Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytys teki vahinkoa, nyt olen alle 30 ja kärsin tästä

Vierailija
11.01.2023 |

Sain lapset ihan parinkympin alkupuolella, nuorinkin ohittanut jo taaperoiän. Vaan eipä ollut synnytys mikään pikkujuttu ja kärsin tästä edelleen. Vielä nykypäivänä jos rakko on liian täysi, menetän hallinnan täysin. Voin puhtaasti pissata housuun vaikka missä sen verran että saan hallinnan palautettua. Lihakset on kunnossa, kyseessä pysyvä haitta isosta vauvasta.. Hävettää aivan älyttömästi.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiistatta meitä eri tavoin vaurioituneita synnyttäjiä on todella paljon ja liian harva saa apua ongelmiinsa. Mulle ainakin jäi emättimen laskeuma ja peräpukamat vaivoiksi synnytyksistä ja eihän niille mitään aiota tehdä. Että siinäpä sitten mennään loppuelämä karmean näköisellä alapäällä ja esim. just tarpeilla käynneillä on omat hankaluutensa tämän takia. Myös virtsankarkailua esiintyy. En nyt anna noiden asioiden liikaa masentaa, mutta kyllähän tuo ärsyttää ja selväksi kävi, että yleisesti ottaen tuollaisia vaivoja ei kukaan korjaa, ellei sitten itse ala kalliisti makselemaan yksityisellä ja mulla ei ainakaan ole laittaa noin paljon rahaa noihin operaatioihin.

Vierailija
22/65 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauriot ei liity pelkästään alatiesynnytykseen. Myös keisarinleikkauksen läpikäyneillä voi olla ties mitä raskaudesta aiheutuneita ongelmia. SUomessa neuvola ei tue näissä, tarvitaan usein yksityistä gynekologia ja fysioterapeuttia, jotta asia etenee. Toivottavasti aloittaja saisi jostain rahaa ja jaksamista yrittää vielä yksityistä sektoria. Monet asiat on korjattavissa, mutta vaatii usein myös työtä itseltä (kuntoutusta) mahdollisten korjausleikkausten lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin viikoittain kuinka paljon vähemmän tässä maassa olisi esimerkiksi selkäkipuisia naisia, jos synnytyksen jälkeen katsottaisiin erkaumat yms. asiallisesti.

On aivan selvää, että jos vatsalihakset on enemmän tai vähemmän poissa pelissä, tuki- ja liikuntavaivoja tulee enemmin tai myöhemmin.

Vierailija
24/65 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi. Toisen lapsen syntymisen jälkeen, sanoin synnytyshuoneen hoitajille, kun kursivat  alapäätäni kasaan, että ikinä kuuna päivänä tule tänne enää. Olin silloin 22. Ja lupaus on pitänyt, oli se niin hirveä kokemus pelkällä hapella.

Vierailija
25/65 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lantionpohjan lihaksia tulee harjoittaa. 

Vierailija
26/65 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin siinä käy kun synnyttää alakautta. :)

Ei se kovin yleistä ole. Harmillista tietenkin niille harvoille, joiden kohdalle nuita seurauksia napsahtaa. 

Jos pysyvät haitat olisivat kovin yleisiä ja todennäköisiä, niin ei maailman rikkaat ja kuuluisat pintaliitäjänaiset synnyttäisi alakautta (toisin kuin nyt, useimmiten he nimenomaan haluavat synnyttää alateitse).

Rikkaat naiset käyttävät sijaissynnyttäjiä. Yleistynyt todella paljon. Itse kuljetaan feikkivatsan kanssa ja kas kummaa raskausvatsa pienentynyt litteäksi hetkessä. Siihenhän itselläni meni yli 3 kuukautta ja alapää tuuskannuuskana koka vaivaa vieläkin.  Hyvä esimerkki, Kardashianinit ym popparit , julkkikset. Millä vuosisadalla elät ?

Aika harva rikkaistakaan noin tekee. Eri asia nämä, joilla ei muuta ole kuin menetettävä ulkonäkö.

Vierailija
27/65 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se alapää enää yhtä tiukka kuin ennen synnytystä? palautuuko se ennalleen? 9totuus?

Vierailija
28/65 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako asentoa jossa synnyttää valita itse?

Vierailija
29/65 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis kannattanut vaatia sektio. 

Ei sitä sektiota niin vain tehdä. Pitää olla hyvät perusteet sille.

Vierailija
30/65 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

saako vesisynnytyksen jos haluaa? ei taida kaikissa sairaaloissa olla mahdollisuus?

Vierailija
31/65 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas tätä kun naisen alapäällä ei yhteiskunnan mukaan ole kuin kaksi tehtävää:

miehen nautinto ja lapsen saaminen.

Vierailija
32/65 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa vaikka toki voidaan yrittää pakottaa johonkin asentoon. Potilas kuitenkin päättää. Potilasta ei saa hoitaa pakolla, joten synnyttäjä voi lähteä vaikka kesken kaiken pois sairaalasta. Moni pitää terveydenhuollon ammattilaisia turhaan jonain auktoriteetteina.

Vierailija
33/65 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä yksi pieni tyttövauva syntyi alateitse ja jos ei olisi leikattu isommaksi, siis ilman puudutusta niin olisin revennyt mutta nyt kävi tuuri kätilön kanssa. 

Vierailija
34/65 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on taas tätä kun naisen alapäällä ei yhteiskunnan mukaan ole kuin kaksi tehtävää:

Öhh, miten yhteiskunta liittyy miehen nautintoon? Ymmärtääkseni jokapuolella annetaan naisille vinkkejä ja kannustusta oman nautinnon tavoittelemiseen. Subjektiivisessa näkemyshän tuo, mutta itse en allekirjoita kumpaakaan naisena. Lähtökohtaisesti kroppani ei ole kenenkään muun omaisuutta.

Vierailija
35/65 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei tullut mitään "vaivoja", synnytin sektiolla. Alle 2 viikossa painoin vähemmän, kun ennen raskautta. Painoin 53kg ja siitäkin menin vielä hieman alaspäin. Mutta näin ei saa koskaan sanoa ääneen, tai minut koetaan ärsyttävänä? Vasta kun kerron, että raskausaikana rintoihin tuli paljon raskausarpia ja nykyään rinnat ovat menettäneet muotonsa ja toinen on toista huomattavasti isompi.. vasta tässä vaiheessa olenkin sellainen, johon päin voi edes katsoa. 

Vierailija
36/65 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä yksityiselle lääkärille. Jos ei ole rahaa niin säästä yksityistä lääkäriä varten.

Suomessa julkisia varoja tuhlataan moneen turhaan asiaan, ja tärkeisiin asioihin ei rahat aina sitten riitäkään.

Jos julkinen puoli on kokeiltu ja apua ei ole tullut, en jäisi noin tärkeän asian kanssa ihmettelemään. Selvitä, mistä saa parasta apua ongelmiin.

En ole itse montaa kertaa elämässä käynyt lääkärissä, mutta sen olen todennut, että ei ole ainakaan terveyskeskuslääkäreistä ollut mitään apua, vaikka olen monta kertaa käynyt saman vaivan takia. Kun olen käynyt yksityisellä, apu on tuntunut taikatempulta, kun heti osattiin auttaa oikein.

Voi olla, että tässä asiassa apu ei tunnu heti taikatempulta, mutta luultavasti erittäin iso ero palvelussa ja sen toimivuudessa.

Vierailija
37/65 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastusharrastus parantaa tuon!

Vierailija
38/65 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei tullut mitään "vaivoja", synnytin sektiolla. Alle 2 viikossa painoin vähemmän, kun ennen raskautta. Painoin 53kg ja siitäkin menin vielä hieman alaspäin. Mutta näin ei saa koskaan sanoa ääneen, tai minut koetaan ärsyttävänä? Vasta kun kerron, että raskausaikana rintoihin tuli paljon raskausarpia ja nykyään rinnat ovat menettäneet muotonsa ja toinen on toista huomattavasti isompi.. vasta tässä vaiheessa olenkin sellainen, johon päin voi edes katsoa. 

Jossain toisessa ketjussa osuvasti todettiin, että harva haluaa jostain omasta huolenaiheestaan puhuessaan, että "Ai, ei mulla ole tollasta". Kun asia todennäköisimmin otetaan puheeksi sen takia, että tarvitaan (vertais)tukea ja empatiaa.

Vierailija
39/65 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öhh, miten yhteiskunta liittyy miehen nautintoon? Ymmärtääkseni jokapuolella annetaan naisille vinkkejä ja kannustusta oman nautinnon tavoittelemiseen. Subjektiivisessa näkemyshän tuo, mutta itse en allekirjoita kumpaakaan naisena. Lähtökohtaisesti kroppani ei ole kenenkään muun omaisuutta.

miehen nautintoa pidetään yhteiskunnassa tärkeämpänä. olen ollut pitkään gynekologisessa hoidossa ja se mitä hoitohenkilökunta miettii on, että miten mies tyydytetään ja miten saan lapsen. se, että minä haluan nauttia seksistä ei ole tärkeää.

Vierailija
40/65 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei jäänyt mitään ongelmia. Kaksi synnytystä alakautta. Ekassa välilihan leikkaus ja toisessa vähän repesin. Hyvin meni kaikki.