Paola Suhosen erikoinen vuokralaisenhakuilmoitus, vuokralainen talonmiehenä (+Ivana Helsingin apulaisena)
"Sosiaalisessa on kummasteltu suunnittelija Paola Suhosen Oikotie-sivustolle laittamasta vuokrailmoituksesta, jolla hän hakee vuokralaista.
Ilmoitus poistui palvelusta torstaina iltapäivällä vähän sen jälkeen, kun IS:n toimittaja pyysi Suhoselta kommenttia asiaan.
Homman juju oli se, että vuokralainen toimisi Ivana Helsingin Itä-Helsingin Marjaniemessä sijaitsevan toimiston talonmiehenä ja asuisi sen yhteydessä olevassa kaksiossa.
Talonmieheksi/naiseksi/henkilöksi ihanaan designtaloon, ilmoituksen otsikko kuului.
Talonmies voi myös maksaa 1200 euron vuokran kokonaan tai osittain tekemällään työllä. Ilmoituksen mukaan työ olisi muun muassa lumitöitä, puutarhanhoitoa, pieniä korjaus- ja remonttihommia, yleisiä kiinteistönhuoltotöitä, pakettien viemistä ja hakemista ja auttamista Ivana Helsingin tapahtumissa.
Mahdollisuus joko kompensoida koko vuokra työtunneilla tai sopii myös osa-aikaiselle talonmiehelle, esim 10h/ viikossa talonmiehen hommia+ 660€ (+sähkö ja vesi)vuokralla, ilmoituksessa luki."
"Paola Suhonen kieltäytyi Ilta-Sanomien haastattelupyynnöstä."
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on täynnä katkeroituneita influenssereita, jotka valehtelee minkä kerkiää kun oma ego ei kestä sitä että Paola sanoi suorat sanat influenssereiden työn merkityksestä - tai pikemminkin sen merkityksettömyydestä.
Olipa wäsynyt provo, ihan 0/5. Yritä nyt edes hyvä ihminen.
0/5 itsellesi.
Influensserit kuvittelee helposti ansaitsevansa työstään kymmenien eurojen tuntipalkkaa, vaikka heidän työnsä ei lisäisi myyntiä lainkaan. Useimpien influenssereiden työ oli niin arvotonta, ettei Paolan olisi kannattanut antaa siitä edes mekkoa palkaksi. Ja siitäkös influensserit pillastui, kun joku kehtasi sanoa heidän työnsä merkityksestä totuuden ääneen...
Paola on rohkea nainen joka uskalsi sanoa, ettei keisarilla ole vaatteita.
Ja ne harkkarit?
Enimmäkseen nimetöntä puskista huutelua vailla minkäänlaista todellisuuspohjaa. Loput on joko valitettavia väärinkäsityksiä (harjoittelija ei kertonut olevansa alaikäinen) tai kuuluisi oppilaitoksen vastuulle.
Mistä sä tiedät mitä on oikeasti tapahtunut?
Mistä sinä?
Paolaan kohdistuva ajojahti on paljastanut vaikuttajien ns suvaitsevaisuuden ja eettisyyden hyvinkin kirkkaasti. Kiitos siitä 🙏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on täynnä katkeroituneita influenssereita, jotka valehtelee minkä kerkiää kun oma ego ei kestä sitä että Paola sanoi suorat sanat influenssereiden työn merkityksestä - tai pikemminkin sen merkityksettömyydestä.
0/5 itsellesi.
Influensserit kuvittelee helposti ansaitsevansa työstään kymmenien eurojen tuntipalkkaa, vaikka heidän työnsä ei lisäisi myyntiä lainkaan. Useimpien influenssereiden työ oli niin arvotonta, ettei Paolan olisi kannattanut antaa siitä edes mekkoa palkaksi. Ja siitäkös influensserit pillastui, kun joku kehtasi sanoa heidän työnsä merkityksestä totuuden ääneen...
Ja ne harkkarit?
Enimmäkseen nimetöntä puskista huutelua vailla minkäänlaista todellisuuspohjaa. Loput on joko valitettavia väärinkäsityksiä (harjoittelija ei kertonut olevansa alaikäinen) tai kuuluisi oppilaitoksen vastuulle.
Mistä sinä?
Paolaan kohdistuva ajojahti on paljastanut vaikuttajien ns suvaitsevaisuuden ja eettisyyden hyvinkin kirkkaasti. Kiitos siitä 🙏
Mitä jankutat mistään influenssereista mitään kun ne ei kuulu tämän langan aiheeseen mitenkään?
Yleisesti huomioni kiinnitti pari asiaa tuossa ilmoituksessa:
N. 40 neliön asuntoa mainostettiin perheelle sopivana. Kuinka moni perhe asuu noin pienessä asunnossa? Pariskunnalla vielä menee, mutta silloinkin on melko ahdasta.
Asuntoa mainostettiin mm. hienolla arkkitehtuurilla. Asukkaalta toivotaan talkkarihommien tekemistä pihatöistä alkaen. Hieman nyt kärjistän, mutta harvemmin nämä talkkarihommat taitavat kaverit ovat arkkitehtuurin ja taiteen ylimpiä ihailijoita. Sitten taas sitä arkkitehtuurista kiinnostunutta Aada 25 v:tä ei välttämättä ne pihahommat kiinnosta/niihin ei ole edellytyksiä.
Mä oon asunut tuolla tavalla opiskellessani. Asuin omakotitalon siivessä olevassa erillisessä asunnossa. Talo sijaitsi kaupungin hyvällä alueella. Töihini kuului talkkarin työt: ruohonleikkuu, haravointi, lumenluonti, ulkokukkien hoito ja kastelu, pihan yleisen siisteys ja kunnossapito. Sekä yhtenä iltana viikossa lasten hoito klo 14 -21.
Työstä oli kirjallinen sopimus, työaika viikossa 10-15 tuntia. Käytännössä töihin meni lasten illan 7 h + 1 h. Kesällä leikkasin nurmikon kerran viikossa, 1h, kukat kastelin joka toinen päivä ja yleisen kunnon huomasin aina kotoa lähtiessä tai takaisin tullessa. Talvella saattoi mennä joka päivä lumenluontiin tunti.
Tein kaikki nämä hommat iltaisin, kuten kaikki työssäkäyvät omakotitaloissa asuvat tekevät. Itse kävin myös töissä 3 päivänä viikossa ja opiskelin samalla täysipäiväisesti.
Asuin ilmaiseksi ihanalla ja rauhallisella alueella, käytössäni oli kaunis puutarha ja ehdin myös harrastaa. Opintolainaa en joutunut ottamaan ollenkaan ja valmistuin tavoiteajassa. Jäin asumaan tuonne siihen asti, kun muutin yhteen mieheni kanssa. Perheen lapset olivat silloin jo kasvaneet täysi-ikäisiksi ja perheeseen on jäänyt läheinen ystävyys, olen perheen ensimmäisen lapsenlapsen kummi.
Aina kannattaa kokeilla uusia mahdollisuuksia rohkeasti, ne voivat johtaa johonkin uuteen ja hyvään!
Vierailija kirjoitti:
Mä oon asunut tuolla tavalla opiskellessani. Asuin omakotitalon siivessä olevassa erillisessä asunnossa. Talo sijaitsi kaupungin hyvällä alueella. Töihini kuului talkkarin työt: ruohonleikkuu, haravointi, lumenluonti, ulkokukkien hoito ja kastelu, pihan yleisen siisteys ja kunnossapito. Sekä yhtenä iltana viikossa lasten hoito klo 14 -21.
Työstä oli kirjallinen sopimus, työaika viikossa 10-15 tuntia. Käytännössä töihin meni lasten illan 7 h + 1 h. Kesällä leikkasin nurmikon kerran viikossa, 1h, kukat kastelin joka toinen päivä ja yleisen kunnon huomasin aina kotoa lähtiessä tai takaisin tullessa. Talvella saattoi mennä joka päivä lumenluontiin tunti.
Tein kaikki nämä hommat iltaisin, kuten kaikki työssäkäyvät omakotitaloissa asuvat tekevät. Itse kävin myös töissä 3 päivänä viikossa ja opiskelin samalla täysipäiväisesti.
Asuin ilmaiseksi ihanalla ja rauhallisella alueella, käytössäni oli kaunis puutarha ja ehdin myös harrastaa. Opintolainaa en joutunut ottamaan ollenkaan ja valmistuin tavoiteajassa. Jäin asumaan tuonne siihen asti, kun muutin yhteen mieheni kanssa. Perheen lapset olivat silloin jo kasvaneet täysi-ikäisiksi ja perheeseen on jäänyt läheinen ystävyys, olen perheen ensimmäisen lapsenlapsen kummi.
Aina kannattaa kokeilla uusia mahdollisuuksia rohkeasti, ne voivat johtaa johonkin uuteen ja hyvään!
En lähtisi kokeilemaan tällaista. Paolan aiemmat tavat tuntien saisit paiskia töitä paljon, ei olisi mikään kevyt työ. Nämä viestit kuulostavat siltä, että Paola itse yrittää houkutella jotakuta sinisilmäistä tuohon asumaan.
Vierailija kirjoitti:
työaika viikossa 10-15 tuntia. Käytännössä töihin meni lasten illan 7 h + 1 h.
Eli ei mitenkään verrannollinen tämän keissin kanssa.
Sitten olisi hyvä diili, jos Paola maksaisi asukkaalle sen 1200e. Siinä olisi palkka vähennettynä vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Maksoitko verot duunista vai pimeää työtäkö teit?
Teet työtä minulle palkatta toimenkuvanasi kaikki mitä määrään tehtäväksi,
että saat siitä hyvästä asua minun Marjaniemen asunnossani edullisesti (maksat toki vuokraa).
Älkää nyt naurattako.
" Yle on nähnyt työvuorolistan, jonka mukaan Lauralle on merkitty 16 tunnin työvuorot Ivana Helsingin järjestämillä Superfood-festareille peräkkäisinä päivinä.
Vuoro loppui aamuyöllä kello 4.
Lain mukaan alaikäisen työaika ei saa ylittää kahdeksaa rynria, eikä alaikäinen saa tehdä yötöitä.
Paola Suhonen sanoo ettei ole ollut tietoinen harjoittelijan alaikäisyydestä.
Kyllä mä olisin tohon voinut tarttua silloin opiskelijana. Olisin ollut oikein tyytyväinen järjestelyyn.
Mitäs outoa tuossa nyt? Mekin asuttiin niin nuorena.
Minusta on erittäin väärin että nuoria alalle haluavia hyväksikäytetään oli ala mikä hyvänsä.
Kun muistan kuinka itseäni ollessani nuori, vanhemmat työntekijät rohkaisivat ja oikeasti opastivat toimenkuvassa, jakoivat tietoutta ja perehdyttivät (ei tullut mieleenkään että olisivat jättäneet jotain lappuja tyyliin kuuraa vessa patapadalla! Siellä oli ihan siivooja sitävarten ei harjoittelijoita) .
Sitten itsekin vuorostani aikuisena kohteli harjoittelijoita/opiskelijoita kunnioittavasti opastaen ja perehdyttäen, koska muisti kuinka arka oli nuorena ja kuinka hyvältä tuntui asiallinen kohtelu.
Nuorille tulee olla reilu ja hyvä. On lyhytnäköistä, itsekästä ja tyhmää kohdella heitä huonosti.
Kaikki kestävän menestyksen firmat ovat työpaikkoja jossa arvostetaan työntekijöitä ja myös näytetään se.
Kaikista kirkkain esimerkki lienee Henkilönostin vuokraus- Janneniska. Toinen lienee Veljekset Keskinen.
Todellista bisnesälyä ja viisautta ymmärtää että tyytyväiset harjoittelijat, opiskelijat, työntekijät ovat se parhain käyntikortti ulospäin ja ainoa tie kestävään menestykseen.
Siis mitä ihmettä? Ei kuulosta hyvältä.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008710476.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5 itsellesi.
Ja ne harkkarit?
Mistä sinä?
En mä oo väittänyt että varmaksi tiedän. Oon lukenut artikkelit joissa Paulan työntekijät kertoo asioita, myös omalla nimellä.
Tuo puskista huutelua ilman todellisuuspohjaa ja väärinkäsityksiä, kuuluu koulun vastuulle jne taas kuulostaa siltä että olisi enemmänkin tietoa?
Vaikuttajia en seuraa juuri lainkaan, miksi ne sua kiinnostaa jos et tykkää?
Joku postailee tänne näköjään ylilaudalta, tereveppä tereve.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs outoa tuossa nyt? Mekin asuttiin niin nuorena.
Mekin asuttiin vaimon kans nuorena Jaakkoo-pappan vintillä ja tehtiin pappalle aamupalaa joka päivä ja oltiin talkkareita. Hiihdettiin kouluun kesät talvet, kun Jaakkoo-pappa lainas vanhoja suksia. Vuoropäivin käytiin kanskoulussa vaimon kans kun oli vaan yhdet sukset. Mopedia pappa lainas vaan viikonloppusin, kun pappa kävi sillä arkisin kirkonkyläs.
Iltasin syötiin aina rusinapuuroa ja kuunneltiin radiosta amerikkalaista rytmimusiikkia.
Sitte kun saatiin poika niin Jaakkoo oli sen pappa.
Tuossa Paolan tarjoamassa vaihtoehdossa on monikin asia pielessä:
1. Työmäärä on iso (10 tuntia viikossa on jo enemmän kuin 1 kokonainen työpäivä) ja silti vuokraa pitäisi maksaa vielä yli puolet. Ei kuulosta minusta reilulta.
2. Työtehtävät ovat selvästi henkilökohtaisen assarin ja talkkarin tehtäviä yhdistettynä yhdelle henkilölle. Kenellä on edellytykset hoitaa molempia tehtäviä hyvin? Harva ottaisi tuollaista työpaikkaa muutenkaan, jossa työnkuva on noin sekava.
3. Paolan odottamat työtehtävät puiden kaatamisesta lumitöihin ja postipakettien kuskaukseen eivät ole mitään to klo 8-18 hommaa, vaan töitä pitäisi tehdä pitkin viikkoa ja todennäköisesti hyvin lyhyellä varoitusajalla. Tuo käytännössä estää normaalissa palkkatyössä käynnin, kun työvuoroosi lähtemisen sijaan Paola vaatisi, että lumityöt on tehtävä nyt eikä illalla.
Teille, ketkä kerrotte joskus asuneet noin:
Tuollainen järjestely on ollut täysin eri asia joskus vuosikymmeniä sitten. Pelisäännöt olivat selvät ja reilut. Muutama sukulaiseni on nuorena asunut noin, mutta järjestely oli harvinaisen selvä: asua sai talossa ilmaiseksi, mutta vuokran sijaan hoidettiin lapsia ja autettiin keittiötöissä. Käytännössä töitä oli muutama tunti viikossa, koska nuoret kävivät koulua ja matkustivat viikonlopuiksi maalle kotiinsa. Mielestäni tuo oli reilu ja kohtuullinen diili, tämä Paolan tarjoama ei ole.
Toisinsanoen fiksu voi saada kodin ja tyopaikan. Mutta itse en valttamatta suostuisi.
Joskus sellaisessa suhteessa ollut ja silloin kaikki on venyvaa ja suhteellista vaikka ois mustaa valkoisella.