Voiko joku kertoa, miksi täällä haukutaan liemikuutioita?
Tai siis niiden käyttäjiä? Ja te jotka ette moisiin koske, kertokaa tarkalleen miten maustatte liemen? Esimerkkinä vaikka joku keitto. Ei riitä "yrteillä".
Kommentit (44)
En käytä liemikuutioita, kaupasta joskus ostan soocin tölkin.
Mitään eroa ei huomaa keittääkö liemen itse vai käyttääkö kuutioita.
Itse käytin kasvisliemikuutiota , koska se ei niin rasvaista kuin lihaliemikuutio .
Karjalanpaistin liemi on oikeastaan ainoa jota säilön pakkaseen keittoja varten. Eli en keittele liemiä erikseen, mutta otan talteen silloin kun sellainen nenän edessä on.
Muuen ruokieni maun perusta on sipuli, juuriselleri ja rasvainen liha.
Niin että keitellään liemiä tuntikausia, kun sitä sähköä hädintuskin leivän leipomiseen enää raskitaan käyttää?
Kauanko siitä broikkakoipipaketin luista keitetystä liemestä riittää ruokiin?
Mä en käytä liemikuutioita, koska niissä on yleensä paljon suolaa ja lisäaineita, joita en keittooni tarvitse. Keittoihin menee yrttejä, kuivattua selleriä ja laakerinlehtiä. Valkosipulia ja purjoa. Siis suomalaiseen keittoon, tietysti jos makuihin sopii, niin mukaan voi mennä myös chiliä, inkivääriä ym voimakkaampia mausteita. Iso osa siitä liemikuutioin täyteläisestä mausta tulee vain runsaasta määrästä suolaa, ja jos oma makuaisti on muutenkin tottunut vähäsuolaisempaan ruokaan, ei ole tarpeellista käyttää kuutioita.
Vierailija kirjoitti:
Niin että keitellään liemiä tuntikausia, kun sitä sähköä hädintuskin leivän leipomiseen enää raskitaan käyttää?
No tähän en osaa ottaa kantaa, muuten kuin että varmasti se liemikuutioidenkin valmistus kuluttaa sähköä, puhumattakaan kuljetuksesta, varastoinnista ym siihen liittyvästä. Broikkakoivista en tiedä, niitä en käytä mutta grillatun broilerin luut otan talteen. Käytän myös porsaan uuniluita, häränhäntiå yms. Ikävä olisi heittää ravitsevat ja kollageenipitoiset luut roskiin hyödyntämättä. Keitän ison padallisen noin 2-3 kk välein.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, kuka haukkuu liemikuutioita, mutta minä keitän liemet itse. Pakastan annoksina, ja niillä maustan keitot ja muut ruoat.
Jääkö sinulla muuta aikaa elämiseen? Löytyykö töissä? Harrastatko vapaa-ajalla? Liikutko luonnossa? Siivoatko kotona säännöllisesti? Ehditkö katsomaan televisiota?
Nukutko riittävästi?
Vai meneekö aikasi liemiä keitellessä ja pakasteessa? Onko sen arvoista? Sähköä kuluu aika kivasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, kuka haukkuu liemikuutioita, mutta minä keitän liemet itse. Pakastan annoksina, ja niillä maustan keitot ja muut ruoat.
Jääkö sinulla muuta aikaa elämiseen? Löytyykö töissä? Harrastatko vapaa-ajalla? Liikutko luonnossa? Siivoatko kotona säännöllisesti? Ehditkö katsomaan televisiota?
Nukutko riittävästi?Vai meneekö aikasi liemiä keitellessä ja pakasteessa? Onko sen arvoista? Sähköä kuluu aika kivasti!
Taidat nyt olla vähän hassu. Liemi kiehuu ihan itsekseen, laitan sen aamulla päälle ja illalla jäähdytän. Ehdin kivasti vaikka katsella telkkaria koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ne jotka itse keittävät luista ja vihanneksista liemen, on ihan ok, keitelkööt. Itse käytän liemikuutioita sopan teossa ja aina on hyvin kelvannut. Se että itse elää miten elää, ei edellytä muitten elämään samalla tavalla. Väärinhän sitä jonkun mielestä elää kuitenkin.
Kuule, ei se ole väärin elämistä. Se on eri tavalla elämistä ja kokkaamista kuin joku toinen tekee. Siksihän kaupoissa on kaikkea tarjolla, sieltä valitsee mikä on itselle hyväksi.
No kuule. Sitäpä juuri tuossa tarkoitin, ja kyllä täällä monen mielestä on väärin elämistä, jos ei elä niinkuin muut sanovat. Älä ota nokkiisi, tai ota mun puolesta, ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kun ne liemet pitäisi keitellä itse.
Vastahan täällä kauhisteltiin miten jotkut voi laittaa pakastettua perunaa keittoon. Paremman makuista kuulemma tulee kun kuorii ja pilkkoo perunat itse.
Mä en ole huomannut niissä mitään eroa mutta käytän niitä liemikuutioitakin niin kai mun makuaisti sitten mennyt.
Mä taas ihmettelen, miksi joku edes ostaa pakastettua perunaa keittoon? Miten se perunan kuoriminen ja pilkkominen voi olla liian työlästä 🤔?
Vierailija kirjoitti:
En ole muistaakseni haukkunut niitä, mutta käytän itse mahdollisimman vähän allergioiden vuoksi. Taitaa olla kaksi eri valmistetta, joita pystyn käyttämään.
Lipstikan kanssa pitää olla varovainen, sen maku on tosi hallitseva.
Joo, täällä vannotaan myös lipstikan nimeen!
Just teen porkkanasosekeittoa. Ensin kuumensin öljyn, sinne kuivattua inkivääriä, ja senkuullottelin ja herättelin, sitte sinne porkkananpalat myös kuullottaen ja sitten perään vesi. sitte soseutetaan ja laitetaan suolaa ja sitte persiljasilppua.
Tuo mausteitten kuullotus on hyvä, kokeilkaa.
Ja lipstikka kans!
Sitä voi kasvattaa parvekkeellakin purkissa, on "lihaliemimäinen" maku.
En ole haukkunut liemikuutioita, mutten käytä, koska ovat kalliita ja tarpeettomia. Maustan ruuan muuten. Mutta mun ruokahaluni on liiankin hyvä ja syön kaikkea ruokaa. Voi olla, että liemikuutiota tai lientä tarvitsee, jos ruokahalu ei ole kovin hyvä. Valitettavasti en ole sellaista onnea saanut itse koskaan kokea.
Johan lähti liemikuutio keskustelusta sokka irti taas. Kohta täällä tietysti väitetään että itse tehty hernerokka on muka parempaa kuin tölkkirokka. Keitellään tunti tolkulla herneitä, ja sitten ei ole kuin herneen kuoria pinnalla lillumassa.
Minä käytän liemikuutioita, mutta haluaisin päästä niistä eroon ja oppia käyttämään ihan yrttejä ja mausteita.
En ole koskaan ketään haukkunut, vaikka itse käytän mieluummin lihaliemijauhetta silloin harvoin, kun sitä tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ole kuullut, että keittää voi myös kaasulla tai puuliedellä. Jälkimmäinen lämmittää myös taloa.
Sen broikkakoipipaketin luista keitetty liemi riittää yhteen kanakeittoon. Hirvenkoivista 20 litran kattilassa keitetty n. 2 - 5 keittoon, keiton määrästä riippuen.
Vierailija kirjoitti:
En käytä liemikuutioita, koska aidot maut ovat parempia. Useissa kuutioissa ei ole kuin huonoa rasvaa, suolaa ja arominvahvennetta. Niiden sijasta käytän joskus hyvälaatuista fondia.
Muu maustaminen riippuu aivan keitosta. Thaityyppiseen keittoon maku tulee esimerkiksi chilistä, kookoksesta, inkivääristä jne. Jos keitto on tomaattipohjainen, ei siihen liemivalmistetta tarvita. Jos lihakeiton tekee vaikkapa häränhännistä, voimakas maku tulee itsestään.
Pääsääntö on, että perinteiseen liemeen tulee makua esimerkiksi sipuleista, varsiselleristä, lipstikasta. Umamista pohjamakua saa, kun laittaa keittoon pari sientä sekaan kiehumaan.
Kalaa ostaessa kannattaa pyytää perkeitä mukaan. Niistä kiehuu aika nopeasti kalaliemi keiton pohjaksi.
Mihin ruokiin tuota umamisuutta käytät ? entä miten suuri osa on suolaa , makeutta, happoa ? ja miltä käytät makeutena ?
On muitakin vaihtoehtoja kuin 24 h keittäminen ja valmiina ostaminen. Minä keitän 4-8 tuntia ja hyvät liemet saa sillä.