Tyttäreni onkin ristitty mieheni exän mukaan!
Miten tähän suhtautua, kun mieheni exä tuli eräänä vastaan ja ihmettelin, miksi hänenkin nimi on sama kuin tyttäremme. Nimiehdotus tuli tietenkin miehen puolesta aikoinaan, ja kyllä se jätkä myönti lopulta, että exänsä mukaan on tyttäremme nimetty..
Kommentit (47)
Eikö tuo ole ihan vanha juttu, että esikoistyttäret nimetään isän ihastuksen mukaan ja esikoispojat äidin?
Tai ainakin kun tässä olen vanhempia ihmisiä kuunnellut, niin aika hyvin paikkansa pitää.
Onko eläimet ristitty kenen mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko eläimet ristitty kenen mukaan?
Kimppakivakavereiden.
Vierailija kirjoitti:
Lienee tuo suht yleistä.
Exän mukulalla oli jonkun sen ex-panon nimi toisena nimenään. Mietin että tiesiköhän lapsen äiti tuosta, tuskinpa.
Joko ne jotenkin jää kaipailemaan tai sit ovat vaan niin tolkuttoman tyhmiä, että eivät keksi muita nimiä.
Tai ihan vaan pitää siitä nimestä? Eihän jokainen Adolfkaan ole mikään hirmuhallitsija.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän te olette keskustelleet ennen perheen perustumista.
Provoissa harvemmin toimitaan järkevästi, koska siitä syntyisi huono provo.
Vierailija kirjoitti:
Huutista! 🤣
Ilmeisesti on epäkohteliasta todeta, mutta inhoan näitä huutis-tyyppejä, hyi olkoot!
Meillä on sellainen tilanne, että vävy otti aikoinaan meidän harvinaisen sukunimemme. Tytär ja vävy erosivat ja nyt tämän ex-vävyn uusi rouva odottaa vauvaa. Menivät naimisiiin, ex-vävy piti tämän meidän suvun nimen ja rouva omansa. Ex-vävyn nimen pitämisessä ei siis ole mitään ongelmaa meidän puoleltamme.
Mietinkin, että mikähän tulevan vauvan sukunimi tulee olemaan? Miltähän se tuntuu uudesta vaimosta jos lapsi on miehensä ex-vaimon suvun nimellä?
Se lapsi kyllä muuttaa nimensä itsensä näköiseksi, kun kasvaa. Kohta se Alisa ei tuokaan exää mieleen vaan tyttären, eikä enää edes muista kenen mukaan se on nimetty.
Näin kävi meillä, kun jouduin painostuksen alla nimeämään lapseni ikävän ihmisen kaimaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän te olette keskustelleet ennen perheen perustumista.
En mä tiedä mieheni eksien nimiä eikä hän mun. Ei ole ollut mielestäni tarpeellinen puheenaihe.
Mutta varmasti tässä mies on tiennyt että ehdottaa eksän nimeä lapselle. Jos mun kumppani olisi ehdottanut lapselle nimeä joka on ollut mun eksällä, tottakai sanoisin että se nimi ei ole hyvä kun muistuttaa tutusta ihmisestä. Ei ole oleellista tietääkö kaikki toisen panojen nimet.
Vierailija kirjoitti:
Se lapsi kyllä muuttaa nimensä itsensä näköiseksi, kun kasvaa. Kohta se Alisa ei tuokaan exää mieleen vaan tyttären, eikä enää edes muista kenen mukaan se on nimetty.
Näin kävi meillä, kun jouduin painostuksen alla nimeämään lapseni ikävän ihmisen kaimaksi.
Mikä ihmeen tilanne tuo on voinut olla, kumppanisi on halunnut lapselle välttämättä nimen joka muistuttaa sinua inhoamastasi ihmisestä vaikka kerroit hänelle asiasta? Todella outo parisuhde teillä.
Tyttäresi nimi on Jorma? Ei missään vaiheessa hälytyskellot soineet?
Vierailija kirjoitti:
Yksi exäni laittoi kanssa lapsensa nimeksi minun nimeni. Äitinsä päätti ekan nimen ja mies toisen joten...aika huvittavaa sinänsä.
Mulla taas exä laittoi esikoispoikansa etunimeksi mun toisen nimen. En usko että miehensä tietää tätä, ainakaan toivottavasti. Saattoihan tuo olla kyllä sattumaakin, vaikka luulisin että exä tiesi mun koko nimen kun asuttiin vuosia saman katon alla :-D
Siksi jokaisella pitää olla oma ja uniikki vain hänelle kuuluva nimi, jotka ei ole tai koskaan ole ollut tai tule olemaan kuin hänellä, ettei se nimi sitten ole vain kenelläkään muilla kuin hänellä.
Minä olen taas kuullut eräältä mieheltä että tyttären varttuessa hän on kovasti katunut ex:än mukaan nimeämistä...
Mun isä on kertonut avoimesti, että mun nimi on yhteisesti hänen kaikilta exiltään plus äidiltäni. Kaikilla sattui siis olemaan se sama nimi jonain nimenä. Lapsena en nähnyt tässä mitään outoa mutta nyt kun isä on muutenkin paljastunut narsistiksi, olen alkanut miettiä että olihan tuokin nyt melkoinen peruste valita nimi lapselle.
Ehkä se ex onkin sen lapsen oikea äiti? Mies on huijannut sinua!
Ihan kunnon eksien nimen antaminen lapselle on outoa, siis jos on ollut ihan vakavaa seurustelua. Mutta en tajua miksi joku ex panon nimi olisi joku ongelma.
Meillä tilanne että olen jo yläkoulussa keksinyt mahdolliselle tulevalle pojalleni mieluisan nimen. Edelleen tuo nimi olisi ollut minulle mieleen mutta miehelleni se ei kelvannut, mikä olisi ollut totta kai ihan ok jos kyse olisi ollut siitä ettei hän pidä nimestä. Mutta myönsi itsekin että nimi on kiva mutta koska minä tapailin juuri ennen häntä miestä jolla on tämä kyseinen nimi, niin sitä ei voi meidän lapselle antaa. Mikä on mun mielestä melko älytöntä, tuon kyseisen henkilön kanssa ei ehtinyt olla mitään vakavaa, tapailtiin joku pari kuukautta kunnes juttu lopahti ja tapasin nykyisen mieheni. En ole ollut tyypin kanssa missään tekemisissä sen jälkeen ja sillä miehellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että haluan antaa saman nimen lapselleni koska kuten sanoin, olen jo iät ja ajat pitänyt kys nimestä. Mutta minkäs teet :D
Onhan tuo järkevää, jos exä oli paras ihminen elämässäsi, joka jätti jälkensä, niin onhan se nyt ymmärrettävää, jos rakkaalla lapsella on sama nimi kuin exällä.