat.

Vierailija
576/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat ottaneet alkuunsa liian kalliin lainan. Siinäpä se. Ja kukaan ei tarvitse uusia paitoja jatkuvasti, vaatteita löytää myös kirpparilta.

Ihmeen katkeria kommentteja täällä, kun kyse ei ollut mistään köyhyydestä itkemisestä, vaan siitä mihin tämä Suomessa johtaa, kun ne jotka ennen pystyivät kuluttamaan, eivät enää pystykään. Lamahan siitä seuraa ja moni pienyrittäjä menee nurin ja lukuisat köyhien työpaikat menevät alta. Niukkuus iskee entistä suurempaan osaan kansasta. Vain rikkaat pystyvät hyötymään näistä ajoista esim. pörssissä ja asuntomarkkinoilla, kun on varaa ostaa sitten kun saa halvalla.

Vierailija
577/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatteko te ivaajat, että kun keskiluokka lakkaa kuluttamasta ja käyttämättä palveluita, se köyhdyttää entisestään pienempipalkkaisia. Ravintola- ja palveluala sakkaa samaa tahtia ja työpaikkoja menetetään. Ei naurata siinä vaiheessa teitäkään, ketkä ette ole tottuneetkaan matkusteluun tai muuhun elämän pieneen luksukseen.

Huono asia siis ihan kaikille, ei vain keskituloisille ketkä yhteiskuntaa pyörittävät.

Vierailija
578/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat ottaneet alkuunsa liian kalliin lainan. Siinäpä se. Ja kukaan ei tarvitse uusia paitoja jatkuvasti, vaatteita löytää myös kirpparilta.

Ihmeen katkeria kommentteja täällä, kun kyse ei ollut mistään köyhyydestä itkemisestä, vaan siitä mihin tämä Suomessa johtaa, kun ne jotka ennen pystyivät kuluttamaan, eivät enää pystykään. Lamahan siitä seuraa ja moni pienyrittäjä menee nurin ja lukuisat köyhien työpaikat menevät alta. Niukkuus iskee entistä suurempaan osaan kansasta. Vain rikkaat pystyvät hyötymään näistä ajoista esim. pörssissä ja asuntomarkkinoilla, kun on varaa ostaa sitten kun saa halvalla.

Nollakorko aika ei ole normaalia, lainojen korkot pitäisi olla AINA luokkaa 5%. Ongelma tässä on se että Mikan perhe on ottanut liikaa velkaa tuloihin nähden eikä he ole huomioinnut mahdollisia inflaatioita. 

Täysin heidän oma vikansa tämä ja kaikki jotka valittavat hintojen noususta sekä korkojen noususta niin täysin heidän oma vikansa se on. 

Vierailija
579/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa kun nollakorko aikana ihmiset ottivat velkaa isoja määriä ajattelematta sitä että ne korot kyllä sieltä nousevat ylös... ja pankit nyt tässä rikastuu... Voittajina tässä selviää ne ketkä ovat ottaneet vähiten velkaa ja ne ketkä ovat lyhentäneet asuntolainaa eniten pois nollakorko aikana. Hirvittääkin ajatella tilannetta missä joku ottanu nollakorkoaikana velkaa +100 000 euroa ja nyt kun korko tarkistetaan tänä vuonna niin korko on +3%...

En nyt käyttäisi sanaa huvittavaa. En koe mitään huvitusta siinä, jos toisille käy huonoa tuuria.

Mietin korona-aikaa, jolloin korot olivat alhaalla ja kilvan kaupiteltiin lyhennysvapaita, joihin moni tarttui, vaikkei olisi ollut välttämätöntä.

Kyllä tämä korkotason nousu on ollut yllättävän nopeaa. Kesällä asuntolainan tarkistuksessa korko 2,5 prosenttia. Nyt tammikuussa korko nousi 1, 2 % -> 4, 5 %.

Vierailija
580/1482 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuatteko te ivaajat, että kun keskiluokka lakkaa kuluttamasta ja käyttämättä palveluita, se köyhdyttää entisestään pienempipalkkaisia. Ravintola- ja palveluala sakkaa samaa tahtia ja työpaikkoja menetetään. Ei naurata siinä vaiheessa teitäkään, ketkä ette ole tottuneetkaan matkusteluun tai muuhun elämän pieneen luksukseen.

Huono asia siis ihan kaikille, ei vain keskituloisille ketkä yhteiskuntaa pyörittävät.

Eli minun keskiluokkaisen pitäisi mennä nyt ravintoloihin ihan sen takia että pienituloisten luokka saisi rahaa? Minä maksan keskiluokkaisena veroja tosi paljon ja elätän näin alaluokkaan kuuluvia ihmisiä suomessa, se riittää minulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän