Miten opettaa lapsi potalle? Äidin hermot alkaa mennä ja itku on lähellä...
Lapsi 2v10kk ja täysin vielä vaipoissa. Viimeksi potta/pytty-kokeilua harjoiteltiin kesällä. Ja eihän siitä mitään tullut.
Tyttö huusi potalla ja pytyllä eikä tehnyt mitään.
Nyt otin sitten taas vaipast vaan kylmästi pois ja ajattelin että kokeillaan taas.
Pytyllä tulee tytölle itku ja haluaa pois. Potalla istuu, mutta ei tee mitään. Käytin 30min välein potalla, mutta silti tyttö pissasi sohvalle.
Olen yrittänyt lahjoa: jos pottaan tulee jotain, saat yllätyksen (tarran/kiiltokuvan tms). Lapsi ymmärtää sen, hokee koko ajan, minä saan kohta yllätyksen, pissaan ihan kohta, mutta silti ei tule pissaa, paitsi lattialle/sohvalle tms.
Mitä teen väärin?
Jätänkö nämäkin harjoitukset väliin ja koetan taas keväällä uudestaan? Vai luuttuanko lattiaa 10kertaa päivässä ja pesen sohvaa juuriharjalla muutamat kerrat?
Auttakaa!
Kommentit (26)
Nyt siis breikki potatteluun ja kun tilanne on normalisoitunut, niin kokeilette uudellee POSITIIVISELLA ja RAUHALLISELLA mielellä. Ei se nyt ole parista kuukaudesta kiinni tämä homma!
Meillä tyttö oppi reilu 2,5 vuotiaana kuivaksi, tarhassa olivat istuttaneet potalla ja kotona joskus. Yritettiin houkutella, että kun se ja sekin tekee jo pottaan, neiti ilmoitti tyynesti: " minä teen vaippaan" ja asian annettiin olla. Kunnes eräänä perjantaina tyttö ilmoitti tarhassa, ettei laiteta enää vaippaa, ja viikossa oli täysin kuiva. Hän ei vaan aikaisemmin ollut siihen valmis. Kyllä hänkin koko ajan tiesi, mihin se pissa pitäisi tehdä.
Väkisin opettamisessa on sekin vaara, että kuivaksioppiminen saattaa jopa viivästyä, siitä tulee lapsellekin stressiä. Ota rennosti ja elelkää vaipoissa, kysele välillä haluaako potalle, kyllä pieni sitten ilmoittaa, kun on valmis. Ihanaa joulun odotusta!
Anna aikaa, pidä taukoa tuossa harjoittelussa. Itse yritin opettaa kesällä 2vuotiaalleni potalla käymistä, en laittanut vaippaa ollenkaan ja sitä me molemmat jaksettiin melkein viikko. Ensin pienen harjoittelun jälkeen pissiä alkoi pottaan tulemaan tuntien odotuksen jälkeen, pidätti siis. Loppuviikosta sitten se alkoi olla itkua, vaikka oli pottailu hyvin jo mennytkin ja äiti innostunut, viikon lopulla potalla tyttö itki. Sitä minä en taas halunnut, joten jätin koko jutun pois.
Päätin etten ota stressiä, lapsi ei selvästi ollut valmis siihen hommaan.
Nyt muutaman kuukauden jälkeen meillä ei vieläkään käydä potalla kuin ehkä kerran kuussa kokeilemassa. Mutta tyttö tunnistaa pissa ja kakkahädän. Emme siis pidä vaippaa päivisin, vaan pikkuhousuja. Kun pisuhätä tulee lapsi hakee itse vaipan ja tuo minulle että puetaan se, ja pissii sitten vaippaan. Pissin jälkeen vaippa pois ja pikkuhousut päälle jne jne... Peppu hengittää paremmin ja iho ei kuivu helposti näin.
Yöllä ollaan ilman vaippaa myös. Jos lapsi juonut paljon illalla, sitten laitan kyllä vaipan varmuuden vuoksi.
Mutta me pärjätään hyvin näin, olen jopa tyytyväinen tilanteeseemme. Lapsi tunnistaa milloin tarve pissiä, ja silloin laitamme vaipan. Vaippaa haettaessa kysyn eikö kävisi potalla mutta harvemmin innostuu siihen.
Jouluna ostan pöntönpienentäjän ja katsotaan innostaako se pöntölle asti. Jos ei innosta, alan keväällä itse motivoimaan lasta käymään potalla/pöntöllä ja katson miten siinä sitten käy. Viimeistään kesällä toivon ettei vaippoja enää tarvita kun lapsi on 3v. Luulen että siihen mennessä lapsi on valmis kun nyt jo näin hyvin on...
Tsemppiä äidit !
Kyllä ne lapset vielä oppii sen. Tiedän miten masentavaa on kun tuntuu ettei lapsi millään opi. Silloin on mielestäni aika pitä pieni tauko.
Lapsi oppii siihen itse kun sen aika tulee, ja on siihen valmis. Meillä ei ole ollut pottatreenejä kellekkään kolmelle lapselle. Esikoinen oppi kuivaksi 2v6kk ja on sitten ollut esimerkkinä nuorimmille. Luulisin ainakin että nuoremmat oppineet esikon esimerkistä, koska oppivat jo reilusti alle 2-v.
Koskaan en ole lahjonut jos on potalla käyty. Enkä koskaan siihen pakottanut/väkisin istuttanut. Kehunut kyllä jos pissa tai kakka sinne tullut.
2-v erittäin tärkeää ollut että saa itse kiivetä pallin kautta pöntölle ja itse myös sen vetää kun on tarpeensa tehnyt.
ehkä koitan tällä kirjoituksella sanoa että sellanen ressaaminen ja kauhee harjoittelu ehkä pahentaa vaan tilannetta. Koittakaa ottaa rauhallisesti ja antakaa lasten itse mennä sinne potalle/pöntölle kun sinne haluaa.
Jokainen meistä on yksilö. Ja suurin osa osaa vessassa käydä jo 4-vuotiaana. Nyt kun esikko on jo kouluiässä niin tuntuu että turhaan ressasi jossain asioissa sen kanssa. Sitä kun ois halunnut että se lapsi olisi niin etevä ja taitava joka asiassa.. Ja itsenäistyisi. Sitä osaa ottaa nyt noitten nuorimpien kanssa rennommin. Pieniähän ne on ja kerkeevät oppia!
Oikeen paljon voimia ap:lle!
Vierailija:
Pottatreenit aloitettiin ajoissa mutta silti poika kakkasi pottaan vasta yli 3-vuotiaana... Vaikea on pakottaa kun ei suju, ei tule, ei luonnistu.
pikkuautoista, rusinoiden syömisestä... tehkää juuri sitä lemppariasiaa potalla ensin ihan pikkuhetkiä kerrallaan ja siitä vähitellen muutamaan minuuttiin pidentäen, ilman mitään tulosvaatimuksia. Ensin siis tavoitteena on vain saada potasta kiva istumapaikka. Sitten vähitellen aikaa voi pidentää, ei kuitenkaan esim. kymmentä minuuttia pidempää kannata istuttaa.
Kun potta on ihan kiva paikka, otetaan käyttöön säännölliset potta-ajat eli heti herättyä, ruuan jälkeen (ihmisellä on ns. gastrokolinen refleksi eli kun ruokaa menee toiseen päähän, toisessa päässä käynnistyy tyhjennysprosessi - kannattaa hyödyntää sitä!), ennen ulosmenoa ja ulkoa palattaessa, ennen nukkumaanmenoa jne. eli parin - kolmen tunnein välein. Ellei lapsi pysty pidättämään paria tuntia pissaa, ei ns. pidätyshormonia (ADH) vielä erity riittävästi ja lapsi ei siis ole vielä fysiologisesti valmis pidättämään pissaa. Se, että lasta istutetaan puolen tunnin välein vartti potalla, ei kerro, että lapsi on kuiva vaan että vanhemmat ovat liian vaativia lapsen kypsyystasoon nähden. Harjoitella toki edellämainitulla, positiivisella tavalla voi. Ja aina jos vahingossakin tulosta tulee, isot taputukset ja hurraat ja vaikka tarra tai kiiltokuvakin.
Kannattaa myös itse näyttää mallia pissa- ja kakkatavoista eli kertoa, että nyt äidillä on pissahätä, täytyy mennä vessaan, ja näyttää sitten mitä vessassa tapahtuu (istutaan pytyllä, pyyhitään, vedetään pönttö, pestään kädet). Toistamalla käyttäytymismalli menee perille. Sisaruksia seuraamalla homma menee monesti ihan itsekseen, esikoisen kanssahan nämä ongelmat useimmin on. Mallistahan sitä parhaiten oppii.