Vuokrankorotus ja asunnon vuokra ei ole enää kohtuuhintainen
Onko kohtalotovereita?
Asut vuokra-asunnossa, jonka vuokra ei ole aikaisemmin ylittänyt kotikuntasi kohtuullisuusmääritelmää (eli saat toimeentulotukea).
Vuokrankorotuksen myötä asuntosi ei enää täytä näitä ehtoja.
Mitä ihmettä tässä voi enää tehdä? Mennä kadulle asumaan? En selviä vuokrasta, jos toimeentulotuen perusosasta täytyy alkaa kattaa osa asumismenoista.
Apuja neuvoja, mitä teen?
ja huutelijalle: käyn töissä, mutta palkan lisäksi joudun hakemaan toimeentulotukea
Kommentit (45)
Muutin kauas kotikaupungistani Helsingistä, koska työkyvyttömänä ja työttömänä työnhakijana oli mahdotonta päästä enää töihin. Asumis- ja toimeentulotuki eivät kattaneet koko vuokraa, mutta maksoin muutaman kympin erotuksen työmarkkinatuestani.
Paikkakunnan vuokrarajaa alennettiin, joten itse maksettavaa tuli muutama kymppi lisää. Nyt vuokranantaja on ilmoittanut nostavansa vuokraa sen, minkä laki tässä tapauksessa sallii. Hän tietää, että monista käytännön syistä en pääse muuttamaan pois.
Virhehän tämä muutto oli, mutta eivätpä tätä osanneet odottaa edes sosiaaliviranomaiset, jotka muuton järjestivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et edes maininnut asuntosi kokoa. Toki kolmio voi sinkulle olla turhan kallis johon ei täyttä tukea heru.
En maininnut asunnon kokoa, koska mainitsin, että asunto täyttää kelan vaatimuksen kohtuuhintaisesta asunnosta. Taulukot nähtävissä kelan sivuilla. Asunto on 50m2 kaksi, asukkaita 1 aikuinen ja kaksi lasta
Ja muillekin: kun on muuttanut oman kuntansa halvimpaan vaihtoehtoon niin vaikeaa alkaa olla.
Lastensuojelulla taitaa olla kysyttävää siinävaiheessa jos kolmihenkinen perhe muuttaa yksiöön.
Minä olin lapsi 70-luvulla. Asuimme 5-henkinen perhe vanhassa taloröttelössä, jossa oli keittiö ja kamari, tilaa yhteensä noin 25m2. Vettä tuli sisälle jos haki sitä ämpärillä kaivosta. Vessa oli ulkohuussi pihan perällä, jossa oli myös sauna, jonne myös vesi piti kantaa kaivosta ja lämmittää se padassa puilla. Ei näkynyt lastensuojeluviranomaisia missään.
Vuokra nyt 425, ensi kuussa tarkistus ja jos nousee en tiedä onko varaa jatkaa tässä vai joutuuko muuttamaan
Vierailija kirjoitti:
Nouseeko yli 5% kohtuullisuusrajan? Kela hyväksyy viidenprosentin ylityksen ja hyväksyy koko vuokran tt tuessa
Ei hyväksy enää
Vierailija kirjoitti:
20 vuoden aikana vuokra noussut 50%
Kyllä, ja Kela ei ole nostanut tuota hyväksyttävien asumismenojen rajaa, vaikka vuokrat ovat nousseet. Eli ne halvat asunnot ovat lähinnä mielikuvitusasuntoja.
En tiedä tukihommeleista mutta vuokra alkaa olemaan kyllä turhan korkea verrattuna siihen asumisen tasoon. Asunnossa on lisäksi yksi elämää häiritsevä vika jota eivät suostu korjaamaan, kunhan kiskovat rahaa seuraavaan täysremppaan jonka kustannan sitten seuraavalle asukkaalle joka saa varmasti tästä hyvän kodin jossa mukava asustella. Minuthan täältä häädetään pois kun aika koittaa ja rahat on lypsetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulle tullu päätös että vuokra on nyt liian korkea? Meillä on joku kolmekymppiä yli rajan, mutta kela sanoo että otetaan silti huomioon kokonaisuudessaan koska ylitys on vähäinen.
Vuokran suuruus on nyt kelan määräämien rajojen alle. Muuttin aikoinani tähän juuri kelan määräyksestä eli halvempaan. Nousee 6% maaliskuussa, joten tiedän vasta ensikuussa miten käy.
Et osaa laskea?
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen hinnat ovat paikoin nousseet 10 vuodessa 150%.
Älä puhu pa**aa. Pk-seudulla monen kämpän pyynti alhaisempi kuin 10 v. sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et edes maininnut asuntosi kokoa. Toki kolmio voi sinkulle olla turhan kallis johon ei täyttä tukea heru.
En maininnut asunnon kokoa, koska mainitsin, että asunto täyttää kelan vaatimuksen kohtuuhintaisesta asunnosta. Taulukot nähtävissä kelan sivuilla. Asunto on 50m2 kaksi, asukkaita 1 aikuinen ja kaksi lasta
Ja muillekin: kun on muuttanut oman kuntansa halvimpaan vaihtoehtoon niin vaikeaa alkaa olla.
Lastensuojelulla taitaa olla kysyttävää siinävaiheessa jos kolmihenkinen perhe muuttaa yksiöön.
Miten kaksion vuokra edes voi olla yli 3 hengen asumisnormin?
Ostakaa oma pieni tupa. Järkyttäviä summia nuo kuukausivuokrat.
Joo. Ekas asunnos oli suht halpa vuokra, mut aina se nousi vuosi vuodelta n. 100 €/kk. Vaik se o pieni asunto ! Nykyses o ihan kunnon vuokra, siihen kuuluu kuuma vesi, kylmä tulee itsestään. Ja lämmitys kuuluu myös vuokraan. Ja tota vettä saa käyttää niin paljo, ku sielu sietää kuukauden aikana. Lähes entises asunnos vesi ei kuulunut kokonaan hintaan, mikä oli tyhmää. Veden on kuuluttava kokonaan hintaan, ja sitä on voitava saada käyttää niin paljon, ku sielu sietää.
Kelan mukaan minun pitäisi löytää perheasunto pk-seudulta 630 eurolla. Missä sellaisia on, ilmiantakaa!
Kunnan yksiökin on liian kallis, ja yksityiselle ei uskalla muuttaa kun täällä on mennyt taloyhtiöitä konkurssiin (Kotka).
Et vieläkään maksa pennin jeniä siitä asunnosta. Ehkä tämän olisi jo aikaisemmin pitänyt kilkattaa jotain kelloja päässä...
tämä on hallituksen ohjauspolitiikan ansiota. Heillä on käsitys siitä, että työttömät ovat työtä vieroksuvaa väkeä ja syy siihen, että ovat työttömänä on se, että eivät vain halua mennä töihin. Niinpä nuoraa työttömän kaulan ympärillä pitää hallituksen mielestä kiristää - jotta he lähtisivät töihin. Sen sijaan ätysin merkityksetöntä on pohtia, että mistä ne työttömät löytäisi niitä töitä, joihin voi mennä.
Kannattaisi oikeasti aina miettiä mitä puoluetta äänestää.
Itse en ole työelämässä, vaan elän omilla säästöilläni olen myös eläkkeellä, vakavarainen, ja juuri tänään saavuin maaseudun asunnolleni, jossa aletaan rakentaa joulua, joten olen kiirienen siinä mielessä. Hirivittää kyllä, kun näen mihin hallituksen politiikka johtaa ja miten huonosti hallituksessa osataan nähdä tulevia seurauksia.
Hyvää joulua! T:Pullahiiri Satonen, Saksikäsi Purra ja Urpo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tälle vuokrakiskonnalle saada loppua sitten millään, tämä on juurimutiaan myöten väärin ja täysin kohtuutonta!!
Ai, että jonkun pitää tarjota sinulle puoli-ilmainen asunto, vain koska sinä haluat? Elä tulojensa mukaan, äläkä ole meidän muiden elätettävänä.
Idiootti. Asunto on ihmisten PERUSTARVE eikä mikään sijoitus "instrumentti", stanan ahne moraaliton paskiainen! Sinunkaltaistesi porukka on syyllinen ihmisten heikkoon tulotasoonkin!!!
Osta itse itsellesi se perustarve äläkä ostata asuntoasi muilla. Jos ostatat asuntosi muilla, on heillä oikeus tehdä sillä voittoa. Eihän kukaan maksa lainan lyhennyksiä ja yhtiövastiketta asunnosta siksi että joku voi asua siinä kustannusten hinnalla. Hulluhan se olisi joka tuohon hommaan lähtisi. Kaikki riskit ilman voiton mahdollisuutta. Asuntoon sijoitetulle rahalle saisi enemmän tuottoa muualta.
Vierailija kirjoitti:
tämä on hallituksen ohjauspolitiikan ansiota. Heillä on käsitys siitä, että työttömät ovat työtä vieroksuvaa väkeä ja syy siihen, että ovat työttömänä on se, että eivät vain halua mennä töihin. Niinpä nuoraa työttömän kaulan ympärillä pitää hallituksen mielestä kiristää - jotta he lähtisivät töihin. Sen sijaan ätysin merkityksetöntä on pohtia, että mistä ne työttömät löytäisi niitä töitä, joihin voi mennä.
Kannattaisi oikeasti aina miettiä mitä puoluetta äänestää.
Itse en ole työelämässä, vaan elän omilla säästöilläni olen myös eläkkeellä, vakavarainen, ja juuri tänään saavuin maaseudun asunnolleni, jossa aletaan rakentaa joulua, joten olen kiirienen siinä mielessä. Hirivittää kyllä, kun näen mihin hallituksen politiikka johtaa ja miten huonosti hallituksessa osataan nähdä tulevia seurauksia.
Mutta pääsit kuitenkin kehaisemaan, miten hyvin omat asiasi ovat. Sehän tuossa pääasia oli, vai mitä?
Totta kai ne nousee kun kustannukset nousee. Inflaation syytä se on. Jatkuvasti nostettu kiinteistöveroa, jätemaksuja, energiahintoja, remonttihintoja, materiaaleja, siivouskuluja ym ja kaiken päälle korot nousivat ja vaikuttavat monella tällä hetkellä.