Kuntoutustuki hylätty
Hain kuntoutustukea lokakuussa ja sain tänään hylätyn päätöksen siitä. Lääkärintodistus on ja sairasloma maaliskuun loppuun jolloin uusi tsekkaus käynti. Kelan mukaan oireeni eivät ole niin pahat että en voisi tehdä töitä, itse olen aivan eri mieltä ja samoin sosiaalisen kuntoutuksen taho (käyn sosiaalisessa kuntoutuksessa) . Onko valituksesta mitään hyötyä näissä tapauksissa? Vertaistukea tai mitään vaan kokemuksia kuulisin myös mielellään
Kommentit (66)
Fysio-terapian Kelakorvaukset on lopetettu vuoden vaihteessa. Eli itse pitää maksaa hieman enemmän.
Oletko kokeillut työkkärin kautta osa-aikaista työtä? Kannattaa, sillä normaaliin elämään palaaminen usein vähentää masennusta radikaalisti. Ja jos työ ei onnistukaan, saat lisää todistusaineistoa, että et ole työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko työnteosta apua? Oman rahan tienaaminen on yllättävän piristävää esim. pitkien ja rankkojen syöpähoitojen jälkeen, kun joutui ottamaan vastaan muilta rahaa, ts. sai yhteiskunnalta tukea.
Et sitten viittiny piristää itseäsi työnteolla niiden syöpähoitojen kesken? Ois voinu olla vähän vähemmän rankkoja.
Oho mikä vastaus!
Et voi tietää millä alalla tämä henkilö on. On niin rankkoja duuneja ( sekä fyysisesti että psyykkisesti) olemassa, että puolikuntoisena ei ole mitään asiaa sinne. Kaikki työt ei pysty hoitamaan etänä kotisohvalta käsin.
Syöpähoidot ovat lisäksi erittäin rankkoja!
Niin, vastaus tarkoittikin, että haista ite. Tai ajattele. Jos toi ensimmäinen ei ollut pelkkää vttuilua, se on kertakaikkisen tyhmää. Kliininen depressio ei parane piristymällä sen enempää kuin syöpäkään. Piristyminen ei liikoja auta siinäkään kun saa paniikkikohtauksen kun pitäisi puhua tuntemattomalle tai oksentaa sisuksiaan pihalle kemoterapian takia.
Käykää kelan toimistossa katsomassa minkälaista väkeä siellä on. Kelan prioriteetti on tuottaa vähämielistä rutsamassaa.
Ei normaaleilla ihmisillä ole mitään mahdollisuuksia saada kelan kuntoutusta, ei vaikka olisi vakavasti sairas.
Mulla ei ole kokemusta noista masennuskuntoutuksista, mutta meidän työpaikalla jaettiin niska-vaivaisille viikon parin pituisia kuntoutuksia yhteen kuntoutuslaitokseen.
Jotain tunnin luento- ja jumppatuokioita siellä oli, mutta loppuaika syötiin kuin nälkäiset porsaat seisovasta pöydästä herkkuja ja illalla ryypättiin ravintolasta. Kuntoutuksesta palattiin aina monta kiloa lihavampina.
Lopulta en enää ilmoittautunut mukaan, vaikka vaivoja olikin.
Kuntoutustukihakemuksista hylätään noin puolet. Jos kuntoutustuki hylätään, menee potilas TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi.
Tekisin uuden hakemuksen. Olen kerran itse valittanut päätöksestä, mutta tällöin työeläkeyhtiö itse suostui vaatimuksiini joten valitus ei mennyt eteenpäin. Olen ollut n. 7v kuntoutustuella ja nyt opiskelen ammatillisen kuntoutuksen avulla. Pitkään uskoin ja toivoin kuntoutuvani, minut on leikattu vuosien aikana useasti. Nyt kun leikkaushoidot eivät enää ole mahdollisia niin vaihto toiselle alalle on ainoa vaihtoehto jatkaa työelämässä.
Kannattaa muuten katsoa Areenasta Flinkkilä & Kellomäen jakso jossa monisairas Anu Kolmonen kertoo taistelusta toimeentulostaan. Suomessa ei missään nimessä kannata sairastua pitkäaikaisesti nykypäivänä, on järkyttävää miten sairasta ihmistä voidaan kohdella.
Aina voi hakea kelaan töihin , heille kelpaat !
Vierailija kirjoitti:
Tekisin uuden hakemuksen. Olen kerran itse valittanut päätöksestä, mutta tällöin työeläkeyhtiö itse suostui vaatimuksiini joten valitus ei mennyt eteenpäin. Olen ollut n. 7v kuntoutustuella ja nyt opiskelen ammatillisen kuntoutuksen avulla. Pitkään uskoin ja toivoin kuntoutuvani, minut on leikattu vuosien aikana useasti. Nyt kun leikkaushoidot eivät enää ole mahdollisia niin vaihto toiselle alalle on ainoa vaihtoehto jatkaa työelämässä.
Kannattaa muuten katsoa Areenasta Flinkkilä & Kellomäen jakso jossa monisairas Anu Kolmonen kertoo taistelusta toimeentulostaan. Suomessa ei missään nimessä kannata sairastua pitkäaikaisesti nykypäivänä, on järkyttävää miten sairasta ihmistä voidaan kohdella.
Tämä on kyllä ihme touhua. Käytännössä meillä on työkkäreissä oma laari jengille, jotka ovat työkyvyttömiä työttömiä. Heillä ei ole työnhakuvelvoitetta, mutta syystä N eivät kuitenkaan pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Käytännössä ovat vain tilastojen koristeena.
Kela laittaa mielenterveyspotilaat paastolle ja työkkäri pakkotyöhön ilmaiseksi. Piikkilankaa vielä ympärille niin ollaan asian ytimessä.
Vierailija kirjoitti:
Kela laittaa mielenterveyspotilaat paastolle ja työkkäri pakkotyöhön ilmaiseksi. Piikkilankaa vielä ympärille niin ollaan asian ytimessä.
Seuraava hallitus kokoomus- ja persujohtoisesti toteuttaa tämän eugenismin onanoiden. Ja keput tapauttavat pulleita käsiään ja masujaan.
Tsemppiä ap! Tiedän lähipiiristä että kuntoutustukea on lähes mahdotonta saada vaikka olisit ihan pää kainalossa. Tuttavani joutui odottamaan yli 10 VUOTTA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeelle ei päästetä. Itse olen hakenut jo 7 vuotta. Siinä ajassa on tehty lukuisia valituksia. Saatu diagnooseja, avustajat kotiin, pyörätuoli käyttöön jne. Mutta työkykyinen vain olet!
Sitten löytyy jotain 20-30 vuotiaita jotka pääsevät pysyvälle eläkkeelle esim masennuksen takia. Jotkut ei päivääkään työtä tehneenä.
Sinun tapauksessasi ikä ei ole tosin ratkaiseva, eikä muukaan.
Miten voi olla mahdollista että sinua ei päästetä eläkkeelle!?
Ei voi ymmärtää.
Voimia sinulle!
Eikä löydy.
Luottaisin ammattilaisiin näissä asioissa, eli eiköhän terveyskeskus lääkäri tiedä jos ei ole työkykyinen.
Vuosikaudet selitin te-toimistossa ja kelalla että täystyö menee voimavarojen yli mutta kykenisin osa-aikatyöhön. Taustalla selkäkipuja, traumoja ja masennusta. Olisin siis voinut antaa täyden työpanoksen 2-3 päivänä viikossa. Koulutus ja kokemus toimistotyöstä ja hoitoalalta.
Mutta se ei käynyt. Ei mitenkään. Systeemi ei tunne osa-aikatyötä. Niinpä kela katsoi sitten paremmaksi kirjoittaa kokonaan eläkkeelle.
Voisin yhä käydä keikalla esim yhden vuoron viikossa tai pitkän viikonlopun kuukaudessa, mutta ei kannata sillä se vaikuttaisi etuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Luottaisin ammattilaisiin näissä asioissa, eli eiköhän terveyskeskus lääkäri tiedä jos ei ole työkykyinen.
No sehän ei kuntoutustuesta edes päätä.
Valitusprosessi on tosiaan etuuksissa aina todella hidas, voi joskus kestää vuodenkin, ja ennemmin kannattaa laittaa uutta hakemusta menemään, kuten aiemmin jo sanottiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeelle ei päästetä. Itse olen hakenut jo 7 vuotta. Siinä ajassa on tehty lukuisia valituksia. Saatu diagnooseja, avustajat kotiin, pyörätuoli käyttöön jne. Mutta työkykyinen vain olet!
No no! Työelälaitoksen mukaan olet terve!
Töihin vaan!
Minunkin lapseni parani Kelan päätöksellä, vaikka hoitava lääkäri oli eri mieltä.
Vammaistuki katkaistiin, vaikka lääkäri oli kirjoittanut puoltavan lausunnon.
Valita vain. Se menee muutoksenhakulautakuntaan eikä muutu siellä miksikään.
En tiedä oliko tää vain provo, mutta itse kyllä omalla kohdalla todennut paikkansa pitäväksi pitkään sairastettuani. Toki tykkäsin myös työstäni. Ei ehkä vaikeasti masentuneelle kuitenkaan.