Parveketupakoinnin kieltäminen on johtanut uusiin ongelmiin. Tupakoijat polttavat liesituulettimen alla ja pyörävarastossa, ne jotka menevät ulos herättävän koko rapun
Kolistellessaan puolen tunnin välein hissille. Klo 3, klo 3.30, klo 4 (en nyt katso kelloa mutta suunilleen noin) PAM sanoo kotiovi, klonk klonk hissi kulkee, PAM sanoo alaovi ja sitten toisinpäin kun palataan kotiin. Liesituuletin- tupakoijat taas eivät jää kiinni kun on vaikea varmasti sanoa, mistä savu tulee.
Jotenkin aavistin että näin tässä kävisi, itse en polta mutta ei minua haitannut että ihmiset polttivat parvekkeillaan.
Kommentit (803)
7. Kerroksessa asuu viinaan menevä äijäporukka, ulkomaalaisia. Kova melu, kun kännissä huutavat ja ravaavat rapussa ja pihalla. Toissa yönä lopettivat noin klo 4.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä kanssasi. Meillä yritettiin samaa, mutta olen hallituksessa ja puhuin muille järkeä, helppo perustella, kun ei itse polta. Kun ei ole erillistä väliovea, herään joka aamu oven kolahdukseen, kun naapuri lähtee töihin. Jos samaa pauketta saisi kuunnella koko yön, niin en nukkuisi ollenkaan.
Ehdota hallituksessa että laitetaan jokainen kämppä remppaan. Äänieristykset kuntoon.
Millaiset ovat ne äänieristetyt ovet? En ole vielä ollut sellaisessa asunnossa, jossa ulko-ovi ei päästäisi ääniä läpi.
Tällaiset talot on rikkaiden asuntoja koska ovat sen verran kallita rakentaa. Syy miksi jokainen talo ei ole äänieristetty löytyy siitä ettei rakennusmääräykset niitä vaadi. Siksi kansalaisaloite voimaan jotta saadaan ASUMISRAUHA!
Ei tarvitse asua missään "rikkaiden asunnoissa" vaan enemmänkin ratkaisee se millaisia asukkaita niihin valikoituu. Esimerkiksi asumisoikeusasunnot vaikuttavat rauhallisemmilta kuin vuokra-asunnot, sillä edellämainittuihin vaaditaan tietty "kynnysraha", joka on noin 15 % omistusasunnon hinnasta. Se karsii ainakin ne pahiten syrjäytyneet pois, jotka eivät huomioi naapureitaan.
Enpä tiedä. Kovan rahan omistusasuntoja annetaan vuokralle kaikenlaisille ihmisille. (No, ehkä ihan ääripään rupusakki poislukien)
Tavan nuoret amikset usein polttavat, järjestävät bileitä ym. päästyään pois lapsuudenkodistaan. Moni asuu myös kimppakämpässä kaverien kanssa. Sääliksi käy rauhallisia naapureita.
Muuten, saako aso-asunnon antaa vuokralle? Tosin vuokra ei voisi olla juurikaan asuja n vastiketta suurempi, joten ei olisi mikään hyvä sijoitus.
Vierailija kirjoitti:
7. Kerroksessa asuu viinaan menevä äijäporukka, ulkomaalaisia. Kova melu, kun kännissä huutavat ja ravaavat rapussa ja pihalla. Toissa yönä lopettivat noin klo 4.
Kannattaa soittaa hätäkeskukseen, että poliisit tulevat rauhoittamaan ja kertomaan, miten öisin eletään. Näin joka kerta, kun öisin möykätään.
Tietysti myös isännöitsijälle/hallituksen pj:lle ilmoitus. Mieluusti muita talon asukkaita mukaan valitukseen.
En itse polta, mutta ei haittaa vaikka parvekkeilla poltetaan. Sitä en tajua, että miks tupakan savusta valittajat ei muuta savuttomiin kerrostaloihin, kun niitä kuitenkin paljon on. Haluavat vissiin vaan valittaa
Röökaajat, koirat ja lapisperheet pitäisi eristää omiin taloihinsa.
Vierailija kirjoitti:
En itse polta, mutta ei haittaa vaikka parvekkeilla poltetaan. Sitä en tajua, että miks tupakan savusta valittajat ei muuta savuttomiin kerrostaloihin, kun niitä kuitenkin paljon on. Haluavat vissiin vaan valittaa
Ikävä pikku fakta: tupakoitsijat tunkevat nykyään myös savuttomiin taloihin.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti poltat, kun olet noin tyhmä.
Savuttomia asunto-osakeyhtiöitä on todella vähän.
Ja kuten tässä ketjussakin on tullut esiin, savuttomuutta rikotaan räikeästi.
Ostin itse asunnon uudistuotannosta, isolla rahalla arvoalueelta, mutta niin vain ansa laukesi ja sain ketjupolttavan naapurin.
Laitan asunnon myyntiin, kunhan markkinat virkistyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä kanssasi. Meillä yritettiin samaa, mutta olen hallituksessa ja puhuin muille järkeä, helppo perustella, kun ei itse polta. Kun ei ole erillistä väliovea, herään joka aamu oven kolahdukseen, kun naapuri lähtee töihin. Jos samaa pauketta saisi kuunnella koko yön, niin en nukkuisi ollenkaan.
Ehdota hallituksessa että laitetaan jokainen kämppä remppaan. Äänieristykset kuntoon.
Millaiset ovat ne äänieristetyt ovet? En ole vielä ollut sellaisessa asunnossa, jossa ulko-ovi ei päästäisi ääniä läpi.
Tällaiset talot on rikkaiden asuntoja koska ovat sen verran kallita rakentaa. Syy miksi jokainen talo ei ole äänieristetty löytyy siitä ettei rakennusmääräykset niitä vaadi. Siksi kansalaisaloite voimaan jotta saadaan ASUMISRAUHA!
Ei tarvitse asua missään "rikkaiden asunnoissa" vaan enemmänkin ratkaisee se millaisia asukkaita niihin valikoituu. Esimerkiksi asumisoikeusasunnot vaikuttavat rauhallisemmilta kuin vuokra-asunnot, sillä edellämainittuihin vaaditaan tietty "kynnysraha", joka on noin 15 % omistusasunnon hinnasta. Se karsii ainakin ne pahiten syrjäytyneet pois, jotka eivät huomioi naapureitaan.
Enpä tiedä. Kovan rahan omistusasuntoja annetaan vuokralle kaikenlaisille ihmisille. (No, ehkä ihan ääripään rupusakki poislukien)
Tavan nuoret amikset usein polttavat, järjestävät bileitä ym. päästyään pois lapsuudenkodistaan. Moni asuu myös kimppakämpässä kaverien kanssa. Sääliksi käy rauhallisia naapureita.Muuten, saako aso-asunnon antaa vuokralle? Tosin vuokra ei voisi olla juurikaan asuja n vastiketta suurempi, joten ei olisi mikään hyvä sijoitus.
