Sinä nainen, joka tienaat yli 4000 €/kk
Kerro itsestäsi.
Minkä ikäinen olet? Mitä teet työksesi? Mikä koulutus? Oletko tyytyväinen työhösi ja palkkaukseesi? Onko perhettä? Minkälainen omaisuus (oma omaisuus, ei puolisosi) sinulla on?
Kommentit (133)
40 v, it-ala, puoliso ja lapsi löytyy. Työ on leppoisaa tuloihin nähden, on ylennystäkin houkuteltu ottamaan vastaan mutta eivät maksa siitä niin paljon lisää että kannattaisi. Nettovarallisuutta on kertynyt ehkä 150 teur.
KTM, päällikköhommia IT-alalla, 2 lasta, eronnut. Olen tyytyväinen elämääni.
Vierailija kirjoitti:
KTM, päällikköhommia IT-alalla, 2 lasta, eronnut. Olen tyytyväinen elämääni.
Ai niin ja ikä oli vajaa 40v ja nettovarallisuus jotain 150-190keur.
Ikä 43, asiantuntija valtiolla, tohtori, kiva työ, alipalkattu, on perhe ja omistan auton sekä puolikkaan velkaisesta asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Kohta 42 v. YAMK, opiskelin muutama vuosi sitten ylemmän tutkinnon työn ohessa. Valtiolla ICT-asiantuntija. Kaksi lasta ja puoliso, omakotitalo puoliksi miehen kanssa. Muuta varallisuutta hieman, osakkeita ja rahasto-osuuksia, nämä perinnöksi saatuja. Olen juuri siirtynyt täysin uusiin työtehtäviin, joiden myötä palkka nousi n. 700 €/kk. Tehtävät ovat haastavia eikä minulla suoraan sanottuna ole aiempaa työssä hankittua osaamista niihin. Otin kuitenkin haasteen vastaan ja uskon, että tekemällä oppii. Teen 4/5 päivää viikosta etää. Olen läsnä lasten arjessa paljon enemmän kuin yrittäjämieheni, hoidan lähes kaiken lapsiin liittyvän. Olen kylläkin tästä kuormittunut ja parisuhde rakoilee.
Olen itse jo täysi-ikäisten lasten äiti. Olin joskus vastaavassa tilanteessa kuin sinä. Suosittelen että menet yksin pariterapiaan tai vastaavaan jotta saat ajatuksia selvitettyä.
Voisit hankkia kotiapua: siivooja, lakanat pesulaan, tilaa ruokaostokset kotiinkuljetuksella. Prisma on halvin. Laita mies tiukille siitä että kulut jakautuu oikeudenmukaisesti samoin kotityöt ja lasten hoito. Varaudu henkisesti siihen että tulee ero, tee laskelmia ja pohdi miten haluaisit elämäsi järjestää jos eroaisitte. Jos niin käy, suosittelen kerrostaloasumista mahdollisimman hyvällä alueella ja hyvien kulkuyhteyksien varrella. Kai teillä on avioehto?
36 vuotta, juristi. Pitkässä liitossa, ensimmäinen lapsi tulossa. Palkka on kohtuullisen hyvä. Toisaalta työ on ollut hyvin kuluttavaa, joten olen vaihtamassa hommia. Ansiot varmaan notkahtavat muutoksen myötä, mutta mitäpä tuosta.
Oma netto-omaisuus noin sata tonnia, osa kiinni kodissa (lainaa vielä rutkasti jäljellä) ja osa sijoituksissa. Koti on varsin tavallinen. Autoa en omista, mökkiä tai muutakaan lisäsälpettä en kaipaa. Elämä on hyvä näin.
43v, puoliso ja kolme lasta.
Tulot n 8000e/kk, asiantuntijana kv-tehtävissä.
Pidän työstäni todella paljon, mutta päivät ovat pitkiä ja vapaa-aika on kortilla.
Velkojen jälkeen omaisuutta n 500,000e, suurin osa kiinteistöissä ja osa rahastoissa.
Mies oli kotona lasten ollessa pieniä, mikä edesauttanut omaa varallisuuttani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI IT-alalla, ikää 57 vuotta. ...
50 % työaika olisi oikein mukava (vaikka myös palkka putoaisi puoleen), jos työaika oikeasti pysyisi siinä.Palkka ei tipu puoleen, siis nettona, koska progressiivinen verotus.
Jos sun palkka on nyt luokkaa 6000e kuussa ihan esimerkkinä, siinä jäänee käteen luokkaa 3400e. Puolella työajasta, eli bruttopalkalla 3000e käteen jäisi jotain 2100e. Eli tulot tippuisi vain 1300e eli reilun kolmanneksen. Kannattaa laskea miten kävisi, voi yllättää. Mitä isompi palkka, sitä kovemmin progressio iskee; eli vastaavasti, sitä vähemmän netto pienenee kun palkka puolittuu.
Tietenkin minä DI:nä tämän tiedän. Ongelma on vain löytää sellainen koulutusta vastaava mielekäs työ, jossa voi oikeasti tehdä 50 % työaikaa.
Asiantuntija, ylemmissä. Tradenomi
50+, naimisissa, ei lapsia. Insinööri pörssiyhtiössä, tulot reilu 10kE kuussa. Velaton omaisuus ehkä noin 250-300 kE.
Niin joo ja tuon 50+ insinöörin elämä on ihan hyvää :-)
32, tradenomi, managerina taloushallinnossa. Ekaa lasta odotan. Velkojen jälkeen oma omaisuuteni taitaa olla joku 100-150k.
Nettotulot yli 6600 euroa valtion hommissa. Eronnut 53v.
Vierailija kirjoitti:
Nettotulot yli 6600 euroa valtion hommissa. Eronnut 53v.
Niin ja perintömetsää on yli 200 hehtaaria ja asuntoni arvo on kolminkertaistunut tässä viime vuosien aikana.
Vierailija kirjoitti:
50+, naimisissa, ei lapsia. Insinööri pörssiyhtiössä, tulot reilu 10kE kuussa. Velaton omaisuus ehkä noin 250-300 kE.
Yllättävän pieni omaisuus tuolla palkkatasolla ottaen huomioon, ettei ole lapsia (lapsethan ns. hyvällä elintasolla maksaa ainakin 200keur/lapsi, mistä puolet isälle). Ehkä olet nauttinut varoistasi, missä ei siis ole mitään pahaa. Pisti vaan silmään näin kahden lapsen 40-vuotiaana sinkkuäitinä, että olettaisin mulla olevan saman verran tai jopa enemmän 50-vuotiaana, vaikka lapset onkin (siis jos tulot pysyy hyvällä tasolla).
23v, huoraan ja OF tienestit vaihtelee 4000-8000€/kk käteen riippuen jaksamisesta. Ei lukiota kummempaa koulutusta. Tyytyväinen, ei perhettä/lapsia/ukkoa. Omaisuutta on 3 maksettua kerrostalo-osaketta eri kaupungeissa joissa harjoitan ammattiani. Olen hoikka, kauniskasvoinen pitkillä blondihiuksilla sekä isorintainen (silarit) eli kysyntää on enemmän kuin pystyn turskille tarjoamaan.
55v sairaanhoitaja. Koulutukset ylioppilas ja sairaanhoito-opisto. Kolmivuorotyötä ja ajoittain runsaasti ylitöitä. Työ on raskasta leikkaussalityötä. Naimisissa, kaksi teini-ikäistä lasta. Omaisuutta velaton rivariasunto, rahastoissa n.50 000e, kesämökki, josta vielä velkaa 23 000. Kaksi velatonta autoa. Kun jaan vuositulot kuukausille, niin se tekee n 4400e/kk. Mies tienaa muutaman tonnin vähemmän vuodessa.
Olen suht tyytyväinen elämääni, avioliitto on hyvä ja perhe-elämä sopuisaa. Työt vievät vain paljon voimia vapaa-ajalta.
Ikää 42 vuotta. Puoliso ja kolme teiniä.
IT-alalla johtotehtävissä. Palkka bruttona mukavat 9000/kk. Työ kivaa. Useimmiten joustavat työajat.
Omakotitalo puoliksi mieheni kanssa. Auto ja vene löytyy. Samoiten kesäpaikka.
Voisin väittää olevani tyytyväinen elämääni.
Nelikymppinen DI, työkokemusta n. 20 vuotta.
On mies ja kaksi lasta. Omaisuutta löytyy suunnilleen 400 000€, josta osa perintöä. Omakotitalo ja auto on.
Palkka ei tipu puoleen, siis nettona, koska progressiivinen verotus.
Jos sun palkka on nyt luokkaa 6000e kuussa ihan esimerkkinä, siinä jäänee käteen luokkaa 3400e. Puolella työajasta, eli bruttopalkalla 3000e käteen jäisi jotain 2100e. Eli tulot tippuisi vain 1300e eli reilun kolmanneksen. Kannattaa laskea miten kävisi, voi yllättää. Mitä isompi palkka, sitä kovemmin progressio iskee; eli vastaavasti, sitä vähemmän netto pienenee kun palkka puolittuu.