Jos lapsi suostuu syömään vain leipää, niin suostutteko antamaan sitä joka aterialla?
Eli jos lounaalla ja päivälliselläkin syö vain leipää, niin annatteko? Jos on kokonaan syömättä ellei ole leipää.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Miksi en? Jos minun tekisi mieli aikuisena syödä vain leipää syystä tai toisesta, niin sitten söisin.
Lapselle tarjoaisin leipiä eri variaatioilla, jos ne vaikka maistuisivat. Esim täytetty leipä, leipä hummuksella ja kasviksilla, lämpimiä voileipiä uunissa jne.
Jos ei suostuisi syömään muuta kuin leipää ilman mitään päällisiä niin antaisin syödä mutta ravitsemuksen takia tietysti ei voisi olla pysyvä ratkaisu vitamiinien puutteen yms takia. Eli tavalla tai toisella ratkaisisin, mutta en todellakaan vain kieltämällä periaatteesta. Lähtisin siis lapsen kanssa yhdessä etsimään ratkaisua, ehkä alkuun esim testaamalla erilaisia leipiä ja sitä kautta laajentamaan makuaistia.
Ruokailu on pyhä toimitus ja kaikenlainen pakottaminen ja kieltäminen siihen liittyen yleensä vaan johtaa ongelmiin tavalla tai toisella, esim syömishäiriöt, salaa syöminen jne.
Olen joskus asunut maassa, jossa viranomaiset oikein kehottivat ihmisiä syömään enemmän leipää. Aikakauslehdissä oli mainoskampanjoita aiheesta. Varmaan kampanjoita oli myös TV:ssä, mutta itselläni ei silloin ollut varaa televisioon. Myöhemmin kuulin, että viljan jauhatusaste oli siellä jotenkin erilainen kuin Suomessa. Ilmeisesti jyvän uloimmista osista jauhettiin enemmän ainesta jauhojen mukaan ja sen johdosta leipä oli terveellistä. Muistini mukaan leipä myös maistui hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en? Jos minun tekisi mieli aikuisena syödä vain leipää syystä tai toisesta, niin sitten söisin.
Lapselle tarjoaisin leipiä eri variaatioilla, jos ne vaikka maistuisivat. Esim täytetty leipä, leipä hummuksella ja kasviksilla, lämpimiä voileipiä uunissa jne.
Jos ei suostuisi syömään muuta kuin leipää ilman mitään päällisiä niin antaisin syödä mutta ravitsemuksen takia tietysti ei voisi olla pysyvä ratkaisu vitamiinien puutteen yms takia. Eli tavalla tai toisella ratkaisisin, mutta en todellakaan vain kieltämällä periaatteesta. Lähtisin siis lapsen kanssa yhdessä etsimään ratkaisua, ehkä alkuun esim testaamalla erilaisia leipiä ja sitä kautta laajentamaan makuaistia.
Ruokailu on pyhä toimitus ja kaikenlainen pakottaminen ja kieltäminen siihen liittyen yleensä vaan johtaa ongelmiin tavalla tai toisella, esim syömishäiriöt, salaa syöminen jne.
Olen joskus asunut maassa, jossa viranomaiset oikein kehottivat ihmisiä syömään enemmän leipää. Aikakauslehdissä oli mainoskampanjoita aiheesta. Varmaan kampanjoita oli myös TV:ssä, mutta itselläni ei silloin ollut varaa televisioon. Myöhemmin kuulin, että viljan jauhatusaste oli siellä jotenkin erilainen kuin Suomessa. Ilmeisesti jyvän uloimmista osista jauhettiin enemmän ainesta jauhojen mukaan ja sen johdosta leipä oli terveellistä. Muistini mukaan leipä myös maistui hyvältä.
Niin mutta hänen lapsensa asuu Suomessa, ja tulee käymään suomalaista päiväkotia, eskaria ja koulua omine toimintamalleineen. Jokaisessa maassa kasvatetaan lasta vain ja ainoastaan sitä yhteiskuntaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. En kai pitäisi lasta nälässä pelkästään oman egoni takia.
Sinä olet lähinnä idiootti curling-mamma. Milloin sinun jaksosi Supernanny Suomesta tulee ulos televisiosta?
Joo pakottakaa lapsenne syömään sitä mitä itse haluatte ja lautasen tyhjäksi, se on pahin virhe mitä voitte tehdä. Maailmassa on jo tarpeeksi pulleita lapsia.
Kukaan ei ole puhunut, että lapsi pakotetaan syömään. On täysin eri asia se, ettei anneta lapsen täyttää mahaansa turhalla hötöllä, jolloin hän itse oppii syömään kunnollista ruokaa.
Ap antoi kaksi vaihtoehtoa joko lapsi 1. ei syö tai 2. syö leipää. 3. vaihtoehto on se että lapsi pakotetaan syömään jotain mitä ei halua.
Mikä se sun neljäs vaihtoehtosi on?
No minä en usko, että lapsi ei syö, jos vakavat sairaudet on poissuljettu. Lapsi uskoo, että hän saa pyöritettyä vanhempiaan, ja on valmis hetken olemaan syömättä, kun tietää saavansa sitä leipää. Mutta ei terve lapsi tapa itseään nälkään, jos ruokaa on tarjolla. Ylipäätään tämä monipuoliseen ruokaan opettaminen pitäisi tehdä jo ihan pienestä, niin ongelmaa ei pääsisi edes syntymään.
Nuorempi lapseni oli jo vauvaikäisenä hankala ruoan suhteen. Sitten kun hän osasi istua syöttötuolissa ja söi itse lautaselta, hän poimi ensin kasvikset tietyssä järjestyksessä, jota en enää tarkkaan muista. Osa nistä kyllä jäi lautaselle. Kouluikäisenä hän söi vain tiettyjä ruokia. Lisään tähän vielä, että kun hän oli vauva, kerroin tilanteesta neuvolan terveydenhoitajalle ja yritin toimia niiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet lähinnä idiootti curling-mamma. Milloin sinun jaksosi Supernanny Suomesta tulee ulos televisiosta?
Joo pakottakaa lapsenne syömään sitä mitä itse haluatte ja lautasen tyhjäksi, se on pahin virhe mitä voitte tehdä. Maailmassa on jo tarpeeksi pulleita lapsia.
Kukaan ei ole puhunut, että lapsi pakotetaan syömään. On täysin eri asia se, ettei anneta lapsen täyttää mahaansa turhalla hötöllä, jolloin hän itse oppii syömään kunnollista ruokaa.
Leipä kuulostaa toki vähän yksipuoliselta. Mutta kuinka paljon vielä turhempaa syötävää nykyiset alaikäiset pistävät suuhunsa joka päivä? Karkkia, sipsejä, pizzaa, energiajuomaa, limsaa, maustettua vettä.
Meillä leipää ja maitoa saa vasta aterian lopulla ettei mahaa täytetä vain niillä.
Itse suosittelen tätä: kerrot lapselle, että tänään meillä on tätä ruokaa ja jos ei maistu niin seuraavan kerran syödään iltapalalla jukurttia ja mysliä ja jos se ei maistu niin seuraavan kerran on mahdollista syödä aamulla jotain muuta kuin leipää.
Alkaa aamulla olemaan sen verran kova hiuko, että maistuu kaikki mitä eteen tuot. Ei kakarat määrää mitä syödään vaan aikuiset sanelee säännöt joita lapset noudattaa. Aika simppeli homma.
Vierailija kirjoitti:
Mä toivon kaikille teille inisiöille, joiden mielestä lapsi pitää pitää nälässä, kovapäisiä syömättömiä lapsia. Oppisitte olemaan.
Tuosta muistin, että kerran oli naapurina perhe, jonka pikkulapsi söi vielä huonommin kuin oma nuorin lapseni. Naapurin tyttö oli kalpea ja laiha. Perheellä ei ollut mitään erityistä ruokavaliota. Siihen aikaan ne eivät olleet vielä niin esillä mediassa. Joskus joku kertoi olevansa kasvissyöjä tai että oli keliakia. No, naapurin lapsi söi leipää, jonka päälle äiti pani voita ja hilloa. Hän kertoi kokeilleensa kaikkea ja tämä ruoka oli se, joka kävi kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipä kuulostaa toki vähän yksipuoliselta. Mutta kuinka paljon vielä turhempaa syötävää nykyiset alaikäiset pistävät suuhunsa joka päivä? Karkkia, sipsejä, pizzaa, energiajuomaa, limsaa, maustettua vettä.
Eiköhän nyt ole kyse pikkulapsesta, joka ei tuollaisia saa käsiinsä mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap antoi kaksi vaihtoehtoa joko lapsi 1. ei syö tai 2. syö leipää. 3. vaihtoehto on se että lapsi pakotetaan syömään jotain mitä ei halua.
Mikä se sun neljäs vaihtoehtosi on?
No minä en usko, että lapsi ei syö, jos vakavat sairaudet on poissuljettu. Lapsi uskoo, että hän saa pyöritettyä vanhempiaan, ja on valmis hetken olemaan syömättä, kun tietää saavansa sitä leipää. Mutta ei terve lapsi tapa itseään nälkään, jos ruokaa on tarjolla. Ylipäätään tämä monipuoliseen ruokaan opettaminen pitäisi tehdä jo ihan pienestä, niin ongelmaa ei pääsisi edes syntymään.
Suomessa on lujassa usko, että lapset yrittää koko ajan jotenkin jujuttaa ilkeyttään vanhempiaan. Neuvoksi tarjotaan, että pitää pysyä lujana, eikä antaa tenavalle periksi, prkl! Entä jos lapsella on aistiherkkyyksiä? Entä jos äidin tarjoma ruoka on pahaa? Ai niin, sitähän se ei voi olla, vasta aikuisena voi inhota jotain ruokia, lapsena pitää syödä ihan kaikkea. Monipuoliseen ruokaan ei koskaan opita nöyryyttämällä ja sillä, että pidetään nälässä.
Ei, mutta lapsi oppii käyttämään ruokaa ja ruokailutilannetta vallan välineenä. Lapset on erittäin taitavia tajuamaan, miten vanhempaa voi pyörittää. Se taito opitaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Vanhemman ei pidä lähteä valtaleikkiin mukaan tarjoamalla toista ja kolmatta ruokaa. Kasvattaminen tarkoittaa sitäkin, että joskus täytyy olla lapsen oman edun ja hyvinvoinnin vuoksi pirun ikävä, ottaa vastaan lapsen pettymys ja kiukku. Niitä tilanteita tulee tuhansia myös myöhemmin, ja mikäli lapsi oppii hallitsemaan vanhempaa, kasvatat kodissasi sellaista terroristia joka todella tekee muutaman vuoden päästä aivan mitä tahtoo ja panee kodin remonttiin. Näitä on valitettavasti nähty, ja vanhemmat on sen jälkeen aivan loppu ja keinottomia.
Tuntuu että lumihiutalevanhemmat on ihan pihalla sen suhteen, että lasta pitää ylipäänsä kasvattaa. Aina on elämässä niitä tilanteita, että ruoka ei ole muka hyvää tai se on laitettu eri lailla kun kotona. Lapselle kerrotaan johdonmukaisesti, että tänään on tätä ruokaa, eikä nyt ole tulossa muuta ruokaa. Lapselle ei myöskään aleta laittelemaan omia ruokia, vaan hän syö sitä samaa kun muukin perhe. Sama homma päiväkodissa, mummolassa, koulussa jne.
Pienelle ei aleta selitellä ruuasta eikä kertomaan tavoista tai moraalista. Vanhemmalle lapselle voi sanoa, että on kunnioitusta vaikka mummoa kohtaan maistaa, koska mummo on nähnyt ruuan eteen paljon vaivaa. Ylipäätään tämä että ruokaa ja sen valmistajaa pitää kunnioittaa, vaikka ruoka on erilaista mihin on tottunut. Toki vanhemman lapsen voi sitten ottaa myös mukaan ruuan valmistukseen, mutta lapsi ei ikinä eikä missään vaiheessa lähde päättämään siitä, mitä syödään ja ostetaan kaupasta. Lapselle kerrotaan, että hän voi päättää siitä vasta sitten kun ostaa ruokansa itse omilla rahoillaan. Ruuan eteen on tehty töitä, ja sellaista ruokaa ostetaan mihin on varaa, ei sellaista mitä lapsi sillä hetkellä sattuu pyytämään.
Saako siinä leivän päällä olla jotain?
Josko kokeilisit vaikka lämpimiä voileipiä koko perheelle ruoaksi, ja niihin monipuoliset täytteet. Kelpaisiko se hänelle? Onhan siinäkin leipä.
Tai kylmiäkin voileipiä, joissa on monipuoliset päällysteet. Tee päällysteistä vaikka hymynaama siihen leivälle.
Myös lapsen ottaminen mukaan ruoanlaittoon auttaa joskus.
Meillä ongelma on vain kotona. Päiväkodissa syö useamman lautasen mitä vain, kotona maistuu vaan leipä. Olenko vain umpisurkea kokki vai mikä tässä on? Olen siis tehnyt myös niitä mitkä tuntuu päiväkodissa olevan lemppareita mutta ehei, ei edes koske.
Vierailija kirjoitti:
Josko kokeilisit vaikka lämpimiä voileipiä koko perheelle ruoaksi, ja niihin monipuoliset täytteet. Kelpaisiko se hänelle? Onhan siinäkin leipä.
Tai kylmiäkin voileipiä, joissa on monipuoliset päällysteet. Tee päällysteistä vaikka hymynaama siihen leivälle.
Tämä on juuri sitä lapsen tien tasoittelua, curlingvanhemmuutta. Tässä lapsi saa hallita sitä, mitä muu perhe syö. Tanssitaan lapsen pillin mukaan, vaikka toiset haluaa syödä kunnon ruokaa. Ei. Lapsi syö sitä mitä muutkin, eikä koko perhe ja suku muuta elämäänsä lapsen mukaan. Kohta se laajenee niin, ettei perheessä syödä enää muuta kuin leipää, suku pakotetaan syömään leipää ja lapselle tulee hämmennys. Ei lapsi ole valmis sellaiseen rooliin, että hän saa päättää asioista, koska ei ole valmis sellaiseen. Aikuinen päättää AINA. Lapsi seuraa, mitä vanhempi tekee, kuinka aikuinen ottaa vastuun hänestä ja muusta elämästä. Lapsi on valmis päättämään asioistaan vähitellen, lähempänä kouluikää ja aikuisuutta. Mutta silloinkin pienin askelin, ei niin että hallitsee koko perheen elämää.
Vierailija kirjoitti:
Siis täh? Tehdään siitä saatanan leivästä vieläkin merkityksellisempi sille mukelolle? Ai, PirkkoEinari syö vaan leipää, no jos nyt tänään tehtäisiin vaikka kirsikka-kurkkupikkelsi-banaani-suklaaLEIPÄ? Olisikos se tänään mammanpikkumussumössykällemammanmassuasukille mieleinen pikku iltamössöpikkupalamössökkäsuupalaniinkuihkujooko? Syötkös vaikka iiiiihan pikkupalasen äitiäippäliinisen mieliksi että vähän nyt kokeiltaisiin niikujookosta ihanniiku pikkiriiikkisen maisteltaisiintätä LEIPÄÄ täytteillä jookosta hanipuppelikultamumelomössökkäjoo?
Kerro nyt ensin MIKSI lapsi syö vain leipää?
Onko lapsella ARFID?
Sattuuko muu ruoka vatsaan tai tulee uono olo = sairaus/allergiat?
Onko jokin huonosti koulussa\päiväkodissa? Oireilee syömisellä?
Onko lapsen saatavilla oleva ruoka aina sellaista joka maistuu varmasti? Eli lautasella paljon turvallista ja _lapselle_ maistuvaa ruokaa, erillään pieni annos jotain ei-maistuvaa/uutta (jota ei ole pakko syödä)?