Oletko kateellinen opettajien pitkistä kesälomista?
Kommentit (41)
€n, mutta mielestäni sijaisille ja määräaikaisille pitäisi maksaa myös
Olen. 190 päivää töitä vuodessa, nekin päiväsaikaan, ei ikinä viikonloppuisin. Ja turha tulla urputtamaan tuntien valmisteluista ja kokeiden tekemisistä. Ne on kaikki ensimmäisen vuoden hommia, joita voi sitten toistaa vuodesta toiseen, muu on omaa hölmöyttä tai harrastuksen vuoksi tehtyä. Onneksi on sentään wilma, johon pitää päivittän jotain keksiä, ei siihenkään yli tuntia päivässä saa kulumaan.
Nehän tekee illat ja vkonloput duunia. Joutuu katselemaan ja kuuntelemaan röyhkeitä ja agressiivisia muksjua päivät pitkät. Kesälomat menee monilla opeilla duunissa. Ei todellakaan käy kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen. 190 päivää töitä vuodessa, nekin päiväsaikaan, ei ikinä viikonloppuisin. Ja turha tulla urputtamaan tuntien valmisteluista ja kokeiden tekemisistä. Ne on kaikki ensimmäisen vuoden hommia, joita voi sitten toistaa vuodesta toiseen, muu on omaa hölmöyttä tai harrastuksen vuoksi tehtyä. Onneksi on sentään wilma, johon pitää päivittän jotain keksiä, ei siihenkään yli tuntia päivässä saa kulumaan.
Korjaat ja laadit ne kokeetkin päiväsaikaan?
Oi, kiitos kun muistutit että kyllä se kesäloma sieltä joka vuosi tulee aikanaan! Ja onhan tässä talviloma ja pääsiäinenkin vielä välissä. Onpa ihanaa olla opettaja, en ole koskaan katunut ammatinvalintaani :)
Mistä lomasta?
En ole saanut yhdeltäkään kesältä palkkaa koko urallani ja työttömänä ei voi oikein lomasta puhua. Yhden kesän olen ollut lomalla säästettyäni ensin koko vuoden, jotta oli rahat elämiseen ilman työttömäksi ilmoittautumista.
En varmaan palautuisi siitä hullunmyllystä edes noin pitkien lomien aikana eli en todellakaan ole kateellinen.
Saahan sitä opettajaksi ruveta kuka vaan haluaa. Jos siis äly riittää pääsykokeisiin ja opiskeluun. Eli mitä sitä kadehtimaan.
En haluaisi olla opettaja vaikka pitkät lomat olis kiva.
Eihän sitä lomaa sen kummemmin ole kuin muillakaan viranhaltijoilla, osa on koulunkäynnin keskeytystä. Koulupäiviä on lain edellyttämä määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaat ja laadit ne kokeetkin päiväsaikaan?
Ei niitä valmiita kokeita kauan tulosta ja hölmöhän se on, joka töitä tekee vapaa-ajalla.
En koska en ikinä haluaisi tehdä kyseistä työtä.
En varsinaisesti kateellinen, koska itsekin olen opetustyössä. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että koko koulujärjestelmän loma-aikoja pitäisi pystyä tarkastelemaan uudelleen. Nykyinen lomasysteemi on peräisin maatalousyhteiskunnan ajoita, jolloin lapset olivat kesän ajan tärkeää kausityövoimaa, eikä heitä olisi kesällä päästetty kouluun. Opettajien palkka oli alun perin vain 9 kk:n palkka, kesällä olivat 3 kk ilman palkkaa, saivat toki asua koululla olevassa opettajan asunnossa ja pitää pihalla kasvimaata. Iso muutos oli kun palkka alettiin jakaa tasaisesti 12 kuukaudelle, mutta kyse oli siis todellakin edelleen 9 kk:n palkasta, joka jaettiin tasaisesti ympäri vuodeksi.
Kolmen kuukauden kesätauko on toki vuosikymmenten aikana lyhentynyt kolmesta kuukaudesta reiluun kahteen kuukauteen ja opettajien palkkakin on alkuaikoihin nähden suhteellisesti noussut. Myös opettajien koulutusvaatimukset ovat nousseet paljon niistä ajoista. Mutta silti, eihän millään muullakaan alalla pidetä noin pitää taukoa kesällä. Kyllä tätä asiaa pitäisi voida tarkastella kokonaisuutena uudelleen.
Itse henkilökohtaisesti ottaisin mieluummin vuodessa yhden kuukauden lisää palkkaa ja tyytyisin kuukautta lyhyempään opetuksettomaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lomasta?
En ole saanut yhdeltäkään kesältä palkkaa koko urallani ja työttömänä ei voi oikein lomasta puhua. Yhden kesän olen ollut lomalla säästettyäni ensin koko vuoden, jotta oli rahat elämiseen ilman työttömäksi ilmoittautumista.
Saathan sinä ansiosidonnaista. Ja typerää sanoa, että ei sinulla ole lomaa koska et saa silloin lomarahoja. Sinulla on KAKSI KUUKAUTTA vapaa-aikaa keskellä kauneinta kesää. Kyllä se on kuule aika kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lomasta?
Nykyään opettajissa on paljon pätkätyöläisiä, joilla työsuhde alkaa 10.8. ja loppuu 31.5. Kesän joutuu olemaan työttömänä, koska opetusalalla ei ole kesällä töitä. Sama tilanne on myös melkein kaikilla koulunkäyntiavustajilla.
Tai 4300e keskipalkoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lomasta?
Saathan sinä ansiosidonnaista. Ja typerää sanoa, että ei sinulla ole lomaa koska et saa silloin lomarahoja. Sinulla on KAKSI KUUKAUTTA vapaa-aikaa keskellä kauneinta kesää. Kyllä se on kuule aika kivasti.
No ei tuo nyt ihan hyväksyttävää voi olla, että akateemisesti koulutettuja ihmisiä pidetään vuositolkulla pätkätöissä ja kesät työttöminä. Kunnat tekevät säästöä ja käyttävät hyväkseen työttömyyskassojen rahoja. Työntekijän kannalta tosi keljua, työttömyyskorvaus ole palkan suuruinen, eikä työttömyys ole samaa kuin loma.
En ole kateellinen opettajille. Päinvastoin, säälittää opettajien kohtalo aj työilmapiiri. He joutuvat sietämään rääpäleitä ja "Pölhö-Kustaiden" vanhempia koko pitkän lukuvuoden.
Ei käy kateeksi, kun kolikon kääntöpuolella on illat ja viikonloput vääntämistä sitten suunnittelun, kokeiden korjaamisen ja esseiden lukemisen kanssa.
Ehkä palsttan huonoin aloitus.