Saako esimies kertoa HR:lle työntekijän masennuksesta?
Olin kertonut pomolle masennuksesta. Mulle esitettiin työkyvyn arviota: Pomo kävi yks päivä hakemassa mut työpisteeltä kokoushuoneeseen, minne tuli myös tyyppi HR:stä. He sitten ehdottivat mulle HR-tyypin suulla työterveyden toteuttamaa työkyvyn arviointia. En ollut todellakaan antanut pomolle mitään lupaa kertoa terveysasioistani kenellekään.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako aloitusta ajattelit asiasta tehdä?
Hyväksy, että koeajalla työsopimuksen purku oli laillista. Kerta työnantaja laittoi sinut työkyvyn arviointiin ja sen pohjalta teki päätöksen. Hoida itsesi kuntoon, lakkaa syyttämästä HR-henkilöstöä, esimiestä tai psykiatriaa tilanteesta. Rasittavalle ja hankalalle ihmiselle vaikutat.
Pakko tehdä kun se edellinen poistui jostain syystä ennen kuin tähän asiaan tuli oikein edes kommentteja. En oo sanonut etteikö potkut ollut lailliset, mutta työntekijån terveystietojen levittäminen on lähtökohtaisesti rikos.
AP
Missä kohdassa tuossa oli se rikos? Jos työpaikalla esimies ja HR yhdessä vastaavat työhyvinvoinnista ja työterveydestä, niin tieto masennuksestasi kuuluu molemmille. Tosin fiksu esimies ei olisi kertonut HR:lle mitään, työsopimus olisi voitu purkaa pelkästään hitautesi perusteella ja kun olisit ollut yhteydessä HR:n edustajaan, tämä olisi voinut sanoa, että asia ei ollut HR:n tiedossa, joten sen kertominen ei enää auta mitään.
Työkyvyn arviointi järjestetään sairaan työntekijän tapauksessa yrityksen oikeudellisen aseman turvaamiseksi, kun työntekijälle annetaan potkut.
T. Juristi
Työsuhteen purkaminen koeaikana ei edellytä tuollaista protokollaa. Riittää, että purkutilanteessa kerrotaan, ettei työntekijän työpanos vastaa vaadittua. Terveelle ihmiselle ei työkyvyn arviointia tehdä ja tässähän ap on salannut masennuksensa.
Ei oliai ensimmäinen kerta kun työnantaja haastetaan oikeuteen siitä, että todellinen syy koeajan purulle oli sairaus, raskaus tms. ja työnantaja joutuu maksamaan sakkoja. Siksi työnantaja teki tuollaisen prosedyyrin.
Silloin sen haastajan tulee osoittaa, että työnantaja tiesi masennuksesta, raskaudesta jne. eli ei riitä, että itse tietää eikä sekään riitä, että kertoo esimiehelle (ilman todistajia), mutta ei ole mitään todistusta asiasta. Meillä on monta sellaista casea, joissa sovittelussa todetaan, että työntekijä on väärässä, ei kannata jatkaa eteenpäin ja asia jää siihen.
Siis tottakai vaikeita caseja, mutta on lukuisia esimerkkejä siitä että työntekijä on voittanut ja firmat haluavat pelata tämän takia varman päälle. Ja mitä tulee raskauteen, niin oikeus on työntekijän puolella ja raskaana olevan koeaikapurkua pidetään lähtökohtaisesti laittomana. Työnantajan tulee tällöin erikseen todistaa, että oli jokin muu painava syy kuin raskaus.
Vierailija kirjoitti:
AP tekee lukuisia aloituksia saamistaan koeaikapotkuista joiden taustalla on heikko suoriutuminen töissä jonka AP itsekin myöntää.
-> AP itse kertonut esimiehelle masennuksestaan kun esimies on ottanut työteho-ongelmat puheeksi
-> AP kutsutaan yhdessä HR:n edustajan kanssa keskusteluun koskien työkyvyn arviointia
-> AP:lle on annettu aikaa sopeutua ja osoittaa työkykyisyytensä muttei onnistunut asiassa ja työsuhde peruttiin
-> AP ei edes tiedä onko masennus HR:n tiedossa ja esitti potkujen syöksi yhden kerran kun luki uutissivustoja työajalla työkoneella.Miksi AP et hyväksy että työsuhteesi on purettu ihan lain suomissa rajoissa? Itseasiassa nuo potkut oli aika kivat, sillä jotkut saa koeajalla kenkää ilman mitään ennakkovaroituksia tai esimiehen kanssa käytyjä keskusteluja. Myönnät itsekin että nukahtelit töissä ja työkyvyssä oli ongelmia mikä on potkujesi pääasiallinen ja ainoa syy. Tosin epävirallisesti osasyynä lienee myös jääräpäisyys ja kyvyttömyys ottaa vastuuta.
Miten tässä olisi pitänyt menetellä? Antaa potkut yllättäen? Et voi tietää mitä esimies on kertonut HR:lle.
Tää aloitus ei varsinaisesti koskenut suurinta osaa tuosta mitä kommentoit. Mutta milläs täällä keskustelet tekemättä kahta aloitusta samasta aiheesta, kun ketjut poistuvat nopeasti ilman mitään syytä.
AP
Huoh jo aloittajan viestien perusteella tulee tunne todella hankalasta vääntäjästä, jonka kanssa en kyllä vaivautuisi kolmikantaneuvotteluihin koeajalla kun ei olisi pakko.
Onko masennuksesikin vain laiskuutta? Jospa tekisit työsi kunnolla, niin eiköhän se masennuksin siitä ala mennä. Kannattaa myös ottaa järki käteen, eikä kertoa masennuksesta seuraavassa työssä. Se on kuin itsesabotaasia.
Vierailija kirjoitti:
Huoh jo aloittajan viestien perusteella tulee tunne todella hankalasta vääntäjästä, jonka kanssa en kyllä vaivautuisi kolmikantaneuvotteluihin koeajalla kun ei olisi pakko.
Onko masennuksesikin vain laiskuutta? Jospa tekisit työsi kunnolla, niin eiköhän se masennuksin siitä ala mennä. Kannattaa myös ottaa järki käteen, eikä kertoa masennuksesta seuraavassa työssä. Se on kuin itsesabotaasia.
Enpä kyllä ole nähnyt yhtään tieteellistä tai muutakaan artikkelia, jonka mukaan masennus vaan lähtee kun tekee työnsä kunnolla. Olisiko mitä edes pikainen googletus asiasta ennen kuin alkaa arvostelemaan sairasta ihmistä?
Siis ihmiset usein masentuvat sen takia että tekevät liikaa töitä ja elämä kapeutuu eivätkä sen takia että tekevät töitä laiskasti. Miksi ihmiset edes kommentoivat jos eivät tiedä koko sairaudesta mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinun huomiosi on täysin epäoleellisissa asioissa. Masentuneelle tyypillisesti tuijotat vain omaa napaasi ja loukkaannut tyhjästä.
Oleellista ei ole se, kuka on puhunut kenelle mitä. Työyhteisön sisällä työyhteisön asioista saa puhua.
Oleellista on se oletko sinä työkykyinen. Sen työnantaja haluaa tietenkin selvittää. Työnantaja maksaa sinulle työnteosta. Jos et sitä tee, niin sairausajan palkan korvaa kela. Tämä on siis työnantajalle ihan oleellista tietoa, joten totta kai he haluavat selvittää mistä sinulle maksettavat rahat tulevat ja millä perusteella.
Täällä toinen masentunut ja minua loukkaa tuo, että "masentuneelle tyypillisesti tuijotat vain omaa napaasi".
Moni masentunut joutuu tekemään paljon töitä pärjätäkseen edes jotenkin tässä "ei-masentuneiden" yhteiskunnassa. Omasta näkökulmastani terveet ovat yleensä enemmän niitä omaan napaansa tuijottajia.
- sivusta
Kyllä masentuneena maailmankuva kääntyy vinksalleen, katsantokanta ympäristöön vääristyy ja elo pyörii hyvin vahvasti oman huonon olon ympärillä. Ja puhun ihan kokemuksesta. Toki masentuneena joutuu ponnistelemaan paljon perusaskareiden eteen, mutta ei se ole merkki mistään altruismista.
Ap:lle samat sanat kuin jo edellä on kerrottu - mitään laitonta ei ole tapahtunut, toki koeaikapurut tai potkut tuntuu ikäviltä ja siihen sulla on oikeus. Kannattaa kuitenkin yrittää suunnata katseet niihin asioihin, mihin voit vaikuttaa eikä liiaksi takertua menneisyyteen.
Kuten taisin jo mainita, niin masennuksen ollessa pahimmillaan niin kävelin subwayn ohi ja ajattelin ostaa patongin. Kun jonotin siinä, niin mulla oli olo etten mä jaksa tilata patonkia. Siis että se jonottaminen ja patongin sisällön sanominen on vaan liian raskasta ja että mun pitäis vaan päästä johonkin pitkäkseni. Niin joo, kyllähän se että työt hoituu hitaasti voi jollekin näyttäytyä laiskuutena, mutta se on helppo sanoa jos ei ole kokenut sitä miten älyttömän raskas olo masentuneena voi olla. Jos ei jaksa pitää huolta perushygieniastakaan tak harrastaa mitään, niin onko se ihme ettei töissä saa mitään aikaiseksi? Ja tällä ei oo tarkoitus vierittää vastuuta. Masentuneen vastuu on se, että hakee apua ja vastaanottaa sitä sekä pyrkii elämään terveellisesti.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinun huomiosi on täysin epäoleellisissa asioissa. Masentuneelle tyypillisesti tuijotat vain omaa napaasi ja loukkaannut tyhjästä.
Oleellista ei ole se, kuka on puhunut kenelle mitä. Työyhteisön sisällä työyhteisön asioista saa puhua.
Oleellista on se oletko sinä työkykyinen. Sen työnantaja haluaa tietenkin selvittää. Työnantaja maksaa sinulle työnteosta. Jos et sitä tee, niin sairausajan palkan korvaa kela. Tämä on siis työnantajalle ihan oleellista tietoa, joten totta kai he haluavat selvittää mistä sinulle maksettavat rahat tulevat ja millä perusteella.
Täällä toinen masentunut ja minua loukkaa tuo, että "masentuneelle tyypillisesti tuijotat vain omaa napaasi".
Moni masentunut joutuu tekemään paljon töitä pärjätäkseen edes jotenkin tässä "ei-masentuneiden" yhteiskunnassa. Omasta näkökulmastani terveet ovat yleensä enemmän niitä omaan napaansa tuijottajia.
- sivusta
Ohis, mutta kyllä masentuneet vain ovat oman napansa tuijottelijoita. Olin hyvin itsekäs kun masennukseni oli pahimmillaan vuosia sitten, ja tiedän monta muutakin samankaltaista.
Vasta kun "parantuminen" lähti, tajusi oman käytöksensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- sivusta
Ohis, mutta kyllä masentuneet vain ovat oman napansa tuijottelijoita. Olin hyvin itsekäs kun masennukseni oli pahimmillaan vuosia sitten, ja tiedän monta muutakin samankaltaista.
Vasta kun "parantuminen" lähti, tajusi oman käytöksensä.
En tiedä tuijotanko omaan napaani, mut mun mielestä se on hassu ajatus tässä tilanteessa, koska tässä on minä vs. iso yritys. Ei oo kaksi ihmistä vastakkain. Yritys toimii yrityksen logiikalla ja kyllä se mua vähän pännii. Siis ei potkut, ne on periaatteessa ymmärrettävät, mut se että valehdellaan että "ollaan huolissaan sun terveydestä" ja "halutaan ymmärtää sun tilannetta kun meillä ei oo asiantuntemusta". Kun tosiasia on että haluavat turvata oman selustansa. Oikeusjuttukin olis yritykselle täysin merkityksetön taloudellisesti ja mulle taas valtava riski. En mä näe että min pitäis tässä kaikessa osata ajatella yrityksen parasta, koska me ei olla lähtökohtaisestikaan yhtään tasaväkisiä pelureita ja he tässä valehtelee, en minä...
AP
Siis noin niinkun lyhyesti: en tiedä kenen muun etua mun pitäis tässä ajatella? Ei tässä oo ketään joka olis mun kanssa tasavertaisessa paitsi alisteisessa asemassa. Tässä on minä ja vastapuolella valtava korporaatio.
AP
* tasavertaisessa saati alisteisessa asemassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tekee lukuisia aloituksia saamistaan koeaikapotkuista joiden taustalla on heikko suoriutuminen töissä jonka AP itsekin myöntää.
-> AP itse kertonut esimiehelle masennuksestaan kun esimies on ottanut työteho-ongelmat puheeksi
-> AP kutsutaan yhdessä HR:n edustajan kanssa keskusteluun koskien työkyvyn arviointia
-> AP:lle on annettu aikaa sopeutua ja osoittaa työkykyisyytensä muttei onnistunut asiassa ja työsuhde peruttiin
-> AP ei edes tiedä onko masennus HR:n tiedossa ja esitti potkujen syöksi yhden kerran kun luki uutissivustoja työajalla työkoneella.Miksi AP et hyväksy että työsuhteesi on purettu ihan lain suomissa rajoissa? Itseasiassa nuo potkut oli aika kivat, sillä jotkut saa koeajalla kenkää ilman mitään ennakkovaroituksia tai esimiehen kanssa käytyjä keskusteluja. Myönnät itsekin että nukahtelit töissä ja työkyvyssä oli ongelmia mikä on potkujesi pääasiallinen ja ainoa syy. Tosin epävirallisesti osasyynä lienee myös jääräpäisyys ja kyvyttömyys ottaa vastuuta.
Miten tässä olisi pitänyt menetellä? Antaa potkut yllättäen? Et voi tietää mitä esimies on kertonut HR:lle.
Tää aloitus ei varsinaisesti koskenut suurinta osaa tuosta mitä kommentoit. Mutta milläs täällä keskustelet tekemättä kahta aloitusta samasta aiheesta, kun ketjut poistuvat nopeasti ilman mitään syytä.
AP
Mutta jos tuo on totta, mitä tuossa viestissä sanotaan, niin työnantaja on toiminut aivan oikein. Ei mikään firma palkkaa ihmisiä, jotka nukahtelevat työajalla koeajalla. Tietenkään.
Sinun vointisi ja masennuksesi on ihan eri asia, ja toivottavasti saat apua. Mutta mitään riitaa ei työnantajaa vastaan kannata aloittaa, koska häviät sen varmasti. Koeajalla työsuhteen saa purkaa, ja nyt siihen on ollut syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mutta jos tuo on totta, mitä tuossa viestissä sanotaan, niin työnantaja on toiminut aivan oikein. Ei mikään firma palkkaa ihmisiä, jotka nukahtelevat työajalla koeajalla. Tietenkään.
Sinun vointisi ja masennuksesi on ihan eri asia, ja toivottavasti saat apua. Mutta mitään riitaa ei työnantajaa vastaan kannata aloittaa, koska häviät sen varmasti. Koeajalla työsuhteen saa purkaa, ja nyt siihen on ollut syytä.
Joo uskon kyllä että heillä on riittävät perusteet. Vaikka toki esimies myönsi työtehon parantuneen paljon. Mutta kyllähän koeaikapurku on tehty tarkoituksella helpoksi, poislukien tilanne että nainen on raskaana, ja työntekijä on siinä todella heikoilla jos lähtee oikeustaisteluun. Nekin esimerkit mitä olen nähnyt joissa työntekijä ok voittanut ovat sellaisia, että työnantaja on vedonnut joihinkin tilanteisiin, missä työntekijällä ei ole ollut mahdollisuutta suoriutua tms.
Toki se on eri asia että kenellä masennuksestani on saanut kertoa eikä liity sinänsä työsuhteen purkuun.
AP
Harmi kun googlen tulokset tuntuu rajoittuvan lähinnä tilanteisiin, joissa sairauslomatodistus on esitetty. Tämä on hieman eri tilanne, niin vaikea arvioida onko esimies rikkonut lakia.
Jos katsotte työsuojelu.fi - terveydentilatiedot,
niin siellä mainitaan kolme tilannetta joissa työpaikalla saa kerätä ja käsitellä terveydentilatietoja:
-sairausajan palkanmaksu
-sen selvittämiseksi onko poissaoloon hyvä syy
-jos työntekijä itse pyytää työkyvyn selvittämistä
Eli voi hyvin olla laitonta kertoa HR:lle tällaisia tietoja, jos ei ole ollut poissaoloja.
Ja siis ihmisille tiedoksi että jos esimies on rikkonu lakia ja mulla on hyvä mahdollisuus voittaa oikeudessa, niin miksen haastaisi sitä? Esimies ei näe mua ystävänään kuten mulle on sanottu, joten miksi ihmeessä mun pitäisi nähdä hänet mun ystävänä? Ei vois vähempää kiinnostaa että onko se hänestä kivaa vai ei.
AP
- sivusta