Nainen joutui eristyskoppiin Iso Omenassa koska halusi maksaa käteisellä
Aivan käsittämätöntä väkivaltaa Ison Omenan vartijoiden toimesta tässäkin tapauksessa. Tuossa kauppakeskuksessa en kyllä jatkossa asioi.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e78b5e74-adc2-4f37-a99c-c9e42c5d7389
Kommentit (648)
Vierailija kirjoitti:
Eikö tätä tapahtumaa ole saatu valvontakameralle? Luulisi että parkkihallissa olisi kamerat. Näkeehän siitä että jos toinen seisoo rauhallisesti paikallaan ja yhtäkkiä tartutaan ilman syytä kiinni ja lähdetään raahaamaan. Niissä vartijoiden pidätyskopeissakin saisi olla kamerat.
Ja vartijoille ehdottomasti psykologiset testit, sanon minä.
Ylen podcastilla keskusteltiin aiheesta. Koodisanalla sammakko saadaan kameroiden suuntaa muutettua, ettei tule sanomista.
Vierailija kirjoitti:
https://www.citycon.com/fi/uutishuone/ison-omena-siirtyy-puomittomaan-p…
CITYCON OYJ 1.4.2019
"Kauppakeskus Ison Omenan pysäköinti uudistuu keskiviikosta 3.4. alkaen. Parkkihallin kaikilta sisään- ja uloskäynneiltä poistetaan puomit eli jatkossa omalla autolla saapuvat asiakkaat voivat ajaa entistäkin helpommin kauppakeskuksen pysäköintihalliin."
"2+2 ilmaisen tunnin etu säilyy – uusia maksutapoja käyttöön
Kaikki hallin asiakkaat saavat edelleen pysäköidä siellä kaksi tuntia ilman maksua. Tämän lisäksi Ison Omenan mobiiliapplikaation avulla rekisteröityneet kanta-asiakkaat saavat myös jatkossa kaksi lisätuntia ilmaista pysäköintiaikaa aivan kuten tähänkin asti. Uusi pysäköintijärjestelmä päivittyy automaattisesti Ison Omenan mobiiliapplikaatioon eli kanta-asiakkaiden ei tarvitse tehdä itse mitään muutoksia."
"Kolmas vaihtoehto on maksaa pysäköinnistä laskulla, joka lähetetään kotiin silloin, kun auton omistaja tai haltija ei ole valinnut ennen ulosajoa muita maksutapoja. Tässä maksutavassa pysäköintimaksuun lisätään viiden euron laskutuslisä, jolla katetaan laskuttamisen hallinnolliset kustannukset."
"Tietoa pysäköintiuudistuksesta ja maksutapojen monipuolistumisesta löytyy useista kauppakeskuksen omista viestintäkanavista ja pysäköintihallin maksuautomaattien yhteydestä. Ensimmäisten viikkojen ajan hallissa on myös paikan päällä henkilökuntaa neuvomassa asiakkaita."
----
"Hänellä oli viisi euroa käteisenä ja hän yritti maksaa, mutta silloinen parkkihallin valvoja ei hyväksynyt käteistä.
– Hän oli todella tiukkalinjainen, eikä antanut minun maksaa kuin vain kortilla."
Tuo "valvoja" oli ilmeisesti tätä henkilökuntaa, jotka avustivat uuden pysäköintimaksun haltuun ottamisessa, eikä mikään parkkihallin virallinen valvoja. Totta kai silloin ollaan tiukkoja, kun ei ole mitään käteismaksun mahdollisuutta. En tiedä onko kerrottu muita maksuvaihtoehtoja, mutta oletan että on. Vähän ehkä on värikynää tarinassa, mutta totta toinen puoli, mutta mikä?
Miettikääs mikä haloo siitä seuraisi, jos tämä pysäköinninvalvoja tai joku muu asiakaspalvelija alkaisi ottamaan näitä "voinks mä maksaa sit sulle käteisellä" -rahoja vastaan, jos tosiaan paikassa ei ole käteismaksuvaihtoehtoa?
Siitä tulisi sitten taas syytteet, kun oot ottanut pimeää rahaa vastaan ja jotkut kunnon petossyytteet. :D
Miettikää ennenkuin alatte valittaa asiakaspalvelutyöntekijöistä ja valittakaa sinne ylös niille firmoille, kuten sanottu monta kertaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iäkäs äitini ei maksa ollenkaan kortilla, ei osaa. - Olisiko hänet kuljetettu eristysselliin?
Minä taas mielelläni maksan käteisellä sen vuoksi, ettei maksutapa poistu täysin. Vain käteisellä maksu on mahdollista esim. sähkökatkoksissa tai muissa tietokoneongelmissa. Käteisvarat ovat pelastaneet minut muutaman kerran ongelmatilanteessa ruokakaupassa. Ja nythän muutenkin (Ukrainan sota) suositellaan, että olisi käteisvaroja jos yhteiskunta menee sekaisin.
Tukholmassa joitain vuosia sitten käydessäni ei käteisellä (kruunuissa) maksu onnistunut kahviossa. Näytin sitten suomalaista korttiani kassalle kummissani, että tämähän ei varmaan teillä käy. Käytin sen kuitenkin kokeeksi koneessa ja sehän onnistui. Ei siis olisi tarvinnut vaihtaa kruunuja laivalla. Näin pitkälle ollaan päästy!
Pienet ostokset saatan maksaa hyvinkin käteisellä. Siis myös pysäköinnin.
Myös linja-autoon varaan kolikoista tasarahan ja näin oli ohjeistettu. Mutta heittääkö kuski minut seuraavan kerran kyydistä kylmään ja pimeään kun maksaminen muuttuu yhtäkkiä kortille...?
- ei hyvää päivää!!
Ikäihmisillä nyt on tapana muutenkin varastella.
t. vartija"
Ja vartijoiden nyt on tapana muutenkin olla epäystävällisiä ja kovakouraisia.
t. asiakas
Seuraavaksi on joku seniili mummeli tantereessa vartijoiden alla. Että ei vaan pääse karkaamaan.
Siellä on kohta bussilasti odottamassa eutanasiaa siististi parijuonossa Leviksen ja Zaran välissä.
Monet ovat jättäneet vartijoiden toimista rikosilmoituksen tekemisen poliisille tekemättä aivan vain sen takia, ettei se ole koskaan johtanut mihinkään. Ei korppi korpin silmää ala nokkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä törkeää, että pysäköintiä ei voi maksaa käteisellä.
Tässä on kyllä yleisesti ottaen taas hassu ristiriita...
Ja korostan, että olen itse henkilökohtaisesti myös sitä mieltä, että käteinen pitäisi ehdottomasti säilyttää käypänä vaihtoehtona ihan joka paikassa. Olen myös kirjoitellut aika paljon mm. miten HSL:lle ei pysty käteisellä maksamaan ja pitäisi saada takaisin kuskille maksumahdollisuus tai vaikka erillinen rahastaja. Silloin tulee aina iso vastaväitevyöry, miten "mummut pitää saada pois tieltä kolikkojensa kanssa", "matkanteko hidastuu", "pitää varautua etukäteen", "sovellukset on nykyaikaa", "käteistä ei tarvita" jne.
Iso määrä argumentteja käteisen käyttöä vastaan.
Nyt sitten kun otetaan tällainen keissi "en saanut lisäaikaa pysäköinnille" ja "vartijat vei", niin kyllä on heti kova puolustelu ja kauhistelu, että kyllä nyt käteisen pitää käydä!
Koittakaa ihmiset päättää!
Täytyyhän niiden vanhusten päästä paikalleenkin. Ei pidä tehdä aikatauluista niin tiukkoja, että syntyy vamma- ja vaaratilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olisi tapahtunut, jos naisella ei olisi ollut kortille tuojaa tai jos ei olisi omistanut korttia ollenkaan.
Mitä tapahtuu, jos ajan parkkihalliin ja mulla ei ole korttia, vaan olen varautunut maksamaan rahalla?
Sitten pitää soittaa vaikka sinne parkkihallin asiakaspalveluun ja selittää tilanne, kyllä se asia ratkeaa. Puhelinnumero löytyy sieltä kyllä. Rauhallisena pysyminen auttaa. :)
Jos ei keksi itse mitä tehdä, voi mennä vaikka infosta kysymään.
Samanlailla meillä esim. ei muutamana kertana Triplan parkkihallin kamera tunnistanut rekkarikyltin yhtä numeroa oikein, vaikka oltiin maksettu eikä se puomi auennut ja ei päästy pois.
Ei sua kukaan vie minnekään. Nyt rauhoittukaa.
Luitko sä edes ton jutun? Jos luit, niin mihin nainen oli yrittänyt maksaa ja kuka soitti vartijat?
Vastasinkin sille, jota lainasin.
Itse jutusta taas, niin luulenpa, että nainen itse vetänyt jotkut isommat kilarit. Omassa työssäni paljon kohdannut näitä minäminä-asiakkaita.
Kilarit pitää kestää ilman että raahataan väkivalloin koppiin tai tapetaan.
Jos et kestä suoraa suullista palautetta olet väärällä alalla.
Niin mä onkin kestänyt enkä ole edes joutunut yhteenkään asiakkaaseen koskemaan.
Asiakkaidenkin vain joutaisi kestävän pettymyksiä. :)
Missä sä oot töissä, jos tulisin teille asiakkaaksi? :D
Mikä bisnesidea tuo on, että asiakkaan joutaa kokea pettymyksiä?
Kyllä nyt vaan joskus joutuu.
Ei edes asiakas voi saada mitä tahansa mitä keksii pyytää ja haluta.
Ei sellainenkaan bisnes pitkään kannata missä asiakkaat saa ilmaiseksi ja ikuisesti seitsemän tähden henkilökohtaista palvelua. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja korostan, että olen itse henkilökohtaisesti myös sitä mieltä, että käteinen pitäisi ehdottomasti säilyttää käypänä vaihtoehtona ihan joka paikassa. Olen myös kirjoitellut aika paljon mm. miten HSL:lle ei pysty käteisellä maksamaan ja pitäisi saada takaisin kuskille maksumahdollisuus tai vaikka erillinen rahastaja. Silloin tulee aina iso vastaväitevyöry, miten "mummut pitää saada pois tieltä kolikkojensa kanssa", "matkanteko hidastuu", "pitää varautua etukäteen", "sovellukset on nykyaikaa", "käteistä ei tarvita" jne.
Nyt sitten kun otetaan tällainen keissi "en saanut lisäaikaa pysäköinnille" ja "vartijat vei", niin kyllä on heti kova puolustelu ja kauhistelu, että kyllä nyt käteisen pitää käydä!
Täytyyhän niiden vanhusten päästä paikalleenkin. Ei pidä tehdä aikatauluista niin tiukkoja, että syntyy vamma- ja vaaratilanteita.
Niin, mutta se mulla olikin pointtina kun vielä muutama viikko sitten suurinpiirtein kaikki kannatti appeja siinä HSL-ketjussa. Itse olin siellä se, joka juuri puolusti käteismaksua. Nyt täällä yhtäkkiä kaikki vaatii käteismaksumahdollisuutta.
Pisti vaan silmään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaanko lopettaa teeskentely että näin voisi käydä kelle tahansa?
Normaalilla, hyvin käyttäytyvällä ihmisellä ei ole pelkoa vartijankoppiin joutumisesta.
Mitä on normaali vartijan mukaan? Ei tietoo.
Tähän olisi nyt saada vartijoiden lista siitä normaaliudesta kaikkine tuntomerkkeineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään, että jos nainen olisi asunut yksin, miten hän olisi päässyt tilanteesta pois. Jos kukaan ei olisi voinut tuoda maksukorttia. Olisi pitänyt soitella kaikille tuttaville, että tulisitko vapauttamaan minut pois parkkihallista?? Absurdia.
No jättämällä auton sinne ja käynyt hakemassa sen sitten myöhemmin pois.
Parkkihallista pääsee kyllä poistumaan. Ja kun käteistä rahaa oli bussilla kotiin.Heh, totta. Enpä tajunnut.
Mutta tästä voi esittää jatkokysymyksen, että miksei nainen saanut poistua paikalta ja jättää autoa halliin?
Koska rähisi siellä.
Rähinä on ilmeisesti toteen osoitettu, jos vartija vain kutsutaan paikalle. Sen jälkeen koppiin tai maahan kuten sen kuolleen naisen tapauksessa. Asiakasta ei puhuteta, koska vartijat kaipaavat toimintaa päiväänsä.
Kun ne vartijoiden palkat on niin pienet ja työnkuva ikävää, niin mikä on se motivaatio alalle hakeutumiselle? Ilmeisesti nämä ihmiset nimenomaan haluavat päästä käyttämään voimaa?
Nyt heitit hyvän kysymyksen. Tuota olen itsekin alkanut viime aikoina miettiä, miksi olen alalla.
Se ei ole se, että haluaisin käyttää voimaa. Siksi olenkin aulapalvelupuolella. Hakeuduin kai siksi, että tykkäsin ihmisistä ja asiakaspalvelusta. Olen ollut aiemmin vanhustenhoidossa töissä.
Nyt olen alkanut miettiä, pitäisikö irtisanoutua ja ihan sama vaikka jäisin työttömäksi.
Saisinpahan olla lapseni kanssa enemmän kotona. Hänenkin kanssa eilen jouduin käymään keskustelun, että ei äitiä kukaan oikeasti aio ampua, ihmiset vain ovat nyt niin järkyttyneinä. Ei saanut unta, kun häntä pelotti, että minulle käy jotain. Koulussakin jo kuulemma jotkut lapset puhuu miten vartijat pitäisi ampua.
Vierailija kirjoitti:
Tää ihmisten vartijapsykoosi alkaa olla melkein pahempi kuin koronapsykoosi pahimmillaan...
Korona ei sentään tappanut 35-vuotiasta naista ostarin lattialle. Puhumattakaan näistä Avernin apinoiden touhuista. Milläköhän prosentilla he ovat selviytyneet pahoinpitelyistään?
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat jättäneet vartijoiden toimista rikosilmoituksen tekemisen poliisille tekemättä aivan vain sen takia, ettei se ole koskaan johtanut mihinkään. Ei korppi korpin silmää ala nokkimaan.
Ja tässä syy
https://www.iltalehti.fi/talous/a/d0d809af-574f-4c19-9f56-f1ecb86c1150
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaanko lopettaa teeskentely että näin voisi käydä kelle tahansa?
Normaalilla, hyvin käyttäytyvällä ihmisellä ei ole pelkoa vartijankoppiin joutumisesta.
Et taida olla kovin hyvä ihmistuntija tai ymmärrä ihmisen käyttäytymistä? Nämä vartijat esim. omalla käytöksellään provosoivat "normaalinkin" ihmisen tilaan jossa esim. äänenkäyttöä pitää alkaa nostaa ja näin saadaankin vartijalle oikeutus alkaa "tarvittaviin" toimiin. Mikä siis oli ensin - rauhallinen asiakas, räyhäävä asiakas, rauhallinen vartija vai asiakasta tahallaan provosoiva kaikkialla uhkia näkevä vartija?
Minfossa oli listaus näistä taktiikoista.
Toivon, että muutkin väkivallan uhrit uskaltaisivat kertoa vartijoiden otteista. Siihen pitäisi perustaa ihan oma palsta vaikka poliisin organisoimana. Tämä on niin vakava väkivalta ongelma, että mitkään pienet huomautukset eivät auta yhtään. Koko koulutus on uusittava. .soveltuvuus ja taustat on pystyttävä selvittämään. Lisäksi sisäinen tehokas valvonta on oltava koko ajan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä Iso-Omenassa oikein tapahtuu?
Sitä, mitä siellä on annettu tapahtua vuosia. Yhden marttyyrikuo leman jälkeen vasta alkaa mätä pursuta huonosti arpeutuneesta haavasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon näitä tapauksia alkaakaan löytyä? Veikkaan, että paljon.
Niin sairasta. Tämä on Suomi!
Niin, kohta alkaa löytymään somesta paljon tapauksia joita ei ole koskaan tapahtutkaan. Kun rauta on kuumaa jne
Pitäisiköhän alkaa vastapainoksi tekemään Iltalehteen juttuvinkkejä eri julkkisten, päättäjien ja isojen kaupunkien virkamiesten törkeistä käyttäytymisistä asiakaspalvelijoita kohtaan. Niitäkin nimittäin riittäisi ja paljon! Ja olisivat vielä tositarinoita!
Toki iso osa ollut mukaviakin tapauksia. Pitää muistaa, ettei kaikkia leimata. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CITYCON OYJ 1.4.2019
"Kauppakeskus Ison Omenan pysäköinti uudistuu keskiviikosta 3.4. alkaen. Parkkihallin kaikilta sisään- ja uloskäynneiltä poistetaan puomit eli jatkossa omalla autolla saapuvat asiakkaat voivat ajaa entistäkin helpommin kauppakeskuksen pysäköintihalliin."
Kaikki hallin asiakkaat saavat edelleen pysäköidä siellä kaksi tuntia ilman maksua. Tämän lisäksi Ison Omenan mobiiliapplikaation avulla rekisteröityneet kanta-asiakkaat saavat myös jatkossa kaksi lisätuntia ilmaista pysäköintiaikaa aivan kuten tähänkin asti. Uusi pysäköintijärjestelmä päivittyy automaattisesti Ison Omenan mobiiliapplikaatioon eli kanta-asiakkaiden ei tarvitse tehdä itse mitään muutoksia."
"Kolmas vaihtoehto on maksaa pysäköinnistä laskulla, joka lähetetään kotiin silloin, kun auton omistaja tai haltija ei ole valinnut ennen ulosajoa muita maksutapoja. Tässä maksutavassa pysäköintimaksuun lisätään viiden euron laskutuslisä, jolla katetaan laskuttamisen hallinnolliset kustannukset."
"Tietoa pysäköintiuudistuksesta ja maksutapojen monipuolistumisesta löytyy useista kauppakeskuksen omista viestintäkanavista ja pysäköintihallin maksuautomaattien yhteydestä. Ensimmäisten viikkojen ajan hallissa on myös paikan päällä henkilökuntaa neuvomassa asiakkaita."
----
"Hänellä oli viisi euroa käteisenä ja hän yritti maksaa, mutta silloinen parkkihallin valvoja ei hyväksynyt käteistä.
– Hän oli todella tiukkalinjainen, eikä antanut minun maksaa kuin vain kortilla."
Tuo "valvoja" oli ilmeisesti tätä henkilökuntaa, jotka avustivat uuden pysäköintimaksun haltuun ottamisessa, eikä mikään parkkihallin virallinen valvoja. Totta kai silloin ollaan tiukkoja, kun ei ole mitään käteismaksun mahdollisuutta. En tiedä onko kerrottu muita maksuvaihtoehtoja, mutta oletan että on. Vähän ehkä on värikynää tarinassa, mutta totta toinen puoli, mutta mikä?
Miettikääs mikä haloo siitä seuraisi, jos tämä pysäköinninvalvoja tai joku muu asiakaspalvelija alkaisi ottamaan näitä "voinks mä maksaa sit sulle käteisellä" -rahoja vastaan, jos tosiaan paikassa ei ole käteismaksuvaihtoehtoa?
Siitä tulisi sitten taas syytteet, kun oot ottanut pimeää rahaa vastaan ja jotkut kunnon petossyytteet. :D
Miettikää ennenkuin alatte valittaa asiakaspalvelutyöntekijöistä ja valittakaa sinne ylös niille firmoille, kuten sanottu monta kertaa!
Puhutaan kun firma on tutkinnassa mittavasta petoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä Iso-Omenassa oikein tapahtuu?
Ehkä kauppakeskus pitäisi nimetä uudestaan Isoksi Ongelmaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteisen poistoa on perusteltu työturvallisuudella. Aina joku narkki himoaa sitä paria kolikkoakin. Yhteiskunnan turvattomuus on taas huumemyönteisyyden ja ties minkä myönteisyyden tulos.Yksi asia johtaa toiseen.
Niinpä, mutta oikeasti se poistetaan siksi, että kohta meille tulee kaikille pelkät digi-id:t ja digilompakot.
Sitten voidaan määräillä kansalaisia niin, että ykskaks et voikaan ostaa jotain, koska et ole esim. ottanut tarpeeksi rokotteita tai olet autoillut liikaa ja kuormittanut ympäristöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CITYCON OYJ 1.4.2019
----
Puhutaan kun firma on tutkinnassa mittavasta petoksesta.
No niin, sepä just. Siksi ei voida ottaa mitään käteismaksuja vastaan, jos ei se työhön kuulu!
Ja annetaan absinttia juomaksi. Sitä, mitä juotiin Pariisissa 1800-luvulla (hulluruohoversio).