Ylireagoinko poikaystävän kommenttiin?
Näytin poikaystävälleni kaapin perältä löytämääni nuoruusvuosien valokuvaa, jossa minulla sattui olemaan lyhyet hiukset. Kuvasta hän tokaisi "olen iloinen, että sinulla on nykyinen hiustyylisi". Mainitsin, että ei ollut kovin kivasti sanottu, koska epäsuorasti kommentti kuulosti siltä, että hänen mielestään hiukseni eivät näyttäneet kuvassa hyviltä. Poikaystävä pyysi anteeksi, mutta heti perään sanoi, ettei hän nähnyt kommentissaan mitään pahaa (oli pyytänyt siis anteeksi vain tavan vuoksi eikä siksi, että olisi aidosti myöntänyt sanoneensa ajattelemattomasti tai ymmärtänyt, miksi kommentti kuulosti korvaani ikävältä...ja sekin tietysti minua nyppi!).
Tästä syntyi pitkä väittely, jonka lopputuloksena poikaystäväni summasi kaiken johtuvan siitä, että minä olen niin yliherkkä ja haavoittuvainen, ja että kukaan muu tässä maailmassa ei olisi ollut kommentista moksiskaan tai kokenut sitä epäystävällisenä. (Oma periaatteni yleisesti on se, että kenenkään ulkonäköä - vanhaa tai uutta - ei tule kommentoida etenkään kriittisesti, ellei henkilö itse pyydä asiasta mielipidettä.)
Joten kysymys: ylireagoinko kokemalla kommentin negatiivisena? Olisitko itse ollut vastaavasta kommentista ihan cool?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sitten olisi käynyt jos hän ei oli sanonut mitään?
Minun osaltani päivä olisi jatkunut samaa rataa ilman mitään sen kummempaa. Halusin vain näyttää löytämäni kuvan kun hän ei ole sitä aiemmin nähnyt, en kalastellut sillä mitään erityistä kommenttia tai keskustelua. :D
Ylireagoit. Jos on epätyylikäs nuoruuden kampaus niin kyllä siitä voi sanoa
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla aika raskas ihminen, kun loukkaannut tuollaisistakin asioista.
En sanoisi tuota pelkästään ylireagoinniksi vaan lähes valkoisen kääntämistä mustaksi. Kaverin tarkoitus oli kehua nykyistä hiustyyliäsi, mutta sinä käsitit sen päin vastoin.
Erityisen hankalaksi sinut tekee muiden ihmisten kannalta tuo periaatteesi, että ei toisten ulkonäköä saisi kommentoida mitenkään.
Meillä on töissä ap:n kaltainen ihminen. Ihan jo työkaverina saa aina varoa mitä sanoo. Saattaa suuttua siitä, jos jonkun toisen uusi vaate huomataan mutta ei hänen. Kuulemma tehdään se ihan tahallaan. Mahtaa elämä olla tällaisella ihmisellä raskasta, kun kaikki ymmärretään aina negatiivisuuden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Kommentti itsessään saattoi olla harmiton (vaikkakin aika tökerö), mutta mielestäni tuo asian käsittely oli poikaystävältä huonosti hoidettu. Poikaystäväsihän sanoi periaatteessa "anteeksi kun loukkasin, vaikka tässä ei kyllä ollut mitään loukkaantumisen aihetta" eli ei siis oikea anteeksipyyntö, kuten sanoitkin. Lisäksi se, että hän haukkui sinua yliherkäksi, antaa hänestä epäempaattisen kuvan. Toki nähdään nyt vain yksi puoli tästä riidasta, sekä vain irrotettuja kommentteja
Tökerö? Miksi pitäisi olla hienotunteinen tilanteesta jota ei enää ole, kun kyse ei kuitenkaan ole mistään kuolleesta vanhemmasta tms, vaan nainen oli vain nuorempi siinä? Siis muussa tapauksessa kuin siinä, että hakemalla haluaa hakea riitaa kommentoijan kanssa?
Jep, ymmärrän kyllä, että tämä ei kaikille olisi mikään harmistumisen paikka. Ei minunkaan ollut tarkoitus tehdä asiasta isoa numeroa, päätin kuitenkin mainita fiiliksistäni sen sijaan että olisin antanut vain asian olla. Pelkkä "ai sori, en tarkoittanut sitä pahalla" olisi riittänyt aivan hyvin ja elämä olisi jatkunut ilman mitään sen kummempaa.
Ja toki kaikilla on koomisia vanhoja kuvia, itsekin saatan huvittua muiden kuvista, mutta sen sijaan että pointtaisin niistä (epäsuorasti tai suorasti) jotain, mistä en pidä, saattaisin vaan nauraa ja sanoa, että onpa ajalle X tyypillinen tyyli tai onpa hauska/söpö. Tiedostan toki, että se olisi vain minun tapani reagoida enkä voi olettaa kaikkien reagoivan samoin. Ehkä minua eniten vaivasikin tuossa kommentissa se, ettei se kuulostanut hyväntahtoiselta. Joku sanoi, että poikaystävänihän vain esitti kohteliaisuuden nykyiselle hiustyylilleni, mutta minusta tämä "kohteliaisuus" esitettiin kyllä aikalailla negatiivisen kommentin kautta.
Oli miten oli. Ehkä olen tosiaan joskus yliherkkä, voisin varmasti antaa asioiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos useammin. Joku kommentoi, että taidan olla aika hankala ihminen. Tragikoomista kenties, että olen kuullut vastaavia kommentteja hankaluudestani myös kumppaniltani...ja totta puhuakseni pohdin toisinaan (ihan tosissani, ilman minkäänlaista draamaa tai säälipisteiden kalastelemista), että miksi hän edes viitsii olla kanssani, jos hän kokee, että kaikki riitely ja hankaluus on minusta lähtöisin.
Todellakin ylireagoit. Me ollaan vaan naurettu toistemme vanhoille kuville, kun näytetään ihan hirveältä niissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi tuota pelkästään ylireagoinniksi vaan lähes valkoisen kääntämistä mustaksi. Kaverin tarkoitus oli kehua nykyistä hiustyyliäsi, mutta sinä käsitit sen päin vastoin.
Erityisen hankalaksi sinut tekee muiden ihmisten kannalta tuo periaatteesi, että ei toisten ulkonäköä saisi kommentoida mitenkään.
Meillä on töissä ap:n kaltainen ihminen. Ihan jo työkaverina saa aina varoa mitä sanoo. Saattaa suuttua siitä, jos jonkun toisen uusi vaate huomataan mutta ei hänen. Kuulemma tehdään se ihan tahallaan. Mahtaa elämä olla tällaisella ihmisellä raskasta, kun kaikki ymmärretään aina negatiivisuuden kautta.
Huh, joo ei kuulosta kivalta. En itse nyt sentään tuollaisista ottaisi nokkiini, jos joku jättää kommentoimatta tai kommentoi vain neutraalisti, se on ihan fine. Negatiivisista/negatiivisilta kalskahtavista kommenteista sen sijaan on mielestäni ihan normaalia harmistua, ja tietysti siinäkin tilanteessa on ihmisen itse päätettävissä, haluaako selvittää asiaa ja kysyä, mitä kommentoija oikeastaan tarkoitti, vai antaako asian vain olla.
Minä olisin leikkauttanut hiukseni vanhan tyyliseksi.
Elämä on vähän helpompaa, jos ei ota itseään niin vakavasti. Varsinkin jos kyse läheisestä ihmisestä, jolloin aika oletettavaa, että kukaan ei tahallaan loukkaa, ja yhteiselon pitäisi olla aika rentoa.
Itse voisin tossa tilanteessa vastata naureskellen:" Jep, onneksi ei tosiaan enää tollasta hiusmallia. Olihan se aika outo." Tai "Aijaa, eikö sun mielestä sopinut mulle vai. Miksi?"
Mietin vaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, joo ei kuulosta kivalta. En itse nyt sentään tuollaisista ottaisi nokkiini, jos joku jättää kommentoimatta tai kommentoi vain neutraalisti, se on ihan fine. Negatiivisista/negatiivisilta kalskahtavista kommenteista sen sijaan on mielestäni ihan normaalia harmistua, ja tietysti siinäkin tilanteessa on ihmisen itse päätettävissä, haluaako selvittää asiaa ja kysyä, mitä kommentoija oikeastaan tarkoitti, vai antaako asian vain olla.
Tämä ei varsinaisesti ollut negatiivinen kommentti, vaan ihan hauska huomio hiustyylistä. Kannattaa ehkä kysyä itseltään, että miksi on niin vakavaa, jos nykyinen kumppanisi kertoo pitävänsäsä nykyisestä hiustyylistäsi enemmän kuin kuvasta löytyneestä nuoruuden tyylistä?
Vierailija kirjoitti:
Backhanded compliment.
En jaksanut lukea aloitusta, mutta olet väärässä.
Poikaystävän kannattais lähtee meneen.
Ihan vaan jatkoa ja tulevaisuutta ajatellen kannattaa varmasti vähän kovettaa nahkaa ja elää muutenkin chillimmin.
Varmasti vielä tulee kommentteja joista pahoitat mielesi. Ei niihin kannata jäädä vellomaan. Toinen kun ei välttämättä oikeasti tarkoita mitään pahaa.
On todella raskasta jäädä miettimään aina, että "mitähän tuo toinen tarkoitti, enkö ole nätti, oonko liian läski jos toi toinen paita oli kerta parempi.." Lista on loputon.
Ja on myös todella raskasta tosiaan kävellä munankuorilla ja miettiä, että mitähän tuli taas sanottua ja mitä ylipäätäänsä uskaltaa sanoa kun aina loukkaannutaan.
Poikaystäväsi on lapsellinen pölvästi.
Ylireagoit. Poikaystäväsi joutuu kävelemään munankuorilla.