Eläkekarttumasi?
Kommentit (37)
Nainen 58 v. Eläkekertymä 1920. Tähtään parin tonnin nettoeläkkeeseen
Vierailija kirjoitti:
Tuleva työssäoloaikasi ei ihan riitä parintonnin nettoon. Niin rajusti se ei enää kerkeä nousta. Sinulla pitää siten olla oma lisäeläke, jota olet maksellut.
Sen kuitenkin siis eläkkeesi eläkekertymäsi pitäisi nousta vielä noin 700 € siis joka vuosi satasella. Ei mielestäni tosiaan sillä vauhdilla kohoa. Laskurilla varmaan näet.
Vierailija kirjoitti:
Nainen 60v. 1021€. Olen siivooja. Työtä aloin tehdä vuonna 1980. Tästä pois kuusi vuotta, koska kaksi vuotta opiskelin ja neljä vuotta olin lapsen kanssa kotona!
Nuorison sanoin:Olen romuna. Vielä pitäisi jaksaa viisi vuotta
Ei ole kyllä häävi. Pakko tunnustaa. Eihän tuo taida tällä hetkellä olla ihan ns peruskansaneläkkeen luokkaa....voi hitto.
Vierailija kirjoitti:
Piti käydä oikein tarkistamassa, kun ei mitään hajua.
751€/kk
Ei tässä maassa kyllä työnteko kannata.
Teetkö työtä vain eläkkeen takia?
Alle 500€. Ikää 44 vuotta. Eipä silti, tavoite-eläkeikäni on 68 vuotta ja se tulee siitä vielä nousemaan, koska suurten ikäluokkien hautaan saattaminen on niin kallista puuhaa. Tuskin menen koskaan eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Ikää 58 vuotta. Töitä en ole juurikaan tehnyt joten en ansaitse eläkettä enkä edes halua valtion velkarahalla maksamaa eläkettä koska nuoret joutuvat tiukille valtion velan ja sen korkokustannusten vuoksi tulevaisuudessa.
Milläs sitten nyt elät? Työttömyystuella, mistä luulet että ne rahat tulee? Ihan sieltä muiden veronmaksajien pussista myös niiltä nuorilta.
Tällä hetkellä 1066 euroa. Vielä ehtii onneksi kasvaa tuosta.
N 52 v.
450 eurroo on kertynyt. Olen uupunut ja hautaan valmis. Kunnollista vakituista työpaikkaa ei tästä maasta löydy. M37
Kertymä joulukuun 2022 tilanteen mukaan, 3.788 e/kk, M56 kehitysjohtaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleva työssäoloaikasi ei ihan riitä parintonnin nettoon. Niin rajusti se ei enää kerkeä nousta. Sinulla pitää siten olla oma lisäeläke, jota olet maksellut.
Sen kuitenkin siis eläkkeesi eläkekertymäsi pitäisi nousta vielä noin 700 € siis joka vuosi satasella. Ei mielestäni tosiaan sillä vauhdilla kohoa. Laskurilla varmaan näet.
Kyllä laskuria on käytetty ja 66 vuotiaaksi töitä tehden saan parin tonnin nettoeläkkeen. 65 vuoden jälkeen vuosi extraa kartuttaa eläkettä 4,8 % ja siihen päälle normaali vuotuinen karttuma.
Lisäeläke toki on, mutta se on taas asia erikseen
Mikä logiikka tossa arvioidussa eläkkeessä on? Mulle se lasketaan jollain 2000e kk-tulolla, vaikka tienaan 8000e/kk. Viime vuosiin mahtuu perhevapaita jne., jolloin olen ollut osan vuotta vain töissä tai en joka vuosi ollenkaan, eli onko tuo arvioitu tulo nyt joku keskiarvo viimevuosista tms.?
Kertymä nyt vähän vajaa 1000e.
N38
Vierailija kirjoitti:
Mikä logiikka tossa arvioidussa eläkkeessä on? Mulle se lasketaan jollain 2000e kk-tulolla, vaikka tienaan 8000e/kk. Viime vuosiin mahtuu perhevapaita jne., jolloin olen ollut osan vuotta vain töissä tai en joka vuosi ollenkaan, eli onko tuo arvioitu tulo nyt joku keskiarvo viimevuosista tms.?
Kertymä nyt vähän vajaa 1000e.
N38
käytä laskuria.
Laita nykyinen karttuma, kuukausitulosi eli vuositulo jaettuna 12:lla.
tuleva palkkakehitys 1,5 kasvu vuodessa, todellisuudessa alakanttiin.
Jos palkka on kohtuu vakiintunut, on todellinen eläke helppo laskea, jos eläkkeelle jäänti on alle 10 vuoden sisällä
Mies 40 v. 11 € taisi olla kertymä. Olen ollut lähes koko elämäni työtön.
Paska.
Aloitin työt 16 v ja eläke alkoi karttumaan vasta, oliko se nyt 23 vuotiaana, vaikka maksoin eläkemaksut! Jos olisin tämän ymmärtänyt olisin opiskellut ennen tuota ikää. Sitten aloitin opinnot 23 v ja jatko-opiskelut vielä alle 30 v aivan väärältä eli matalapalkkaiselta hoitoalalta. Työvoimatoimisto sinne melkein pakotti, koska olen nainen ja siten "hoivaamaan sopiva". Tutkinnosta tuleva karttuma ei kuitenkaan ollut voimassa silloin kun opiskelin. Sain lapset, mutta vanhempainrahoista kertynyt karttuma tuli voimaan vasta sen jälkeen, kun lapset siirtyivät päivähoitoon. Paska ja paska yhteiskunta! Sitten vietiin työt koronarokotepakon vuoksi, joten opiskelemaan kolmatta tutkintoa!
Vierailija kirjoitti:
Paska.
Aloitin työt 16 v ja eläke alkoi karttumaan vasta, oliko se nyt 23 vuotiaana, vaikka maksoin eläkemaksut! Jos olisin tämän ymmärtänyt olisin opiskellut ennen tuota ikää. Sitten aloitin opinnot 23 v ja jatko-opiskelut vielä alle 30 v aivan väärältä eli matalapalkkaiselta hoitoalalta. Työvoimatoimisto sinne melkein pakotti, koska olen nainen ja siten "hoivaamaan sopiva". Tutkinnosta tuleva karttuma ei kuitenkaan ollut voimassa silloin kun opiskelin. Sain lapset, mutta vanhempainrahoista kertynyt karttuma tuli voimaan vasta sen jälkeen, kun lapset siirtyivät päivähoitoon. Paska ja paska yhteiskunta! Sitten vietiin työt koronarokotepakon vuoksi, joten opiskelemaan kolmatta tutkintoa!
Mikä oli se paska, joka sut syötti ja juotti kaikki nuo vuodet, kun kävit veronmaksajien rahoilla koulua ja hoidit lapsia?
Opettele olemaan edes kiitollinen, jos et nöyrä.
Ihmettelen miten pieniä eläkkeitä..jos työhistoriaa..40-50v.Miten noilla tulee toimeen,?en ole vielä eläkeiässä..haahuilu tulee kalliiksi.Pitäs säästää kaikki palkat.Eikä törsätä.
Nainen 60v. 1021€. Olen siivooja. Työtä aloin tehdä vuonna 1980. Tästä pois kuusi vuotta, koska kaksi vuotta opiskelin ja neljä vuotta olin lapsen kanssa kotona!
Nuorison sanoin:Olen romuna. Vielä pitäisi jaksaa viisi vuotta