JÄRKYTYIN. Olin tottunut syömään hirveältä VADILTA.
Yritän opetella tervettä ruokasuhdetta ja kaivoin kaapista vanhat arabian astiat meille käyttöön. Kokoro on VALTAVA.
Lapin tottumuksesta ruokaa lautaselle ja pian se jo oli niin äärimmillään , että hädintuskin sain täytettyä puolet lautasesta salaatilla ja muilla lisukkeilla.
Lautasella oli siis yksi iso peruna ja jauhelihakastiketta.
Tämä kokemus oli herättelevä. En ollut ymmärtänyt kuinka suuriin annosmääriin olin tottunut, kun aiemmin meillä oli käytössä VADIT.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä huomio AP:lta. Painonhallinnan kannalta annoskoon merkitys on todella suuri ja tutkitusti annoskoon hallinta on helpompaa, jos lautanen on pienempi. Yleensä jaan ruuan valmiiksi annoksiksi heti sen valmistuttua, mutta käytän myös leipälautasta ruokalautasena (salaattina syön juureksia ja vihanneksia kokonaisena). En tiedä onko sillä merkitystä, mutta tuskin siitä haittaakaan on, että huijaan silmää ja mieltä kuvittelemaan annoksen olevan runsaampi kuin se oikeasti on.
Olisiko tässä syy-yhteys normaalipainon ja kyvyn arvioida ruoan määrä välillä?
Hyvä juttu sinänsä, jos tällainen kikka toimii.
En osaa sanoa, ehkä. Olen tuo lainaamasi kirjoittaja ja olen normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on muuten tosi huono arvioimaan. Ja aika harva syö joka kerta 3 perunaa ja 2 dl kastiketta. 3 dl keittoa, 150 grammaa pastaa jne...
Sehän oiskin! Pitäisikö kokeilla? 😄 - ap
Meillä keittokauha on 1 dl vetoinen joten aina lasken ettei tule otettua kuin max. 3 kauhallista. Riisiä otan aina yhden desimitallisen kun sillä saa helpoiten pienestä riisinkeittimestä riisin ulos. Ja pastan punnitsen ennen keittämistä, 100g per henkilö.
Melkoinen pastamäärä. Itselle riittää 65-70 grammaa. 400 g makaronipussillinen menee makaronilaatikkoon, josta tulee kuusi annosta.
Rajat hämärtyy helposti. Varsinkin nykyään kaikki pakkauskoot on niin suuria.
Tässä voi hyvinkin olla yks syy ylipainoon. Toisille on vaikeampaa arvioida syödyn ruuan määrää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on muuten tosi huono arvioimaan. Ja aika harva syö joka kerta 3 perunaa ja 2 dl kastiketta. 3 dl keittoa, 150 grammaa pastaa jne...
Sehän oiskin! Pitäisikö kokeilla? 😄 - ap
Meillä keittokauha on 1 dl vetoinen joten aina lasken ettei tule otettua kuin max. 3 kauhallista. Riisiä otan aina yhden desimitallisen kun sillä saa helpoiten pienestä riisinkeittimestä riisin ulos. Ja pastan punnitsen ennen keittämistä, 100g per henkilö.
Melkoinen pastamäärä. Itselle riittää 65-70 grammaa. 400 g makaronipussillinen menee makaronilaatikkoon, josta tulee kuusi annosta.
En itsekään syö koko määrää, varmaan juuri tuon 65-70 grammaa ja mieheni sitten reilummin eli kaikki loput.
Sama se on viinilasien kanssa, niitä on pieniä ja sellaisia, mihin menee helposti neljännespullo. Vanårsinkin jos tonkasta sellaiseen annostelee, niin voi mennä huomaamatta paljon enemmän kuin oli kuvitellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä huomio AP:lta. Painonhallinnan kannalta annoskoon merkitys on todella suuri ja tutkitusti annoskoon hallinta on helpompaa, jos lautanen on pienempi. Yleensä jaan ruuan valmiiksi annoksiksi heti sen valmistuttua, mutta käytän myös leipälautasta ruokalautasena (salaattina syön juureksia ja vihanneksia kokonaisena). En tiedä onko sillä merkitystä, mutta tuskin siitä haittaakaan on, että huijaan silmää ja mieltä kuvittelemaan annoksen olevan runsaampi kuin se oikeasti on.
Hyvä juttu sinänsä, jos tällainen kikka toimii.En osaa sanoa, ehkä. Olen tuo lainaamasi kirjoittaja ja olen normaalipainoinen.
Samoin minä. Siksi ajattelinkin että joku yhteys tässä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Sama se on viinilasien kanssa, niitä on pieniä ja sellaisia, mihin menee helposti neljännespullo. Vanårsinkin jos tonkasta sellaiseen annostelee, niin voi mennä huomaamatta paljon enemmän kuin oli kuvitellut.
Totta! Ja viinipullosta on helpompi arvioida kun näkee pinnan laskevan.
Joo ja esim. Taika-mukit on 4dl kokoisia.. Aika reilunkokoiset aamukahvit niistä saa juoda. Juhlissa meillä taas on vanhat pikkuiset posliinikupit, n. 1dl tai max. 1,5dl taitaa niihin maximissaan mennä..kokoeroa siis on vanhojen ja uusien välillä valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu sinänsä, jos tällainen kikka toimii.En osaa sanoa, ehkä. Olen tuo lainaamasi kirjoittaja ja olen normaalipainoinen.
Samoin minä. Siksi ajattelinkin että joku yhteys tässä voi olla.
Myös minä pastan punnitsija ja leipälautaselta syöjä olen normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaanpa että AP ei ole?
Lautasen koosta riippumatta ruotsinlaivoilla tuli syötyä ähkyyn saakka, kunnes nostivat hinnat pilviin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen todennut että 21 cm halkaisija on paras lautaskoko. Siitä isommat on ihan liian isoja.
Liian iso tuokin koko. Siihen mahtuu paljon ruokaa.
Meillä noita on.
19 cm Teema on sopiva. Saa vain valkoisena.
On vielä isointa kokoa ja niitä on pizzaa varten.
Mies ihmetteli kun ei saanut kahvia. No mulla oli tuo Taika muki käytössä. Keitin neljä kuppia ja mies jäi ilman kahvia tai sai se tilkan,
Kockar ni enorma mängder var gång som ni sedan slevar på tallriken och tallrikens storlek avgör hu mycket ni proppar i er? Man har som vana att mäta upp ingredienserna förrän man börjar kocka och kockar en portion per deltagare.
Vierailija kirjoitti:
Kockar ni enorma mängder var gång som ni sedan slevar på tallriken och tallrikens storlek avgör hu mycket ni proppar i er? Man har som vana att mäta upp ingredienserna förrän man börjar kocka och kockar en portion per deltagare.
Jag bor ensam och kockar minst fyra portioner. Det vore helt vansinnigt att kocka bara en portion varje gång.
Vierailija kirjoitti:
Rajat hämärtyy helposti. Varsinkin nykyään kaikki pakkauskoot on niin suuria.
Tässä voi hyvinkin olla yks syy ylipainoon. Toisille on vaikeampaa arvioida syödyn ruuan määrää?
Lihavuustutkijat lienee aika lailla yhtä mieltä, että olemme viimeisten vuosikymmenien aikana siirtyneet epäterveellisempään ympäristöön, josta esimerkkinä mm. nuo mainitsemasi pakkauskoot, herkkuja myytävänä jopa rautakaupan kassalla ym epäoleellisissa paikoissa, herkkuvalikoiman lisääntyminen ym. Esimerkiksi taannoin luin Pirkka-lehden ja sen välissä olevan ruokalehden niin selvä enemmistö mainostettavista tuotteista ja ohjeista meni herkkuosastoon.
Lihavuustutkijat edelleen ovat yhtä mieltä siitä, että meidän kivikautiset geenit ei ole kehittyneet yhtä nopeasti emmekä siis sovi tähän epäterveelliseen ympäristöön. Kaikki ei ole aina yksilöstä kiinni, vaikka toki on niitä rautatahtoja, joita on luultavasti myös siunattu hyvillä geeneillä lihavuus/hoikkuussektoreilla, ja joiden on mahdotonta käsittää, että että asioista voisi puhuakin asiallisella tasolla eikä ensimmäisenä haukkua muut siitä että etkö nyt osaa olla lappamatta ruokaa suuhusi.
Jos 1950-luvulla, 1850-luvulla, 1750-luvulla olisi ollut samanlainen ravinto- ja liikuntaympäristö kuin nyt, ylipaino olisi lisääntynyt jo tuolloin. Ihmiset eivät olleet ennen kurinalaisempia, vaihtoehtoja ja ruokaa yksinkertaisesti oli vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jag bor ensam och kockar minst fyra portioner. Det vore helt vansinnigt att kocka bara en portion varje gång.
Vadd gör du med de tre som blir över?
Vierailija kirjoitti:
Lautasen koolla ei ole merkitystä tuohon. Sitä ei ole pakko ammentaa äärimilleen. Hyvä vain jos lautasessa on tilaa riittävästi niin kaikkea ei tarvitse välttämättä sotkea keskenään.
sinulle lautasen koolla ei ole merkitystä, kun syöt vain kaupan mikroaterioita
Jännä että ravintolat eivät ole huomanneet tätä ns. säästöniksiä. Päinvastoin mitä parempi ravintola sitä suuremmat tarjoiluvälineet ja sitä harvempi heinä ristissä lautasella.
Oletko kokeillut teelusikalla?
Entä litran kannulla?