Asumisoikeusasunnot on tarkoitettu ensisijaiseksi henkiläkohtaiseksi asunnoksi eikä niitä voi vuokrata eteenpäin. Toisaalta sen asumisoikeusasunnon voi vaihtaa toiseen mahdollisesti vapautuvaan asumisoikeusasuntoon ilman erillistä jonotusta. Tiedän tapauksen, jossa asukas halusi muuttaa saman rapun yläkerran asunnosta alakerran asuntoon, jolloin hän laittoi oman asumisoikeusasuntonsa myyntiin tietäen pääsevänsä siihen alakerran asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä on. En itse tupakoi, mutta olen vastustanut tuota tupakointikieltoa koko ajan. Lähinnä siitä syystä, että ne ihmiset, jotka etupäässä polttavat (50-80-vuotiaat), ovat joutuneet lapsuutensa ja nuoruutensa aikana sangen aggressiivisen tupakkamainonnan kohteiksi ja myös eläneet valtaosan elämästään täydellisen tupakkamyönteisessä ympäristössä. Kyse on äärimmäisen voimakasta riippuvuutta aiheuttavasta aineesta, ja siihen nähden muutos savuttomuuden suuntaan on ollut sekä välttämätön että nopea. Välttämätön siitä syystä, että estetään uusien sukupolvien riippuvuutta aineesta. Sen sijaan heidän osalta, jotka ovat polttaneet vuosikymmeniä, ei ole ajateltu näitä taustoja ollenkaan. Toki on nikotiinikorvaustuotteiden mainoksia televisiossa, mutta se ei paljoa auta. Lisäksi on sanottava, että suurin osa tämän hetken tupakoijista kuuluu vähävaraisempaan kansanosaan, jolla on todennäköisesti terveyden, terveiden elintapojen ja niihin käytettävien taloudellisten ja henkisten resurssien suhteen muutenkin todella niukkaa. Hyväosaiset ja hyvätuloiset ovat todennäköisesti jo lopettaneet sauhuttelunsa. Nyt ollaan tilanteessa, jossa jo lyötyjä halutaan lyödä entistä enemmän. Ikään kuin joka ikinen tupakoitsija ei tietäisi, että hänen olisi parempi olla polttamatta. Ihan kuin joka ikinen iltaviinilasillisen ääressä olija ei tietäisi, että hänen kannattaisi se "oman ajan rentoutumiskeinonsa" vaihtaa johonkin toiseen. Ihan kuin huumekierteeseen joutunut nuori ei tietäisi, että siitä ei hyvä seuraa. Riippuvuus on sairaus, josta kaikkein eniten kärsii ihminen itse.
Jos otetaan huomioon se, miten vielä 1980-luvulla joka paikassa sisällä poltettiin ja miten 1990-luvulla baareissa ja yökerhoissa poltettiin, joidenkuiden ihmisten suorastaan hysteerinen suhtautuminen tupakansavuun on paitsi historiatonta myös säälittävää.
Nämä nyt vielä lisäykseksi jo sanotuille asioille. Riippuvuussairautta ei voi noin vain katkaista, ja niin tärkeää kuin ennaltaehkäisy onkin nykyisten ja tulevien nuorten osalta, nämä nykyiset tupakoitsijat ovat aloittaneet tupakanpolttonsa ennen 1990-lukua. Heidän tekemiään valintoja (valinta aloittaa tupakanpoltto) tulee arvioida ei nykyisten standardien vaan oman aikansa standardien valossa, ja moraaliset tuomiot asettaa vasta sitten. Sama pätee myös siihen, että taannehtivasti ei voida tehdä taloyhtiöstä täydellisen savutonta. Jos ihminen on muuttanut taloyhtiöön silloin, kun parveketupakointi on ollut sallittua, ei sitä voida jälkikäteen kieltää.
Jotkut taloyhtiöt sitä tekevät, ja edellä on kuvattu sen seurauksia.
Ja vaikka en itse poltakaan, tunnen suurta vahingoniloa ja kannustan kaikkia näissä taloyhtiöissä asuvia tupakoitsijoita ostamaan itselleen vaikka kirpputorilta mainitut puukengät sekä kävelemään portaat ylös ja alas käydessään tupakalla pihalla, riippumatta siitä, onko taloyhtiössä hissiä.
Tsemppiä tupakoitsijoille!
Kiitos viestistäsi! Olen samaa mieltä. Ja huvittavinta tässä on se, että nuoret tuntuu hyväksyvän nykyään vahvat huumeet, nuuskan ja alkoholin. Jostain syystä vain tupakointi on rahvasta. Mielestäni tupakointi on pienempi paha kuin huumeet. Ja ottaen huomioon miten maailmassa vielä hetki sitten puolet ainakin poltti niin se on kummallista mitenkä nyt yhtäkkiä tupakointi onkin se pahin synti elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuten tässä ketjussakin on tullut esiin, savuttomuutta rikotaan räikeästi.Ostin itse asunnon uudistuotannosta, isolla rahalla arvoalueelta, mutta niin vain ansa laukesi ja sain ketjupolttavan naapurin.
