Millä noi "emme käytä sähköä juurikaan, mutta lasku on 500 euroa kuussa" lehtijuttujen ihmiset saa tuollaiset laskut aikaiseksi?et saa
En vaan ymmärrä? Lämmitys ei ole sähköllä, kuvissa ollaan pimeässä huoneessa laittamassa puuta takkaan ja kerrotaan, että suihkussa käydään nopeasti kerran viikossa, eikä sähköä käytetä juuri mihinkään, mutta silti lasku on kahden aikuisen pienessä omakotitalotaloudessa 500 euroa? En ymmärrä mistä se lasku näillä kertyy noille summille. Meillä esimerkiksi on 110 neliön omakotitalo, lämmitys ilmalämpöpumpulla ja 2 pönttöuunia, puusauna pihalla, ihan normaalisti valot palaa ja eletään, muttei tuhlata sähköä kuitenkaan. Meidän joulukuun sähkölasku (pörssisähkö) oli 88,32 euroa.
Kommentit (90)
Jos niillä on sähköautot? Ne vievät älyttömästi sähköä.
Olisikohan kuitenkin peruslämpö suorasähkölllä vaikka puilla lisäksi lämmittävät.
Vanha, huonosti eristetty talo kuluttaa.
Sähkölämmitys, lämmin vesi ja ilmanvaihto. Te lämmitätte pönttöuuneilla ja saunotte puusaunassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos niillä on sähköautot? Ne vievät älyttömästi sähköä.
Ei vie.
Varmaan noilla on sähkölämmitystä ja kallis soppari.
Mutta kun heillä ei ole sähkölämmitystä, vaan öljy ja jos olisi sähköauto, niin luulisi, että se mainittaisiin jutussa.
Mulla huutaa lattialämmitys vessassa koska se on rikki, patteri makuuhuoneessa ja eteisessä (kummassakin lämmöt +17-18'c), muutoin puulämmitys, sähköhella päällä pari kertaa viikossa, kuten myös pyykinpesukone ja lämminvesiboileri huutelee pitkin päivää, vanha kun on. Valoja ja kausivaloja palaa koko ajan ja useimpia. Teen etätöitä kotona, eli kunnon pöytäkone hyörii koko ajan, samoin tv jonka energialuokka on se huonoin. Sähköä kuluu 20-25kwh/pvä. Eli about 600kwh/kk. Jos lasketaan, että sähköenergia maksais 0,4e/kwh, niin se ois vasta 240e kuukautta kohti, mikä on mun mielestä oikein kohtuullinen vielä siihen nähden, että en oo luopunut mistään. Toki riistohinta silti, mut mun mielestä tärkeintä ei ole sähkölaskun yllättävä määrä, vaan kilowattituntien tietäminen ja se, mistä ne tulee.
Meillä myös pörssisähkö, pyykit ja tiskit pestään yöllä, ilmalämpöpumppu ajastettu olemaan isommalla yöllä.
Rintamamiestalo, öljylämmitys + ilmalämpöpumppu, puukiuas, ei muita tulisijoja.
Aikaisemmin lämmitys pelkällä ilmalämpöpumpulla, pattereissa oli vaan mimini-kierto päällä, nyt ilmalämpöpumppu pienellä ja patterit päällä.
Valoja pidetty päällä ihan normaalisti, ei todellakaan millään otsalampuilla peleillä.
Teen osan viikkoa etätöitä, eli tietokone päällä monta tuntia.
Sisällä noin +19/+20 lämmintä.
Joulukuun sähkölasku: kulutus 175e + siirto 45e
Vierailija kirjoitti:
Mulla huutaa lattialämmitys vessassa koska se on rikki, patteri makuuhuoneessa ja eteisessä (kummassakin lämmöt +17-18'c), muutoin puulämmitys, sähköhella päällä pari kertaa viikossa, kuten myös pyykinpesukone ja lämminvesiboileri huutelee pitkin päivää, vanha kun on. Valoja ja kausivaloja palaa koko ajan ja useimpia. Teen etätöitä kotona, eli kunnon pöytäkone hyörii koko ajan, samoin tv jonka energialuokka on se huonoin. Sähköä kuluu 20-25kwh/pvä. Eli about 600kwh/kk. Jos lasketaan, että sähköenergia maksais 0,4e/kwh, niin se ois vasta 240e kuukautta kohti, mikä on mun mielestä oikein kohtuullinen vielä siihen nähden, että en oo luopunut mistään. Toki riistohinta silti, mut mun mielestä tärkeintä ei ole sähkölaskun yllättävä määrä, vaan kilowattituntien tietäminen ja se, mistä ne tulee.
Niin ja siihen sitten 240e siirrot päälle vielä?
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun heillä ei ole sähkölämmitystä, vaan öljy ja jos olisi sähköauto, niin luulisi, että se mainittaisiin jutussa.
Myös öljylämmitykseen menee sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja siihen sitten 240e siirrot päälle vielä?
Tietysti (esim. mulla joulukuun siirto 560kwh kulutuksella oli 78e), mutta niin? En nyt ihan ymmärrä mitä haet takaa...?
Mun pointti oli se, että ei se sähkölaskun määrä, vaan ne kulutetut kwh:t. Jos ei tiedä yhtään kuinka monta kwh:ta kuluu, niin tottakai voi olla aika yllätys 500e tai jopa useiden tonnien sähkölasku. Siksi pitäisi selvitää, miten paljon mikäkin vie. Silloin voi tehdä oikeita säästötoimia eikä istua otsavalo päässä.
Kalliimmaksi tulee otsalampun käyttö kuin pitää asunnossa pientä valaistusta.
Boileri, pesukoneet, imurointi,pakastimet, liesi/uuni ja valaistus kuluttavat minulla n. 300 kwh kuukaudessa. Lämmitän puita polttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten saman verran siirtomaksua päälle
Samaa olen miettinyt!
Meillä lämmittää takan ja puulieden lisäksi ilmalämpöpumppu, yksi sähköpatteri, kylppärissä lattialämmitys tarpeen mukaan.
Lisäksi valot on päällä normaalisti, autoja lämmitetään pakkasaamuina jne.
Joulukuun sähkön kulutus joulukuussa noin 660 kWh eli Lumme Energian törkykalliilla määräaikaisella sopimuksella noin 270 euroa plus Järvi-Saimaan Energian Suomen kalleimmat siirtomaksut noin 85 euroa.
Kohtuuttoman kallista on, mutta silti ei istuta pimeässä ja valiteta 1000 euron laskuista.
Kaikki sähkönsiirto yhtiöt eivät ole kalliita, mun kotikaupungissa on kahden eri siirtoyhtiön alueita ja näiden välinen hintaero on todella suuri.
Toinen taitaa olla yksi kalleimmista ja toinen yksi halvimmasta. Ero selittyy sillä, että halvempi operoi kaupunkialueella ja toinen ns entisen maalaiskunnan alueella jossa muutakin kuin asvalttia
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt!
Meillä lämmittää takan ja puulieden lisäksi ilmalämpöpumppu, yksi sähköpatteri, kylppärissä lattialämmitys tarpeen mukaan.
Lisäksi valot on päällä normaalisti, autoja lämmitetään pakkasaamuina jne.Joulukuun sähkön kulutus joulukuussa noin 660 kWh eli Lumme Energian törkykalliilla määräaikaisella sopimuksella noin 270 euroa plus Järvi-Saimaan Energian Suomen kalleimmat siirtomaksut noin 85 euroa.
Kohtuuttoman kallista on, mutta silti ei istuta pimeässä ja valiteta 1000 euron laskuista.
Korjaus: Lumme Energian törkykallilla toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt!
Lisäksi valot on päällä normaalisti, autoja lämmitetään pakkasaamuina jne.Joulukuun sähkön kulutus joulukuussa noin 660 kWh eli Lumme Energian törkykalliilla määräaikaisella sopimuksella noin 270 euroa plus Järvi-Saimaan Energian Suomen kalleimmat siirtomaksut noin 85 euroa.
Korjaus: Lumme Energian törkykallilla toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella.
Järvi-Saimaa taitaa olla Järvi-Suomen Energia :)
t. se, jolla joulukuun siirto 560kwh kulutuksella oli 78e ja on juurikin tuon Järvi-Suomen Energian vaikutusalueella myös. 38e/kk pelkkää perusmaksua ja siihen vasta se kulutus vielä päälle..
Vierailija kirjoitti:
Kalliimmaksi tulee otsalampun käyttö kuin pitää asunnossa pientä valaistusta.
Boileri, pesukoneet, imurointi,pakastimet, liesi/uuni ja valaistus kuluttavat minulla n. 300 kwh kuukaudessa. Lämmitän puita polttamalla.
Ei tule. Mulla on kolme otsalamppua jotka ovat ladattavia. Lataan ne töissä, riittävät illaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt!
Mikä on hinnaltaan tuo mainitsemasi törkykallis lumme energian sopimus?
Samaa olen ihmetellyt. Onko se iltapäivälehtien yllytysjournalismia vai eivätkö ihmiset ymmärrä ollenkaan mistä ne sähkölaskut kertyvät, kun näiden lehtiesimerkkien kuvailemien, otsalamput päässä kotona istuvien kulutuksen ja laskutuksen yhtälö ei mitenkään ole mahdollista.