Herään taas joka yö 04-05 enkä enää nuku. Mikä avuksi?
En vaan sitten enää nukahda. Sydän tuntuu kun niin väsynyt olo nyt päivällä, koko päivä "hatara" ja olo kuin kipeällä. Nukahdan aina n 22 luonnostaan, rytmi siis kunnossa mutta valvon aamuyöt. Päivällä en osaa nukahtaa lainkaan.
Melatoniini pitkäkestoinen tai lyhytvaikutteinen eivät tehoa aamuöihin.
Kommentit (54)
Onko vaihdevuodet? Masennusta? Stressiä?
Jos täällä yrittää kertoa, mikä auttaa unettomuuteen, saa pelkkää alapeukkua, joten en viitsi kertoa.
Hormoniorvaushoito päälle tai sitten vaan olet ja kärsit.
No jos saat nukuttua esim.klo 22-04 putkeen, olet onnekas! 6 tuntia riittää. Vanhemmiten on ihan luonnollista, että unen tarve vähenee..
Uniapnea. Käyhän hakemassa testilaite.
Eli nukut joka yö 6-7 tuntia, eli mikä on ongelma ?
Jos se on sun luonnollinen unirytmi? Herään itsekin 5 aikaan joka aamu, en tarvitse edes herätyskelloa. Nukun yöt hyvin.
Miksi mun olo sitten on näin huono?
Ap 40v
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea. Käyhän hakemassa testilaite.
Mitkä syyt mielestäsi kertovat uniapneasta ap:n tapauksessa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi mun olo sitten on näin huono?
Ap 40v
Koska uniapnea. Olet puolet yöstä hengittämättä.
Onko sulla runsaat kuukautiset? Jos on, kärsit todennäköisesti alhaisesta ferritiinitasosta, mikä aiheuttaa mm huonounisuutta, sydämen tykytyksiä, huimausta, alakuloisuutta...
Paljonko unta tarvii on henkilökohtainen asia. Itse vähintään 8 tuntia. Kun ikää tulee tarvitsee enemmän ja päiväunet on hyväksi myös. Itsellä on joitain lääkkeitä jotka väsyttää niin otan niitä illalla.
Oletko jo kokeillut kaikki unettomuuden hoidon lääkkeettömät konstit? Kannattaa testauttaa myös uniapnea kaiken varalta. On yllättävän yleinen vaiva.
Tsemppiä sinulle, ehkä tämä on vain vaihe, joka menee ohi! Unettomuus on perseestä, mutta yleistä. Et ole yksin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko jo kokeillut kaikki unettomuuden hoidon lääkkeettömät konstit? Kannattaa testauttaa myös uniapnea kaiken varalta. On yllättävän yleinen vaiva.
Tsemppiä sinulle, ehkä tämä on vain vaihe, joka menee ohi! Unettomuus on perseestä, mutta yleistä. Et ole yksin.
Jos nukkuu yössä 6-7 tuntia ei ole unettomuutta. Itse nukuin nuorena 4-6 tuntia enkä ollut mielestäni uneton. Nykyisin jos nukun kahdeksan tuntia yössä seuraavana yönä nukun 5-6 tuntia. Aikuiselle ihmiselle riittää 5-7 tunnin yöunet.
Opiskele unen taitoja unieksperteiltä.
Tai jos et saa unta, opiskele joka aamu jotain.
Väsymys ei tarkoita mitään. Teen silti mitä haluan.
F my sleep
Olisiko nyt syytä ottaa verikokeet (myös kilpirauhaskoe)?
04-05 on mulle aamua, ei yötä. Mutta mä olenkin tottunut heräämään usein niin aikaisin. 6-7 tuntia riittää hyvin, mutta välillä nukun vain 5 tai alle ja sitten on olo aika huono, onneksi en ole työelämässä.
Tämä johtuu esivaihdevuosista, mulla sama. Eli ilmeisesti laskeneet estrogeenitasot syynä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla runsaat kuukautiset? Jos on, kärsit todennäköisesti alhaisesta ferritiinitasosta, mikä aiheuttaa mm huonounisuutta, sydämen tykytyksiä, huimausta, alakuloisuutta...
Ferritiinitasot joka ongelman juurisyynä meni jo muodista pari vuotta sitten.
Ei se oikeasti ollut niin.
Up