Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätini suuttui

Vierailija
13.01.2023 |

Tämä selostus voi kuulostaa monimutkaiselta, mutta yritän:

Tätini suuttui verisesti ja katkaisi välit, kun en suostunut liittymään jäseneksi äitini tyttönimen sukuseuraan. Olen myös saanut ko. sukuseuralta vihaisia ja painostavia viestejä, että minun pitäisi liittyä siihen. Tätini koki sen ilmeisesti hirveäksi loukkaukseksi itseään kohtaan, että en halua liittyä heidän joukkoonsa.

Itse taas koen kuuluvani ihan eri sukuun ja kåyn sen suvun tapaamisissa ja kuulun sen sukuseuraan. Olen eri niminenkin, oma sukunimeni on siis ollut koko ikäni toinen ja tullut syntymässä isän puolelta.

Jotta asia olisi kummallisempi, myös se tätini sukunimi, jolla tämä lähes uhkaileva sukuseura on, on hänen isänsä nimi, eikä hänen äitinsä nimi. Siis tätini ei itsekään kuulu oman äitinsä tyttönimen sukuseuraan, mutta jostain syystä juuri minun pitäisi tädin mielestä niin ehdottomasti tehdä.

En ole se palstan sukunimihullu, vaan tätä on enemmän rasittava sukukiista. Se sukuseurapoppoo painostaa niin, että olen jo alkanut epäillä, että olenko tässä sittenkin väärässä ja tätini oikeassa. Tätini ei tullut edes synttärikutsuille kylään tänä vuonna ja arvelen tätä syyksi. Kuka tässä on väärässä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole moisesta ongelmasta aiemmin kuullut, että sukuseura vaatii liittymään mukaan. Etkö voisi kysyä heiltä onko liittyminen vapaaehtoista? Jos vastaus on, että pitää liittyä, kysy miten voi olla pakkojäsenyys seurassa.

Vierailija
2/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli samanlaista painostusta. Isäni oli aiemmin naimisissa ja nyt sitten yhtäkkiä tämä porukka on alkanut painostaa sukutapaamisiin.

Siis ihmiset joita en tunne ollenkaan, tapasin lapsena joitakin ehkä kerran tai kaksi ja jotka ei ole pitäneet isäni kuoleman jälkeenkään mitään yhteyttä vuosikymmeniin.

Nyt yhtäkkiä hirveä painostus sukulaisuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko liittyä. Ehkä täti loukkaantui siksi että kuulut toiseen sukuseuraan julkisesti ja heidän suku (ja täti itse) jää Toiseksi, kun tunnet kuuluvasi muualle. Mutta tosiaan ei siis ole hänen äidin suku, vaan isän. Luulen silti että tätiä pidettiin ihan tärkeänä, ettei ole syrjitty, vaikkei hänen sukuseuroihin halua.

Vierailija
4/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole moisesta ongelmasta aiemmin kuullut, että sukuseura vaatii liittymään mukaan. Etkö voisi kysyä heiltä onko liittyminen vapaaehtoista? Jos vastaus on, että pitää liittyä, kysy miten voi olla pakkojäsenyys seurassa.

Ei se tietenkään ole pakollista, mutta yrittävät ankarasti painostaa liittymään. En ole varma onko se identiteettikysymys, että haluavat olla suuri sukuseura vai liittyykö se rahaan, että haluavat enemmän vuosittaisia jäsenmaksuja.

Ap

Vierailija
5/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mun suku asuu yli 500 km päässä niin ei tällaisia ylilyöntejä juuri synny

Vierailija
6/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sukulaisten pidä päättää, miten toiset vapaa-aikaansa viettävät. Jos ei nappaa, ei napaa. 

Vierailija
7/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blokatkaa nämä hullut luurissa, somessa ja sähköpostissa. Se siitä.

Vierailija
8/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen seuraan olisi silloinkaan pakko liittyä, vaikka kyseinen nimi se olisi sun oma nimesi.

Ignooraa koko juttu ja täti.

Vierailija
9/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤣

Vierailija
10/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä tota enää pohtii jos täti jo välitkin katkaisi. Taidat olla äitisi puolelta mafiasukua, uhkailuista päätellen.

Vierailija
11/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten jollain voi olla noin pieniä ongelmia.

Vierailija
12/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisen tarvitseva täti sinulla, jolle olet tietysti vielä onnistunut selittämään perusteellisen suoraan miksi et halua liittyä hänen edustamaanssa sukuseuraan,.Niin ne riidat saadaan aikaiseksi. Asia on niin mitätön, että sinuna olisin alun alkaen mumissut jotakin ja väistänyt takavasemmalle.

Vierailija
13/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity mihin haluat tai ole liittymättä. Ei kuulu kellekään muulle.

Eräs sukulaiseni liitti minut kerran minulta kysymättä Facebookissa sellaisen suvun sukuryhmään, josta minulla ei ole edes hajua, kenen kautta olen heille sukua ja mitä sukua ja kenelle. Tiedän vain, että jotakin sukua. Erosin ryhmästä parin päivän jälkeen, koska mielestäni oli kiusallista olla keskellä henkilöitä, joilla oli oikeasti ko. sukunimi, suvun vahnoja esineitä/kiinteistöjä tms, tai jotka tunsivat suvun historian itseensä saakka. Asiasta ei koskaan puhuttu.

Vierailija
14/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyminen on vapaaehtoista, eli älä liity jos et halua.

Siihen kuitenkin haluan kommentoida, että kuuluthan sinä molempiin sukuihin, äitisi ja isäsi, ihan sukunimestäsi riippumatta. Osa geeneistäsi tulee molemmilta.

Vierailija
15/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku sääntö, että voi kuulu vain yhteen sukuseuraan tai on vain yksi "oma suku"? Käytännössä jokaisella on kaksi eri sukua joihin kuuluu ja sehän on rikkaus, eikä ole mitään tarvetta valita niiden välillä, vaikka toinen puoli olisikin läheisempi. Voi olla viikottain tekemisissä toisen puolen sukulaisten kanssa ja sitten toisen puolen sukua nähdä kerran viidessä vuodessa. 

Mitä sukuseuraan kuuluminen oikeasti vaatisi? Perivätkö he siis jotain jäsenmaksua tai vaativatko osallistumaan toimintaa, jos jäseneksi alkaa? Ehkä jäsenyys on vain ns. muodollisuus ja täti on loukkaantunut siitä, että et halua tunnustaa olevasi osa kyseistä sukua?

Vierailija
16/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku sääntö, että voi kuulu vain yhteen sukuseuraan tai on vain yksi "oma suku"? Käytännössä jokaisella on kaksi eri sukua joihin kuuluu ja sehän on rikkaus, eikä ole mitään tarvetta valita niiden välillä, vaikka toinen puoli olisikin läheisempi. Voi olla viikottain tekemisissä toisen puolen sukulaisten kanssa ja sitten toisen puolen sukua nähdä kerran viidessä vuodessa. 

Mitä sukuseuraan kuuluminen oikeasti vaatisi? Perivätkö he siis jotain jäsenmaksua tai vaativatko osallistumaan toimintaa, jos jäseneksi alkaa? Ehkä jäsenyys on vain ns. muodollisuus ja täti on loukkaantunut siitä, että et halua tunnustaa olevasi osa kyseistä sukua?

Perivät jäsenmaksua.

En myöskään yhtään tunne kuuluvani siihen sukuun, eikä tätikään itse ole liittynyt oman äitinsä tyttönimen sukuseuraan, joten tuo kahden suvun perustelu ei koske muita kuin minua.

Ap

Vierailija
17/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli samanlaista painostusta. Isäni oli aiemmin naimisissa ja nyt sitten yhtäkkiä tämä porukka on alkanut painostaa sukutapaamisiin.

Siis ihmiset joita en tunne ollenkaan, tapasin lapsena joitakin ehkä kerran tai kaksi ja jotka ei ole pitäneet isäni kuoleman jälkeenkään mitään yhteyttä vuosikymmeniin.

Nyt yhtäkkiä hirveä painostus sukulaisuuteen.

Sukuseurassa ei välttämättä ole yhtäkään lähisukulaista. En nyt kuitenkaan vertaisu sukuseuraa sisarpuoliin. Toki disarpuoletkin voivat olla sinulle ihan tuntemattomia, jos isäsi ei jostain syystä pitänyt yhteyttä. Kielsikö äitisi?

Vierailija
18/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin särähti korvaan kun väitit että et kuulu tähän sukuun, vaan toiseen. Miksi ihmeessä? Se varmaan paistaa läpi ja loukkaantuminen johtuu siitä. Sinähän kuulut molempiin.

Toki yhtään mihinkään sukuseuraan ei tarvitse liittyä. Mutta ihmettelen puheitasi?

Vierailija
19/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koet niin vahvasti että et kuulu johonkin? Mutta sinähän kuulut, olet kai samaa verta? Täti on toisen vanhempasi sisarus ilmeisesti. Sinä torjut heidät. Mutta siis korostan että mihinkään sukuseuroihin ei tarvitse liittyä jos ei halua. Ihmettelen tuota asennettasi vaan että mistä se johtuu.

Vierailija
20/25 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen läheisempi isän suvun kanssa, meillä on sama sukunimi ja kasvoin isän kotiseudulla jossa on muutakin sukua.

Mutta kyllä se äidin sukukin on minun sukuani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme