Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älyttömin idea ikinä: hiustenpesuvälin pidentäminen!

Vierailija
13.01.2023 |

Nyt on pää aivan täynnä hilsettä ja hiukset jatkuvasti rasvalla kuorrutettu. Kuukausi kokeilua takana ja väli 2-3 pvää, aiemmin pesin joka päivä ilman ongelmia.

Kommentit (147)

Vierailija
141/147 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Miten niin voi mua?

EU:ssa ei testata eläimillä mitään kosmetiikkaa ja vedenpuhdistus on Suomessa huipputasoa.

Ymmärtäisin huolesi jos asuisimme jossain kehitysmaassa jossa jätevesi dumpataan mereen. Tai jos käyttäisimme eläimillä testattua kosmetiikkaa.

Mutta Suomessa voi huoletta pestä shampoilla tukan joka päivä eikä se rasita luontoa mitenkään. Ihmisillä on hassuja käsityksiä luonnonsuojelusta.

Tämä menee kyllä aloituksen ohi, mutta...

Olen pyrkinyt vähentämään muovijätteen määrää. Meillä 2 hengen taloudessa kertyy jäteastiaan 2-3 pussillista sekajätettä kuukaudessa, jäteauto käy kerran kuukaudessa. Vien kierrätykseen paperit, kartongin, metallit ja muovit. Ruokajäte kompostoidaan tai syötetään pihapiirin varispariskunnalle. Kuukaudessa muovijätettä kertyy tosi paljon, noin kerran kk vien jäteasemalle ison säkin. Siksi olen jättänyt omasta mielestäni "turhan muovin" eli ei suihkusaippuaa, ei pyykinhuuhteluaineita, ei pullossa myytävää shampoota tai hoitoaineita. Shampoo ja hoitoaine sekä saippua pala sellaisina, paperikääreissä. Ja mieluiten luonnonkosmetiikkaa, saa jo marketeistakin, ei tarvitse tilata mistään erikseen. Ei ne jätevedenkäsittelylaitokset 100 % kaikkia kemikaaleja ja mikromuoveja puhdista...

Vierailija
142/147 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Miten niin voi mua?

EU:ssa ei testata eläimillä mitään kosmetiikkaa ja vedenpuhdistus on Suomessa huipputasoa.

Ymmärtäisin huolesi jos asuisimme jossain kehitysmaassa jossa jätevesi dumpataan mereen. Tai jos käyttäisimme eläimillä testattua kosmetiikkaa.

Mutta Suomessa voi huoletta pestä shampoilla tukan joka päivä eikä se rasita luontoa mitenkään. Ihmisillä on hassuja käsityksiä luonnonsuojelusta.

Olen pyrkinyt vähentämään muovijätteen määrää. Meillä 2 hengen taloudessa kertyy jäteastiaan 2-3 pussillista sekajätettä kuukaudessa, jäteauto käy kerran kuukaudessa. Vien kierrätykseen paperit, kartongin, metallit ja muovit. Ruokajäte kompostoidaan tai syötetään pihapiirin varispariskunnalle. Kuukaudessa muovijätettä kertyy tosi paljon, noin kerran kk vien jäteasemalle ison säkin. Siksi olen jättänyt omasta mielestäni "turhan muovin" eli ei suihkusaippuaa, ei pyykinhuuhteluaineita, ei pullossa myytävää shampoota tai hoitoaineita. Shampoo ja hoitoaine sekä saippua pala sellaisina, paperikääreissä. Ja mieluiten luonnonkosmetiikkaa, saa jo marketeistakin, ei tarvitse tilata mistään erikseen. Ei ne jätevedenkäsittelylaitokset 100 % kaikkia kemikaaleja ja mikromuoveja puhdista...

Juuri näin! Muutenkin tuollainen minähän käytän luonnonvaroja miten haluan kun kehitysmaathan niitä kuormittaa-ajattelu on lapsellista ja typerää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/147 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene lääkärille. Eihän tuollainen ole normaalia millään tavalla. Päänahkasi ei voi nyt hyvin ja se pitää saada kuntoon.

Lääkäri sanoo että pese joka päivä. Ap:lla liene tali-ihottuma joka pysyy päivittäisellä pesulla kurissa.

Liiaan harvalla pesulla kertyy hilsettä, jetken päästä päänahka alkaa punoittamaan ja sitä sitten hoidetaan kortisonilla ja apteekin lääkeshampoilla.

Tuskinpa. Eiköhän hän tietäisi jos näin olisi. Miksi hän olisi lähtenyt pesuväliä harventamaan tolla diagnoosilla?

Taliköhnä on perinnöllinen ihottuma, alkaa jossain vaiheessa teini-ikää ja pysyy kurissa päivittäisellä pesemisellä, kuten AP on tähän asti tehnyt.

Eli se ei oireile, kun päänahan rauhasten ylituottama tali ei ehdi härskiintyä ja sitten muhia ihon hiivan kanssa. Sitä ei huomaa jos sen liikaa rasvaa tuottavan päänahan pitää puhtaana. Kuten AP on tähän asti tehnyt ja miksi sitä silloin olisi pitänyt diagnosoida.

Yleisin hoito on pesu päivittäin ja kyseessä on sen verran yleinen vaiva, että jos hilse, kutina ja rasva pysyy sillä poissa, niin ei siinä ei lääkäriä tarvita vaikka et millään voi nyt tätä uskoakaan.

OK?

Vierailija
144/147 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, taliköhnä täälläkin. Pesen hiukset joka päivä.

Mulla oli masennuskausi jolloin "kokeilin" tuota kerran viikossa pesua. Hiuspohja huusi hoosiannaa ja hiuksia alkoi lähtemään tupoittain. Eikä kasvanut tukka tuolloin koska päänahka aivan tukossa.

Nyt kun jaksaa pestä joka päivä niin hiukset kiittää!

Vierailija
145/147 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin pesen pääasiassa kerran viikossa, hiukset on pitkät ja paksut, joten ne täytyy föönata kuivaksi ja yhtään tiheämpi pesu ja föönaaminen tekee todella hallaa hiuksille, vaikka kuinka käyttäisi suojaavia tuotteita. Hitaasti venyttämällä on tähän pesuväliin päästy, niin hiuspohjakin ehti tottua.

Föönaus on itse asiassa hellävaraisin tapa kuivata hiukset..

Jaahas, millä logiikalla?

Jos pitkien hiusten antaa kuivua luonnollisesti, ovat ne monilla jopa muutamia tunteja märät tai kosteat, eli venyneessä ja hauraassa tilassa. Paitsi että ne ovat tuona aikana tavallista altiimpina vaurioille, voi toistuva pitkään jatkuvassa venymistilassa oleminen käytännössä siis jopa haurastuttaa niitä.

😅 Sellanen älynväläys sieltä

Tämän älynväläyksen on sanonut Virve F. Tällä ei ole mitään pohjaa mihinkään.

Ei ole mikään Virven oma päätelmä, vaan asiasta on tehty ihan tieteellinen tutkimus.

Se tieteellinen tutkimus ei koskenut luonnollista kuivumista vaan harjaamista ja muotoilua. Virve sit kehitteli tän ajatuksen sen pohjalta koska ei halua mennä märiklä hiuksilla nukkumaan ja halusi tukea omalle touhulleen. Jos sä nyt ihan pysähdyt miettimään tota väitettä, niin huomaat ettei se ole kauhean looginen. Meidän houkset vaurioituisi omasta painostaan aina uidessa, vesisateessa ja kylvyssä jne.

Olet varmaan lukenut jotain ihan eri tutkimusta. Tässä ei harjata tai muotoilla mitään, kuivataan vaan hius eri tavoin.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3229938/

Moisture content decreased in all treated groups compared to the untreated control group. However, the differences in moisture content among the groups were not statistically significant.

Semmosta.

"using a hair dryer at a distance of 15 cm with continuous motion causes less damage than drying hair naturally."

Semmosta.

Pointti oli tuo ettei tilastollista eroa ollut. Se föönaaminen vaurioittaa hiuksen päälimmäistä kerrosta eikä eroa sisäosien kohdalla ole. Tarkoittaako se että se on hyvä? Ei, ei tarkoita.

Mietin välillä, että oletteko te "fööni kuivattaa hiusta" -väittäjät oikeasti käyttäneet ikinä kunnollista hiustenkuivaajaa, vai perustuuko tämä väittämä johonkin 80-luvun kokemuksiin tai uimahallien onnettomiin kuumentimiin?

Mulla on vyötärömittaiset, paksut ja hyväkuntoiset hiukset, jotka pesen ja föönaan joka päivä. Kerran vuodessa käyn leikkauttamassa huonot latvat ja silloin lähtee pituudesta maksimissaan 2 cm.

En ole huomannut föönin tekevän minkäänlaista vauriota, kuumaa ilmaa en käytä ja kuivaan lähinnä tyveä, pituudet kuivuvat siinä sivussa kun heiluvat ilmavirrassa.

146/147 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Miten niin voi mua?

No jos tuollainen pipertäminen mieltäsi rauhoittaa niin jatka ihmeessä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
147/147 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa kuivaa ja atooppista ihoa tulisi pestä päivittäin. Ihan ihme sekoilua tämä "vesi kuivattaa" -uskonto.