Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan laskenut, onko sähkön hinnan noustua enää taloudellisesti järkevää leipoa itse leipää/sämpylöitä?

Vierailija
13.01.2023 |

Eli oletuksena se, ettei ole mitään puilla lämpeävää leivinuunia (se olisikin unelma!). Vaan joutuu ihan sähkölämmitteistä uunia käyttämään. Ja oletuksena myös, ettei ole mitään vanhaa kiinteää sähkösopimusta jossa maksetaan vain joku 7 senttiä/kWh, vaan ihan nykyisillä hinnoilla jotka pyörivät siinä 30 senttiä/kWh.

Niin onko kukaan laskenut, kannattaako enää taloudellisesta leipoa itse leipää tai sämpylöitä? Vai tuleeko kalliimmaksi kuin valmiin leivän ostaminen energian hinnan takia?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, onko miten vaativainen leivän suhteen.

Jos kaupan perustarjonta kelpaa, ei todellakaan kannata itse leipoa.

Ruisleivän kilohinta alle 3€, vaaleampien 4€. Tok tuplasti kalliimpaakin leipää on, mutta kuten sanoin, valinnanvaraa on.

Itse leipomalla saa sitten juuri sellaista kuin haluaa. Ronkelius on luksusta ja joutuu maksamaan.

Vierailija
2/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta en usko tulevan merkittävää säästöä. Itse ostan enää leipää vain, jos se on tarjouksessa enkä välitä yhtään onko se lempparia tai edes mieluisaa/hyvää vaan menen ainoastaan hinta edellä. 

Vähän kyllä leipää ihan "leipänä" syönkin, mutta keittojen kanssa se oiva lisuke ja niitä on nyt menussa käytännössä päivittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lämmität uunin sämpylöille sopivaan 200-225 asteeseen ja paistat siinä sämpylöitä tunnin, kuluu sähköä maksimissaan 3 kWh. Jos maksat sähköstä 50 senttiä / kWh (enemmän kuin useimmissa nykyisissä sähkösopimuksissa, vaikka siirto otetaan mukaan), maksaa satsin paistamiseen kuluva sähkö max 1,50 euroa. Voit sitten verrata tätä + materiaalikustannuksia valmiiden sämpylöiden hintaan ja päätellä itse, kannattaako.

Vierailija
4/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole järkevää millään sähkön hinnalla ellei ole leipuri.

Vierailija
5/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lämmität uunin sämpylöille sopivaan 200-225 asteeseen ja paistat siinä sämpylöitä tunnin, kuluu sähköä maksimissaan 3 kWh.

Sanoisin että tässä on vähintään puolet liikaa. Uuni vie paljon sähköä kun se lämpenee mutta kuuman uunin pitäminen lämpimänä luukku kiinni kuluttaa enää murto-osan.

Kiertoilmauuniin mahtuu kerralla vaikka neljä vuokaleipää tai kaksi peltiä sämpylöitä joten sähkön hinta ei kyllä hirveästi yksikköhintaa muuta.

Leipäkone vie taulukoiden mukaan noin 0,3kWh yhden leivän valmistamiseen. 0,50 sentin kWh hinnalla siis 15 senttiä.

Minä teen leipäkoneella vain myslileipää joka maksaa kaupassa älyttömästi eli jopa yli 5€/leipä mutta ei paina puoliakaan leipäkoneen 1kg kapasiteetista.

Eli sähkön hinta ei vaikuta leipäkoneella mitään kannattavuuslaskelmissa.

Vierailija
6/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunin käyttö ei juurikaan vie sähköä, tarkistin sen itse Fortumin sovelluksesta kun olin pari päivää aiemmin pitänyt uunia 4 tuntia päällä isomman leipomisurakan takia. Ei tullut mitään kulutuspiikkiä.

Ennemmin miettisin jauhojen hintaa, se kun on tuplaantunut vuoden takaisesta.

Vierailija
7/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lämmität uunin sämpylöille sopivaan 200-225 asteeseen ja paistat siinä sämpylöitä tunnin, kuluu sähköä maksimissaan 3 kWh. Jos maksat sähköstä 50 senttiä / kWh (enemmän kuin useimmissa nykyisissä sähkösopimuksissa, vaikka siirto otetaan mukaan), maksaa satsin paistamiseen kuluva sähkö max 1,50 euroa. Voit sitten verrata tätä + materiaalikustannuksia valmiiden sämpylöiden hintaan ja päätellä itse, kannattaako.

Se uuni vie sähköä lähinnä silloin kun se vielä lämpeää, ei koko aikaa.

Vierailija
8/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat eivät nouse, vaan ahneet paxxiaiset nostavat  hinnat , haavistorotxa on yksi suuntauksen alkuun laittaneita.

Vierailija
9/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan nykyään pääasiassa hävikkileipää ja pakastan ne. Joskus on 8 leipää 2€. En ole leiponut, koska olen saanut noita leipiä niin halvalla ja niissä on vielä kaikenlaisia erilaisia vaihtoehtoja, joita en ikinä raaskisi ostaa oikeaan hintaan. 

Vierailija
10/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin laskenut sähkönhinta.

Ennen oli 5.8c/kWh ja nyt keskiarvo kulutukselle on ollut 4.6c/kWh.

Vierailija
11/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkön 7 vrk keskihinta: 7.68 snt/kWh. Hölmöä maksaa enempää.

Vierailija
12/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan paskapuhetta olis noussut hinnat!

Vierailija
13/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erillinen uuni (1500W) ja laskin mittarilla sen virrankulutuksen: esim. esipaistettujen sämpylöiden paistaminen 200 asteessa 10 min: vei yhteensä noin 0,1 kWh. Kokonaisen broilerin paistaminen 150 asteessa 2 tuntia vei 0,7 kWh. Sen jälkeen (muutama minuutti), kun uuni on lämmennyt, niin virran kulutus on pientä, termostaatti katkoo virtaa suurinpiirtein näin: 7 sek päällä, 22 sek pois päältä, 7 sek päällä, ....

Vierailija
14/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkön 7 vrk keskihinta: 7.68 snt/kWh. Hölmöä maksaa enempää.

Pääosa kulutuksestani ajoittunut 16:00-23:00 välille. Hiukan epäilen että tuona ajanjaksona pörssisähkön keskihinta on jotain muuta kuin koko vuorokauden keskilukema. 

Vierailija
15/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei leipomisesta tule mitään säästöä ellei ole iso sakki syöjiä. Minä vain tykkään joskus leipoa sen ollessa vain terapiaa, ajankulua ja pääasiassa me syödään pelkästään ruisleipää ja näkkileipää.

Meillä on leivinuuni mutta hankalaa se ajoittaminen että sinne pitää laittaa juuri oikeaan aikaan sitä ruokaa mitaten sitä lämpötilaa ja enemmin käytetään hellan uunia kun on helpompi. 

Valurauta padassa joskus tehdään karjalanpaistia tai paistia leivinuunissa mutta ei muuta juurikaan. Sitten se ruualaitto leivinuunissa ilmeisesti aiheutti kosteutta piippuun niin että pelti jäi jumiin vai johtuiko ruualaitosta mutta vähän ihmeteltiin kun ennen ei ollut jäänyt jumiin. 

Vierailija
16/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkö halpenee vauhdilla.

Vierailija
17/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi seurata sähkön hintakehitystä eikä vain kuvitella sitä.

Vierailija
18/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä kWh hinta 0,085 euroa. Pellillinen paistuu n 10 minuutissa joten sen hinnaksi tulee pari senttiä. Todellakin kannattaa

Vierailija
19/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä kWh hinta 0,085 euroa. Pellillinen paistuu n 10 minuutissa joten sen hinnaksi tulee pari senttiä. Todellakin kannattaa

Viime syksyn hintaennuste oli joku 60snt/Kwh tammikuulle.

Vierailija
20/26 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäkin aamuna leivoin 3h, sähkön hinta oli muutamia c/kWh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan