Menisinkö amikseen lukemaan mielentereys- ja päihdetyötä. Olen DI. Kysyn tosissani.
Olen siis diplomi-insinööri. Ikää on 52 vuotta. Koen, että en enää jaksa tässä yhä enemmän tehoja vaativassa tietokoneistetussa työssä.
Onko kellään tietoa, millaista olisi amiksen mielenterveys- ja päihdetyö ja voisiko se saada nopeammin suoritettua kuin 3 vuodessa tällainen iäkäs.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voit mennä opiskelemaan, mutta enpä usko, että 55-vuotiasta, jolla ei ole alan työkokemusta lainkaan kukaan palkkaa.
Luulin, että on pula hoitajista.
Eikö tämän puolen hoitajista olekaan?
Miehet saa terveydenhuollossa valita paikkansa eli varmasti saat töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain siis idean tästä alasta sanomalehden liitteestä tänään. Heti luettuani ajattelin nyt ensialkuun kysellä teiltä asiasta ja alasta.
Olen pidempään miettinyt, mikä lyhytopintoinen ala sopisi minulle.
Voisin olla jonkinlainen terapeutti mt- ja päihdekuntoutujille. Halusin tietää, pystyykö tuolla amistutkinnolla valmistumaan ei-fyysiseen työhön alalle.
(Minulla oli hankala atooppinen ihottuma käsissä nuorempana vuosikausia. Sain neuvon ihotautilääkäreiltä, että hanskoja ei pidä pitää päivässä kuin max 20 minuuttia. Niissä näet kädet hikoavat ja hautuvat, vaikka olisikin alushanskat. Nyt on Iho kunnossa ja yritän sen sellaisena pitääkin. Jos Iho alkaa ärtyä, se on vaikeaa saada se tasapainoon. Olin sairaalan poliklinikalla asiakkaana yli 10 vuotta.)
Lyhytterapeutiksi pääset pikku rahalla ilman pätevyysvaatimuksia. Kuten Antti Tuisku.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi hammashoitaja? Ei ole fyysistä työtä, harvemmin pitää nostella mitään instrumentteja painavampaa. Siistiä sisätyötä, vain vähän eritteitä eikä yötöitä eikä useimmiten viikonlopputöitäkään.
Oikein näppäränä voi hakeutua hoitoavustajaksi jopa ilman alan koulutusta. Hyvin käy 55-vuotiaallekin, kunhan on keskittymiskykyinen eli ei ADHD tai muuten hösö. Aakkoset pitää osata ja suomea puhua, jotta voi hoitaa puhelimessa ajanvarauksia. Englannin kielitaidosta lisäplussaa.
EI PIDÄ PAIKKAANSA ALKUUNKAAN! Hoitoavustajaksi EI OTETA ilman TUTKINTOA! Ei ihme ettei työntekijöitä saada. OLEN hakenut ja kysynyt suoraan USEITA hoitoavustajan työpaikkoja, joista on ilmoitettu, ja ilmoituksessa VALEHDELLAAN että tutkinto TAI VASTAAVA osaaminen, mutta mutta,... käytännössä mitään muuta vastaavaa osaamista ei tunnusteta! EI EI JA EI!
ET pääse hoitoavustajaksi ilman sitä tutkintoa. Ehkä joku opinnot keskenjättänyt, jolla joitain opistoja just siitä eli sairaanhoitoaja jne voisi kai olla, en tiedä.
Mut ilman hoitoalan koulutusta ET PÄÄSE
Jos joku väittää muuta, KERRO tähän heti SE TYÖPAIKKA, MISSÄ? Ei riitä että "työpaikkailmoitus!", ne valehtelee.
Ap hyvä, ei millään pikalähihoitajakoulutuksella pääse terapeutiksi! Onneksi! Terapeutilla on jokin hoitoalan ylempi koulutus, pitkä työkokemus ja päälle maksullinen terapeuttikoulutus. Tarkoittaa vähintään luokkaa 10 vuoden putkea.
Sinulla on ihan epärealistinen kuva lähihoitajan työstä; ei fyysistä työtä, ei vuorotyötä, ei hanskoja, ei mitään rankkaa. Kuvaat aikalailla lähihoitajan työn _vastakohdan_. Äärimmäisen harvassa on lähihoitajan työt, jossa voi virka-aikaan istuskella toimistolla ja jutella mukavia asiakkaiden kanssa.
Ja lisäksi sulla tuntuu olevan epärealistinen kuva siitä kuinka parannat asiakkaasi. Ikävä kyllä suurinta osaa päihdeasiakkaista voit enintään auttaa pysymään hengissä vähän pidempään, mutta äärimmäisen harva paranee ns normaalielämään. Jos luulet pelastavasi heidät, tulee pettymys olemaan kova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voit mennä opiskelemaan, mutta enpä usko, että 55-vuotiasta, jolla ei ole alan työkokemusta lainkaan kukaan palkkaa.
Ap on nainen. Tarkistapa misogynistinen asenteesi, jos oletat automaatt. insinöörin olevan mies.
Työ tekijäänsä neuvoo. Kyllä pitää DI koulutuksella töitä tehdä. Yhteiskunnalle tulee liian kalliiksi kustantaa monia tutkintoja. Töihin vaan mars mars!!
Mikä ihmeen buumi tuo psykoterapeutti juttu nykyisin on? Kaikki tunkemassa terapeuteiksi!?! Siinähän pitää maksaa itsensä terapoinnista pitkä penni ensin! Ketkä tässä rahastaa ja ketä😅
Lähihoitajakoulutus ja alana mielenterveys ja päihdetyö kestää kaksi vuotta. Päihde ja mielenterveysala ammattitutkonto kestää kolme vuotta ja siinä on oltava jo kokemusta alasta että otetaan opiskelijaksi, ei ole sama kuin lähihoitaja. AMK puolella voi suuntautua sairaanhoitajana mielenterveys ja päihdepuolelle, kestää kolme tai neljä vuotta.
Jos pystyt elämään ilman että asiakkaiden ongelmat seuraavat kotiin jansilti töissä kykenet jonkinlaiseen empatiaan niin kokeile. Mikä on suhtautumisesi näihin ongelmiin noin yleensä kertoo myös paljon soveltuvuudestsa alalle. Oletko sitä mieltä että ongelmat hoituu vain ottamalla itseä niskasta kiinni?
En suosittele valintaa. Mt-potilaat eivät parane, ja alkoholisteilla ei pysy korkki kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hoitajan työhön pääsee helposti. Kokemusta on somaattiselta puolelta parista isosta sairaalasta. Kumpaankaan ei oikein tarvinnut hakea töihin, vaan eri osastoilta tarjottiin heti paikkoja. Olen vaihdellut työpaikkaa kiinnostuksen mukaan, etenkin saman sairaalan sisällä on ollut helppoa vaihtaa, eikä ole menettänyt lomia. Työnantajat ovat aika epätoivoisia ja ovat onnekkaita löytäessään motivoineen hoitajan.
Kiitos vinkeistä ja linkeistä!
Idean sain tosiaan siitä sanomalehden koulutusliitteestä ja sitten vielä muistin, että eräällä läheiselläni on julkisella puolella terapiatyössä (käytännössä siis keskustelee asiakkaan kanssa) ollut jo vuosia mielisairaanhoitaja-tutkinnon suorittanut. Hän sanoi, että se ei ole sairaanhoitajatasoinen tutkinto, vaan vastaa lähihoitajaa. Kyseessä on tutkintonsa jo vuosikymmeniä sitten suorittanut henkilö.
Joku väitti minun sanoneen, etten ole aamuihminen. En ole sanonut niin. Muut vuorot kelpaa, mutta yötä en kykenisi tekemään unovaikeuksien vuoksi.
Ei tuo hanskahomma muutu. Ei ne kädet kestä nykyään sen enempää hanskoissa hautumista kuin nuoruudessanikaan. Kyllä se edelleen pätee, että atopiasta kärsivä ei voi käyttää hanskoja kuin max 20 minuuttia päivässä.
Luulen, että kestäisin parantumattomia alkoholisteja ja mt-ongelmaisia. Sitä en kestäisi, jos niistä koituisi minulle pahoinpitelyn uhkaa. Koen, että näin vanhemmiten sitä on tullut suvaitsevaiseksi lähes kaikenlaisille ihmisille. Ehkä en uskaltaisi tehdä yksin kotikäyntiä mt-ongelmaisen luo. Lähipiirissäni on psykooseja saava, joka on uhannut minua fyysisesti oikein kunnolla sekaisin ollessaan.
Oletko ap trolli? Et voi tehdä lähihoitajan työtä ilman lääkehoidon työtehtäviä ja niissä todellakin on käytettävä aina suojakäsineitä. Päihdepuolella käytetään hanskoja muutenkin asiakastyössä, koska esim. hepatiittiriski on kohtalaisen suuri. Mitään mielisairaanhoitajia ei ole ollut yli kolmeenkymmeneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun perusteella ilmeisesti terapeuttityöhön tarvittaisiin lähinnä sairaanhoitajan koulutus. Se on minulle kuitenkin liian pitkä enkä muutenkaan enää jaksaisi pinnistellä ammatrikorkeaopinnoissa.
Olen lähinnä väsynyt kaikkeen pinnistelyyn. Haluaisin helpomman elämän ja työn.
Mikä sai sinut pähkäilemään, että se fyysisesti ja usein myös henkisesti kaikista raskain ala (perushoitotyö mt-ja päihdepuolella) olisi reitti helpompaan elämään ja työhön?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun perusteella ilmeisesti terapeuttityöhön tarvittaisiin lähinnä sairaanhoitajan koulutus. Se on minulle kuitenkin liian pitkä enkä muutenkaan enää jaksaisi pinnistellä ammatrikorkeaopinnoissa.
Olen lähinnä väsynyt kaikkeen pinnistelyyn. Haluaisin helpomman elämän ja työn.
Mikä sai sinut pähkäilemään, että se fyysisesti ja usein myös henkisesti kaikista raskain ala (perushoitotyö mt-ja päihdepuolella) olisi reitti helpompaan elämään ja työhön?!?
Koen, että olisi henkisesti helpompaa olla mt-ja päihdetyössä kuin nykyisessä ammatissani. Näin vanhemmiten olen alkanut olla jo kykyjeni äärirajoilla alati muuttuvan tietotekniikan ja kaiken kehityksen vuoksi. Nuorempana sitä jaksoi pinnistellä.
Mt ja päihdetyö ei olisi niin älyllisesti kuormittavaa eikä joutuisi vapaa-aikaansa käyttämään uuden opettteluun. En jaksa enää akateemisessa maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap trolli? Et voi tehdä lähihoitajan työtä ilman lääkehoidon työtehtäviä ja niissä todellakin on käytettävä aina suojakäsineitä. Päihdepuolella käytetään hanskoja muutenkin asiakastyössä, koska esim. hepatiittiriski on kohtalaisen suuri. Mitään mielisairaanhoitajia ei ole ollut yli kolmeenkymmeneen vuoteen.
Tiedän, että mielisairaanhoitaja on vanha ammattinimike ja niitä ei ole koulutettu pitkään aikaan.
Sellaisella koulutuksella kuitenkin tiedän erään tekevän henkistä työtä mt-alalla.
Eipä tullut edes mieleen nuo tautiriskit. Tosiaan päihdepuolella on hepatiittia.
Etsisin paikkaa henkisellä puolella. Kai lähihoitaja voi sellaistakin työtä tehdä.
-Kyllä naisetkin saa. :D
Joo, olen siis nainen.
Mikä muu amisala voisi olla sopiva. Sellainen, joka ei ole fyysinen ja ei ole koko ajan tietokoneella tehtävää.
Lähtisin lukemaan psykiatriseksi sairaanhoitajaksi, mutta ei tässä iässä enää kannata.
Hei Ap, et hyödy tuosta koulutuksesta mitään ainakaan työllistyäksesi alalle. Et tule jaksamaan. Varsinkin jos et ole valmis 3 vuorotyöhön.
Pitäisi miettiä realistisesti omien voimavarojen ja esimerkiksi mainitsemasi en ole "aamuihminen" mukaan asioita.