Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka olet luopunut älypuhelimesta

Vierailija
12.01.2023 |

Olen miettinyt älypuhelimesta luopumista ja haluaisinkin kuulla kokemuksia teiltä jotka olette sen tehneet. Mitä positiivista älypuhelimesta luopumisesta seurasi? Entä negatiiviset asiat? Onko tullut eteen tilanteita joissa olisit tarvinnut älypuhelinta? Kuinka kauan sinulla oli älypuhelin ja kuinka kauan olet nyt ollut ilman?
Kiitos

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vielä hankkimatta se ensimmäinenkin älyluuri. En tunne tarvetta, 52vee.

Jätän älyttömänkin puhelimen aina kotiin kun poistun asunnosta, jollei kyseessä ole lomamatka tms.

Kiva dallaa kaupungilla ilman mitään puhelinta.

Sama mulla. Harvemmin on puhelinta mukana ja jos onkin, niin se tosiaan on taskussa eikä niska kenossa toljotettavana jopa kävellessä. Eniten säälittää pienet ala-astelaiset jotka hekään ei näytä osaavan edes kävellä koulusta kotiin ilman, että se jättikokoinen älyluuri on jokaisella tuijotettavana.

Ja mielenkiintoisempia asioita sitä näkeekin, kun ympärilleen katselee tuolla ulkona liikkuessaan mitä netistä ikinä. Ruutua kerkeää kyllä tuijottaa ihan tarpeeksi kotonakin ja ihan liikaakin. Tarpeellista kun tämä ei tosiaan ole.

Vierailija
42/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nykypäivänä pärjää ilman älylaitteita

No ei mulla ainakaan ole älypuhelinta, älykelloa, älykuumemittaria eikä älykaiuttimia jne ja pärjään oikein mainiosti.

Läppäri on ja ihan tavallinen kännykkä.

Outo ajatuskin, ettei ilman pärjäisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritin elää yhden kesän ilman älypuhelinta, ostin oikein erikseen itselleni jonkun karvalakkimalli Doron tms. Jouduin toteamaan viikon sisällä, että ei onnistu. KAIKKI arjen asiat, esim. kaikki matkaliput, pankkiasiat, lasten harrastuksiin liittyvä yhteydenpito & aikataulut, ajanvaraukset, tunnistautuminen erilaisiin järjestelmiin... Kaikki on siinä älyluurissa. Aika surullista.

Jos omaa älypuhelimen käyttöään haluaa rajoittaa, niin itselleni toimivin keino on ollut kylmästi poistaa kaikki sosiaalisen median sovellukset. Lisäksi laitan nykyään puhelimen vain tyynesti kiinni, siis ihan kokonaan pois päältä, esimerkiksi iltaisin ja usein viikonloppuisinkin.  

Vierailija
44/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein osaa sanoa syytä miksi haluan luopua älypuhelimesta. Joku kaipuu alkukantaisempaan elämään. Haluaisin asua metsän keskellä pienessä sähköttömässä mökissä (en ehkä oikeasti) joten luopuminen älylaitteista olisi kai ensiaskel siihen suuntaan. Aina tavoitettavissa oleminen tuntuu jotenkin väärältä. Pelottaa vaan se että hylkääkö kaverit kun en ole somen kautta heti tavoitettavissa vaan pitäisi jopa soittaa tai laittaa tekstari. Halu ja kaipuu yksinkertaisempaan elämään on kai lopulta se syy

-ap

Tunnistan nuo ajatukset ja kenties tuossa voi olla syy sille miksi en vielä edes ole sitä älypuhelinta hankkinutkaan.

Osaan kyllä sellaista käyttää ja työpuhelinkin älymallia on, mutta itselleni olen sitä aina vierastanut. Enkä kyllä sellaista ole vapaa-ajalla vielä kertaakaan kaivannutkaan.

Muutenkin tämä nykykehitys kaiken sähköistymisestä sovelluksineen, verkkokauppoineen ja etäksi muuttumisineen tuntuu väärältä ja enemmänkin just tuollainen "kylämäisyys" normaaleine arkikohtaamisineen ja tietynlaisine yhteisöllisyyksineen paljon oikeammalta. Enemmän kaipaisin pientä ja omaleimaista leipomoa josta saisi tuoreen leivän lisäksi kahvin ja lottokupongin sekä ruokakauppaa jossa ei olisi kymmentä hyllymetriä erilaisia maitoja.  Olisipa vaatekauppa josta saisi kestäviä, laadukkaita ja yksilöllisiä vaatteita näiden massiivisten ketjujen ja ostoshlvettien sijaan jotka kaikki on toistensa kopioita. 

Määrä kun ei korvaa laatua.

Lisäksi tuntuu, että ihmiset voi vaan huonommin ja huonommin mitä enemmän tämä nyky "kehitys" kehittyy ja etenee. 

Vierailija
45/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä yritin elää yhden kesän ilman älypuhelinta, ostin oikein erikseen itselleni jonkun karvalakkimalli Doron tms. Jouduin toteamaan viikon sisällä, että ei onnistu. KAIKKI arjen asiat, esim. kaikki matkaliput, pankkiasiat, lasten harrastuksiin liittyvä yhteydenpito & aikataulut, ajanvaraukset, tunnistautuminen erilaisiin järjestelmiin... Kaikki on siinä älyluurissa. Aika surullista.

Kaikki nuo voi hoitaa kotona läppärillä. Jopa helpommin kun on iso ruutu ja kunnon näppis.

Miksi esimerkiksi pankkiasiat on pakko hoitaa ulkona liikkuessa? Kotona voi tehdä.

Vierailija
46/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos omaa älypuhelimen käyttöään haluaa rajoittaa, niin itselleni toimivin keino on ollut kylmästi poistaa kaikki sosiaalisen median sovellukset. Lisäksi laitan nykyään puhelimen vain tyynesti kiinni, siis ihan kokonaan pois päältä, esimerkiksi iltaisin ja usein viikonloppuisinkin.  

Itse olet laittanut kaikki sinne älyluuriin. Suurimman osan pystyisit hoitamaan tietokoneella tai tabletillakin ihan helposti.

Vierailija
47/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein osaa sanoa syytä miksi haluan luopua älypuhelimesta. Joku kaipuu alkukantaisempaan elämään. Haluaisin asua metsän keskellä pienessä sähköttömässä mökissä (en ehkä oikeasti) joten luopuminen älylaitteista olisi kai ensiaskel siihen suuntaan. Aina tavoitettavissa oleminen tuntuu jotenkin väärältä. Pelottaa vaan se että hylkääkö kaverit kun en ole somen kautta heti tavoitettavissa vaan pitäisi jopa soittaa tai laittaa tekstari. Halu ja kaipuu yksinkertaisempaan elämään on kai lopulta se syy

-ap

Tunnistan nuo ajatukset ja kenties tuossa voi olla syy sille miksi en vielä edes ole sitä älypuhelinta hankkinutkaan.

Osaan kyllä sellaista käyttää ja työpuhelinkin älymallia on, mutta itselleni olen sitä aina vierastanut. Enkä kyllä sellaista ole vapaa-ajalla vielä kertaakaan kaivannutkaan.

Muutenkin tämä nykykehitys kaiken sähköistymisestä sovelluksineen, verkkokauppoineen ja etäksi muuttumisineen tuntuu väärältä ja enemmänkin just tuollainen "kylämäisyys" normaaleine arkikohtaamisineen ja tietynlaisine yhteisöllisyyksineen paljon oikeammalta. Enemmän kaipaisin pientä ja omaleimaista leipomoa josta saisi tuoreen leivän lisäksi kahvin ja lottokupongin sekä ruokakauppaa jossa ei olisi kymmentä hyllymetriä erilaisia maitoja.  Olisipa vaatekauppa josta saisi kestäviä, laadukkaita ja yksilöllisiä vaatteita näiden massiivisten ketjujen ja ostoshlvettien sijaan jotka kaikki on toistensa kopioita. 

Määrä kun ei korvaa laatua.

Lisäksi tuntuu, että ihmiset voi vaan huonommin ja huonommin mitä enemmän tämä nyky "kehitys" kehittyy ja etenee. 

Minä hankin älypuhelimen kavereiden painostuksesta noin 8 vuotta sitten. Aluksi käytin lähinnä vain whatsappia mutta hiljaa tuli somet ja pankkisovellukset mukaan. Nyt tuntuu että olen liian kiinni puhelimessa. Muutama vuosi älypuhelimen hankkimisen jälkeen tietokone meni rikki enkä ostanut uutta kun kyllä puhelimella pärjää. Ehkä mun vaan pitää tehdä nyt toisinpäin. Ostan uuden tietokoneen ja pikkuhiljaa poistan sovelluksia puhelimesta ja teen tarpeelliset asiat tietokoneella. Vaikeeta tämmönen taantuminen

-ap

Vierailija
48/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nuo voi hoitaa kotona läppärillä. Jopa helpommin kun on iso ruutu ja kunnon näppis.

Miksi esimerkiksi pankkiasiat on pakko hoitaa ulkona liikkuessa? Kotona voi tehdä.

Itsellä ainakin verkkopankkiin tunnistautuminen tapahtuu puhelimella mutta ok jos sinusta on kätevämpää käyttää pankista saatavaa erillistä laitetta tai kuunnella lenkillä musiikkia kasettisoittimesta :D Matkaliputkin varmaan tulostat paperille ja luonto kiittää.

Vierailija
49/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman älypuhelinta kyllä pärjää. Jos meinaat kokonaan luopua tietokoneista ja netin käytöstä, se voi olla hankalampaa. 

Minullakin on puhelin aina jossain äänettömällä. 

Vierailija
50/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luopuisin heti jos en tarvitsisi kartta ja navigointi appeja. Tietynlainen mielenrauha tulisi jos ei olisi älypuhelinta. Kokeilin jo kerran.

Vierailija
51/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimella selaat vain otsikkoja, etkä oikein pysähdy mihinkään. Erittäin avartavaa on ollut, kun olen luopunut puhelimesta työpäiviksi ja tauot selaan vanhan ajan paperilehtiä. Silloin sinulla on vain lehdellinen juttuja. Tulee lukeneeksi kaikkea sellaistakin mihin muuten ei pysähtyisi. Myös uutisten jatkuva selailu jää pois ja rauhoittaa. Aamulehti ja iltauutiset riittävät, kuten joskus ennen vanhaakin. 

Vierailija
52/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimella selaat vain otsikkoja, etkä oikein pysähdy mihinkään. Erittäin avartavaa on ollut, kun olen luopunut puhelimesta työpäiviksi ja tauot selaan vanhan ajan paperilehtiä. Silloin sinulla on vain lehdellinen juttuja. Tulee lukeneeksi kaikkea sellaistakin mihin muuten ei pysähtyisi. Myös uutisten jatkuva selailu jää pois ja rauhoittaa. Aamulehti ja iltauutiset riittävät, kuten joskus ennen vanhaakin. 

Ei älypuhelimella tarvitse lukea uutisia ollenkaan eikä muutenkaan käyttää sosiaalista mediaa.

Vierailija
53/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vikahan ei ole siinä puhelimessa, vaan siinä ettet osaa rajoittaa sosiaalista elämääsi, vai kuvitteletko ettei suhun saa yhteyttä sillä tavallisellakaan puhelimella? Minulla on älypuhelin, eikä se iltaisin kovin paljon ääntele, koska minulla ei ole paljon ystäviä. Ja jos häiritsee niin voin laittaa äänettömälle. Olen elänyt sitä aikaa ettei ollut olemassa kännyköitä, joten minusta älykännykkä helpottaa paljonkin elämää. Mutta aloittaja haluaakin erakoitua. Siinä tapauksessa voit myydä älykännykkäsi vaikka mulle.

Vierailija
54/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun älypuhelin meni mäsäksi, ja päädyin ostamaan perus Nokian tilalle. Ehdin käyttää älypuhelinta sitä ennen n.5 vuotta.

Hankalaa oli:

- Piti vaihtaa takaisin avainlukulistoihin verkkopankin kanssa - toimii ihan hyvin näinkin

- Pääkaupunkiseudulla ei saa halpaa helppoa HSL-säästötilausta matkakorttiin

- Piti alkaa ottaa kuvia digipokkarilla ja se on vaikeaa

- Whatsapp jäi pois, hankaloittaa vähän yhteydenpitoa joihinkin tuttuihin

- Jos kaupungilla liikkuu, ei voi käyttää karttaa tai reittiopasta. Pitää tarkistaa jutut etukäteen ja vaikka piirtää kartan paperille että löytää.

Mikään näistä ei oikeasti harmita, arki sujuu hyvin :) Ja on ihan älyttömän kiva kun ei tarvitse olla räpläämässä puhelinta koko ajan ja selailla turhia uutisia tms feedejä ja tarkistaa koko ajan jotain jostain. Olen tosi onnellinen kun pääsin älypuhelimesta eroon. N32

Vierailija
55/73 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun älypuhelin meni mäsäksi, ja päädyin ostamaan perus Nokian tilalle. Ehdin käyttää älypuhelinta sitä ennen n.5 vuotta.

Hankalaa oli:

- Piti vaihtaa takaisin avainlukulistoihin verkkopankin kanssa - toimii ihan hyvin näinkin

- Pääkaupunkiseudulla ei saa halpaa helppoa HSL-säästötilausta matkakorttiin

- Piti alkaa ottaa kuvia digipokkarilla ja se on vaikeaa

- Whatsapp jäi pois, hankaloittaa vähän yhteydenpitoa joihinkin tuttuihin

- Jos kaupungilla liikkuu, ei voi käyttää karttaa tai reittiopasta. Pitää tarkistaa jutut etukäteen ja vaikka piirtää kartan paperille että löytää.

Mikään näistä ei oikeasti harmita, arki sujuu hyvin :) Ja on ihan älyttömän kiva kun ei tarvitse olla räpläämässä puhelinta koko ajan ja selailla turhia uutisia tms feedejä ja tarkistaa koko ajan jotain jostain. Olen tosi onnellinen kun pääsin älypuhelimesta eroon. N32

Kiitos! Nämä on juuri niitä asioita mistä olen eniten miettinyt miten onnistuu. Muutama päivä sitten kaivoin vanhan matkakortin laatikosta ja laitoin käsilaukkuun, ihan siltä varalta että puhelin pimahtaa eikä HSL-sovellus toimi. Pikkuhiljaa

-ap

Vierailija
56/73 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkopankkiasiointi turvattomampaa ja hankalampaa. Mobiilisovelluksen kanssa ei ole samaa riskiä joutua jollekin huijaussivustolle kuin tietokoneen selaimella vaikkapa Google-haun kautta. Itselle tulee vielä joitain paperilaskuja, joita ei ole saanut e-laskuiksi, joten mobiilisovelluksella on helppoa kun voi vain lukea viivakoodin ja menee suoraan sillä maksuun. Hyvä huomioida myös, ettei verkkopankkiin pääse matkan päältä, ellei ole tunnuslukulaitetta mukana.

MobilePaylla verkko-ostosten maksaminen tai kaverille rahan siirtäminen mahdotonta. Pakko odottaa pääsyä kotiin verkkopankin äärelle ja silloinkaan raha ei siirry heti. Käteisen käyttö vähenee koko ajan, eikä kaikki kaupat enää edes hyväksy käteistä maksuvälineenä.

Vähän edelliseen liittyen myös Apple Walletilla tai muulla vastaavalla maksusovelluksella maksaminen on mahdotonta. Itselleni on ollut suuri helpotus, että vaikka olisi jäänyt lompakko kotiin, niin voin silti maksaa kaupassa ostokseni ihan normaalisti pankkikortilla, kun on puhelin mukana. Käytän sitä arjessa todella paljon, enkä edes muista, koska viimeksi olisin maksanut fyysisellä kortilla.

Junalippuja ym. matkalippuja ei voi ostaa kuin kotona tietokoneella tai asemalla lippuautomaatista/palvelupisteeltä. Digilipussa mielestäni ehdottomia plussia on että se kulkee aina puhelimessa mukana eikä sitä voi hukata, ja jos matkaan tulee jotain muutoksia (portti- tai raidemuutoksia, myöhästymisiä ym.) niin saan siitä heti tiedon puhelimeen. Hiljattain kävi itselleni niin, että olin juuri ehtinyt ostaa junalipun tiettyyn junaan, kun tulikin tieto, että juna on peruttu. Paperilipun kanssa olisin mennyt asemalle toteamaan saman asian, jonka sain nyt tiedoksi suoraan puhelimeen. Myös HSL-matkakortissa on mielestäni kätevää, kun sovellus muistuttaa lipun vanhenemisesta ja pystyn samalta istumalta lataamaan kautta lisää muutamassa sekunnissa. En todellakaan kaipaa enää sitä aikaa kun piti metsästää latauspisteitä ja vielä ylipäätään muistaa ladata korttia, kun normaalisti kausikortilla kulkuvälineeseen lompsii vain suoraan sisään.

Vierailija
57/73 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en hirveästi liiku vierailla paikkakunnilla, niin karttasovelluksen puuttuminen toisi itselleni tietynlaista turvattomuudentunnetta. Käytän sitä harvoin, mutta silloin kun sitä käytän, niin olen kiitollinen että sellainen on olemassa. Vähän heikompaa suunnistajaa se myös auttaa navigoimaan suoraan perille.

Kuvien ottaminen arkisissa tilanteissa vähenisi todennäköisesti aika paljonkin, mikä olisi ainakin itsestäni sääli. On myös kiva, kun kuvat ovat aina saatavilla ja kyllä se hyödyttää siinäkin, ettei tarvitse kirjoittaa muistiinpanoja, kun voi vain napata asiasta kuvan. En minä kameraa alkaisi kuitenkaan erikseen kantamaan, ellei olisi joku erityinen syy.

Äänikirjojen ja musiikin kuuntelu hankaloittuisi. Pitäisi olla jokin erillinen soitin, mutta tietääkseni siltikään esim. Bookbeatin tai vastaavan palvelun äänikirjoja ei pysty kuuntelemaan muilla kuin mobiililaitteilla.

Jo nyt moni sovellus vaatii kaksivaiheista tunnistautumista, joten tulevaisuudessa eri palvelujen käyttäminen todennäköisesti hankaloittuisi. Ainakin toistaiseksi kaksivaiheinen tunnistautuminen palveluihin (esim. sähköpostiin, koulun järjestelmiin tms.) onnistuu tekstiviestillä tai puhelulla erillisen sovelluksen sijaan, mutta hyvä huomioida, ettei se ole yhtä tietoturvallinen tapa ja voi aiheuttaa ongelmia puhelimen kadotessa, toisin kuin älypuhelimeen ladattava sovellus.

Monet etu- ja jäsenohjelmat ovat nykyään mobiilissa. Paperisia alennuskuponkeja ei taida enää juurikaan olla, mikä tietysti sitten vaikuttaa siihen, että ilman sovellusta maksat tuotteesta enemmän.

Diabeetikkona itselleni elämä ilman älypuhelinta olisi hyvin paljon vaikeampaa, kun en saisi verensokeriarvoja puhelimeen. Tällaiset terveyteen liittyvät hyötysovellukset tulevat vain lisääntymään tulevaisuudessa enkä näe siinä mitään pahaa.

Tässä on nyt listattuna joitain itselleni merkittäviä asioita, jotka itse kokisin haittana jos joutuisin luopumaan älypuhelimesta. Huomaa, että listauksessa ei ole ollenkaan sosiaaliseen mediaan tai peleihin liittyviä kohtia, koska en niitä mobiililaitteella juurikaan käytä. Itse ajattelen niin, että ilman älypuhelinta varmasti (vielä) pärjää, mutta kyllä se tuntuisi taaksepäin ajassa menemiseltä, ja tuntuisi turhalta tehdä asioita vaikeammin kuin oikeasti tarvitsee. Minun mielestäni on hyvä pohtia omaa puhelimenkäyttöänsä, mutta hyvä myös pitää mielessä, ettei ole laitteen syy, jos sitä käyttää itselleen haitallisella tavalla, tai jos ei hyödynnä laitteen potentiaalia helpottamaan arkeansa. Vielä nyt elämme aikaa, jolloin yhteiskunnassa mukana olevalla yksilöllä on mahdollisuus valita, käyttääkö älypuhelinta vai ei. Kymmenen vuoden päästä asia tuskin enää on näin, vaan mobiililaite on välttämättömyys siinä missä mikä tahansa muukin nykyään arkiselta tuntuva välttämätön asia, ja sen sijaan että yrittäisi pyristellä kehitystä vastaan, kannattaisi ennemmin miettiä omaa suhtautumistaan ja altistaa itsensä muutokselle vielä kun on kyky uuden oppimiseen.

Vierailija
58/73 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Millaisia liittymiä teillä on tavallisissa puhelimissa?

Itselläni on Moin potti-liittymä, 9 e/kk + viestit ja puhelut maksullisia, mutta vain neljään euroon asti. Eli maksimissaan 13 e kuukaudessa koko liittymän hinta. Nykyään tosin Moi taitaa olla nostanut tuonkin hintaa uusille asiakkaille.

Lisäksi mulla on toinen Moi potti nettiliittymänä tietokonetta varten, mikä maksaa siis sen 9 e/kk, kun sillä en käytä viestejä ja puheluita. Liittymien yhteenlaskettu datapotti on 12 gigaa, joka riittää minulle vallan hyvin. Eli vaikka en käytä nettiä puhelinliittymälläni, sen data on minulla käytössä tuolla toisella liittymällä tietokoneen kautta.

Vierailija
59/73 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä edes hankkinut älypuhelinta. Toistaiseksi olen selvinnyt ilman. Nyt kuitenkin on tullut paljon sellaisia asioita, esim. postipaketteihin liittyen, joita ei voi hoitaa kun älypuhelimen kautta. Joten pitkin hampain olen alkanut harkita sellaisen hankkimista. Toisaalta voin kyllä olla tilaamatta yhtään mitään ja pärjätä edelleen ilman älypuhelinta.

Vierailija
60/73 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaksi doro tavallista puhelinta, hyvin onnistuu puhelut ja viestit. Usassa on myös porukka ostellut tavallisia puhelimia, ovat kyllästyneet ainaiseen netin selailuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi