Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joutuuko osa-aikatyön tekijä työnhakukeskusteluihin?

Vierailija
11.01.2023 |

Vai saako olla rauhassa? Tuleeko karenssi, jos ei hae kokoaikatyötä kun tykkää siitä osa-aikahommastaan?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka ne osarit ja pätkät/keikat sitten tekee? Eihän tää voi toimia mitenkään!!

Niihin laitetaan iäkkäät, vajaakuntoiset ja pitkäaikaistyöttömät.

Vierailija
62/87 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haet tai saat työttömyysturvaa, sinun pitää hakea kokoaikatyötä. Ainoastaan työkyvyttömyyseläkettä osaeläkkeenä saavalla työnhakijalla on oikeus työttömyysturvaan, vaikka hän ei hae kokoaikatyötä. Työttömyysturvan saamisen ehdoton edellytys on, että työnhakusi on voimassa. Työnhakusi pysyy voimassa, kun asioit TE-toimiston tai kuntakokeilun kanssa sovitulla tavalla ja sovittuna ajankohtana sekä noudatat sinulle Oma asiointi -verkkopalvelussa tai muun asioinnin yhteydessä annettuja ohjeita ja määräaikoja.

https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tyottomyys/tyottoman-tyonha…

.

Ei ongelmaa jos et saa tukea, silloin voit olla osa-aikatyössä

Tuossa taas näkee, miten surkealla viestinnällä saadaan väärää informaatiota levitettyä. Lainsäätäjälle kokoaikatyön hakeminen ei tarkoita sitä, että konkreettisesti tekee hakemuksia vain kokoaikatyöhön. Laissa sanotaan asia näin: "Kokoaikatyötä hakevana pidetään työnhakijaa, jonka työnhaun ja mahdollisen työllistymissuunnitelman tavoitteena on työllistyminen kokoaikatyöhön." 

Saadakseen etuutta ei ole pakko hakea kokoaikatyötä, osa-aikatyökin riittää, kunhan lopullisena tavoitteena on kokoaikatyö - sitten joskus!

Käytännössä riittää seuraava:

Työnhakuvelvollisuutta täyttävä toiminta

Työnhakuvelvollisuutta voi täyttää:

1) hakemalla sellaista vähintään kaksi viikkoa kestävää työsuhteessa tehtävää työtä, johon työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä;

2) hakemalla yksilöityä työpaikkaa työ- ja elinkeinotoimiston tekemän työtarjouksen perusteella;

3) hakemalla lisätyötä omalta työnantajalta;

4) etsimällä työttömyysturvalain 1 luvun 6 §:ssä tarkoitettuna yrittäjänä tehtäviä sellaisia työmahdollisuuksia, joihin työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä;

5) julkaisemalla 2 §:n 2 momentissa tarkoitetun esittelyn;

6) muilla 1–5 kohdassa tarkoitettuja toimia vastaavilla toimilla, joiden tavoitteena on työllistyminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lisätuntien kysyminen aina riitä?

Pitäisi riittää, näin mulle on kerrottu että kerran kolmeen kuukauteen kun pyytää lisätunteja työnantajalta se riittää, vaikkei niitä tunteja tulisi.

Minulle taas virkailija sanoi, että ei. Hän ei aio hyväksyä, jos haen lisätunteja nykyiseltä työpaikalta. Vaikka kerroin, että toisille työttömille tuo hyväksytään, niin hän tokaisi, että minulle annetaan silloin varoitus.  

Itselleni uudenmaan te-toimisto antoi tuon vastauksen, että lisätuntien pyytäminen riittää, kun otin työn vastaan.

Teen 30-37,5 h/vko sopparilla eikä kukaan ole kysellyt tai vaatinut mitään.

Virkailijaa nykyään voi vaihtaa ja uudella systeemillä vaihtavat nyt puolen vuoden välein omavalmentajaa itse. Toivottavasti saat paremman.

Olen tosi tuore työtön, ja siksi saatan kysellä hölmöjä. Tuo 37,5h/vko - sehän on ihan kokopäivätyö. Jos olet ansiosidonnaisella, niin kannattaako sinun ottaa soviteltua päivärahaa edes noilta 30h/vko-kuukausiltasi - kun kuitenkin teet käytännössä 4-päiväistä työviikkoa? Eikö olisi järkevämpää säästää ansiosidonnaisen päivärahan päiviä niihin aikoihin, jolloin mahdollisesti ei ole töitä ollenkaan? Vai lisääkö tuo 30-37,5h/vko-työsi sitä työssäoloaikaa samaan aikaan, kun nostat päivärahaa?

Ainoat mitkään tuet tmv. mitä olen itse koskaan saanut, ovat olleet opintotuki ja opintotuen asumislisä, ja siitäkin on ainakin 15 vuotta aikaa. Voi siis olla, että vanhat muistot opintotukikuukausista ja niiden säästämisen järkevyydestä saattavat nyt sotkea ajatteluani.

En tarkoita provosoida, en vain oikeasti ihan ymmärrä tätä systeemiä vielä.

Vaikea uskoa, että 30 h/vko sopparilla saisi soviteltua päivärahaa, yleensä tuo on jo palkkana enemmän kuin mitä etuus olisi.

Vierailija
64/87 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka ne osarit ja pätkät/keikat sitten tekee? Eihän tää voi toimia mitenkään!!

Riittävä määrä tunteja = kokopäivätyö. Eli voit tehdä kahta tai useampaa osa-aikatyötä, kunhan tunnit täyttyy niin saat olla rauhassa.

Onko osa-aikatyön tuntimäärälle jotain rajoituksia? Siis, pitääkö olla jokin tietty määrä tunteja viikossa/kuukaudessa, että lasketaan osa-aikatyöksi ja hakuvelvoite on vain 1 haku/3 kk kuten täällä on sanottu?

No jos tunteja on sen verran, ettet saa soviteltua päivärahaa, niin ei tietenkään ole hakuvelvoitettakaan. 

Itse asiassa on, koska jos olet työnhakija-asiakkaana, niin ei työkkäri kysele osa-aikatyöstä saatua palkkaa, ainoastaan se kiinnostaa, onko kyseessä osa-aikainen työsuhde ja sen perusteella tulee työnhakuvelvollisuus.

Vierailija
65/87 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lisätuntien kysyminen aina riitä?

Pitäisi riittää, näin mulle on kerrottu että kerran kolmeen kuukauteen kun pyytää lisätunteja työnantajalta se riittää, vaikkei niitä tunteja tulisi.

Minulle taas virkailija sanoi, että ei. Hän ei aio hyväksyä, jos haen lisätunteja nykyiseltä työpaikalta. Vaikka kerroin, että toisille työttömille tuo hyväksytään, niin hän tokaisi, että minulle annetaan silloin varoitus.  

Itselleni uudenmaan te-toimisto antoi tuon vastauksen, että lisätuntien pyytäminen riittää, kun otin työn vastaan.

Teen 30-37,5 h/vko sopparilla eikä kukaan ole kysellyt tai vaatinut mitään.

Virkailijaa nykyään voi vaihtaa ja uudella systeemillä vaihtavat nyt puolen vuoden välein omavalmentajaa itse. Toivottavasti saat paremman.

Olen tosi tuore työtön, ja siksi saatan kysellä hölmöjä. Tuo 37,5h/vko - sehän on ihan kokopäivätyö. Jos olet ansiosidonnaisella, niin kannattaako sinun ottaa soviteltua päivärahaa edes noilta 30h/vko-kuukausiltasi - kun kuitenkin teet käytännössä 4-päiväistä työviikkoa? Eikö olisi järkevämpää säästää ansiosidonnaisen päivärahan päiviä niihin aikoihin, jolloin mahdollisesti ei ole töitä ollenkaan? Vai lisääkö tuo 30-37,5h/vko-työsi sitä työssäoloaikaa samaan aikaan, kun nostat päivärahaa?

Ainoat mitkään tuet tmv. mitä olen itse koskaan saanut, ovat olleet opintotuki ja opintotuen asumislisä, ja siitäkin on ainakin 15 vuotta aikaa. Voi siis olla, että vanhat muistot opintotukikuukausista ja niiden säästämisen järkevyydestä saattavat nyt sotkea ajatteluani.

En tarkoita provosoida, en vain oikeasti ihan ymmärrä tätä systeemiä vielä.

Ei saa 30 tunnilla soviteltua. On yli 75% kokoaikaisesta, jos tuo 37,5h on sellainen.

Vierailija
66/87 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittävä määrä tunteja = kokopäivätyö. Eli voit tehdä kahta tai useampaa osa-aikatyötä, kunhan tunnit täyttyy niin saat olla rauhassa.

Onko osa-aikatyön tuntimäärälle jotain rajoituksia? Siis, pitääkö olla jokin tietty määrä tunteja viikossa/kuukaudessa, että lasketaan osa-aikatyöksi ja hakuvelvoite on vain 1 haku/3 kk kuten täällä on sanottu?

No jos tunteja on sen verran, ettet saa soviteltua päivärahaa, niin ei tietenkään ole hakuvelvoitettakaan. 

Itse asiassa on, koska jos olet työnhakija-asiakkaana, niin ei työkkäri kysele osa-aikatyöstä saatua palkkaa, ainoastaan se kiinnostaa, onko kyseessä osa-aikainen työsuhde ja sen perusteella tulee työnhakuvelvollisuus.

Höpö höpö. Jokainen voi olla työnhakijana, myös työssä oleva, mutta ei siitä haku- eikä muita velvollisuuksia tule. Ainoastaan silloin, jos saa työttömyysetuutta.

Vierailija
67/87 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Olen osa-aikatyössä, mutta en saa soviteltua päivärahaa koska tunnit on 85%. Olen "työnhakija-asiakas" eikä minulla ole hakuvelvoitetta.

Vierailija
68/87 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen osa-aikaista. En halua työkkärin kuulusteluja, joten päätin työnhaun.

Vierailija
69/87 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Olen osa-aikatyössä, mutta en saa soviteltua päivärahaa koska tunnit on 85%. Olen "työnhakija-asiakas" eikä minulla ole hakuvelvoitetta.

No niinpä, kun osa-aikatyö on enemmän kuin 80% alalla tavallisesta työajasta, niin se katsotaan työnhakija-asiakkuudeksi, koska tuossa ei ole enää teoreettistakaan mahdollisuutta saada soviteltua etuutta.

Vierailija
70/87 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Jokainen voi olla työnhakijana, myös työssä oleva, mutta ei siitä haku- eikä muita velvollisuuksia tule. Ainoastaan silloin, jos saa työttömyysetuutta.

Niinhän mä kirjoitin! Jos on osa-aikatyössä, tulee työnhakuvelvollisuus, en ottanut kantaa siihen, että myös yliopisto-opiskelija, eläkeläinen tai työssäoleva voivat olla työnhakija-asiakkaita, koska heillepä ei työnhakuvelvollisuutta tule.

Vierailija
71/87 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan rauhassa saa jatkossakin tehdä osa-aikaista, joten stressi pois:

1. Riittää että kysyy kolmen kuukauden välein lisätöitä nykyiseltä työnantajalta TAI kysyy muualta lisätöiksi jotain minimissään kahden viikon pätkää. Ei tarvitse hakea kokoaikaista työtä (okei lain mukaan ehkä joo, mutta ei käytännössä).

2. Ei ole mitään työnhakukeskusteluja. Ellei niiksi laske näitä nopeita soittoaikoja, joissa todetaan että "ai sulla on kiva osa-aikatyö, mahtavaa, muista kysyä lisätöitä 3kk välein". Ei niistä vaivaa ole.

P.S. Kaatuuhan se tämäkin aktiivimalli jossain vaiheessa koska eihän tästä ole mitään hyötyä.

P.P.S. Periaatteessa siis pitää etsiä kokoaikatyötä mutta ei käytännössä. Virkailijat ja järjestelmä antaa hiljaisen hyväksynnän osa-aikaiselle työlle (+ sovitellun päivärahan nostolle) mutta tätä vaan voi ihan suoraan sanoa julkisuudessa.

Vierailija
72/87 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi saada mitään tukia, kun ei edes alkeiden verran osaa perehtyä asioihin. Edes sen verran, että lukisi sen saamansa työttömyyskorvauspäätöksen. 

Vierailija
73/87 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse elin pelkällä osa-aikatyöllä enkä hakenut soviteltua niin sai olla rauhassa työkkäriltä. Tosin asumiskulut olivat tuolloin vain 200 euroa. Moni keikkailee oman työnsä tai opiskelun ohella. Tai sitten voi tehdä kahta osa-aikatyötä. Tavallaan ymmärrän, että jos tekee osa-aikaa vaikka saisi kokoaikaista niin miksi yhteiskunnan pitäisi kompensoida.

Vierailija
74/87 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikainen kirjoitti:

Minulle on viimeksi soitettu työkkäristä 1 v 2 kk sitten. Olen osa-aikatyössä. Ei ole mitään uutta suunnitelmaa tehty.

Saatko soviteltua? Jos et, niin ei asia työkkärille kuulukaan mitenkään.

Saan jonkin verran soviteltua. Aiemmassa osa-aikatyössä soittivat vuoden välein, että onko tilanne muuttunut. Työ on vakituinen.

Vierailija
75/87 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikainen kirjoitti:

Minulle on viimeksi soitettu työkkäristä 1 v 2 kk sitten. Olen osa-aikatyössä. Ei ole mitään uutta suunnitelmaa tehty.

Saatko soviteltua? Jos et, niin ei asia työkkärille kuulukaan mitenkään.

Saan jonkin verran. Työ on vakituinen.

Vierailija
76/87 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen osa-aikaista. En halua työkkärin kuulusteluja, joten päätin työnhaun.

Osa-aikatyössä on myös pienempi veroprosentti. Lisäksi voi hakea asumistukea. 

Vierailija
77/87 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 25 tuntia viikossa työaika. Velvoite on yksi paikka kolmessa kuukaudessa ja kuntakokeilun ihminen sanoi,  että siihen riittää, että pyydän lisätunteja työnantajaltani ( näin olen tehnyt ja tuuraan myös poissaolijoita, jolloin viikkotunnit ovat olleet kohtuullisia)

Vierailija
78/87 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet työnhakijana te-toimistossa, silloin sinulle tulee työnhakukeskusteluja, vaikka olisit osa-aikainen. Minulle soitettiin, kun olin töissä. En pystynyt juuri silloin puhumaan, joten sovimme, milloin soittaa uudestaan. Työnhakuvelvoite oli 1 työnhakusuorite/3 kk. Siihen kelpasi se, kun keskustelin pomoni kanssa teoreettisella tasolla siitä, voisinko minä saada lisätunteja.

Vierailija
79/87 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ns. työtön työnhakija eli periaatteessa haet kokopäivätyötä ja saat myös kelasta tai liitosta soviteltua työttömyystukea. Silloin todennäköisesti tarvitsee mennä keskusteluihin.

Vierailija
80/87 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vaikeasti työiistyvä, pitkäaikaistyötön jo useita vuosia, erilaisissa "keinotyöpakoissa", jotta sain edes päivärahaa Sitten ihmeellistä kyllä päädyin keikkatyösopimuksella tekemään aivan eri alan osa-aikatyötä. Nyt vuosia myöhemmin työvoimatoimisto savustaa hakemaan taas niitä oman koulutusalan töitä mihin en ikinä työllistynyt. En ole ilmeisesti ansainnut tätä vähäistä soviteltua päivärahaa, en leipääni, enkä työn iloakaan tämän hallituksen aikana. Kaiken lisäksi työmatka tekee todella pitkän (ja kalliin) työpäivästäni. Ikääkin on reilusti yli viidenkymmenen. Pitäisi katsoa henkilöhistoriaa myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan