Joutuuko osa-aikatyön tekijä työnhakukeskusteluihin?
Vai saako olla rauhassa? Tuleeko karenssi, jos ei hae kokoaikatyötä kun tykkää siitä osa-aikahommastaan?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon joutunut ja ihan yhtälailla munkin pitää hakea 4 KOKOAIKAtyöpaikkaa kuussa, vaikka teenkin 120h/kk osa-aikaisena. Mutta kun ei ole kokoaikatyö..
Ei tarvitse, jos et hae työttömyysetuutta palkkasi lisäksi.
Joo, silloinhan ei tietenkään olla työkkärin listoilla lainkaan... yleensä osa-aikatyöntekijät on, ei toki aina, mutta yleensä, jotta saa soviteltua vielä päälle, koska osa-aikaisen palkka ei yleensä riitä yksistään. Jos en saisi soviteltua, enkä täten olisi työkkärin listoilla vaan palkkani riittäisi kattamaan kaikki kulut, miksi kommentoisin tähän ketjuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää hakea kokoaikatyötä 1 kerta 3kk aikavälillä. Tai kysyä lisätöitä omalta työnantajalta. tai tehdä muuta työllistymisen eteen tehtävää juttua. Ei ole kovin paha nakki.
Entä sitten kun se nakki osuukin naamaan ja tarjotaan kokoaikatyötä? Sen jälkeen osa-aikatyöpaikka joutuu etsimään uuden tekijän, joka työttömyyspäivärahaa saadaakseen joutuu taas hakemaan kokoaikatyötä. Sitten kun hän saa sellaisen, työpaikalla on taas rekry päällä jne. jne.
Ei se sen työntekijän ongelma ole.
Minun tapauksessa olisi, koska en halua kokoaikatyötä. Tulisin toimeen, jos työtä olisi noin 3 pv viikossa.
Tarkoitus onkin tulla palkalla toimeen, ei sovitellulla päivärahalla ja muilla tuilla.
Sitähän tässä yritetään. Ei minulla ole mitään halua olla työkkärin asiakas, mutta niin kauan kun töitä ei anneta, haen ansaitusti ja lain mukaisesti työttömyysrahaa.
Sitten on turha valittaa, että joudut hakemaan kokopäivätyötä. Se on näet sen tuen saamisen ehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon joutunut ja ihan yhtälailla munkin pitää hakea 4 KOKOAIKAtyöpaikkaa kuussa, vaikka teenkin 120h/kk osa-aikaisena. Mutta kun ei ole kokoaikatyö..
Joo, silloinhan ei tietenkään olla työkkärin listoilla lainkaan... yleensä osa-aikatyöntekijät on, ei toki aina, mutta yleensä, jotta saa soviteltua vielä päälle, koska osa-aikaisen palkka ei yleensä riitä yksistään. Jos en saisi soviteltua, enkä täten olisi työkkärin listoilla vaan palkkani riittäisi kattamaan kaikki kulut, miksi kommentoisin tähän ketjuun?
Ja koska saat soviteltua, sinun pitää tehdä sen saamisen ehtojen mukaisesti. Miksi siis kommentoit tähän ketjuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Firmat kohta pulassa kun osa-aikaiset lähtee nostelemaan eikä oo varaa palkata kokopäiväiseksi.
Onko sitä kokoaikatyötä muka ihan jokaiselle tarjolla? Jotenkin tosi outoa, että osa-aikaisesti työskentelevää kytätään ja pakotetaan lopettamaan varma työ.
Kukaan ei pakota osa-aikaista lopettamaan työtään. Jos elätät itsesi työlläsi, niin saat tehdä ihan mitä haluat. Jos taas haluat yhteiskunnan maksavan sinulle jotain, tulee hiukan lisää velvollisuuksia, kuten esimerkiksi, että pitäisi pyrkiä pois yhteiskunnan elätin asemasta.
Onhan nuo ukrainalaisetki täällä elättinä, töihin vaan tai koulutukseen kuten joutuu kantaväestökin tekeen.
Moni onkin töissä tai koulutuksessa. Kaikki eivät pääse esimerkiksi kielitaidon puutteiden takia tai eivät edes saa tehdä töitä.
Etkö seuraa uutisia?Niin "moni" mut suurin osa ei ja kieliä oppii jos haluaa, niihin on koulutusta. Siivoojina paljon tumma ihoisiakin kielitaidottomia eli mikä ongelma?
Kyllä siivoustyössäkin yleensä edes jonkunlaista englannintaitoa tarvitaan. Moni ukrainalainen ei sitä osaa.
Mutta älä huoli, suurin osa heistä opiskelee ja oppii suomen kieltä koko ajan.
Kohta pääsetkin valittamaan, miksi ukrainalaiset vie työ- ja opiskelupaikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koska saat soviteltua, sinun pitää tehdä sen saamisen ehtojen mukaisesti. Miksi siis kommentoit tähän ketjuun?
Tässä kysyttiin, että joutuuko osa-aikatyöntekijä työnhakukeskusteluihin, johon vastasin, että kyllä. Vastasitko aloittajan kysymykseen jossain vai muuten vain trollailet siellä?
Minulle on viimeksi soitettu työkkäristä 1 v 2 kk sitten. Olen osa-aikatyössä. Ei ole mitään uutta suunnitelmaa tehty.
Olen osa-aikainen, asun etelä suomessa ja työkkäritäti piinaa jatkuvasti. Soittaa melkein kahden viikon välein, laittaa säköpostia sekä viestittelee puhelimeen. Olen aivan loppu! Sovittu on että 1 hakemus parin kuukauden välein ja kuitenkin kehittelee jatkuvasti jotain muuta mihin pitää reagoida. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kokopäivätyö on se tavoite, jos haluat työttömyyspäivärahaa.
No mites kun kaikille ei sitä kokoaikatyötä ole? Ja mitä se työnantaja tekee, kun hyvä osa-aikainen tekijä lähtee pois eikä uutta saadakaan tilalle?
Ei ole pakko lähteä siitä osa-aikaisesta työstä, mutta soviteltu etuudenmaksu loppuu siihen.
Vierailija kirjoitti:
Pitää hakea kokoaikatyötä 1 kerta 3kk aikavälillä. Tai kysyä lisätöitä omalta työnantajalta. tai tehdä muuta työllistymisen eteen tehtävää juttua. Ei ole kovin paha nakki.
Mistä keksit, että pitää hakea kokoaikatyötä? Lain mukaan ei tarvitse, joten mistä ihmeestä työttömät on nyt tämänkin menneet keksimään. Pitää olla hakusessa vähintään 2 vko kestävä työsuhde, ei mitään sanaa kokoaikaisesta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten kun se nakki osuukin naamaan ja tarjotaan kokoaikatyötä? Sen jälkeen osa-aikatyöpaikka joutuu etsimään uuden tekijän, joka työttömyyspäivärahaa saadaakseen joutuu taas hakemaan kokoaikatyötä. Sitten kun hän saa sellaisen, työpaikalla on taas rekry päällä jne. jne.
Ei se sen työntekijän ongelma ole.
Minun tapauksessa olisi, koska en halua kokoaikatyötä. Tulisin toimeen, jos työtä olisi noin 3 pv viikossa.
Tarkoitus onkin tulla palkalla toimeen, ei sovitellulla päivärahalla ja muilla tuilla.
Sitähän tässä yritetään. Ei minulla ole mitään halua olla työkkärin asiakas, mutta niin kauan kun töitä ei anneta, haen ansaitusti ja lain mukaisesti työttömyysrahaa.
Sitten on turha valittaa, että joudut hakemaan kokopäivätyötä. Se on näet sen tuen saamisen ehto.
Voisitko ystävällisesti linkata tänne sen lainkohdan, jonka mukaan tuen saamisen ehtona on kokopäivätyön hakeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoja on kaksi. Joko teet osa-aikaisena, etkä hae kokopäiväistä työtä, tässä vaihtoehdossa et saa sovitettua päivärahaa, tai teet osa-aikaisena ja haet kokopäiväistä työtä, tässä vaihtoehdossa saat mahdollisesti soviteltua päivärahaa.
Ihan kuule riittää, että hakee mitä tahansa yli 2 vko kestävää työsuhdetta, ei tarvitse olla kokoaikatyötä. Ja kaikille osa-aikatyössä oleville hyväksytään lisätyön kysyminen omalta työnantajalta.
Jos haet tai saat työttömyysturvaa, sinun pitää hakea kokoaikatyötä. Ainoastaan työkyvyttömyyseläkettä osaeläkkeenä saavalla työnhakijalla on oikeus työttömyysturvaan, vaikka hän ei hae kokoaikatyötä. Työttömyysturvan saamisen ehdoton edellytys on, että työnhakusi on voimassa. Työnhakusi pysyy voimassa, kun asioit TE-toimiston tai kuntakokeilun kanssa sovitulla tavalla ja sovittuna ajankohtana sekä noudatat sinulle Oma asiointi -verkkopalvelussa tai muun asioinnin yhteydessä annettuja ohjeita ja määräaikoja.
https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tyottomyys/tyottoman-tyonha…
.
Ei ongelmaa jos et saa tukea, silloin voit olla osa-aikatyössä
Taasko tämäkin asia pitää vääntää ratakiskosta?
TE-toimiston tähtäimessä on, että palveluitaan käyttävä työllistyy kokoaikatyöhön, mikäli henkilö haluaa palvelussa ollessaan nostaa työttömyysetuutta. Jos tämän palvelun ehto ei käy tai et ylipäätään halua TE-toimiston palveluita, niin tässä vinkki: niitä ei ole pakko käyttää!
En minäkään hae ensin kouluun, nosta sitten opintotukea, ja lopuksi valita siitä kun Kela haluaakin kuulla, kuinka opintoni edistyvät. Miksi siis hakeudutte palveluihin jotka koette käytännössä pelkkänä rasitteena!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka ne osarit ja pätkät/keikat sitten tekee? Eihän tää voi toimia mitenkään!!
Riittävä määrä tunteja = kokopäivätyö. Eli voit tehdä kahta tai useampaa osa-aikatyötä, kunhan tunnit täyttyy niin saat olla rauhassa.
Onko osa-aikatyön tuntimäärälle jotain rajoituksia? Siis, pitääkö olla jokin tietty määrä tunteja viikossa/kuukaudessa, että lasketaan osa-aikatyöksi ja hakuvelvoite on vain 1 haku/3 kk kuten täällä on sanottu?
Osa-aikainen kirjoitti:
Minulle on viimeksi soitettu työkkäristä 1 v 2 kk sitten. Olen osa-aikatyössä. Ei ole mitään uutta suunnitelmaa tehty.
Saatko soviteltua? Jos et, niin ei asia työkkärille kuulukaan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka ne osarit ja pätkät/keikat sitten tekee? Eihän tää voi toimia mitenkään!!
Riittävä määrä tunteja = kokopäivätyö. Eli voit tehdä kahta tai useampaa osa-aikatyötä, kunhan tunnit täyttyy niin saat olla rauhassa.
Onko osa-aikatyön tuntimäärälle jotain rajoituksia? Siis, pitääkö olla jokin tietty määrä tunteja viikossa/kuukaudessa, että lasketaan osa-aikatyöksi ja hakuvelvoite on vain 1 haku/3 kk kuten täällä on sanottu?
No jos tunteja on sen verran, ettet saa soviteltua päivärahaa, niin ei tietenkään ole hakuvelvoitettakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lisätuntien kysyminen aina riitä?
Pitäisi riittää, näin mulle on kerrottu että kerran kolmeen kuukauteen kun pyytää lisätunteja työnantajalta se riittää, vaikkei niitä tunteja tulisi.
Minulle taas virkailija sanoi, että ei. Hän ei aio hyväksyä, jos haen lisätunteja nykyiseltä työpaikalta. Vaikka kerroin, että toisille työttömille tuo hyväksytään, niin hän tokaisi, että minulle annetaan silloin varoitus.
Itselleni uudenmaan te-toimisto antoi tuon vastauksen, että lisätuntien pyytäminen riittää, kun otin työn vastaan.
Teen 30-37,5 h/vko sopparilla eikä kukaan ole kysellyt tai vaatinut mitään.Virkailijaa nykyään voi vaihtaa ja uudella systeemillä vaihtavat nyt puolen vuoden välein omavalmentajaa itse. Toivottavasti saat paremman.
Olen tosi tuore työtön, ja siksi saatan kysellä hölmöjä. Tuo 37,5h/vko - sehän on ihan kokopäivätyö. Jos olet ansiosidonnaisella, niin kannattaako sinun ottaa soviteltua päivärahaa edes noilta 30h/vko-kuukausiltasi - kun kuitenkin teet käytännössä 4-päiväistä työviikkoa? Eikö olisi järkevämpää säästää ansiosidonnaisen päivärahan päiviä niihin aikoihin, jolloin mahdollisesti ei ole töitä ollenkaan? Vai lisääkö tuo 30-37,5h/vko-työsi sitä työssäoloaikaa samaan aikaan, kun nostat päivärahaa?
Ainoat mitkään tuet tmv. mitä olen itse koskaan saanut, ovat olleet opintotuki ja opintotuen asumislisä, ja siitäkin on ainakin 15 vuotta aikaa. Voi siis olla, että vanhat muistot opintotukikuukausista ja niiden säästämisen järkevyydestä saattavat nyt sotkea ajatteluani.
En tarkoita provosoida, en vain oikeasti ihan ymmärrä tätä systeemiä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Ohimennen haluan kertoa, että ainakin matalapalkka-aloilla palkat ovat niin surkeat, että saat yli 90% siitä tulosta osa-aikaisena lähes puolella työtuntimäärällä, jos haet soviteltua työttömyyspäivärahaa ja osaat myös keplotella yleisen asumistuen tulorajojen ja tarkastelujaksojen kanssa. Tosin Kelan tuista ei kerry eläkettä, että se on miinuksena sitten.
Jep, toinen tapa on tehdä pätkää. Max 8 kk vuodessa töissä veroprosentilla 4 ja 4 kk ansiosidonnaisella veroprosentilla 1,5 (opintolainavähennys). Nettojen takia elintaso on käytännössä sama kuin kokopäivätöissä.
Ei täällä ihan hirveästi kannata repiä, koska progressio. Anssareilla eläke kertyy samoin kuin edeltävästä palkasta. Systeemi on jännästi rakennettu.
Tietääköhän täällä kukaan menetänkö palkkatukioikeuden, jos hän ja pääsen osa-aikatöihin?
Olen pitkäaikaistyötön ja kesän olin hommissa palkkatuella, nyt taas työtön eli oikeus on voimassa kuitenkin.
Haluaisin hakea pariinkin osa-aikaiseen paikkaan, mutta jos menetän sit palkkatukioikeuden, niin hän mieluummin sit kokoaikatöihin sopivampaan paikkaan ja siinä menee aikaa muutenkin.
Haluaisin vaan tekemään jotain!
Niin "moni" mut suurin osa ei ja kieliä oppii jos haluaa, niihin on koulutusta. Siivoojina paljon tumma ihoisiakin kielitaidottomia eli mikä ongelma?