Älyttömin idea ikinä: hiustenpesuvälin pidentäminen!
Nyt on pää aivan täynnä hilsettä ja hiukset jatkuvasti rasvalla kuorrutettu. Kuukausi kokeilua takana ja väli 2-3 pvää, aiemmin pesin joka päivä ilman ongelmia.
Kommentit (147)
miksi olisi jotenkin joku saavutus pestä hiuksensa vain kerran viikossa. Tai kerran kuukaudessa.
Kuten aiemminkin joku jo kirjoitti, kyse on ihotyypistä: rasvoittuvan ihotyypin päänahkakin rasvoittuu nopeammin. Rasvaisuuteen ei vaikuta pesuvälin pidentäminen. Hormonaaliset asiat vaikuttavat: esimerkiksi ehkäisypillerit usein kuivattavat ihoa ja päänahkaa, jolloin hiuksetkaan eivät rasvoitu. Tai raskaus ja imetysaika vaikuttavat myös.
Ei hormonituotantoon pysty vaikuttamaan pesuväleillä.
Toki, jos käyttää erittäin hoitavia shampoita tai muuten "vääräntyyppistä" pesuainetta itselle, voivat hiukset ja päänahka olla hyvin nopeasti pesun jälkeen taas likaisen oloiset ja lättänät. Usein suomalainen hiustyyppikin on sen verran hento ja lasimainen, että osa ulkolaisista hiustenhoitotuotteista on vain liian "stydejä", eli hoitavia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla loppui päänahan rasvoittuminen kun vaihdoin itselle sopivaan shampooseen ja kylmempään veteen. Nyt pesen 1-2 krt viikossa.
Olen kokeillut varmaan kaikki maailman shampoot tässä vuosien varrella eikä yksikään ole muuttanut ihotyyppiäni rasvoittuvasta vähemmän rasvaiseksi.
Minua aina mietityttää, että eivätkö harvoin tukkaa pesevät hikoile ollenkaan päästään
Eiköhän kaikilla ole eri tarpeet pestä hiuksia. Itse pesen korkeintaan viiden päivän välein kun on niin kuiva hiuslaatu. Jos pesen usein tai liian puhdistavilla aineilla, hiuspohjan kutiaa.
Kuinkahan moni likaisella tukalla ulkona liikkuvista ihmisistä on myös siinä harvan pesuvälin uskossa?
Vierailija kirjoitti:
miksi olisi jotenkin joku saavutus pestä hiuksensa vain kerran viikossa. Tai kerran kuukaudessa.
Kuten aiemminkin joku jo kirjoitti, kyse on ihotyypistä: rasvoittuvan ihotyypin päänahkakin rasvoittuu nopeammin. Rasvaisuuteen ei vaikuta pesuvälin pidentäminen. Hormonaaliset asiat vaikuttavat: esimerkiksi ehkäisypillerit usein kuivattavat ihoa ja päänahkaa, jolloin hiuksetkaan eivät rasvoitu. Tai raskaus ja imetysaika vaikuttavat myös.
Ei hormonituotantoon pysty vaikuttamaan pesuväleillä.
Toki, jos käyttää erittäin hoitavia shampoita tai muuten "vääräntyyppistä" pesuainetta itselle, voivat hiukset ja päänahka olla hyvin nopeasti pesun jälkeen taas likaisen oloiset ja lättänät. Usein suomalainen hiustyyppikin on sen verran hento ja lasimainen, että osa ulkolaisista hiustenhoitotuotteista on vain liian "stydejä", eli hoitavia.
Kaikki kemikaalot vaikuttaa myös hormonitasolla, joten todellakin voi vaikuttaa pesuvälillä. Itse siirryin vuosia sitten luontaisiin kemikaaleihin ja luonnontuotteisiin enkä enää palaisi siihen kosmetiikkaan jota nuorena käytin ja rasitin kehoani.
Joo ei pitkä pesuväli ole automaattisesti mitenkään tavoiteltava ja autuaaksitekevä.
Ihmiset on erilaisia eikä se millään shampoolla muutu. Tunnen ihmisiä, jotka käyttää tyyliin käsisaippuaa hiustensa pesuun tai mitä sattuu ja niillä on sellainen hiuslaatu, että pesuväli voi olla viikonkin eikä sitä huomaa mistään. Ja sitten tunnen ihmisiä, jotka ovat kokeilleet kaikki shampoot, palashampoot ja koivunlehtiliuokset ja saaneet lopputuloksena vain kutiavan päänahan.
Ja sitten ovat oma lukunsa vielä ne, jotka eivät pesevät kerran viikossa hiuksensa ja kuvittelevat että se sopii heille ja haistan heidän hiuksiensa eltaantuneen hajun jo kaukaa.
Oma pääni hikoaa urheillessa niin, että hiukset ovat märät hikeä tippuvat soirot. Yhden treenin voi tehdä pesemättä hiuksia sen jälkeen, mutta aika järkyn näköinen kuontalo mulla olisi jos pesisin hiukset 1-2 kertaa viikossa. Ja monilla muuten pitkä pesuväli vaatii järkyttävää määrää kuivashampoota viikossa. Onko se sitten parempi?
Vierailija kirjoitti:
Minua aina mietityttää, että eivätkö harvoin tukkaa pesevät hikoile ollenkaan päästään
Tottakai hikoilevat, mutta silloin kun päänahka ei ole tukossa, se hiki ei rasvoita tai likaa hiuksia. Sama dödöissä. Hajusteilla kainalonsa tukkineilla hiki haisee ja tahraa, luonnollisessa tilassa ja puhtailla huokosilla ei. Olen käyttänyt viimeksi 6 vuotta sitten antiperspiranttia, suoladödöä käytän vain joskus urheillessa ja se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla loppui päänahan rasvoittuminen kun vaihdoin itselle sopivaan shampooseen ja kylmempään veteen. Nyt pesen 1-2 krt viikossa.
Mikä shampoo? Olen kasvojenpesussa huomannut että liian stydit putsarit saa naaman pukkaamaan extrapaljon rasvaa. Olen kokeillut sulfaatitonta XZ-merkkistä mutta en tykännyt yhtään kun jätti hiukset todella takkuiseksi JA lättänäksi. 🙄
Kannattaa etsiä itselle sopiva 100% tai edes lähes, luonnollinen palashampoo. Kaikki kemikaalit varsinkin nuo sulfat aiheuttavat mm. hilseilyn ja rasvoittumisen.
Kuivashampoota kannattaa välttää, se vain tukkii päänahkan huokoisia enemmän ja pitkällä käytällö aiheuttaa hiustenlähtöä.
Luonnonmukainen kuivashampoo kannattaa tehdä itse jos haluaa sellaista käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Hielle haisevat eivät itse haista haisevansa hielle, hyh.
Jep. Epäilemättä osa heistäkin luulee olevansa ihan puhtaassa kuosissa. Jotkut saattavat jopa uskoa, että liika peseminen on pahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Epäilemättä osa heistäkin luulee olevansa ihan puhtaassa kuosissa. Jotkut saattavat jopa uskoa, että liika peseminen on pahasta.
Liika peseminen on pahasta. Sitä en ollenkaan ymmärrä kun osa pesee pienet lapsensakin saippualla ja shampoolla. Ihan järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun kuljen töihin 20min bussimatkaa suuntaansa olen huomannut että monen päänuppi haisee. Se vähän eltaantunut talinhaju, ehkä ripaus röökinkatkua ja suihkuteltu reippaalla otteella tuoksuvaa kuivashampoota/hiuslakkaa päälle 🥴
Minä pesen tukkaa n. 3x viikossa, mutta en myöskään käytä mitään kuivashampoita tai lakkoja tai haise muutenkaan millekään hajusteelle (röökistä puhumattakaan). Kun ei läträä liikoja muotoilutuotteilla tai kemikaaleilla niin pysyy päänahka kunnossa harvemmallakin pesulla. Kuivashampoo aiheutti hilseongelmaa minullekin. Tunnistan kyllä tuon kuvailemasi tunkkaisen hajusteen hajun mikä joistain ihmisistä leviää pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai hikoilevat, mutta silloin kun päänahka ei ole tukossa, se hiki ei rasvoita tai likaa hiuksia. Sama dödöissä. Hajusteilla kainalonsa tukkineilla hiki haisee ja tahraa, luonnollisessa tilassa ja puhtailla huokosilla ei. Olen käyttänyt viimeksi 6 vuotta sitten antiperspiranttia, suoladödöä käytän vain joskus urheillessa ja se riittää.
Tämä. Hiki on vettä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu urheilun jälkeen riittää kyllä hiusten huuhtominen pelkällä vedellä, vaikka hikoilisin pään märäksi niin ei ne hiukset siitä rasvaiseksi jää. Mutta tää varmasti riippuu ihotyypistä. Ja pesen kyllä joka 2. tai 3. päivä shampoollakin, mutta en joka päivä. Harvoin hiukset on vielä kolmantena päivänä mitenkään likaisen näköiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liika peseminen on pahasta. Sitä en ollenkaan ymmärrä kun osa pesee pienet lapsensakin saippualla ja shampoolla. Ihan järkyttävää.
Jos haiset hieltä, on syytä peseytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haiset hieltä, on syytä peseytyä.
Ja jos ei haise, niin ei tarvitse periaatteen vuoksi peseytyä joka päivä.
Mulla on pitkähkö ja paksu tukka, mutta en koskaan varsinaisesti pese hiuksia, vaan vaahdotan ainoastaan päänahan, ei silti ole ollut ongelmia. Mutta. Talvisin joudun pesemään pään 2 päivän välein, koska silloin lisääntyy päänahan karstoittuminen ihan selkeästi, tosin luulen sen johtuvan pipon käytöstä (käytän sitä mm. töissä, koska teen ulkohommaa, jossa tulee myös hiki helposti, joten pää "hautuu" pipon alla selkeästi). Kesäisin riittää kerta viikossa pesu eikä ole kartsaongelmia, eli päänahka pääsee selkeästi hengittämään. Lisäksi harvennan hiuksiani pari kertaa talvessa ja kerran kesäisin.
Hiukset kannattaa pestä aamuin ja illoin. Tosin sillä tavalla saa päänahan toimimaan haluamallaan tavalla eli hiukset rasvoittuvat eivätkä koskaan tunnu puhtailta, joten pesukertoja voi lisätä jopa neljään päivässä.