Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Polyamoria mediassa, turhauttaako teitäkin?

Vierailija
13.01.2023 |

Jatkuvasti siitä on uutisia ja puhetta jossain. Ohjelmissa, lehdissä, jne jne. Sama juttu onlyfanssissa. Pelkkää hehkutusta vaan. Tuntuu että tuota ihan mainostetaan.

Oonko ihan kalkkis, kun tuollainen harmittaa? Tuntuu vähän moraalittomalta korostaa tuollaista elämäntapaa. Mulle uskollisuus on tärkeä arvo ja rakastelu osa vakaata suhdetta. Ei jotain mitä pitäisi saada kaikkialta, erilaista, eri ihmisiltä koko ajan tai mistä pitäisi käydä kauppaa. Miksi se yksi ei riitä ja miksi ihmiset eivät enää arvosta uskollisuutta?

Kommentit (468)

Vierailija
101/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä polyamareetikot yms. seksuaalisesti poikkeavat ovat näitä tatuoituja, sinitukkaisia ja lävistettyjä? Eikö se jo sinällään kerro jonkinlaisesta erikoisuudentavoittelusta tai ehkä jopa jostain mt-ongelmasta. En koskaan ole nähnyt ns. tavallisen "normaalin" näköisen ihmisen kertovan esim tv:ssä tai muussa mediassa näistä taipumuksistaan sekä esittelevän elämäänsä.

Vierailija
102/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nuo ihmiset eivät koskaan näytä onnellisilta noissa jutuissa?

Tuollainen elämä on varmasti todellisuudessa henkisesti rasittavaa. Syyllisyyden ja häpeän tunteet ovat koko ajan mukana elämässä. Ulkopuolisten pilkka ja syrjiminen lienee myös raskasta. Ehkä jopa pelon tunteet myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei turhauta, vaikka itse olen monogaminen. Ihmisten pettämisiä ym seikkailuja seuratessa olen miettinyt, että monelle olisi paikallaan myöntää itselleen asioita. Onneksi nuoriso sentään osassa tehdä näin, koska kulttuurissa on tapahtunut tämä muutos että monogamia on kyseenalaistettu ainoana oikeana tapana olla ja toimia. Pohjimmiltaan kyse on neurorakenteesta ja siinä olemme kaikki yksilöllisiä. Hyvä että on nykyään enemmän tilaa erilaisuudelle.

Löytyykö tuolle sanomallesi nuorison osalta tukea asiaa koskevista Suomessa tehdyistä tutkimuksista?

Mille sanomalleni?

Vierailija
104/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä polyamareetikot yms. seksuaalisesti poikkeavat ovat näitä tatuoituja, sinitukkaisia ja lävistettyjä? Eikö se jo sinällään kerro jonkinlaisesta erikoisuudentavoittelusta tai ehkä jopa jostain mt-ongelmasta. En koskaan ole nähnyt ns. tavallisen "normaalin" näköisen ihmisen kertovan esim tv:ssä tai muussa mediassa näistä taipumuksistaan sekä esittelevän elämäänsä.

Näillä ollut usein rikkinäinen koti lapsena. Sitten toistavat samaa kotien rikkinäisyyttä aikuisena.

Mielenrauha puuttuu jollain tavalla heillä siksi sitä pitää yrittää hakea huumalla joka tuottaa dopamiinia elimistöön. Eli tietynlainen riippuvuus olemassa vaikka monesti sanovat kuinka riippumattomia muista haluavat olla.

Vierailija
105/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samiin kaikki ns. seksityö yritetään normalisoida.

Sehän on normaali asia ollut aina.

Vierailija
106/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttaa ärsytystä, kun näkee ja lukee polykuvioita, joissa käytetään hyväksi jotakuta osapuolta, joka on vain lopulta painostettu tai manipuloitu ko.järjestelyyn mukaan. Väitetään tv:ssä että kaikkien tyytyväinen päätös, vaikka käytös/elekieli sanoo muuta. Tekopyhyys ja monogaamisen ihmisen hyväksikäyttö polyamorian avulla on naurettavaa. Lienee vaiettu salaisuus, että noista ympyröistä tosiaan löytyy tunmekylmiä ja sitoutumiskammoisia, usein myös mt-ongelmaisia melkoisesti.

Kritisoin polyamoriaan liittyvää hierarkisuutta, siihen linkittyvää vallankäyttöä ja hienostelevaa idealistisuutta.

Polysuhteet ja avoimet suhteet ovat loppu viimein valtasuhteita. Kuka haluaa haluaa elää valtasuhteessa?

Valtavan moneen monosuhteeseen ja avioliittoon liittyy monenlaista vallankäyttöä.

Vierailija
107/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla onnellinen jos kuitenkin tietää tekevänsä koko ajan väärin?

Vierailija
108/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten usein kriminalisoitu?

Vierailija
109/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä polyamorian mainostuksessa on vain kyse siitä, että jollain taholla on tarve saada moniavioisuus laillistettua. SETA?

Monet naisethan ovat nytkin mieluummin komean, korkean tason miehen haaremissa yhtenä pyöritettävistä kuin alkaisivat oman tasoisensa miehen kanssa tasa-arvoiseen suhteeseen. 

Vierailija
110/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttaa ärsytystä, kun näkee ja lukee polykuvioita, joissa käytetään hyväksi jotakuta osapuolta, joka on vain lopulta painostettu tai manipuloitu ko.järjestelyyn mukaan. Väitetään tv:ssä että kaikkien tyytyväinen päätös, vaikka käytös/elekieli sanoo muuta. Tekopyhyys ja monogaamisen ihmisen hyväksikäyttö polyamorian avulla on naurettavaa. Lienee vaiettu salaisuus, että noista ympyröistä tosiaan löytyy tunmekylmiä ja sitoutumiskammoisia, usein myös mt-ongelmaisia melkoisesti.

Kritisoin polyamoriaan liittyvää hierarkisuutta, siihen linkittyvää vallankäyttöä ja hienostelevaa idealistisuutta.

Polysuhteet ja avoimet suhteet ovat loppu viimein valtasuhteita. Kuka haluaa haluaa elää valtasuhteessa?

Valtavan moneen monosuhteeseen ja avioliittoon liittyy monenlaista vallankäyttöä.

Turvallisiin ja tasapainoisiin suhteisiin johon ei liity patologista draamailua kummaltakaan ei myöskään liity vallankäyttöä.

Vierailija
111/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylempää on tullut ohjeistus mainostaa moraalitonta elämäntapaa.

Kyllä pedofiliakin tullaan varmaan jossain vaiheessa "normalisoimaan". Hollanissahan tätä jo yritettiin.

Vierailija
112/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat pettäneet toisiaan siitä asti kun avioliitto on keksitty, vaikka kuinka on vannottu uskollisuutta ja rakkautta. 

Eivät polyamorisissa suhteissa olevat petä puolisoitaan, jos suhdekuvio on yhdessä sovittu. 

Ap ja samalla tavalla ajattelevat eivät taida tajuta edes, mitä pettäminen tarkoittaa. 

Vierailija
113/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten usein kriminalisoitu?

Monissa eurooppalaisissa länsimaissa kriminalisoitu sekä ostaminen että myyminen. Suomi on takapajula tässä mielessä. Siksi on vaikea ymmärtää tätä liberalismin nimissä tuputettavaa tuon työn ylistämistä.

Vierailija
114/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama mitä muut tekee omissa parisuhteissaan, mutta itse olen yksiavioinen ja vaadin sitä myös puolisoltani. Onneksi oma mies on myös yksiavioinen ja hän vihaa pettämistä, koska on tullut itse niin rumasti petetyksi. Toki hän ei ole koskaan hyväksynyt pettämistä, ei ennen exänsä pettämistäkään. 

En koskaan suostuisi avoimeen suhteeseen tai polyamoriaan. Ei vain ole mun juttu. Jos mulla olisi puoliso joka tuollaista ehdottaisi, niin saattaisi jopa loppua suhde siihen. Suurella todennäköisyydellä se joka ehdottaa tuollaista eikä saa siihen lupaa, pettää joka tapauksessa jossakin kohtaa, että saa toteuttaa itseään. 

Ei ole multa pois toisten avoimet suhteet yms. eikä ole pois muilta meidän yksiavioinen suhde. Jokainen tekee omat valintansa eikä ne kuulu muille. Se kuitenkin pitäisi muistaa, että jos lapsia, että lasten etu edellä mennään eikä revitellä sitä omaa tapaansa välittämättä lasten hyvinvoinnista. Ei kaikkea tarvitse kertoa roskalehdissä omilla naamoilla ja nimillä.

Vierailija
115/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turvallisiin ja tasapainoisiin suhteisiin johon ei liity patologista draamailua kummaltakaan ei myöskään liity vallankäyttöä.

Ja nämä suhteet voivat olla mono- tai polyamorisia.

Vierailija
116/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen elämä on varmasti todellisuudessa henkisesti rasittavaa. Syyllisyyden ja häpeän tunteet ovat koko ajan mukana elämässä. Ulkopuolisten pilkka ja syrjiminen lienee myös raskasta. Ehkä jopa pelon tunteet myös.

Näinpä. Kun joku tietää toimineensa väärin niin hyväksyntää omalle toiminnalleen täytyy hakea jatkuvasti jollain tavalla tuo syyllisyyden ja häpeän tunteiden vaimentamiseksi. Oikeampi tapa olisi pitkäkestoinen terapia jossa pureuduttaisiin juurisyihin ja saataisiin ihmisen itsereflektiokyky edes jollain tavoin toimimaan.

Vierailija
117/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua taas turhauttaa, että noissa median uutisoinneissa ei myöskään tavoiteita polyamorian vivahteikkuutta, vaan jutuista saa aina sen käsityksen, että jompikumpi parisuhteessa on halunnut "seikkailua", tai seksiä tai jotain enemmän, ja polyamoria on tähän ratkaisu. Olen itsekin polyamorisessa suhteessa, mutta se ei oikeastaan näy millään tavalla meidän suhteessa, vaan ollaan oltu koko yhdessäoloaika (n.6v) käytännössä monogamisia. Oleellista on kuitenkin se ideologia siellä taustalla, ei niinkään se, kuinka paljon käy treffeillä tai onko muita kumppaneita. Vapautta on siis tietää, että jos joskus kokee toiseen ihmiseen voimakasta vetoa, ei tarvitse välttämättä hajottaa olemassaolevaa suhdetta. Toisaalta tämä ei myöskään tarkoita sitä, että välttämättä hyppäisi ensimmäisen ihastuksen lakanoihin, vaan ainakin omalla kohdallani hypoteettiset uudet suhteet vaatisivat kyllä suurta harkintaa ja keskusteluja. On ihan mahdollista, että olen nykyisen kumppanini kanssa monogamisesti vaikka koko elämäni, mutta meidän välinen sopimus on silti se, että suhde on polyamorinen.

Tunnen aika paljon polyihmisiä, ja useimmille polyamoria ei tarkoita mitään pakonomaista seksiseuran tai treffien perässä juoksemista, toki tällaisiakin tapauksia tiedän. Näin vähän aikaa sitten täällä keskustelun, jossa joku mietti, että polyamoriset ihmiset kaipaavat ehkä pikemminkin ystäviä kuin romantiikkaa tai seksiä, ja ratkaisuna voisi olla muiden läheisten ihmissuhteiden työstäminen. Minusta polyamoria voi kuitenkin myös vapauttaa ihmissuhteita niiden lokeroista siinä mielessä, että jos pitää jostain toisesta ihmisestä, voi esimerkiksi nukkua sylikkäin, vaikkei haluaisi tehdä suhteesta seksuaalista. Tuskin kauhean moni monogaminen ihminen kokisi hyväksi, että omalla puolisolla olisi tällaista intiimiä läheisyyttä toisen kanssa, vaikkei se olisi luonteeltaan suoranaisesti eroottista. Tunnen paljon polyamorisia ihmisiä, joiden elämässä polyamoria näkyy nimenomaan tämänkaltaisina suhteina. Voi siis olla läheisiä ystäviä tai ihastuksia joiden kanssa viettää aikaa ja on fyysistäkin läheisyyttä, mutta seksi voi olla hyvin pienessä roolissa tai sitä ei välttämättä ole ollenkaan. Monogamiselle ihmiselle tämäkin tietysti kuulostaa uskottomuudelta, mutta siinä pitää vain ymmärtää, että ihmiset näkevät maailman ja ihmissuhteet erilaisina ja se heille suotakoon.

Sinänsä olen ihan samaa mieltä siitä, että polyamoriasta kirjoitellaan tarpeettomankin paljon, ja hyvin yksipuolisesta ja usein kritiikittömästä näkökulmasta. Se antaa vääristyneen kuvan koko ilmiöstä eikä ainakaan auta ihmisten mielikuviin polyamorisista ihmisistä, jos heidät esitetään lähinnä kukasta kukkaan hyppivinä seksimaanikoina, kun todellisuus on usein jotain ihan muuta.

Tämä vastaa hyvin omia tuntemuksiani. Olen polyavioliitossa ja vieläpä biseksuaali, mutta en ole koskaan (myöskään ennen suhdettamme) harrastanut seksiä muiden kuin aviomieheni kanssa. En kaipaa suhteen ulkopuolista seksiä vaan enemmänkin juuri kahdenkeskisiä kohtaamisia ilman rajoja. Ei seksikään ole poissuljettua tai kiellettyä, mutta toistaiseksi en ole kokenut halua siihen kenenkään muun kanssa. Suudellut tai sylitellyt olen muutamaa ihmistä, ja erään miehen kanssa harrastimme vakituisesti sylikkäin makoilemista vaatteet päällä tai ilman vaatteita. Tällä hetkellä minulla ei ole mitään suurempia kuvioita avioliiton ulkopuolella, voi olla ettei tulekaan.

Mieheni taas on vapautuneempi seksin suhteen. Hänellä on välillä pitkiäkin (yli vuosi) kausia, jolloin ei jaksa tapailla muita, mutta kun hän hakee seuraa, tapahtuu se nimenomaan seksi edellä. Joistakin naisista on toki tullut ystäviä, kun muut kemiat eivät olekaan kohdanneet. Minulle suhteen ulkopuolinen seksi on täysin ok, meillä on selvät säännöt esim. ehkäisystä ja luotan, että mieheni noudattaa niitä. Mies haluaa useamman kerran viikossa kotonakin, joten eipä se minulta ole pois.

Ainoa ikävä puoli, jonka keksin: koska avioliittomme tulee aina ensin, on välillä vaikeaa välttää antamasta muille suhteille sellaista kuvaa, että ovat "varasijalla" ja että heidät pistetään tauolle, jos energia ei juuri nyt riitä muihin ihmissuhteisiin esim. kuormittavan työtilanteen takia. Siinä mielessä en kyllä kykenisi pyörittämään useaa "perinteisen mallin" parisuhdetta, koska en kykenisi olemaan jatkuvasti jokaiselle huomioiva kumppani. Toisaalta olen ajautunut tutustumaan ihmisiin, joiden kanssa molemmin puolin pidämme välillä hiljaiseloa, eli kummallakin on sellainen elämäntilanne, että välillä saatamme olla kuukausia pitämättä yhteyttä ja sitten jatkaa taas siitä, mihin jäimme. Usein nämä ovat ihmisiä, joilla on itselläänkin se aviopuoliso. Myönnän, että kaikkien kohdalla aviopuoliso ei ole tiennyt minusta. Ajattelen, että se, mistä aviopuoliso ei tiedä, ei satuta puolisoa, ja jos lähtökohta on kuitenkin se, että varattu mies on Tinderissä, pettäminen tapahtuisi ilman minuakin. Pyrin kyllä siihen, etten päädy tapailemaan ihmisiä, jotka toivovat ja odottavat minulta enemmän kuin mitä pystyn tarjoamaan.

Vierailija
118/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pannut merkille, että jos jokin asia alkaa turhauttaa tai ärsyttää, se kertoo jotain itsestäni.

Minulle kävi niin että kiihkeä uskonnollinen propaganda ja Jeesuksesta ja moraalista ja synnistä alkoi turhauttaa ja ahdistaa.

Aikani prosessoin asiaa ja päädyin eroamaan kirkosta.

En myöskään jaksa vouhotusta jota usein kuulee urheilun ja verkostomarkkinoinnin ympärillä. Välttelen näihin hurahtaneita ihmisiä, enkä seuraa aiheita mediassa.

En kuitenkaan koe tarpeelliseksi aktiivisesti vastustaa sen paremmin uskontoja kuin urheiluakaan. Ne eivät uhkaa minua ja pystyn elämään maailmassa, jossa on eri asioista kiinnostuneita ihmisiä jotka ajattelevat eri tavoin kuin minä.

Vierailija
119/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläkirjoittava bisse antaa malliesimerkin miten polyamoristitkin hienoista puheista huolimatta harrastaa oikein perinteistä pettämistä, missä osapuolet ei tiedä toisten tekemisistä. Myöskin ongelmallinen hierarkkisuus tulee ilmi. Pussiin puhuttu!

Ovatko polyt keskimäärin tyhmempiä vai miksi logiikka on kuin keskivertouskovaisella?

Vierailija
120/468 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään Hesarissa mm.

- Katso millaista rakkautta suhteesi edustaa - rakkauden olemus muuttuu.

- Sperman laadun voi selvittää kotonakin

- Tuhmien puhuminen muutti Johannan seksielämän