Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko kateellinen opettajien pitkistä kesälomista?

Vierailija
11.01.2023 |

Oletko?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lomasta?

En ole saanut yhdeltäkään kesältä palkkaa koko urallani ja työttömänä ei voi oikein lomasta puhua. Yhden kesän olen ollut lomalla säästettyäni ensin koko vuoden, jotta oli rahat elämiseen ilman työttömäksi ilmoittautumista.

Saathan sinä ansiosidonnaista. Ja typerää sanoa, että ei sinulla ole lomaa koska et saa silloin lomarahoja. Sinulla on KAKSI KUUKAUTTA vapaa-aikaa keskellä kauneinta kesää. Kyllä se on kuule aika kivasti.

No ei tuo nyt ihan hyväksyttävää voi olla, että akateemisesti koulutettuja ihmisiä pidetään vuositolkulla pätkätöissä ja kesät työttöminä. Kunnat tekevät säästöä ja käyttävät hyväkseen työttömyyskassojen rahoja. Työntekijän kannalta tosi keljua, työttömyyskorvaus ole palkan suuruinen, eikä työttömyys ole samaa kuin loma. 

Kai niille opettajille töitä löytyisi kesälläkin. Vanhusten- ja lastenhoidon kesäsijaisina vaikka?

Vierailija
22/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opettajilla on pitkät lomat. Heillä ei ole riesana rääpäleitä, vaan opiskelijat ovat pääsykokeilla valittuja ja motivoituneita, eikä täysi-ikäisten ihmisten vanhemmat aiheuta ongelmia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lomasta?

En ole saanut yhdeltäkään kesältä palkkaa koko urallani ja työttömänä ei voi oikein lomasta puhua. Yhden kesän olen ollut lomalla säästettyäni ensin koko vuoden, jotta oli rahat elämiseen ilman työttömäksi ilmoittautumista.

Saathan sinä ansiosidonnaista. Ja typerää sanoa, että ei sinulla ole lomaa koska et saa silloin lomarahoja. Sinulla on KAKSI KUUKAUTTA vapaa-aikaa keskellä kauneinta kesää. Kyllä se on kuule aika kivasti.

No ei tuo nyt ihan hyväksyttävää voi olla, että akateemisesti koulutettuja ihmisiä pidetään vuositolkulla pätkätöissä ja kesät työttöminä. Kunnat tekevät säästöä ja käyttävät hyväkseen työttömyyskassojen rahoja. Työntekijän kannalta tosi keljua, työttömyyskorvaus ole palkan suuruinen, eikä työttömyys ole samaa kuin loma. 

Kai niille opettajille töitä löytyisi kesälläkin. Vanhusten- ja lastenhoidon kesäsijaisina vaikka?

Ei löydy. Monet päiväkodit ovat kesällä kuukauden kiinni. Vanhemmat eivät vie lapsia hoitoon kesällä kun ovat itse lomalla. Leikkipuistoihin palkataan yleensä koulunkäyntiavustajia ja niitä lastenhoitajia, joilla ei vielä ole täyttä lomaa ja jotka muuten olisivat lomautettuina. Opettaja ei ole edes pätevä vanhustenhoitoon, ei voi laske hoitajamitoitukseen, niin olisi pelkkä kuluerä. 

Vierailija
24/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen.

Ja palkasta suhteessa työpäiviin.

Vierailija
25/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomista juu, mutta enpä muusta :) Kaikkea hyvää opettajille!

Vierailija
26/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan käy kateeksi. En itse jaksaisi hommaa viikkoakaan. En usko, että opettajiksi olisi paljonkaan halukkaita, jos lomat poistettaisiin.

Vierailija
27/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miten jotkut jaksaa itkeä milloin minkäkin alan joltain osin paremmista työoloista. Ja se asia mitä mä en eritoten ymmärrä on se, että ne ei yleensä edes halua, että omat lomat olis pidemmät tms, ne vaan haluaa muiden oloja huonommaksi, miksi? Varsinkin kun nytkin jo monet opettajat valittaa uupumista koulujen ollessa mitä on, niin kenen etu se olisi, että tehdään niistä vielä uupuneempia? Ja mitä niiden opettajien edes pitäisi tehdä, kun lapset on lomilla? Vai onko lapsillakin liikaa lomaa?

Vierailija
28/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan käy kateeksi. En itse jaksaisi hommaa viikkoakaan. En usko, että opettajiksi olisi paljonkaan halukkaita, jos lomat poistettaisiin.

Moni opettaja ottaisi mieluummin kuukauden lisää palkkaa kuin lomaa. Ei haittaisi vaikka koulutyö loppuisi esimerkiksi vasta juhannusviikolla. 

Vierailija
29/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, ainakin peruskoulun opettajan työ on todella paskaduuni.

T. Opettajan lapsi

Vierailija
30/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen. 190 päivää töitä vuodessa, nekin päiväsaikaan, ei ikinä viikonloppuisin. Ja turha tulla urputtamaan tuntien valmisteluista ja kokeiden tekemisistä. Ne on kaikki ensimmäisen vuoden hommia, joita voi sitten toistaa vuodesta toiseen, muu on omaa hölmöyttä tai harrastuksen vuoksi tehtyä. Onneksi on sentään wilma, johon pitää päivittän jotain keksiä, ei siihenkään yli tuntia päivässä saa kulumaan.

Korjaat ja laadit  ne kokeetkin päiväsaikaan?

Sulleko ei kukaan ole kertonut, että opettajan tunnuksilla voi tulostaa valmiit kokeet oppikirjan kustantajan verkkosivuilta. Ja kokeiden korjaaminen sujuu ihan hyvin oppitunneillakin. Video pyörimään tai laitetaan lapset lukemaan kirjaa.

Vierailija
31/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lomasta?

Tai ihan vesaikkoja raikkoamaan muiden työttömien kanssa.

Vierailija
32/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten jotkut jaksaa itkeä milloin minkäkin alan joltain osin paremmista työoloista. Ja se asia mitä mä en eritoten ymmärrä on se, että ne ei yleensä edes halua, että omat lomat olis pidemmät tms, ne vaan haluaa muiden oloja huonommaksi, miksi? Varsinkin kun nytkin jo monet opettajat valittaa uupumista koulujen ollessa mitä on, niin kenen etu se olisi, että tehdään niistä vielä uupuneempia? Ja mitä niiden opettajien edes pitäisi tehdä, kun lapset on lomilla? Vai onko lapsillakin liikaa lomaa?

Koulu voisi olla erilaista, jos koulupäiviä olisi enemmän. Ei olisi niin tiukkaa. Ehkä kaikki ei sitten olisikaan niin uupuneita. Nyt meillä yritetään tehdä jotenkin minimiajassa supertehokkaasti kaikki se, mihin maailmalla muut maat käyttää kuukauden enemmän aikaa. 

Ja juu, lapsillakin voisi olla parempi jos olisi lyhyempi loma. Varsinkin pikkukoululaisten kanssa on hankalaa, kun vanhemmilla ei yleensä ole niin pitkää lomaa. Jostain pitää saada 7-8-vuotiaalle kesäkuun ajaksi aina ruokailut ja jotain ohjattua tekemistä ja peräänkatsomista. Ennen tämä oli toisin, kun ihmiset asui maalla ja kotona oli aina joku. Nykyään ei ole. 

Vierailija
33/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni opettaja ottaisi mieluummin kuukauden lisää palkkaa kuin lomaa. Ei haittaisi vaikka koulutyö loppuisi esimerkiksi vasta juhannusviikolla. 

Menepä katsomaan mitä tahansa koulua lukuvuoden päättäjäisten jälkeen, ei siellä ketään ole ennen kuin koulut alkavat elokuun puolivälissä. Vahtimestarikin häipyy heti kesäkuun alussa.

Vierailija
34/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menepä katsomaan mitä tahansa koulua lukuvuoden päättäjäisten jälkeen, ei siellä ketään ole ennen kuin koulut alkavat elokuun puolivälissä. Vahtimestarikin häipyy heti kesäkuun alussa.

Ja palkka juoksee koko ajan. Heinäkuussa vasta lomapalkka.

Vierailija
35/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomista voi olla kateellinen, mutta mistään muusta ei sitten kannatakaan olla. Työ kun on muutakin kuin lomaa... vai?

Vierailija
36/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä lomaa sen kummemmin ole kuin muillakaan viranhaltijoilla, osa on koulunkäynnin keskeytystä. Koulupäiviä on lain edellyttämä määrä.

Palkka vain tulee tilille ilman töissä käyntiä.

Vierailija
37/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai 4300e keskipalkoista?

https://duunitori.fi/palkat/opettaja

Höh, vuoden vitsi. Tasan tarkkaan ei ole. Tiedän, koska puolisoni on opettaja, tosin erityisopettaja, joilla vähän parempi liksa. Luokanopettajilla susihuono palkka, kaikilla kokemuslisillä nippa nappa kolme tonnia. Ehkä 3500, jos on kaiken maailman lisähommia ja melkein eläkeiässä. Pankissa lainaneuvotteluissa joka kerta hävennyt laitella palkkakuitteja.

Kesän lomat olivat ok kun lapset olivat pienempiä mutta nykyään kun nuorinkin jo koulussa niin ei niin väliä. Varsinkin kun minulla on ihan normi loma, tosin otan yleensä palkatonta päälle.

Sivusta seuranneena, en tekisi kyseistä työtä päivääkään, rehellisesti sanottuna. Eikä mielellään tekisi hänkään, mutta vaikea saada muuta. Sanoinko jo, että hän opiskelee toista alaa?

Vierailija
38/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lomasta?

Ansiosidonnaista saa vain työttömänä ja työttömyyden mukana tulee myös velvoitteita, jotka pitää hoitaa, joten ei minulla ole mitään kahden kuukauden vapaa-aikaa. Saatan myös joutua etsimään syksyn työpaikkaa vielä kesällä, jos ei aiemmilla hakukierroksilla tärppää.

Vierailija
39/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ompa taas kessuttelu, koullu päätyö 31.5???

ekö teillä mullo oo kuukautisen lomaa, 

on se long.

mut hoitsu vain raaraa nikama limassa, muulit ei työ mitään.

ja en oo tarvi oppi luku enkälakutaitokoska.

Vierailija
40/41 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulu voisi olla erilaista, jos koulupäiviä olisi enemmän. Ei olisi niin tiukkaa. Ehkä kaikki ei sitten olisikaan niin uupuneita. Nyt meillä yritetään tehdä jotenkin minimiajassa supertehokkaasti kaikki se, mihin maailmalla muut maat käyttää kuukauden enemmän aikaa. 

Ja juu, lapsillakin voisi olla parempi jos olisi lyhyempi loma. Varsinkin pikkukoululaisten kanssa on hankalaa, kun vanhemmilla ei yleensä ole niin pitkää lomaa. Jostain pitää saada 7-8-vuotiaalle kesäkuun ajaksi aina ruokailut ja jotain ohjattua tekemistä ja peräänkatsomista. Ennen tämä oli toisin, kun ihmiset asui maalla ja kotona oli aina joku. Nykyään ei ole. 

Onko nykyään sitten enemmän lomaa kuin esim 90-luvulla jolloin itse olin ala-asteella? Meinaan siis sitä, että en ainakaan muista ajatelleeni koulun olevan liian kiireinen ja vielä vähemmän sitä, että lomaa olisi liian paljon.

Vai onko ala-asteella nykyään edes esim käsitöitä, kuvaamataitoa tai musiikkia vai onko nekin korvattu jollain teorialla?

Ja toki pystyn kuvitella että vanhempien kannalta se olisi vaivattomampaa, varsinkin kun nykyään ei tyyliin kutosluokkalainenkaan voi olla päiväsaikaan yksin kotona.