Turha alkaa nimittelemään tyhmäksi mielipiteeni takia. Oman typeryytesi vaan toit esiin
Kiellot eivät yleensä johda parempaan tulokseen. Nuuskan myyntikieltokin sai nuuskan käytön kasvuun. Sama näyttää olevan parveketupakoinnin kieltämisessä. Poltetaan pihalla ja ramppaaminen näyttää häiritsevän enemmän. Kaiken kieltäjät eivät osaa ajatella kieltojen seurauksia.
Matalastikoulutettu/kouluttamaton paskasakkihan tuota kiskoo. Hintaa vain ylöspäin niin loppuu jossain kohden.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaiset opiskelijat ovat usein myös hyvin äänekästä porukkaa, jotka tykkäävät kokoontua yhteen suhteellisen pieniin opiskelija-asuntoihin. Kotimaiset ammattikoululaiset kuulunevat tupakoitsijoiden kärkijoukkoon ainakin lukiolaisiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuten tässä ketjussakin on tullut esiin, savuttomuutta rikotaan räikeästi.Ostin itse asunnon uudistuotannosta, isolla rahalla arvoalueelta, mutta niin vain ansa laukesi ja sain ketjupolttavan naapurin.
Ahdasmielisyytesi kertoo enemmän typeryydestä. Oletko olevinasi parempi ihminen, kun et tupakoi? Kertoo älykkyydestäsi jotakin, kun automaattisesti ajattelet tupakoivan ihmisen olevan tyhmempi.
Vierailija kirjoitti:
Noh, pääasia että sääntöjä noudatettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan asunnon myyntiin, kunhan markkinat virkistyvät.Ahdasmielisyytesi kertoo enemmän typeryydestä. Oletko olevinasi parempi ihminen, kun et tupakoi? Kertoo älykkyydestäsi jotakin, kun automaattisesti ajattelet tupakoivan ihmisen olevan tyhmempi.
Kyllä sellainen ihminen on aivan v**un tyhmä joka tieten tahtoen pilaa oman ja ennen kaikkea ympärillä olevien ihmisten terveyden.
Mukavaa ettet sinä kokenut parveketupakointia häiritsevinä, toisille ihmisille se on elämän ja kuoleman kysymys.
Oviin voi saada hiljentimiä, joten siltä osin rappukäytävästä kuuluva meluhaitta on helposti hoidettavissa.
Liestiuulettimen alla tupakoitsijatkaan eivät ole ongelma: tupakasavua ei saa kulkeutua toisten asuntoihin: jos siis sinun asuntoosi kulkeutuu tupakansavua, taloyhtiöllä on velvoite toimia asian suhteen. Voit ottaa tämän puheeksi yhtiökokouksessa ja pyytää ihmisiä harkitsemaan sisätiloissa tupakoinnin lopettamista korostamalla sitä, että kun asiaa lähdetään tutkimaan ja korjaaman, niin se väistämättä tulee sitten nostattamaan vastikkeen hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä pikku fakta: tupakoitsijat tunkevat nykyään myös savuttomiin taloihin.
Olisi parempi ratkaisu koota ne tupakoitsijat omiin ghettomaisiin kerrostaloihin, joissa he saisivat polttaa vapaasti sisällä ja ulkona posket lommolla Belmontia, niin että alimmaisessa kerroksessa olisi vielä tupakkatuoteita myyvä liike. Se asuinkortteli sijaitsisi sopivan kaukana muista asunnoista, jotta hajuhaitat ja tumpit eivät leviäisi muualle.
Näkihän sen jo noiden "savuttomien sairaaloiden" ym kohdalla aikanaan. Kaikki tuhkikset pois ja sitten hirveä poru kun se parkkiksella röökinsä sytyttänyt asiakas nakkaa tumpin pääoven edessä maahan kun ei muutakaan paikkaa ole. Aika pian vaivihkaa tuotiin tuhkikset takas..