Onko kukaan laskenut, onko sähkön hinnan noustua enää taloudellisesti järkevää leipoa itse leipää/sämpylöitä?
Eli oletuksena se, ettei ole mitään puilla lämpeävää leivinuunia (se olisikin unelma!). Vaan joutuu ihan sähkölämmitteistä uunia käyttämään. Ja oletuksena myös, ettei ole mitään vanhaa kiinteää sähkösopimusta jossa maksetaan vain joku 7 senttiä/kWh, vaan ihan nykyisillä hinnoilla jotka pyörivät siinä 30 senttiä/kWh.
Niin onko kukaan laskenut, kannattaako enää taloudellisesta leipoa itse leipää tai sämpylöitä? Vai tuleeko kalliimmaksi kuin valmiin leivän ostaminen energian hinnan takia?
Kommentit (26)
En tiedä, mutta en usko tulevan merkittävää säästöä. Itse ostan enää leipää vain, jos se on tarjouksessa enkä välitä yhtään onko se lempparia tai edes mieluisaa/hyvää vaan menen ainoastaan hinta edellä.
Vähän kyllä leipää ihan "leipänä" syönkin, mutta keittojen kanssa se oiva lisuke ja niitä on nyt menussa käytännössä päivittäin.
Jos lämmität uunin sämpylöille sopivaan 200-225 asteeseen ja paistat siinä sämpylöitä tunnin, kuluu sähköä maksimissaan 3 kWh. Jos maksat sähköstä 50 senttiä / kWh (enemmän kuin useimmissa nykyisissä sähkösopimuksissa, vaikka siirto otetaan mukaan), maksaa satsin paistamiseen kuluva sähkö max 1,50 euroa. Voit sitten verrata tätä + materiaalikustannuksia valmiiden sämpylöiden hintaan ja päätellä itse, kannattaako.
Ei se ole järkevää millään sähkön hinnalla ellei ole leipuri.
Vierailija kirjoitti:
Jos lämmität uunin sämpylöille sopivaan 200-225 asteeseen ja paistat siinä sämpylöitä tunnin, kuluu sähköä maksimissaan 3 kWh.
Sanoisin että tässä on vähintään puolet liikaa. Uuni vie paljon sähköä kun se lämpenee mutta kuuman uunin pitäminen lämpimänä luukku kiinni kuluttaa enää murto-osan.
Kiertoilmauuniin mahtuu kerralla vaikka neljä vuokaleipää tai kaksi peltiä sämpylöitä joten sähkön hinta ei kyllä hirveästi yksikköhintaa muuta.
Leipäkone vie taulukoiden mukaan noin 0,3kWh yhden leivän valmistamiseen. 0,50 sentin kWh hinnalla siis 15 senttiä.
Minä teen leipäkoneella vain myslileipää joka maksaa kaupassa älyttömästi eli jopa yli 5€/leipä mutta ei paina puoliakaan leipäkoneen 1kg kapasiteetista.
Eli sähkön hinta ei vaikuta leipäkoneella mitään kannattavuuslaskelmissa.
Uunin käyttö ei juurikaan vie sähköä, tarkistin sen itse Fortumin sovelluksesta kun olin pari päivää aiemmin pitänyt uunia 4 tuntia päällä isomman leipomisurakan takia. Ei tullut mitään kulutuspiikkiä.
Ennemmin miettisin jauhojen hintaa, se kun on tuplaantunut vuoden takaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos lämmität uunin sämpylöille sopivaan 200-225 asteeseen ja paistat siinä sämpylöitä tunnin, kuluu sähköä maksimissaan 3 kWh. Jos maksat sähköstä 50 senttiä / kWh (enemmän kuin useimmissa nykyisissä sähkösopimuksissa, vaikka siirto otetaan mukaan), maksaa satsin paistamiseen kuluva sähkö max 1,50 euroa. Voit sitten verrata tätä + materiaalikustannuksia valmiiden sämpylöiden hintaan ja päätellä itse, kannattaako.
Se uuni vie sähköä lähinnä silloin kun se vielä lämpeää, ei koko aikaa.
Hinnat eivät nouse, vaan ahneet paxxiaiset nostavat hinnat , haavistorotxa on yksi suuntauksen alkuun laittaneita.
Minä ostan nykyään pääasiassa hävikkileipää ja pakastan ne. Joskus on 8 leipää 2€. En ole leiponut, koska olen saanut noita leipiä niin halvalla ja niissä on vielä kaikenlaisia erilaisia vaihtoehtoja, joita en ikinä raaskisi ostaa oikeaan hintaan.
Meillä ainakin laskenut sähkönhinta.
Ennen oli 5.8c/kWh ja nyt keskiarvo kulutukselle on ollut 4.6c/kWh.
Pörssisähkön 7 vrk keskihinta: 7.68 snt/kWh. Hölmöä maksaa enempää.
Ihan paskapuhetta olis noussut hinnat!
Minulla on erillinen uuni (1500W) ja laskin mittarilla sen virrankulutuksen: esim. esipaistettujen sämpylöiden paistaminen 200 asteessa 10 min: vei yhteensä noin 0,1 kWh. Kokonaisen broilerin paistaminen 150 asteessa 2 tuntia vei 0,7 kWh. Sen jälkeen (muutama minuutti), kun uuni on lämmennyt, niin virran kulutus on pientä, termostaatti katkoo virtaa suurinpiirtein näin: 7 sek päällä, 22 sek pois päältä, 7 sek päällä, ....
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkön 7 vrk keskihinta: 7.68 snt/kWh. Hölmöä maksaa enempää.
Pääosa kulutuksestani ajoittunut 16:00-23:00 välille. Hiukan epäilen että tuona ajanjaksona pörssisähkön keskihinta on jotain muuta kuin koko vuorokauden keskilukema.
Ei leipomisesta tule mitään säästöä ellei ole iso sakki syöjiä. Minä vain tykkään joskus leipoa sen ollessa vain terapiaa, ajankulua ja pääasiassa me syödään pelkästään ruisleipää ja näkkileipää.
Meillä on leivinuuni mutta hankalaa se ajoittaminen että sinne pitää laittaa juuri oikeaan aikaan sitä ruokaa mitaten sitä lämpötilaa ja enemmin käytetään hellan uunia kun on helpompi.
Valurauta padassa joskus tehdään karjalanpaistia tai paistia leivinuunissa mutta ei muuta juurikaan. Sitten se ruualaitto leivinuunissa ilmeisesti aiheutti kosteutta piippuun niin että pelti jäi jumiin vai johtuiko ruualaitosta mutta vähän ihmeteltiin kun ennen ei ollut jäänyt jumiin.
Kannattaisi seurata sähkön hintakehitystä eikä vain kuvitella sitä.
Tällä hetkellä kWh hinta 0,085 euroa. Pellillinen paistuu n 10 minuutissa joten sen hinnaksi tulee pari senttiä. Todellakin kannattaa
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä kWh hinta 0,085 euroa. Pellillinen paistuu n 10 minuutissa joten sen hinnaksi tulee pari senttiä. Todellakin kannattaa
Viime syksyn hintaennuste oli joku 60snt/Kwh tammikuulle.
Tänäkin aamuna leivoin 3h, sähkön hinta oli muutamia c/kWh.
Riippuu siitä, onko miten vaativainen leivän suhteen.
Jos kaupan perustarjonta kelpaa, ei todellakaan kannata itse leipoa.
Ruisleivän kilohinta alle 3€, vaaleampien 4€. Tok tuplasti kalliimpaakin leipää on, mutta kuten sanoin, valinnanvaraa on.
Itse leipomalla saa sitten juuri sellaista kuin haluaa. Ronkelius on luksusta ja joutuu maksamaan.