Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herään taas joka yö 04-05 enkä enää nuku. Mikä avuksi?

Vierailija
14.01.2023 |

En vaan sitten enää nukahda. Sydän tuntuu kun niin väsynyt olo nyt päivällä, koko päivä "hatara" ja olo kuin kipeällä. Nukahdan aina n 22 luonnostaan, rytmi siis kunnossa mutta valvon aamuyöt. Päivällä en osaa nukahtaa lainkaan.

Melatoniini pitkäkestoinen tai lyhytvaikutteinen eivät tehoa aamuöihin.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile doksepiinia. Ainakin minulla toiminut loistavasti katkeilevaan uneen. Melatoniini on huono vitsi.

Vierailija
42/54 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän sama ongelma, paitsi että meen nukkumaan noin 23:15-23:30 ja ilman lääkettä heräisin noin neljän tunnin päästä. Otan yleensä pitkäkestoista melatoniinin 3.8 mg eli kaksi tablettia. Se auttaa! Lisäksi jos tulee vähäunisuutta, otan opamox 15 mg joko kokonaisen tai puolikkaan. Otan opamoxia noin 3 kertaa kuussa. Niinä öinä nukun 8 h. 3.8 mg melatoniiannoksen kanssa nukun 5 - 7 h.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko teille doxapiinin käyttäjille mitään sivuoireita siitä? Voiko sitä käyttää vain ajoittain vai pitääkö koko ajan että vaikuttaa?

Vierailija
44/54 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos täällä yrittää kertoa, mikä auttaa unettomuuteen, saa pelkkää alapeukkua, joten en viitsi kertoa.

Yrtti. Mutta vain indicapainotteinen.

Vierailija
45/54 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut estrogeenia vaikka kaikki oireet ja ikää 47-v. Lääkäri sanoi että ei ole vaihdevuosioireita.

Vierailija
46/54 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmekymppinen. Pystyn nukahtamaan vasta noin 00.30, vaikka olisin valmis menemään nukkumaan 22-23. Herään joka yö viimeistään 4.30. Pyörin sängyssä vähintään tunnin, usein niinkin kauan että miehen herätyskello soi klo 6.00. Jossain vaiheessa kuitenkin vielä nukahdan. Minulla herätys 7.30 ja ihan kamalaa herätä, tuntuu että se "oikea" unipätkä tulee vasta niinä aamun tunteina. Harvoin siis nukun yli 6 h yössä ja sekin vähä kahdessa pätkässä. Olen mennyt äärettömän huonoon kuntoon tämän viimeisen puolen vuoden aikana. Useina päivinä tuntuu, etten millään jaksa edes kävellä. Lääkäriin menossa vihdoin tulevalla viikolla, mitähän lääkettä pyytäisin..

Vierailija
47/54 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko teille doxapiinin käyttäjille mitään sivuoireita siitä? Voiko sitä käyttää vain ajoittain vai pitääkö koko ajan että vaikuttaa?

Ei mulla ainakaan mitään sivuoireita. Ei suun kuivumista, ei seuraavan päivän tokkuraisuutta, ei muutoksia painoon. Voi käyttää vain tarvittaessa tai jatkuvasti.

Vierailija
48/54 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut estrogeenia vaikka kaikki oireet ja ikää 47-v. Lääkäri sanoi että ei ole vaihdevuosioireita.

Ei vissiin ollut gynekologi?

Vierailija
49/54 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uni on 90 minuutin syklejä. Et sä ole ainoa joka herää kolmen tai 4,5 tunnin kuluttua. Älä stressaa.

Vierailija
50/54 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin kokemusta samasta. En ala neuvoa, mutta kerron kuinka oma univaikeuteni on hiukan helpottanut. Aiemmin yön aikana kertyi 5-6 tuntia unta ja olin kuin harmaa haamu itsestäni. Elämäntilanteeni ei ollut stressaava, mutta univaikeudet alkoivat kyllä aiheuttaa stressiä. Lääkkeettömät keinot eivät tehonneet ja lääkkeitä ei kukaan minulle tarjonnutkaan. Olen 43-vuotias normaalipainoinen nainen ja ajattelin, että esivaihdevuodetko tämän aiheuttaa vai mikä.

Verikokeissa minulta paljastui D-vitamiinivaje, muttei muuta puutosta. Ihminenhän on kokonaisuus eli aloin miettiä univaikeutta vähän laajemmin. Naisen hormonitoiminta oli se asia, jota aloin alunperin selvitellä. Sitten suoliston ja unen yhteyttä toisiinsa. Korjasin ruokavaliotani ja parin kuukauden jälkeen uniaika alkoi pidentyä. Väsyneenä ja ruuhkavuosissa ei aina jaksa syödä oikein, ilmeisesti se oli yksi tekemistäni virheistä. Jossain kohtaa, kun palasin työkiireiden vuoksi "huonoon ruokavalioon", univaikeudet palasivat taas.

Kun sain nukuttua enemmän, jaksoin taas harrastaa liikuntaa suht normaalisti ja ainakin itse koen sen vaikuttaneen edelleen unen laatua parantavasti. En edes muista, milloin viimeksi olisin nukkunut 8 tuntia yössä. Se on edelleen harvinaista (nukun nyt 6,5 - 7 tuntia yössä), mutta ihmeellisen virkistävää. Tsemppiä!

51/54 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vitsi, mä myös menen nukkumaan klo 22-23, mutta herään klo 01-02 enkä saa enää unta ja herätyskello soi työpäivinä klo 5. 45. Kunpa itsekin saisin nukuttua edes klo 4 saakka niin olisin onnellinen.

Vierailija
52/54 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla varmaankin johtuu ainakin osittain stressistä ja osaksi vaihdevuosista. Hyvä tai huono, olen ratkaissut tuon Youtuben avulla. Laitan illalla puhelimen näytön niin hämäräksi kuin sen saa. Sitten nukahdan jotain sopivaa pätkää kuunnellen, itse tykkään true crimesta. Yöllä kun herään, otan heti puhelimen ja sivusta varovasti vilkuillen ja suoraa valoa vältellen lataan reload ja alan kuunnella. Tämän kikan löydettyäni en ole enää kärsinyt tuntikausien valvomisista öisin.

Mulla sama, mutta itse käytän äänikirjapalvelua. Siitä on ollut valtava apu, koska noissa aamuöisissä heräämisissä kurjinta on se, että ajatukset lähtee heti hirmu laukalle ja se on se, mikä estää uudelleen nukahtamisen omalla kohdallani. Äänikirjan (mielellään joku aihe, joka ei ihan hirveästi kiinnosta) kuuntelu vie ne ajatuksen mennessään ja monesti nukun sen avulla vielä pari tuntia. Sitä en tiedä, miten syvää se uni on, mutta yleensä ehdin nähdä ihan kunnon unia, joten on siinä kyse enemmästä kuin pelkästä kevyestä horrostamisesta. 

Vierailija
53/54 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama. Sain koronan ja ensimmäiset kuukaudet en muuta tehnytkään kun nukuin. Nyt sitten alkoi heräily ja unta tulee saatua 3-5 tuntia yössä. En pysty nukkumaan päiväunia, kun ei väsytä.

Vierailija
54/54 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity suoraan aiheeseen, vaikka tavallaan liittykin. Eli suomalaiset juo ihan älyttömästi kahvia ja sen myötä saadaan valtavasti kofeiinia elimistöön, joka luonnollisesti piristää. Moni väittää, ettei kofeiini vaikuta heihin mitenkään ja he voivat juoda määrättömästi kahvia ilman univaikeuksia. No mistäpä tiedät oikeasti, etenkin jos olet sitä teinistä asti jo vuosikymmeniä juonut?

Omalla kohdalla selittämättömiin univaikeuksiin on auttanut kaikkien piristävien nautintoaineiden (kahvi, tee, suklaa ja nikotiini) poisjättäminen ja elämä muuttui tämän myötä huomattavasti antoisammaksi muutenkin. Kotimaisen kahvimerkin kofeiiniton kahvi on oikein hyvää, joten sitä kannattaa kokeilla mikäli ei pärjää ilman kahvia. Lisäksi itselle oli täysi yllätys, että nikotiinikin toimii piristeenä ja voi häiritä unta pitkäänkin lopettamisen jälkeen, koska säilyy elimistössä päiviä. Kannattaa rohkeasti yrittää karsia "turhia" piristeitä elämässään, niin voi avautua täysin uusi maailma. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan