Millaista on seurustella skitsofreenikon kanssa? Kokemuksia?
Eli olen mies ja tapaillut 3kk ihanaa naista. Nyt meidän piti nähdä, mutta nainen ilmoitti olevansa suljetulla psykiatrisella osastolla ja kärsivänsä skitsofreniasta. Olen menossa huomenna tapaamaan häntä töiden jälkeen. Olenme kakskymppisiä, minä vähän vanhempi kuin nainen. Kokemuksia seurustelusta?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette tapaillut, mutta nainen ilmoitti olevansa psykiatrisella osastolla?
Ei sinne nyt tosta noin vaan joudu, ja taatusti olisit huomannut oirehdinnan. Eli provo.
Ei oltu nähty puoleentoista viikkoon (olin pohjoisessa). Kuulemma häntä oli alkanut ahdistamaan. En tiedä ihan kaikkea kun en kehdannut kysellä.
Siis psykiatriseen hoitoon joutuu todella vaikeassa tilanteessa. Ei ne oireet 1,5 viikossa kehity. Että olet tapaillut, mutta et ole huomannut mm vahvan lääkityksen aiheuttamia oireita ja harhaluuloja , vainoharhaisuutta minkätakia joutuu psyk. hoitoon???? Joo, ei.
Hän ei ole siellä nyt harhojen vaan ahdistuksen takia. Oli viillellyt.
Juokse. Ei ilkeyden takia vaan siksi ettei ala syyttämään sua. Voit joutua ongelmiin harhojen ja viiltelyn vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs hoitotasapainon vei?
P-lääkkeet eivät estä osastohoitojaksoilta. Altistavat itsemurhalle ja lyhentävät 10-20 elinikää. Silloin, kun on pommi annos ja käyttänyt vuosia.
Ap, en halua pelotella sinua 🤍
Etkä ole huomannut psykoosilääkkeiden aiheuttamia sivuoireitakaan, mm ylipainoa, vapinaa, jäykkyyttä yms?
Vierailija kirjoitti:
Etkä ole huomannut psykoosilääkkeiden aiheuttamia sivuoireitakaan, mm ylipainoa, vapinaa, jäykkyyttä yms?
Ei sillä oo mitään tollasta. Hoikka nainen ja harrastaa pilatesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään maisema arkkitehdin joka sairasti nuoruudesta saakka skitsofreniaa.
Opiskeli, kävi töissä, perusti perheen. Aivan upea ihminen 👍🏻.
Hänestä ei ikinä näkynyt päälle päin sairaus.[/quoteTaatusti on näkynyt. Lääkkeiden vaikutus. En tiedä urani ajalta yhtään skitsofreenikk8a, joka olisi kyennyt normaaliin elämään. Missä satumaailmassa oikein elät.
Onko itselläsi skitsofrenia, ja olet jättänyt lääkkeet pois.
No höpö ja höpö sun jutut.
Joillekin lääkitys on paikallaan ja kohdillaan. Miksi ihmeessä olisin keksinyt mitään tämmöistä.
Tämä henkilö on itse minulle kertonut, että hänen psykiatri oli luvannut, että pidämme kiinni sinun työkyvystä. Ja sen lupauksen psykiatri piti.Sama
Vierailija kirjoitti:
Skitsofrenia voi aiheuttaa anoreksiaa. Kävin yläastetta skitsofreniasta kärsivän kanssa. Saattoi olla päiviä syömättä mitään. Oli välillä hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne nyt tosta noin vaan joudu, ja taatusti olisit huomannut oirehdinnan. Eli provo.
Ei oltu nähty puoleentoista viikkoon (olin pohjoisessa). Kuulemma häntä oli alkanut ahdistamaan. En tiedä ihan kaikkea kun en kehdannut kysellä.
Siis psykiatriseen hoitoon joutuu todella vaikeassa tilanteessa. Ei ne oireet 1,5 viikossa kehity. Että olet tapaillut, mutta et ole huomannut mm vahvan lääkityksen aiheuttamia oireita ja harhaluuloja , vainoharhaisuutta minkätakia joutuu psyk. hoitoon???? Joo, ei.
Jopa itsariyritys-tapaukset laitetaan nykyään vaan vatsahuuhtelun/tikkauksen ja hetken tarkkailun jälkeen pois.
Ainakaan mun viiltelyt ja mustelmat ei ole ketään kiinnostanut. Ex veti pahan yliannostuksen lääkkeitä im-tarkoituksessa ja pääsi pois vaan muutaman tunnin kuluttua vielä täysin sekavana ja myrkytys tilassa, en saanut yhtään selvää mitä se puhuu eikä se osannut edes kävellä.
Tuo sun nainen on jo tosi vakava tapaus. Lähde mieluummin aiemmin kun myöhemmin, ihan sen naisen takia. Sille tulee olemaan paha paikka jos myöhemmin päätät pahana kautena ettet jaksa enää, nyt sulla on vielä hyvä tilaisuus perääntyä.
Kannattaa nyt alkuun googlettaa skitsofrenia niin tiedät millaisesta sairaudesta on kyse.
Kaudet vaihtelee. Olet nähnyt hänet parhaimmillaan, mutta mukana on aina myös ne vaikeat jaksot.
Perheenperustaminen riskialtista. Skitsofrenia on hyvin perinnöllinen sairaus, eli lapsilla iso riski sairastua myös.
Toki voihan sitä deittailla ja tapailla ilman, mutta muuttaa yhteen, hankkii lapsia, ottaa yhteistä lainaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, ulkonäkö...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, ulkonäkö...
Mustakin tuntuu, että AP on nyt vielä niin ihastunut ja hullaantunut että ei tajua yhtään mihin on ryhtymässä.
Tai mikä kauheampaa.. joku tai kuka vaan voi sairastua.
On olemassa käsite piilo skitsofrenia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot defenssi tilassa. Joskus kannattaa jatkaa etsimistä.
Jaa'a, tuo on aikalailla sama kuin kysyisi minkälaista on seurustella Hannun tai Kertun kanssa? Eihän sitä kukaan voi etukäteen osata sanoa minkälaista se juuri tämän kyseisen henkilön kanssa on.
Tapailin kerran naista, jonka ex oli skitsofreenikko. Mies kyttäisi puskissa, ettei nainen vain petä.
Vierailija kirjoitti:
Tai mikä kauheampaa.. joku tai kuka vaan voi sairastua.
On olemassa käsite piilo skitsofrenia
Meidän suvussa on pitkältä ajalta taustaa erinäisistä mt-ongelmista. Sinänsä serkun oireilu ei tullu yllätyksenä. Pahimpina aikoina on heilunu kirveen kaa ja viskanu divaanin 8 kerroksesta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa'a, tuo on aikalailla sama kuin kysyisi minkälaista on seurustella Hannun tai Kertun kanssa? Eihän sitä kukaan voi etukäteen osata sanoa minkälaista se juuri tämän kyseisen henkilön kanssa on.
Osastohoito kertoo jotain. Kielii siitä ettei henkilö pärjää pitkiä aikoja kotona. Onko aloittaja halukas ryhtymään omaishoitajaksi pelkän ulkonäön nimissä?
Moni saattaa sairauden diagnosoinnin jälkeen herkemmin hakeutua tai lähettää osastolle. Saattaa olla, että joku oikeasti koputtanut oveen ja kadonnut, sitten kun menee avaamaan niin ei ketään ja hakeutuu osastolle kuuloharhojen vuoksi. Töissä tuli vastaan tällainen tapaus, joka milloin minkäkin asian takia tuli neljän päivän tarkkailujaksolle esim. Oli myös ainoastaan poistunut asunnostaan töihin, kauppaan tmv. ja huolestunut naapuri oli soittanut poliiseille ja poliisit toimittaneet osastolle, kun kuulivat diagnoosista. Joka kerta todettiin normaaliksi, mutta aina joku huolestunut, joka tiesi sairaudesta toimitti osastolle. Sosiaalityöntekijät olivat varmaan eniten näitä turhaan huolestuneita.
Eniten mua mietityttää toi viiltely en tiennyt että kakskymppiset vielä viiltelee. Luulin teinien jutuksi.
Ja sinä et ole mitään huomannut 3 kk tapailun aikana. Just joo.