Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka olet luopunut älypuhelimesta

Vierailija
12.01.2023 |

Olen miettinyt älypuhelimesta luopumista ja haluaisinkin kuulla kokemuksia teiltä jotka olette sen tehneet. Mitä positiivista älypuhelimesta luopumisesta seurasi? Entä negatiiviset asiat? Onko tullut eteen tilanteita joissa olisit tarvinnut älypuhelinta? Kuinka kauan sinulla oli älypuhelin ja kuinka kauan olet nyt ollut ilman?
Kiitos

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole tällä hetkellä. Oli kesäkuu 2018- joulukuu 2022, ei ota virtaa enää vastaan ja ei niitä kuulemma kannata korjata, kun tulee maksamaan saman kuin uusi puhelin. Toi oli mun ensimmäinen älypuhelin ja kesti kyllä kauan tottua siihen.

Kyllä mä todennäköisesti hommaan tässä alkuvuoden aikana jonkun reilun 100 perusälyluurin.

Onhan mulla käytössä älytön kapula ja tämä läppäri.

Kuvakaappauksien ottaminen ja lähettäminen ei onnistu.

Kyllä mulla onnistuu kuvakaappaukset läppärillä. Älyttömällä ei onnistu tietenkään mutta ei mitään väliä kun en edes kanna sitä mukana kaupungilla.

Vierailija
22/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat luopua älypuhelimesta?

Kiinnostaa syyt taustalla, en kysy tätä siksi että ihmettelisin jonkun halua luopua siitä. Ei tullut tästä ketjusta vielä ilmi ainakaan minun silmiin, että mitkä ne syyt tässä tapauksessa on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vielä hankkimatta se ensimmäinenkin älyluuri. En tunne tarvetta, 52vee.

Jätän älyttömänkin puhelimen aina kotiin kun poistun asunnosta, jollei kyseessä ole lomamatka tms.

Kiva dallaa kaupungilla ilman mitään puhelinta.

Sama asia tällä vanhempana naisena.Hyvin toimii yhä vanha simpukaamalinen känykkä jossa ei edes kameraa.Jää kotiani kun lähden tuosta ovesta uos.Kukaan ei häiritse viestellä tai turhilla puheluilla.Lisäksi en ole some instagram/ F,B. Kyllä minun suhtaudutaa aivan toisin kuin niihin jotka elävät älyypuhelimen kanssa. En kotini salli älypuhelin ihmisillä esillä.Voivat sen pitää äänetömänä,laukussa tai taskussaan.Ihan miten vaan.Kuhan se puhelin ei ole ohtaamisissa mukana ja  ei ole tarkeämpi kuin kohtaminen.Oli kyse kotini,kahvilat tai lounaspaikatTerv.mutsien mutsi.

Vierailija
24/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa syyt taustalla, en kysy tätä siksi että ihmettelisin jonkun halua luopua siitä. Ei tullut tästä ketjusta vielä ilmi ainakaan minun silmiin, että mitkä ne syyt tässä tapauksessa on?

Minä taas haluaisin tietää että miksi älypuhelin pitäisi ylipäätään olla?

Sitä ihmettelisin, jos joku haluaisi olla kokonaan ilman puhelinta, mutta miksi älypuhelin pitäisi olla jokaisella? Miksi?

-1 ketjuun vastannut

Vierailija
25/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas haluaisin tietää että miksi älypuhelin pitäisi ylipäätään olla?

Sitä ihmettelisin, jos joku haluaisi olla kokonaan ilman puhelinta, mutta miksi älypuhelin pitäisi olla jokaisella? Miksi?

-1 ketjuun vastannut

Miksi minulta kyselet? Vai muutenko vaan lainasit viestiäni? 

Ap kertoo haluavansa luopua älypuhelimesta, ja minua kiinnostaa syyt siihen. Hän ei ole ainakaan vielä kertonut ajatusta taustalla, miksi haluaa siitä eroon.

Vierailija
26/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älypuhelimen koko pelkässä puhelinkäytössä on syy miksi minä luovuin siitä. /eri.

Vierailija
27/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein osaa sanoa syytä miksi haluan luopua älypuhelimesta. Joku kaipuu alkukantaisempaan elämään. Haluaisin asua metsän keskellä pienessä sähköttömässä mökissä (en ehkä oikeasti) joten luopuminen älylaitteista olisi kai ensiaskel siihen suuntaan. Aina tavoitettavissa oleminen tuntuu jotenkin väärältä. Pelottaa vaan se että hylkääkö kaverit kun en ole somen kautta heti tavoitettavissa vaan pitäisi jopa soittaa tai laittaa tekstari. Halu ja kaipuu yksinkertaisempaan elämään on kai lopulta se syy

-ap

Vierailija
28/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dopamiinipaasto on minulla yksi syy taustalla.

Älypuhelin on loppujen lopuksi tarpeeton turhake, josta on tehty ihmiselle muka tarpeellinen. Kulutusyhteiskunnan ilmiöitä.

Monet toiminnot voi hoitaa kotona tietokoneella, monet "kätevät sovellukset" menevät raha, ei ihminen ja hänen hyvinvointinsa edellä.

Surkuhupaisimpia ovat sovellukset, joilla haet hyvinvointia itsellesi tässä ärsyketulvan keskellä. Jos joku maksaa tällaisesta on jo niin kiinni kulutuksen verkossa, ettei näe enää selkeästi.

Vierailija
29/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykypäivänä pärjää ilman älylaitteita

Vierailija
30/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti pärjää jos vaivautuu.

Vierailija
31/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei?

Vierailija
32/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia liittymiä teillä on tavallisissa puhelimissa?

Vierailija
33/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaa miksi ei pärjää? Onko sulla kokemusta asiasta? Mielelläni kuulisin kaikenlaiset kokemukset asiasta

-ap

Vierailija
34/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein osaa sanoa syytä miksi haluan luopua älypuhelimesta. Joku kaipuu alkukantaisempaan elämään. Haluaisin asua metsän keskellä pienessä sähköttömässä mökissä (en ehkä oikeasti) joten luopuminen älylaitteista olisi kai ensiaskel siihen suuntaan. Aina tavoitettavissa oleminen tuntuu jotenkin väärältä. Pelottaa vaan se että hylkääkö kaverit kun en ole somen kautta heti tavoitettavissa vaan pitäisi jopa soittaa tai laittaa tekstari. Halu ja kaipuu yksinkertaisempaan elämään on kai lopulta se syy

-ap

Minulla on älypuhelin enkä todellakaan ole aina tavoitettavissa. Vastaan silloin, kun haluan. Somessa en myöskään ole. Puhelin on minulla edelleen lähinnä soittamista varten. Mutta siinä on silti monta hyödyllistä ominaisuutta. 

Vierailija
35/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaa miksi ei pärjää? Onko sulla kokemusta asiasta? Mielelläni kuulisin kaikenlaiset kokemukset asiasta

-ap

Kyllä pärjää. Hesarissa oli hiljattain juttua jostain nuoresta miehestä, joka oli luopunut addiktiotaipumuksensa vuoksi älypuhelimesta, ja ihan normaalisti se pärjäsi (paremmin kuin pärjäisi älypuhelimen kanssa)

Vierailija
36/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku haluaisi hankaloittaa elämäänsä, ellei ole joku Alzhaimer tmv. sairaus? Mihin puhelimeen ajattelit siirtyä, lankapuhelimeenko?

Lankapuhelin olis kyllä yks vaihtoehto jos sellaisen saisi meidän asuntoon. Meillä kun ei ole siihen pistoketta. Oikeasti ihan jotain vanhaa nokialaista ajattelin

-ap

Sim-kortti sisään ja soittelemaan:

https://www.power.fi/puhelimet-ja-kamerat/puhelimet/erifon-4g-basic-poy…

Vierailija
37/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku haluaisi hankaloittaa elämäänsä, ellei ole joku Alzhaimer tmv. sairaus? Mihin puhelimeen ajattelit siirtyä, lankapuhelimeenko?

Lankapuhelin olis kyllä yks vaihtoehto jos sellaisen saisi meidän asuntoon. Meillä kun ei ole siihen pistoketta. Oikeasti ihan jotain vanhaa nokialaista ajattelin

-ap

Mulla taitaa olla nyt menossa viides Doro. Älyluuria ei ole ollut koskaan. Dorot ovat hyvin kestäviä.

Joku nyt ei täsmää " menossa viides Doro , Dorot ovat hyvin kestäviä " .

Vierailija
38/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt, mutta sitten vastaan tuli monta asiaa, esim kuuntelen lenkillä välillä Spotifystä musiikkia (usein jätän myös puhelimen kotiin lenkin ajaksi, paljon rennompaa) toiseksi kaikki pankki asiat hoituu tällä ja kaikki muukin. Ja tykkään puhua videopuheluita whatsapissa. Mutta haluaisin tästä eroon silti, ei ole terveellistä ihmisen olla jatkuvasti puhelin kädessä, ja en ole edes somessa, kaikki sometilit poistettu aikapäivää sitten, ja pidän puhelinta myös äänettömällä aina, mutta silti koen tämän liian koukuttavaksi. Usein mietin että kunpa näitä puhelimia ei olisi koskaan keksitty.

Vierailija
39/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iphonesta saa suhteellisen hyvin kytkettyä turhuuksia pois päältä, joten jos omaa edes hieman itsekuria niin ei se paljoa eroa älyttömästä puhelimesta.

Vierailija
40/73 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainiosti pärjää ilman. On oikeastaan ihanaa kun ei ole edes mitään mahdollisuutta millekään sovellukselle tai mobiilimaksamisen tavalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan