Turvallisuusalaan perehtynyt tutkija arvioi, että Ison Omenan vartijat käyttivät kiinniottotilanteessa alan koulutuksessa opittuja tekniikoita.
Turvallisuusalaan erikoistunut tutkija arvioi, että vartijoiden voimakeinot näyttävät kauppakeskuksen asiakkaan kuvaaman videon ja tapahtumista levinneiden kuvien perusteella hallituilta. Kuvissa naista pitää kiinni neljä vartijaa.
Videota katsoen vartijoiden voimankäyttö vaikuttaa hallitulta. Voimakeinot ovat perusteltuja, sillä videolla näkyy vastarintaa, sanoo tutkija.
Materiaalin perusteella tutkija arvioi, että vartijat toimivat voimankäyttökoulutuksessa opetettujen tekniikoiden mukaisesti. Tutkija muistuttaa, että lyhyen videon ja valokuvien perusteella tilanteesta ei voi saada kattavaa kuvaa. Tutkija muistuttaa, että hänellä ei ole esimerkiksi tiedossa sitä, miten tilanne on lähtenyt liikkeelle.
Näkemäni videon perusteella ei voi ottaa kantaa vartijoiden tehtävän tärkeyteen ja kiireellisyyteen eikä henkilön vaarallisuuteen. Yleisellä tasolla toki voi miettiä, minkä verran tilanteessa on vartijoilla ollut tarvetta viedä naista maahan. Nainen on tässä tapauksessa kuitenkin vastustanut ja vartijat ovat päättäneet laittaa hänet käsirautoihin, tutkija arvioi.
Yleisellä tasolla maahanvienti ja rautoihin laittaminen on tutkijan mukaan mahdollista silloin, jos vartija ei pysty lievemmin keinoin pitämään tilannetta hallinnassa.
Videolla vartijat myös puhuttavat henkilöä ja kehottavat rauhoittumaan, tutkija sanoo.
Vartijoiden oikeutta voimankäyttöön säädellään lailla. Voimankäyttö on mahdollista, jos henkilö koettaa vastarintaa tekemällä välttää pääsyn estämisen, poistamisen, kiinniottamisen tai turvallisuustarkastuksen suorittamisen tai hän pakenee kiinniottamista.
Jos henkilö vastustaa, silloin tarpeellisia ja puolustettavia voimakeinoja voidaan käyttää.
Kommentit (7218)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhujen mukaan asiakas oli väkivaltainen ja jouduttiin käyttämään ylimääräistä voimaa. Ehkä olisi kannattanut käyttäytyä normaalin ihmisen tavoin niin voisi olla nainen elossa.
Kyllä sille aina joku syy on, miksi vartijat ovat tekemisissä tiettyjen ihmisten kanssa. Ei ne turhaan reveleihin käy kiinni.
No tässä on hyvä kiteytys keskustelun tasosta. Mitäs kun keskuudessamme on ihmisiä jotka eivät osaa käyttäytyä normaalisti sairauden tms. vuoksi? Ammattilaisilla pitää olla ymmärrystä miten tällaisten kanssa toimitaan.
Sellaiset käy harvemmin kaupassa yksinään asioimassa. Vaikeimmilla tapauksilla omaishoitajat mukana väärinymmärrystenkin vuoksi.
No etpä ole paljoa liikkunut ihmisten ilmoilla, esim. julkisissa liikennevälineissä. Ei ihmekään että tällaista sattuu kun ihmiset ovat niin todellisuudesta vieraantuneita.
Mä oon itse omaishoitaja vammaiselle, joka näyttäytyy välillä uhkaavana muille. Mä tiedän, mistä mä puhun.
Vierailija kirjoitti:
Oli opetettu, tai muuten opittu, oli epäsuhta huutavan ylimittainen. Neljä pulskaa yhtä hiiren kokoista naista taltuttamassa, tilanteessa, jossa ei mitään taltuttamista tarvittu. Koulutukseen pääsy tulee perustua tarkan seulan käyttöön, eikä tilanteeseen, jossa vartijaksi päädytään, kun muualle ei päästä.
Kyllä se yksi vartija näytti hiireltä.
Vierailija kirjoitti:
Oma veikkaukseni on se, ettei sitä "mysteerimiestä" enää löydy. Vai oliko häntä alun perinkään olemassa?
Folionuttuu kireemmälle vaan.
Vierailija kirjoitti:
Oliko raskaana jollekin vartijoista? Pitikö ei-toivottu raskaus keskeyttää miesvoimin?
Otas lääkkees.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet suuren kaupungin kauppakeskuksessa jossa paljon ihmisiä ja joku huutelisi jeesusta ja mölyäisi itsekseen niin soittaisitko poliisin tai vartijat? En siis tiedä käyttäytyikö tämä nainen juuri näin mutta oletus että häiriköinti on ollut tämäntyylistä eikä niinkään käsiksi käymistä.
Vartijoille ilmoittaisin. Voi muuten pienet lapsetkin pelästyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet suuren kaupungin kauppakeskuksessa jossa paljon ihmisiä ja joku huutelisi jeesusta ja mölyäisi itsekseen niin soittaisitko poliisin tai vartijat? En siis tiedä käyttäytyikö tämä nainen juuri näin mutta oletus että häiriköinti on ollut tämäntyylistä eikä niinkään käsiksi käymistä.
Soittaisin. Hullut kuuluu hullujenhuoneelle.
Hulluista muuten tosi iso osa höpöttää just teologisista asioista.
Hullujenhuoneelle viemiseen ei ihan riitä se, että huutelee Jeesuksesta kauppakeskuksessa. Tahdonvastaiseen hoitoon joutuessa pitää olla vaaraksi itselleen tai muille. Ja ihan hyvä niin, koska kun katsoo millaisista syistä sinne on joskus ennen vanhaan ihmisiä laitettu, niin saattaisipa siellä olla osa tämän palstan täydellisistä, tätä naisparkaa vihaavista keskustelijoistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina Impi Siveä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko se koko hässäkän alulle pannut mysteerimies on tavoitettu?
Minkä hässäkän hän pani alulle?
No luulis nyt että tää ukkeli olis tehnyt rikosilmoituksen kun kerran jotain niin kamalaa tapahtui että nainen piti panna rautoihin. Mut ilmeisesti vaan luikki pois paikalta eikä kukaan edes tiedä kuka hän on.
Paasaaja täti olisi voinut jättää miehen rauhaan. Etköhän sinäkin olisi naisena kutsunut vartijat jos joku äijä olisi kielloistasi huolimatta jatkanut häirintää?
Kannattaa varoa tiettyjä oletuksia. Kun emme tiedä miten on häirinnyt tai häiriköinnyt.
Jokainen kokee häirinnän omalla tavallaan. Älä väheksy tuon miehen kokemaa häiriköntiä.
Miestä ei ole löytynyt
Mee Tinderiin.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhujen mukaan asiakas oli väkivaltainen ja jouduttiin käyttämään ylimääräistä voimaa. Ehkä olisi kannattanut käyttäytyä normaalin ihmisen tavoin niin voisi olla nainen elossa.
Kyllä sille aina joku syy on, miksi vartijat ovat tekemisissä tiettyjen ihmisten kanssa. Ei ne turhaan reveleihin käy kiinni.
No tässä on hyvä kiteytys keskustelun tasosta. Mitäs kun keskuudessamme on ihmisiä jotka eivät osaa käyttäytyä normaalisti sairauden tms. vuoksi? Ammattilaisilla pitää olla ymmärrystä miten tällaisten kanssa toimitaan.
Sellaiset käy harvemmin kaupassa yksinään asioimassa. Vaikeimmilla tapauksilla omaishoitajat mukana väärinymmärrystenkin vuoksi.
Normaalilla käyttäytymisellä voidaan tarkoittaa monenlaista asiaa. Mä en itse tiedä, miten kauppakeskuksissa tai muuallakaan suhtaudutaan juopuneisiin, jos nämä eivät kuitenkaan häiriköi ketään. Eli saako chillailla kauppakeskuksessa vai ei? Ja entä, jos ei olekaan ottanut pisaraakaan alkoholia, mutta vaikuttaa juopuneelta?
Hyvä kysymys! Ihmisistä tehdään niin vääriä tulkintoja että et uskokaan.
Nimimerkkisi reipas ja tunnollinen lammas on loistavan sarkastinen ja sinä olet fiksu nainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No etpä ole paljoa liikkunut ihmisten ilmoilla, esim. julkisissa liikennevälineissä. Ei ihmekään että tällaista sattuu kun ihmiset ovat niin todellisuudesta vieraantuneita.
Mä oon itse omaishoitaja vammaiselle, joka näyttäytyy välillä uhkaavana muille. Mä tiedän, mistä mä puhun.
No kaikilla ei ole hoitajia eikä varsinkaan sellaisilla, jotka eivät ole uhkaavia vaan ainoastaan erikoisia.
Vierailija kirjoitti:
Oliko raskaana jollekin vartijoista? Pitikö ei-toivottu raskaus keskeyttää miesvoimin?
Sä saat vissiin jotain sairasta nautintoa noista jutuistasi.
Vierailija kirjoitti:
Kai tässä joku henkilökohtaisempi ote on häiriköintiin ollut jos yksi asiakas on kokenut tarpeelliseksi häneen kohdistuvasta häirinnästä vartijoille ilmoittaa. Saattaisin itsekin ilmoittaa jos joku tuollainen saarnaaja alkaisi seurailemaan tai tunkisi muuten kovin iholle.
Alakouluikäisenä olen ilmoittanut yhdestä raivokkaasti kiroilevasta ja solvauksia suoltavasta, irvistelevästä ja ilmaa huitovasta naisesta pienen lähiostarin vartijalle mutta oli tuttu tapaus ja vartija yritti ystävällisesti selittiää mikä on Tourette. Ei sitten pelottanut (ainakaan ihan niin paljon) se täti enää meitä pentuja vaikka välillä aika rajusti melskasikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa lässytys. Kunhan ruumiinavaus on suoritettu, saamme tietää syyn miksi muija heitti veivin.
Nyt kysymus ei suinkaan ole kuolinsyy tutkinnasta, vaan myös naisten oikeudesta suorittaa ostoksia turvallisesti kauppakeskuksissa, ilman, että tulee pahoinpidellyksi tai tapetuksi, sekä kansalaisten oikeusturvasta ja vartioiden ammattitaidosta käyttää valtaa ja oikeuksia yksityishenkilöihin.
Nyt yleistä ongelmaa ei pidä lakaista maton alle, vaikka kysymus on miesalasta.
Huolta aiheuttaa, vartijoiden laajat oikeudet, vaikka heillä siihen ei edes ole koulutusta, ei soveltuvuustestiä alalle ja kuka tahansa pääsee vartijaksi muutaman päivän koulutuksella, joka tapahtuu vielä etänä.
Ja vartijan voi käyttää valtaansa, voimakeinoja, jopa tappaa, jos joku naisvihaaja mysteerimies keksii jonkun naisen häiriköksi tai mies ei saa myönteistä palautetta seksuaaliseen häirintään yms.
Ja viimeiksi tänään saamme taas lukea IS jossa suomalainen mies on tappanut omin käsin vaimonsa. Ehkä nämä miehet ulkoistavat pian vaimonsa/tyttöystävän tappamisen vartijoille, kun siihen he kuvittelevat olevansa oikeudet ja kun on vielä huonosti palkattu ala.
Eikö nyt mene vähän yli teidän joidenkin pelkääminen ja muiden pelottelu?
Itse olen jo hieman yli 50-vuotias ja ihan hyvin olen voinut tehdä ostoksia kaikkialla ilman, että tarvitsisi vartijoita pelätä tai että olisin joutunut heidän kohteeksi. Joskus joitakin hörhöjä ja alkkiksia saattaa vähän arastella ja väistellä, mutta ei muita.
Juuri tulin reilun viikon lomalta stadista (asun pienehköllä paikkakunnalla), ja kävin ties missä kaupoissa ja kauppakeskuksissa, enkä oikeastaan ollenkaan huomannut vartijoiden läsnäoloa. Ihan vapaasti sain kierrellä ja tutkiskella yksin ja yhdessä tuttujen kanssa, eikä kukaan vartija tullut yhtäkkiä päälle aikomuksenaan pahoinpidellä ja tappaa. Ei tullut edes mieleenkään tuollainen mahdollisuus, eikä tule jatkossakaan.
Jos noin pelottaa ja on harhaluuloisuutta, niin kannattaa hankkia apua mahdollisimman pian, ettei eläminen mene hankalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalilla käyttäytymisellä voidaan tarkoittaa monenlaista asiaa. Mä en itse tiedä, miten kauppakeskuksissa tai muuallakaan suhtaudutaan juopuneisiin, jos nämä eivät kuitenkaan häiriköi ketään. Eli saako chillailla kauppakeskuksessa vai ei? Ja entä, jos ei olekaan ottanut pisaraakaan alkoholia, mutta vaikuttaa juopuneelta?
"Järjestyksenvalvojalla on oikeus poistaa toimialueeltaan henkilö, joka:
1) päihtyneenä häiritsee järjestystä tai muita henkilöitä;"
Lain perusteluissa on muistaakseni sitten vähän vielä täsmennetty että se ei riitä että joku häiriintyy siitä metrossa tai ostarilla istuu joku selvästikin päihtynyt vaan siitä pitää olla jotain selkeätä häiriötä. Joku äänekäs remuaminen, viinan juominen tai sammuminen keskellä ostaria tms siis voisi olla poistamisen peruste, mutta viimeisessä metrossa nuokkuvaa kesken juhlien väsähtänyttä ei heitetä pihalle, vaikka hän jonkun mielestä viinalle haisisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys! Ihmisistä tehdään niin vääriä tulkintoja että et uskokaan.
Nimimerkkisi reipas ja tunnollinen lammas on loistavan sarkastinen ja sinä olet fiksu nainen!
Kiitos :) Mä käyn hyvin harvoin kauppakeskuksissa. Niiden viehättävyys meni jo vuosituhannen vaihteessa. Nyt riittää, että käy yhdessä Suomen kauppakeskuksessa ja on nähnyt ne kaikki. Ei tartte toiste mennä, koska kaiken saa netistä tilaamallakin.
Mulle tuli tuo mieleeni, koska muutama vuosi sitten hankin elämäni ensimmäiset kaksiteholasit ja ennenkuin totuin niihin, kävelin kuin humalainen. Jos olisin silloin mennyt kauppakeskukseen, olisiko mua pidetty juopuneena ja voitu poistaa mut sieltä? En siis tiedä, kunhan tuli mieleen.
Tuskin nainen oli kovin vaarallinen ympäristölleen, kun naapurikin kertoi, että tykkäsi pitää hänen lastaan sylissä. Tuskin olisi lastaan antanut jollekin arvaamattomalle narkki-sekopäälle. Jos nainen on kauppakeskuksessa riehunut tai muita asiakkaita häiriköinyt, hyvin olisi riittänyt raudoittaminen ja sitten rauhassa odottelemaan poliisin tuloa ihan vaikka istuma-asennossa tai sivulle talutettuna. Miksi pitää isolla ryhmällä tukehduttaa:ei riitä ymmärrys. Tuolla tavalla taklataan jotain aseellisia/sekavia/raivopäisiä kaappeja, ei nuoria naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla asiaton oleskelu kielletty aika monessa kohteessa.
Milloin oleskelu lasketaan asiattomaksi? Anteeksi kun kysyn, mutta en oikeasti tiedä. Jos ei osta mitään vaan kiertelee vain kaupoissa? Jos istuu kauppakeskuksessa penkille huilaamaan? Jos on vain läpikulkumatkalla?
Vierailija kirjoitti:
Herätysliikkeissä hullut tulevat vielä hulluimmiksi.
Hullu sanoo ettei Jumalaa ole! Ei ole elävässä uskossa semmoinen.
Taitaa olla asiaton oleskelu kielletty aika monessa kohteessa.