Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herään taas joka yö 04-05 enkä enää nuku. Mikä avuksi?

Vierailija
14.01.2023 |

En vaan sitten enää nukahda. Sydän tuntuu kun niin väsynyt olo nyt päivällä, koko päivä "hatara" ja olo kuin kipeällä. Nukahdan aina n 22 luonnostaan, rytmi siis kunnossa mutta valvon aamuyöt. Päivällä en osaa nukahtaa lainkaan.

Melatoniini pitkäkestoinen tai lyhytvaikutteinen eivät tehoa aamuöihin.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on uniapnea ja C-pap laitehoito. Herään silti edelleen klo 4-5. Olen koko aikuisikäni herännyt. Ihmisen luontaiseen unirytmiin kyllä kuuluukin herätä klo 4-5 mutta pitäisi silti nukahtaa vielä uudelleen. Ongelmaksi tulee, jos en nukahda illalla tai siis yöllä vasta kun klo 2-3 ja en saa aamulla klo 4-5 jälkeen moneen tuntiin nukutuksi. Eli yöunet jää 2-3 tuntiin. Ei sillä pärjää missään työssä.

Monesti nukahdan aamulla vasta klo 7-8 vielä tunniksi. Ja se on jaksamiselleni pakollista, jotta jaksan päivän. Jos töihin pitää mennä, tuota kolmatta uniaikaa ei ehdi nukkumaan.

Päiväunia en saa nukutuksi.

Illalla en nukahda, jos päivän aikana on ollut vähänkin enemmän ihmisten kanssa touhuamista, mukavaakin sellaista, ulkoilua, liikuntaa liikaa, työtä tai asioiden hoitoa liikaa. On hyvin vaikeaa ja liki mahdotonta tasapainottaa elämä sellaiseksi että kaikkea tulisi sopivasti. Liika toimettomuuskin kun aiheuttaa unettomuutta. Liian vilkkaasti kulkevat ajatukset, vaikka mieleisiä suunnitelmia olisivatkin aiheuttavat unettomuutta.

Kun ei ole töissä voi sentään päivän viettää yleensä jaksamisen mukaan. Jos yö on mennyt huonosti otetaan kevyemmin ja siirretään niitä tehtäviä mitä voi.

Vierailija
22/54 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maria O. kirjoitti:

Sombutal tai Nembutal auttaa.

Lääkäriltä resepti. Kyllä nukuttaa.

Ei näitä Suomessa myydä edes reseptillä. Näyttäisivät olevat eutanasialääkkeitä.

Itse suosittelen Doxepin pienellä annostuksella, 3-5 mg. Ei ole kolmiolääke, eikä riippuvuutta aiheuttava, mutta kuitenkin vain reseptillä saatava. Itse nukun sillä oikein hyvin. Sain lääkäriltä reseptin, kun varsinaista unilääkettä Nitratsepaamia alkoi kulua vähän turhan tiheästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla runsaat kuukautiset? Jos on, kärsit todennäköisesti alhaisesta ferritiinitasosta, mikä aiheuttaa mm huonounisuutta, sydämen tykytyksiä, huimausta, alakuloisuutta...

Ferritiinitasot joka ongelman juurisyynä meni jo muodista pari vuotta sitten.

Ei se oikeasti ollut niin.

Kyllä sitä edelleenkin potilaat toivovat tutkittavan. Lapsella pitkällisiä vatsakipuja, niin äiti ei toivo muuta kuin ferritiinin tutkimista. Ikään kuin se selittäisi kaiken.

Vierailija
24/54 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Nukahdan n 22.30 ja nukahdan siis varmaan minuutissa, kunnes herään klo 4.30 täysin pirteänä. Lähes aina nukahdan uudelleen vartti ennen kuin herätyskello soi klo6 ja silloin olen kuin nuijalla päähän lyöty.

Jos nousen ylös silloin 4.30 olen todella väsynyt koko päivän ja haluaisin mennä vain aikaisemmin nukkumaan kuin 22.30. Illalla en saa unta taas venytettyä. Tuo 22.30 on jo liikaa. Haluaisin mennä nukkumaan jo klo 21.

Ärsyttävä kierre.

N42

Vierailija
25/54 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on 6-7 h unta. Ihan riittävä.

Vierailija
26/54 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut omakotitalossa, ei muuta kuin kotitöiden tekoon. Keväämmällä kun aamut valoisempia, voit tehdä kävely/juoksulenkin.

Vierailija
27/54 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Nukahdan n 22.30 ja nukahdan siis varmaan minuutissa, kunnes herään klo 4.30 täysin pirteänä. Lähes aina nukahdan uudelleen vartti ennen kuin herätyskello soi klo6 ja silloin olen kuin nuijalla päähän lyöty.

Jos nousen ylös silloin 4.30 olen todella väsynyt koko päivän ja haluaisin mennä vain aikaisemmin nukkumaan kuin 22.30. Illalla en saa unta taas venytettyä. Tuo 22.30 on jo liikaa. Haluaisin mennä nukkumaan jo klo 21.

Ärsyttävä kierre.

N42

kuka estää menemästä klo 21 nukkumaan? vai heräätkö silloin klo 3 yöllä? Voihan sitä mennä klo 21 unille nousta 4.30 ja kehittää itselleen jonkun kivan aamurutiinin ennen töitä, vaikka joogaa/venyttelyä/suihku/rauhassa nautittu aamupala/kirjan lukemista/netflixistä joku kiva sarja mitä nyt kukin tekee. 

Vierailija
28/54 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävä kierre.

N42

kuka estää menemästä klo 21 nukkumaan? vai heräätkö silloin klo 3 yöllä? Voihan sitä mennä klo 21 unille nousta 4.30 ja kehittää itselleen jonkun kivan aamurutiinin ennen töitä, vaikka joogaa/venyttelyä/suihku/rauhassa nautittu aamupala/kirjan lukemista/netflixistä joku kiva sarja mitä nyt kukin tekee. 

No sepä se. Silloin herään klo 3. Nukkumisaikani on noin 6h enkä mitenkään saa venytettyä nukahtamista puolille öin. Toki jos menisin jo klo21 nukkumaan ja heräisin klo 3 ja (ehkä) nukahtaisin uudelleen pidemmäksi aikaa kuin silloin vaille kuusi.

Tiedän, et tarvitsisin unta enemmän kuin 6h/vrk.

Äidilläni oli sama ongelma. Eläkkeelle jäätyään keitteli aamukahvit silloin klo 4 ja luki lehdet yms ja painui takaisin nukkumaan klo 7. Itse olen silloin jo töissä ja eläkeikään vielä matkaa.

Vierailija
29/54 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko jo kokeillut kaikki unettomuuden hoidon lääkkeettömät konstit? Kannattaa testauttaa myös uniapnea kaiken varalta. On yllättävän yleinen vaiva.

Tsemppiä sinulle, ehkä tämä on vain vaihe, joka menee ohi! Unettomuus on perseestä, mutta yleistä. Et ole yksin.

Jos nukkuu yössä 6-7 tuntia ei ole unettomuutta. Itse nukuin nuorena 4-6 tuntia enkä ollut mielestäni uneton. Nykyisin jos nukun kahdeksan tuntia yössä seuraavana yönä nukun 5-6 tuntia. Aikuiselle ihmiselle riittää 5-7 tunnin yöunet.

No ei riitä 5h. Jos nukun noin vähän olen niin väsynyt jo puolilta päivin että nukun istulleen, äänet kaikuu päässä ja sydän hakkaa.

Vierailija
30/54 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene pari tuntia aikaisemmin nukkumaan. Totuttele itsesi uuteen rytmiin.

Vierailija
31/54 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

😴

Vierailija
32/54 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on 6-7 h unta. Ihan riittävä.

Ei sillä unen määrällä ole väliä, jos herää aivan väärään aikaan. Silloin on silti ihan yhtä väsynyt, ei ole väliä onko nukkunut 8h vai 3h.

Minä nukun 7-7,5h joka yö, mutta joudun heräämään töihin 6.00, minkä takia olen jatkuvasti väsynyt. 8.00 herätys ei olisi mikään ongelma, vaikka kävisin nukkumaan vasta kolmelta, mutta kroppa ei vaan herää sillon kuudelta, vaikka olisi nukkunut kuinka kauan.

Siksi on hölmöä täällä voukata, että kyllä se 6-7h riittää, jos se aika milloin herää ei vaan ole hyvä.

Vierailija
33/54 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene pari tuntia aikaisemmin nukkumaan. Totuttele itsesi uuteen rytmiin.

Ei se vaan toimi niin. Olisipa elämä helppoa, jos toimisikin.

Vierailija
34/54 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doxepinia minäkin olisin suositellut. Elämänlaatu paranee kohisten kun saa nukuttua kellonsoittoon saakka.

Vierailija
35/54 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ovat kokemukset samat. Minulla johtui masennuksesta. Melatoniini auttoi monta vuotta mutta sitten senkin vaikutus loppui. Nyt on kokeiltu jo vaikka kuinka monet unilääkkeet mutta mikään ei ole auttanut. No tätähän ei kyllä kysytty, mutta sympatiani ovat sinun puolellasi. Itse olen ajatellut, että pahinta unettomuudessa ei ole se, ettei saa nukuttua, vaan ne painajaismaiset ajatukset jotka yöllä pyörivät mielessä uudelleen ja uudelleen.

Vierailija
36/54 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka estää menemästä klo 21 nukkumaan? vai heräätkö silloin klo 3 yöllä? Voihan sitä mennä klo 21 unille nousta 4.30 ja kehittää itselleen jonkun kivan aamurutiinin ennen töitä, vaikka joogaa/venyttelyä/suihku/rauhassa nautittu aamupala/kirjan lukemista/netflixistä joku kiva sarja mitä nyt kukin tekee. [/quote]

Kommenttisi osoittaa täydellistä empatian puutetta

Vierailija
37/54 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräätkö aamuyöllä? Syynä voi olla estrogeenin vähyys.

https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000009184785.html?fbclid=Iw…

Vierailija
38/54 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä johtuu esivaihdevuosista, mulla sama. Eli ilmeisesti laskeneet estrogeenitasot syynä.

Mulla oli juuri tämä syy😳 Olin kuin zombie päivisin. Estrogeenin käytön jälkeen rupesi Uni maittamaan ihanaa

Vierailija
39/54 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttelet TUHDIT PAUKUT kun heräät, varmasti tulee uni uudestaan.

Tässä myös totuuden siemen, kannabiksella pystyy nukuttamaan itsensä ja juurikin palautumaan tasaisempaan uneen. Mutta vaatii kyllä vähän suunnittelua.

Vierailija
40/54 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla varmaankin johtuu ainakin osittain stressistä ja osaksi vaihdevuosista. Hyvä tai huono, olen ratkaissut tuon Youtuben avulla. Laitan illalla puhelimen näytön niin hämäräksi kuin sen saa. Sitten nukahdan jotain sopivaa pätkää kuunnellen, itse tykkään true crimesta. Yöllä kun herään, otan heti puhelimen ja sivusta varovasti vilkuillen ja suoraa valoa vältellen lataan reload ja alan kuunnella. Tämän kikan löydettyäni en ole enää kärsinyt tuntikausien valvomisista öisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan