Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vaivaa ihmistä, joka vaan jatkaa utelua?

Vierailija
09.01.2023 |

Vaikka olen sanonut, että en halua puhua aiheesta.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

suku on pahin.

Kyse ei ole edes sukulaisesta vaan tuttavasta.

Ap

Mulla oli entinen työkaveri tällainen. Voi huoh mikä syyllistys kun menin poistumaan somessa seuraajistaan. :/ Enkö pidä hänen sisällöstään?

Vierailija
22/35 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi puhumaan mistään peräpukamista, tai loisista. Paras neuvo on yksinkertainen. Tiukka katse ja vastakysymys: miksi haluat udella asioita, jotka eivät sinulle kuulu? Toista niin monta kertaa, kuin on tarvis. Ei tarvitse sanoa, että en halua puhua aiheesta, eikä mitään muitakaan selityksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin tapaan todella uteliaita. Historian hämärissä oli työkaveri, joka tinkasi minusta kaiken mahdollisen lyhyen keskustelun aikana. Olin niin häkeltynyt hänen huonosta käytöksestään, että erehdyin vastaamaan hänelle.

Vierailija
24/35 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä vaivaa ihmistä, joka vaan jatkaa utelua?"

Mä en haluaisi puhua tästä ja toivon ettet esitä enää jatkokysymyksiä.

Vierailija
25/35 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Tosi hyviä vastauksia. Tyhjentävä listaus aiemmalla kommentoijalla:

"Narsismi, rajattomuus.

Kunnioituksen puute.

Ylivertaisuushäiriö.

Huonot käytöstavat. "

Vallankäyttöä samalla. Sanoit että aihe on sellainen, josta et halua puhua. Jos on herkkä aihe kyseessä, esim. avioero, rai skaus, työttömyys, kuolema ja sairaudet, niin oletettavaa on se tuntuu rankalta ja saa kertojassa aikaan ahdistavia tunteita, siis kertoja on haavoittuvassa tilassa avautuessaan, tällöin pahaperäinen utelija jopa nauttii siitä vallasta, jolla hän voi arvostella ja udella ja nähdä kohteen kuin madon koukussa ja siten olla "perillä" kaikesta. Tivaaja saa siis tyydytyksen tiedon omaamisesta, "tieto on valtaa".  

Tivaaja on rajaton. Ei ota toisen tunteita eikä ajatuksia huomioon, ei omaa kunnioitusta rajoja kohtaan. 

Pahaperäinen tivaaja voi jopa haluta tehdä sinut heikommaksi, jotta hän itse kokee ylemmyyttä. Henkistä vallankäyttöä. No sitten on myös mänttipäisiä tivaajia, jotka ilman mitään tolkkua ja tapoja huutavat kysymyksiä ja asioita, heilläkin on jotain vikaa kaalissa, mutta enemmän se on heillä tolloutta kuin pahuutta. 

Yksi mitä voit tehdä, on sanoa samalla lailla. Kun tuttava kysyy "Mitens konkurssin kanssa?" Niin sanot samantien "Miten pettääkö miehesi yhä kylillä?" Aiempi kommentoija ehdotti myös "Mitäs ****a se sinulle kuuluu" sanomista.

Menee viesti paremmin perille, kun puhutte samaa kieltä. 

JOS et halua mennä siihen, niin sitten voit sanoa kärsivällisesti että "Olen sanonut etten halua puhua aiheesta, miksi et kunnioita rajojani, en minäkään ole sinun kimpussasi jos sanot ettet halua puhua herkistä aiheista. "

Ja tuon voi vielä muokata diplomaattisempaan tyyliin, jossa siirrytään passiivimuotoiseen kerrontaan sinä-minä-tyylistä. 

Pahaperäinen tai mänttipäinen tivaaja ei omaa nyanssien eikä hienotunteisuuden skaalaa, siksi sanoma saattaa parhaiten mennä perille samalla tyylillä. Vaaditaan tietynlaista aggressiivisuutta, sitä kautta dominoimaan pyrkivä tivaaja tajuaa ettei enää hypi nenillesi ja tässä menee raja. Tosin jos on narsisti, niin ottaa siitäkin hyödyn ja tiedon, joten pahaperäisistä kannattaa vaan pysyä irti, ei antaa mitään. Ehkä voitkin jopa nostaa käden ylös "talk to the hand" - tyyliin, etkä sano sanaakaan, sitten matka jatkuu. Saat edes jotain huumoria jälkikäteen. :D

Vierailija
26/35 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs sukulainen tekee tuota. Jos ei saa tietoa, niin soittelee useammalle ja kalastelee tietoja. Moni on jo katkaissut välit häneen, mutta ei vieläkään tajua omaa käytöstään.

Olen estänyt hänet, en halua olla missään tekemisissä.

Käsittämätöntä sakkia.

Vierailija
27/35 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tielleni on sattunut monta tällaista. Narsismia ja empatiakyvyn puutetta. Yksikin on liikaa, monta alkoi vaikuttaa jo omaan hyvinvointiin. Oli pakko katkaista välit.

Vierailija
28/35 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismi, rajattomuus.

Kunnioituksen puute.

Ylivertaisuushäiriö.

Huonot käytöstavat.

Hyvä lista, johon lisäksi vielä huomionkipeys, mikäli juoruaa asiat eteenpäin. Valitettavasti on niitä, jotka utelevat muiden asioita voidakseen kertoa ne sopivan yleisön edessä eteenpäin (esim. työpaikan kahvipöydässä). Tällä saavat hetkeksi jakamattoman huomion itseensä, kun kertovat jotain, mitä muut eivät ehkä tiedä. 

Vierailija
29/35 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herraluonteinen nuuskii ja utelee.

Vierailija
30/35 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vastaa lainkaan utelijoille, poistun takavasemmalle tai vain hymyilen veemäisesti ja puhelen diipadaapaa. Minulle on ihan sama loukkaantuu vai ei.

Vierailija
31/35 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko samassa ihmisessä piirteenä myös se,että ei huomioi toisen ajankäyttöä eikä mitään muutakaan?

On röyhkeä eikä vastavuoroisuus ole hänen juttunsa vaan pelkkä hyötyminen.

Vierailija
32/35 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs sukulainen tekee tuota. Jos ei saa tietoa, niin soittelee useammalle ja kalastelee tietoja. Moni on jo katkaissut välit häneen, mutta ei vieläkään tajua omaa käytöstään.

Mitähän tuolla taustalla on?

Vierailija
33/35 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diagnoosia en tiedä. Vaikuttaa rajattomalta ja narsismin piirteitä. Kova juoruilemaan. Niille jotka vielä vastaavat puhelimeen, juoruilee ja manipuloi.

Juttelin viime kesänä erään henkilön kanssa joka oli katkaissut välit tähän tyyppiin. Oli samat kokemukset kuin minulla.

Tämä juoruileva tyyppi myös sekaantuu ihmisten yksityisasioihin mm. kyselee lainan määrää, palkkaa, omaisuutta ym. Kun jonkun lähiomainen sairastuu tai kuolee, niin siitä alkaa melkoinen draamailu ja utelu.

Vierailija
34/35 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuppisuu joka kuitenkin valittaa netissä kirjoitti:

Mä en haluaisi puhua tästä ja toivon ettet esitä enää jatkokysymyksiä.

Tässä ei nyt varsinaisesti etsitty ratkaisua vaan syytä tuollaiseen käytökseen.

Ap

Vierailija
35/35 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diagnoosia en tiedä. Vaikuttaa rajattomalta ja narsismin piirteitä. Kova juoruilemaan. Niille jotka vielä vastaavat puhelimeen, juoruilee ja manipuloi.

Juttelin viime kesänä erään henkilön kanssa joka oli katkaissut välit tähän tyyppiin. Oli samat kokemukset kuin minulla.

Tämä juoruileva tyyppi myös sekaantuu ihmisten yksityisasioihin mm. kyselee lainan määrää, palkkaa, omaisuutta ym. Kun jonkun lähiomainen sairastuu tai kuolee, niin siitä alkaa melkoinen draamailu ja utelu.

Nämä ihmiset myös loukkaantuvat dramaattisesti, jos eivät saa haluamiaan tietoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi