Millaista on seurustella skitsofreenikon kanssa? Kokemuksia?
Eli olen mies ja tapaillut 3kk ihanaa naista. Nyt meidän piti nähdä, mutta nainen ilmoitti olevansa suljetulla psykiatrisella osastolla ja kärsivänsä skitsofreniasta. Olen menossa huomenna tapaamaan häntä töiden jälkeen. Olenme kakskymppisiä, minä vähän vanhempi kuin nainen. Kokemuksia seurustelusta?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Olette deittailleet kolme kuukautta ja nyt vasta yhtäkkiä saat tietää skitsofreniasta kun on osastolla?
Ööö... Kannattaakohan tuo..?
Niin, sitä itse tässä pohdin. Nainen sanoi että yleensä on hyvä hoitotasapaino ja ei tykkää puhua sairaudesta ulkopuolisille stigman takia. T ap
No, mietipä nyt haluatko jälkikasvua tämän naisen kanssa. Rehellinen reaktio.
Ihan samanlaista seurustelua tämä on. Oma kumppanini sairastaa samaa sairautta. Meillä menee hyvin. Asumme yhdessä, minä opiskelen ja hän käy töissä. Aika tavallista elämää elellään.
Olette tapaillut, mutta nainen ilmoitti olevansa psykiatrisella osastolla?
Ei sinne nyt tosta noin vaan joudu, ja taatusti olisit huomannut oirehdinnan. Eli provo.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne nyt tosta noin vaan joudu, ja taatusti olisit huomannut oirehdinnan. Eli provo.
Ei oltu nähty puoleentoista viikkoon (olin pohjoisessa). Kuulemma häntä oli alkanut ahdistamaan. En tiedä ihan kaikkea kun en kehdannut kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs hoitotasapainon vei?
Ilmeisesti oli ahdistunut. En ihan tarkkaan tiedä, mistä.
Tiedän erään maisema arkkitehdin joka sairasti nuoruudesta saakka skitsofreniaa.
Opiskeli, kävi töissä, perusti perheen. Aivan upea ihminen 👍🏻.
Hänestä ei ikinä näkynyt päälle päin sairaus.
Mitä se "yleensä hyvä hoitotasapaino" tarkoittaa? Lopettaa lääkkeet aina kun pääsee osastolta pois koska "ei ole sairas"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oltu nähty puoleentoista viikkoon (olin pohjoisessa). Kuulemma häntä oli alkanut ahdistamaan. En tiedä ihan kaikkea kun en kehdannut kysellä.
Siis psykiatriseen hoitoon joutuu todella vaikeassa tilanteessa. Ei ne oireet 1,5 viikossa kehity. Että olet tapaillut, mutta et ole huomannut mm vahvan lääkityksen aiheuttamia oireita ja harhaluuloja , vainoharhaisuutta minkätakia joutuu psyk. hoitoon???? Joo, ei.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlaista seurustelua tämä on. Oma kumppanini sairastaa samaa sairautta. Meillä menee hyvin. Asumme yhdessä, minä opiskelen ja hän käy töissä. Aika tavallista elämää elellään.
Käykö se säännöllisesti suljetulla osastolla ja väittää että hoitotasapaino on hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä se "yleensä hyvä hoitotasapaino" tarkoittaa? Lopettaa lääkkeet aina kun pääsee osastolta pois koska "ei ole sairas"?
Kuulemma ei ole tätä ennen ollut vuoteen sairaalahoidossa. Ja syö ilmeisesti koko ajan lääkkeitä, kertoi lääkkeen nimenkin mutta unohdin sen. T ap
Kaverin faija teki itsarin. Siihen saakka eli suht normaalia elämää. Varaudu mielen muutoksiin. Serkku kärsii paranoiasta. Lähentelee skitsofreniaa. Anna heittäytyä omiin oloihinsa. Soita häkeen homman karatessa käsistä. Miettisin hetken jaksatko. Serkulla on OK vaihe lääkkeiden ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis psykiatriseen hoitoon joutuu todella vaikeassa tilanteessa. Ei ne oireet 1,5 viikossa kehity. Että olet tapaillut, mutta et ole huomannut mm vahvan lääkityksen aiheuttamia oireita ja harhaluuloja , vainoharhaisuutta minkätakia joutuu psyk. hoitoon???? Joo, ei.
Hän ei ole siellä nyt harhojen vaan ahdistuksen takia. Oli viillellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs hoitotasapainon vei?
Ilmeisesti oli ahdistunut. En ihan tarkkaan tiedä, mistä.
Ihan pelkän ahdistuksen takia ei osastolle pääse.
Nykyään sinne pääsee lähinnä vaan m1-lähetteellä. Ei se nyt vieläkään kerro sulle koko totuutta. Tuosta olisin eniten huolissaan, kun on tommosta pimittänyt, niin mitäs kaikkea on tulossa vielä.
Ja sä et ole kysellyt etkä tietoinen, olen melko varma että et ole valmis tuohon rumbaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään maisema arkkitehdin joka sairasti nuoruudesta saakka skitsofreniaa.
Opiskeli, kävi töissä, perusti perheen. Aivan upea ihminen 👍🏻.
Hänestä ei ikinä näkynyt päälle päin sairaus.[/quoteTaatusti on näkynyt. Lääkkeiden vaikutus. En tiedä urani ajalta yhtään skitsofreenikk8a, joka olisi kyennyt normaaliin elämään. Missä satumaailmassa oikein elät.
Onko itselläsi skitsofrenia, ja olet jättänyt lääkkeet pois.
Olette deittailleet kolme kuukautta ja nyt vasta yhtäkkiä saat tietää skitsofreniasta kun on osastolla?
Ööö... Kannattaakohan tuo..?