Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te noin 30-40v. -Millaisia eläkejärjestelyjä olette tehneet?

Vierailija
25.08.2008 |

Olemme 30 & 34 v. pariskunta (minulla pieni palkka ja miehellä kohtuullinen) ja tuo eläke on alkanut mietityttää. Mieheni etenkin on kyyninen ja arvelee, että liekö nykyisen laista eläkejärjestelmää enää olemassakaan reilun 30 vuoden päästä. Että jokainen saisi pärjätä omillaan ja vain kaikkein köyhimmät saisivat avustusta, vähän samaan malliin kuin Amerikoissa jo nyt.

Meillä on talo, jonka voi vaihtaa tarvittaessa pienempään, mutta asuntomarkkinoiden tilanteesta kun ei voi sanoa mitään etukäteen. Myös säästöjä on hiukan, mutta nekin inflaatio "syö" tehokkaasti, jos ei rahoja saa kunnolla tuottamaan. Eläkerahastot tuntuvat suurelta osin olevan vähän epäluotettavia tai ehdoiltaan sellaisia, että niihin ei rahojaan haluaisi sitoa.

Onko joku siis keksinyt paremman keinon varautua vanhuuteen vai ollaanko ainoita, jotka näitä asioita miettii?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kuinka tuottoisa se loppujen lopuksi on, mutta takuulla tyhjää parempi. Ja siinä säästää ihan vaivattomasti (ja automaattisesti) 80e kuukaudessa.

Omakotitalo (vaatimaton sellainen) on jo velaton, mutta kolmen koululaisen kanssa menot ovat aika korkeat ja nyt olisi mukava tuhlata esim. matkailuun koko perheen voimin. Kunhan lapset kasvavat opiskelijaikään, joku sijoitusasunto (jossa joku lapsistakin voisi jossakin välissä asua vuokralla) voisi olla ihan näppärä. Ja siinä vaiheessa löytyisi ehkä sitä sijoitettavaa rahaakin nykyistä paremmin.

Osake- ja rahastosäästäminen tuntuvat vierailta, sillä tuntuu, ettei niistä tiedä tarpeeksi.

t. täti 43v.

Vierailija
2/37 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole vielä mitään olemassa, mutta eikös se niin ole, että puoliksi suunniteltu on jo puoliksi tehty. Eläkevakuutuksista meinaan pysyä kaukana ja sijoittaa omat rahat niin kuin itse haluan. Tarkoituksena olisi vähin erin säästää rahaa erilaisiin sijoituskohteisiin eli hajauttaa sitä omaisuuden kertymistä oman asunnon sijaan myös sijoitusasuntoon ja osakkeisiin ja rahastoihin ja aika ajoin myös määräaikaisiin talletuksiin.

Suunnitelmat on jo siis hyvät, toteutus puuttuu. Mitään kituuttamista ei tähän tarvita, ihan vain elellään sitä meidän normaalia vaatimatonta arkea betonikuutiossa, niin luulisin, että jotain saadaan syrjään jossain vaiheessa (ei kuitenkaan nyt, kun mies ei ole töissä vaan kotona).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en ainakaan siihen viitsi ryhtyä. Osake-eläkesäästäminen (eri systeemi) voisi kiinnostaa. Tosin juuri nyt sekään ei ole kovin kannattavaa.

Vierailija
4/37 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

firma maksaa eläkevakuutusta palkan lisäksi, mutta itse en eläkevakutukseen sijoittaisi.

Vierailija
5/37 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alennusmyynneistähän sitä vaatteetkin ostetaan ja nyt on kurssit alhalla niin osakkeissa, kuin rahastoissakin. Vai kalliillako ostellaan ja sitten vaan tappiolla muutetaan rahaksi? Jostain syystä ihmiset intoutuvat rahasto- ja osakekaupoille, kun ollaan suhdanteiden huipulla ja kun olisi ostamisen aika ei uskalleta. Nyt kannattaa ostaa hyvin osinkoa maksavia yhtiöitä.

Vierailija
6/37 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtenä tapana säästää.

Ei mikään säästötapa ole pommin varma, en tuohonkaan tietysti laita kaikkea liikenevää.

Moni 30-40 vuotias ei ehkä ole huomannut, että muutama vuosi sitten eläkejärjestelmää uudistettiin rajusti, mikä tarkoitti mm. sitä, että me emme koskaan tule saamaan niin suuria lakisääteisiä eläkkeitä kuin omat vanhempamme.

Jotain kannattaa siis tehdä. ITsellä ei rahkeet riitä sijoittaa asuntoihin tai sellaiseen.

Vierailija
7/37 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en olisi lainkaan varma, ettei alas tulla ja paljon vielä. Loppujen lopuksi osakkeiden hinnat on tosi korkeat edelleen. Sinä puhut perinteisen holdaavan sijoittamisen puolesta, mutta loppujen lopuksi ei ole olemassa oikeaa tapaa sijoittaa ja se on aina arpapeliä. Sitä paitsi meillä ei ole mitään takeita tulevista tuotoista vaan esimerkiksi amerikassa on myös suuret ikäluokat eläköitymässä ja sitä kautta nostamassa rahojaan ulos eläkkeinä rahastoista. Tämä taas johtaa siihen, että amerikassa vuosikymmenien aikana syntynyt pörssikupla (aina vaan enemmä epävan porukkaa ostamassa) alkaa realisoitua ja ainoa toive on, että seuraavat kuplailijat löytyvät vaikka kehittyvistä maista eli niissä alkaa keskiluokka sijoittaa.

Tämän hetken tuotot joidenkin yhtiöiden kohdalla on hyvät, mutta esimerkiksi metallipuoli on tiukilla maailmantalouden taantumassa ja tulokset voi 3-4 vuoden päästä olla ihan jotain toista.

alennusmyynneistähän sitä vaatteetkin ostetaan ja nyt on kurssit alhalla niin osakkeissa, kuin rahastoissakin. Vai kalliillako ostellaan ja sitten vaan tappiolla muutetaan rahaksi? Jostain syystä ihmiset intoutuvat rahasto- ja osakekaupoille, kun ollaan suhdanteiden huipulla ja kun olisi ostamisen aika ei uskalleta. Nyt kannattaa ostaa hyvin osinkoa maksavia yhtiöitä.

Vierailija
8/37 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkällä tähtäimellä osakkeet ovat aina tuottaneet paremmin kuin muut säästömuodot (pitkät/lyhyet korot), eikä ole mitään syytä uskoa että tämä olisi muuttunut. En minäkään koko omaisuuttani heittäsi nyt osakkeisiin, mutta kuukausisäästämisen aloittamiseen on oikein mainio aika.

Vierailija
9/37 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi säästän rahastoon vähän.

Miehelle maksaa meidän firma kohtalaista summaa eläkevakuutukseen kuukausittain.

Vierailija
10/37 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mua, kuten monta muutakin, mietityttää se että rahat saa omaan käyttöön vasta tiettynä vuonna.

Mä olen todennut että työnteolla ei rahaa saa eläkepäiville säästettyä joten olen sijoittanut osakkeisiin ja asuntoihin. Siinä vaiheessa kun olen 40v. (nyt n.30v) meillä on kaksi velatonta omakotitaloa ja pari yksiötä ja epämääräinen summa osakkeissa. Niitä voi sitten myydä eläkepäivillä.

Vierailija
11/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sellainen, että nykyinen (perheelle hieman pieni 74 m2 / 4 henkeä) asunto jää sijoitusasunnoksi, kun muutamme lähivuosina isompaan.

Sijoitusasunto saatetaan myydä seuraavan noususuhdanteen huipulla, mutta rahat sijoitetaan uudelleen eläkepäiviä ajatellen.

Rahat saattavat siis olla seuraavan laskusuhdanteen aikana (ehkä 7 - 10 vuoden päästä) hetken aikaa korkeakorkoisella ja sitten kun ollaaan pohjalukemissa, niin ostetaan keskustasta pienehkö sijoitusasunto tai pari pientä yksiötä. Ne luonnollisesti vuokralle ja myydään sitten 30 vuoden päästä kun eläkeikä lähestyy. Saadut rahat törsätään ulkomaanmatkoihin ja iloitteluun, mutta suurin osa jää ihan kulutettavaksi elämiseen. Kaikki ei jää perinnöksi.

Jos muutaman vuoden kuluttua saadaan vaihdettua isompaan ja se on maksettu ja remontoitu (jos tarvetta) ennen eläkepäiviä, niin se luonnollisesti vaihtuu eläkepäiviksi pienempään ja laadukkaampaan (siis eläkeläisen näkökulmasta, palvelut ym.) asuntoon. Toivon mukaan siitä kaupasta jää hieman välirahaa itselle, joten se menee sitten vaikka "ökyautoon" tai ..... niin mitäköhän sillä keksisi.

Valitettavasti olemme sen verrran heikoista lähtökohdista lähtöisin että mökkiä ei ole vanhemmilla tai kenelläkään sukulaisilla, joten se voisi olla eläkepäivien haaveena. Pitäisi vaan ostaa sopivalla suhdanneaikana, sillä mökkien hinnat kaiketi vaihtelevat varsinaisia asuntoja enemmän taloustilanteen mukaan. Saattaahan ne keskustan pienet yksiöt vaihtua mökiksi. Realisoitavaa omaisuutta on kuitenkin hyvä olla, jos asiat eivät menekään niinkuin on toivonut.

Itse ei oikein jaksa usko noihin vakuutussäästöihin/eläkerahastoihin ym, mieluummin sitten vaikka osakkeisiin tai muihin rahastoihin.

Vierailija
12/37 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan mikään sellainen, mitä markkinoidaan isoille massoille, ei ole mikään edullinen juttu. Kyllähän se tiedetään, että aina näissä talousasioissa tavista kusetetaan, jos mahdollista. Siksi pitäisikin aina peesata rikkaita sijoituksissaan, eikä naapurin Tuulaa.

Vierailija
13/37 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennemminkin maksaa lainaa pois.

Mutta jos lainaa ei ole paljoa, niin... itse ainakin pyrkisin sijoittamaan. Ja muutamaan täysin erilaiseen kohteeseen.

Vierailija
14/37 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en ainakaan siihen viitsi ryhtyä. Osake-eläkesäästäminen (eri systeemi) voisi kiinnostaa. Tosin juuri nyt sekään ei ole kovin kannattavaa.

Vierailija
15/37 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut harkinnassa aloittaa säästäminen jotenkin, mutta tällä hetkellä ylimääräistä ei juuri jää. Ehkä parin vuoden päästä, kun kaksi nuorimmaistakin menee kouluun.

Vierailija
16/37 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin näköinen säästäminen kaiketi paras vaihtoehto. Ikää minulla on jo kuitenkin 31, eikä eläkesäästämisestä tietoakaan. Kotiäitinä olen ollut pian 10v, joten kiire alkaa tulemaan. Neuvoja?

Vierailija
17/37 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun olen eläkeiässä, oma velaton asunto on ainakin hyvä turva. Lisäksi säästän nyt lapsille säästövakuutuksiin, itselle määräaikaisille korkeakorkoiselle tileille ja sijoitusrahastoon. Lisäksi mulla on vähän osakkeita, ehkä ostan niitä jossain vaiheessa lisää. Sitten mulla on vielä ajatuksena muutaman vuoden päästä mahdollisesti hankkia sijoitusasunto. Riippuu tietty asuntojen hinnasta ja koroista.

Mä en halua sijoittaa eläkevakuutuksiin. Niissä on isot pankin kulut, eikä niitä rahoja saa ennen eläkeikää. Plus ei ikinä tiedä miten valtio niihin puuttuu, eikö joku aika sitten nostettu rajaa jolloin eläkettä saa alkaa nostamaan?

Vierailija
18/37 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kuolee ennen eläkeikää ja minä siihen, että elän vähälläkin kun se aika tulee.

Lisäksi me on pantu kaikki säästyneet pennoset kiinteistöihin joita voi myydä ja vuokrata ja saada siitä vähän rahaa.

Vierailija
19/37 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää ja säästöjä tällä hetkellä vain vähemmän:) Ja voi olla, että nykyisistä vähistäkin säästöistä meneen jossain vaiheessa osa isomman asunnon hankintaan. Mutta itse olisi pääasiassa tarkoitus sijoittaa ja erilaisiin kohteisiin, kunhan tästä kykenee. Eläkevakuutuksista en ole vakuuttunut, jotkut rahastot voisivat olla ok.

Vierailija
20/37 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun olen eläkeiässä, oma velaton asunto on ainakin hyvä turva. Lisäksi säästän nyt lapsille säästövakuutuksiin, itselle määräaikaisille korkeakorkoiselle tileille ja sijoitusrahastoon. Lisäksi mulla on vähän osakkeita, ehkä ostan niitä jossain vaiheessa lisää. Sitten mulla on vielä ajatuksena muutaman vuoden päästä mahdollisesti hankkia sijoitusasunto. Riippuu tietty asuntojen hinnasta ja koroista.

Mä en halua sijoittaa eläkevakuutuksiin. Niissä on isot pankin kulut, eikä niitä rahoja saa ennen eläkeikää. Plus ei ikinä tiedä miten valtio niihin puuttuu, eikö joku aika sitten nostettu rajaa jolloin eläkettä saa alkaa nostamaan?

niin jo tehtyihin eläkevakuutukseen ei muutokset koske. Tuo sanomasi muutos koski vaan uusia eläkevakuutuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi