Menisinkö amikseen lukemaan mielentereys- ja päihdetyötä. Olen DI. Kysyn tosissani.
Olen siis diplomi-insinööri. Ikää on 52 vuotta. Koen, että en enää jaksa tässä yhä enemmän tehoja vaativassa tietokoneistetussa työssä.
Onko kellään tietoa, millaista olisi amiksen mielenterveys- ja päihdetyö ja voisiko se saada nopeammin suoritettua kuin 3 vuodessa tällainen iäkäs.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Hanskoja pystyt kyllä käyttämään. 😀 Suomessa on varmaan miljoonalla ihmisellä atooppinen iho, ja aika moni siitä miljoonasta toimii myös hoitajana.
Vinyylihanskoja ei välttämättä pysty käyttämään, mutta nitriilihankoja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi hammashoitaja? Ei ole fyysistä työtä, harvemmin pitää nostella mitään instrumentteja painavampaa. Siistiä sisätyötä, vain vähän eritteitä eikä yötöitä eikä useimmiten viikonlopputöitäkään.
Oikein näppäränä voi hakeutua hoitoavustajaksi jopa ilman alan koulutusta. Hyvin käy 55-vuotiaallekin, kunhan on keskittymiskykyinen eli ei ADHD tai muuten hösö. Aakkoset pitää osata ja suomea puhua, jotta voi hoitaa puhelimessa ajanvarauksia. Englannin kielitaidosta lisäplussaa.
Jos ei mielestään voi käyttää hanskoja niin ei sovi kyllä hammashoitajankaan työ. Eikä hoitoavustajan. Se hoitoavustaja muuten kaikkein eniten tekee sitä likaista ja fyysistä työtä, eli juuri pesee ja vaihtaa vaippoja jne. Sieltä ei todellakaan löydy mitään ohjaajan hommia yhtään mistään, joitakin sellaisia lähihoitajan työpaikkoja on, mutta ei todellakaan hoitoavustajan.
Opiskelen yliopistossa viestintää ja oon miettiny ihan samaa alanvaihdosta. Tuntuu että mun työ on ihan merkityksetön.
Samalla tiedostan että lähihoitaja on se pahnanpohjimmainen sylkykuppi. Ei todellakaan mikään terapeutti, siihen tarvitsee korkeakoulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi hammashoitaja? Ei ole fyysistä työtä, harvemmin pitää nostella mitään instrumentteja painavampaa. Siistiä sisätyötä, vain vähän eritteitä eikä yötöitä eikä useimmiten viikonlopputöitäkään.
Oikein näppäränä voi hakeutua hoitoavustajaksi jopa ilman alan koulutusta. Hyvin käy 55-vuotiaallekin, kunhan on keskittymiskykyinen eli ei ADHD tai muuten hösö. Aakkoset pitää osata ja suomea puhua, jotta voi hoitaa puhelimessa ajanvarauksia. Englannin kielitaidosta lisäplussaa.
Jos ei mielestään voi käyttää hanskoja niin ei sovi kyllä hammashoitajankaan työ. Eikä hoitoavustajan. Se hoitoavustaja muuten kaikkein eniten tekee sitä likaista ja fyysistä työtä, eli juuri pesee ja vaihtaa vaippoja jne. Sieltä ei todellakaan löydy mitään ohjaajan hommia yhtään mistään, joitakin sellaisia lähihoitajan työpaikkoja on, mutta ei todellakaan hoitoavustajan.
Hammashoitolassa hoitoavustaja ensisijaisesti hoitaa ajanvarauksia, laskutuksia, maksuja, tekee ylläpitosiivousta, huoltaa ja puhdistaa instrumentteja. Hanskojakin aloittaja varmasti pystyy käyttämään, se tuskin on ongelma. Oletin että kyseessä on lähinnä ällötys eritejuttuja kohtaan, helpompi sanoa että ei voi käyttää hanskoja kuin että toisen jätökset ällöttää.
Hiukan kyseenalainen, mutta kuitenkin nouseva ala, potilaita ainakin riittää.
Kerran luin artikkelin, missä ennustettiin tulevaisuudessa toisen puolen väestöstä hoitelevan toista puoliskoa. Mädät omenat ohjelmasarjasta saa myös hyvän käsityksen alasta.
Sain siis idean tästä alasta sanomalehden liitteestä tänään. Heti luettuani ajattelin nyt ensialkuun kysellä teiltä asiasta ja alasta.
Olen pidempään miettinyt, mikä lyhytopintoinen ala sopisi minulle.
Voisin olla jonkinlainen terapeutti mt- ja päihdekuntoutujille. Halusin tietää, pystyykö tuolla amistutkinnolla valmistumaan ei-fyysiseen työhön alalle.
(Minulla oli hankala atooppinen ihottuma käsissä nuorempana vuosikausia. Sain neuvon ihotautilääkäreiltä, että hanskoja ei pidä pitää päivässä kuin max 20 minuuttia. Niissä näet kädet hikoavat ja hautuvat, vaikka olisikin alushanskat. Nyt on Iho kunnossa ja yritän sen sellaisena pitääkin. Jos Iho alkaa ärtyä, se on vaikeaa saada se tasapainoon. Olin sairaalan poliklinikalla asiakkaana yli 10 vuotta.)
Minulla on myös esihrnkilökokemusta nykyisestä työstäni. En kuitenkaan tähyä enää korkealle, vaan alemmas.
Ap
Tämän ketjun perusteella ilmeisesti terapeuttityöhön tarvittaisiin lähinnä sairaanhoitajan koulutus. Se on minulle kuitenkin liian pitkä enkä muutenkaan enää jaksaisi pinnistellä ammatrikorkeaopinnoissa.
Olen lähinnä väsynyt kaikkeen pinnistelyyn. Haluaisin helpomman elämän ja työn.
Vierailija kirjoitti:
Sain siis idean tästä alasta sanomalehden liitteestä tänään. Heti luettuani ajattelin nyt ensialkuun kysellä teiltä asiasta ja alasta.
Voisin olla jonkinlainen terapeutti mt- ja päihdekuntoutujille. Halusin tietää, pystyykö tuolla amistutkinnolla valmistumaan ei-fyysiseen työhön alalle.
(Minulla oli hankala atooppinen ihottuma käsissä nuorempana vuosikausia. Sain neuvon ihotautilääkäreiltä, että hanskoja ei pidä pitää päivässä kuin max 20 minuuttia. Niissä näet kädet hikoavat ja hautuvat, vaikka olisikin alushanskat. Nyt on Iho kunnossa ja yritän sen sellaisena pitääkin. Jos Iho alkaa ärtyä, se on vaikeaa saada se tasapainoon. Olin sairaalan poliklinikalla asiakkaana yli 10 vuotta.)
Lyhytterapeutiksi pääset pikku rahalla ilman pätevyysvaatimuksia. Kuten Antti Tuisku.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhytterapeutiksi pääset pikku rahalla ilman pätevyysvaatimuksia. Kuten Antti Tuisku.
-eri
Ei sellaisille liene töitä?
Ja varmaan kallis koulutus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Ja varmaan kallis koulutus?
On töitä. Psykoterapeutti on kohdallasi poissuljettu. Hintaa analyyttisen puolen koulutukselle tulee noin 70000 EUR ja kognitiivisen 35000 EUR. Tähän verrattuna noin 10000 EUR panostus on mitätön.
Amiksen saa käytyä kahdessa vuodessa jos on lukio taustalla. Kysy lähimmästä ammattikoulusta tarkempia tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Ja varmaan kallis koulutus?On töitä. Psykoterapeutti on kohdallasi poissuljettu. Hintaa analyyttisen puolen koulutukselle tulee noin 70000 EUR ja kognitiivisen 35000 EUR. Tähän verrattuna noin 10000 EUR panostus on mitätön.
Miksi psykoterapeutti on kohdallani poissuljettu.
Todella harva handlaa päihde/mt-työn niin hyvin että kykenee auttamaan asiakkaitaan. Leipiintyminen ja pähkinänkuoressa läheisriippuvaisuus ehkä suurimmat ongelmat niillä jotka ovat muutoin ihan fiksuja. Oma lukunsa sitten vielä nämä alalle täysin sopimattomat elämänkouluhenkiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Ja varmaan kallis koulutus?On töitä. Psykoterapeutti on kohdallasi poissuljettu. Hintaa analyyttisen puolen koulutukselle tulee noin 70000 EUR ja kognitiivisen 35000 EUR. Tähän verrattuna noin 10000 EUR panostus on mitätön.
Miksi psykoterapeutti on kohdallani poissuljettu.
Lääkärit ja psykologit saavat psykoterapiakoulutusvalinnoissa sen verran enemmän lähtöpisteitä, että et kerkeäisi saada heitä alemman tason koulutuksella ja työkokemuksella kiinni ennen vanhuuseläkeikää. Käytännössä AMK ml. YAMK papereilla tarvitset noin 15 vuotta työkokemusta hyväksiluettavista tehtävistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V
Kerro ihmeessä, millaista tuo työ on!
Kyllä on, koska ei ole olemassa sellaista kuin mielenterveys- ja päihdetyön ammattitutkinto. On vain sosiaali- ja terveysalan ammattitutkinto, josta valmistuu lähihoitajaksi. Lähihoitajaopinnoissa taasen voi erikoistua lapsiin, vanhustyöhön, mielenterveys- ja päihdetyöhön jne.
t. eri
OLET VÄÄRÄSSÄ! Kyllä on!
https://www.sdo.fi/tietoa-koulutuksista/ammatti-ja-erikoisammattitutkin…
https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/3689872/tutkinnonos…
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä lisää kysyn, että saako tuohon opintotukea riippumatta aiemmista opinnoista. Olen ymmärtänyt, että amiksiin saa rajattomasti.
Voiko tuossa samalla tehdä tuon alan palkkatyötä harjoitteluvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Todella harva työn niin hyvin että kykenee auttamaan asiakkaitaan. Leipiintyminen ja pähkinänkuoressa läheisriippuvaisuus ehkä suurimmat ongelmat niillä jotka ovat muutoin ihan fiksuja. Oma lukunsa sitten vielä nämä alalle täysin sopimattomat elämänkouluhenkiset.
Tämän vuoksi suositaan kokemusasiantuntijoita ja kierrätetään opiskelijoita näyttelemässä asiantuntijaa. Etenkin päihdepuolelta puuttuu kokonaan näyttöön perustuvat hoitomuodot. Villimpi länsi kuin mielenterveyspuoli. Ehkä tässä on myös syy sille miksi yhdistykset onnistuvat paremmin. Ovathan ne myös halvempia eikä niitä valvota.
Hanskoja pystyt kyllä käyttämään. 😀 Suomessa on varmaan miljoonalla ihmisellä atooppinen iho, ja aika moni siitä miljoonasta toimii myös hoitajana.