Ylireagoinko poikaystävän kommenttiin?
Näytin poikaystävälleni kaapin perältä löytämääni nuoruusvuosien valokuvaa, jossa minulla sattui olemaan lyhyet hiukset. Kuvasta hän tokaisi "olen iloinen, että sinulla on nykyinen hiustyylisi". Mainitsin, että ei ollut kovin kivasti sanottu, koska epäsuorasti kommentti kuulosti siltä, että hänen mielestään hiukseni eivät näyttäneet kuvassa hyviltä. Poikaystävä pyysi anteeksi, mutta heti perään sanoi, ettei hän nähnyt kommentissaan mitään pahaa (oli pyytänyt siis anteeksi vain tavan vuoksi eikä siksi, että olisi aidosti myöntänyt sanoneensa ajattelemattomasti tai ymmärtänyt, miksi kommentti kuulosti korvaani ikävältä...ja sekin tietysti minua nyppi!).
Tästä syntyi pitkä väittely, jonka lopputuloksena poikaystäväni summasi kaiken johtuvan siitä, että minä olen niin yliherkkä ja haavoittuvainen, ja että kukaan muu tässä maailmassa ei olisi ollut kommentista moksiskaan tai kokenut sitä epäystävällisenä. (Oma periaatteni yleisesti on se, että kenenkään ulkonäköä - vanhaa tai uutta - ei tule kommentoida etenkään kriittisesti, ellei henkilö itse pyydä asiasta mielipidettä.)
Joten kysymys: ylireagoinko kokemalla kommentin negatiivisena? Olisitko itse ollut vastaavasta kommentista ihan cool?
Kommentit (56)
Ylireagoinnilta kuulostaa vahvasti. Kannattaa opetella ottamaan vähän iisimmin ihan jo itsesikin vuoksi. Tai ehkä nyt oli vähän huono päivä sulla tms, niitä nyt on jokaisella joskus. Ja toki hyvä kun mietit omaa suhtautumista, ei mitenkään toivotonta siis.
Nykyään ihmiset on tosi herkkänahkaisia. Ei nyt tarvitse ihan ranttaliksi laittaa, mutta jonkinlainen rennompi ote tekisi valtaosalle hyvää.
En lukenut aloitusta, mutta naisena ylireagoit.
Kyllä saa elämässä olla lakkaamatta loukkaantunut, jos noin pienestä ottaa herneen nenään. Olisin jotenkin ymmärtänyt ärtymyksesi, jos poikaystävä olisi ihaillut kuinka kaunis olitkaan nuorempana lisäämättä, että kaunis olet vieläkin. Siitä olisi tullut tunne että jaahas, nykyään en siis olekaan kovin viehättävä. Hiustyyli on paljon myös hiusten leikkaajasta kiinni, joten kommentti ei edes ollut pelkästään henkilökohtainen.
Vierailija kirjoitti:
Sun kumppani ei ole kovin tunneälykäs, mutta ei kaikki vaan ole. Joskus puolisoa pitää vaan jaksaa, kun se on vähän pälli.
mitä tässä sitten voisi nykyisin puhua
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika
Jätä se sika jätä sika jätä se
First world problem. Relaa hyvä nainen, todellakin ylireagoit.
Minä taitaisin leikata tuollaista kuullessani heti lyhyeksi. Jos se siitä on kiinni..
Vierailija kirjoitti:
Ylireagoit.
Minun eksäni sanoi minulle joskus, että minun ei tarvitse antaa hänelle bensarahaa ja "voit maksaa luonnossa". Vähän loukkaannuin tuosta kommentista, koska se olin minä, joka ylipäätään maksoi yhteisen taloutemme kaikki kulut tuohon aikaan. Minä kävin töissä, mies oli opiskelija jolla ei ollut tuloja. Maksoin asumiskulut, ruuat, kaiken, mies lähinnä maksoi oman harrastuksensa kulut äitinsä antamilla rahoilla.
Mitään riitaa emme tuosta kuitenkaan saanut aikaan. Hetken kyllä mietin, että pitääkö hän oikeasti minua hu0r4na, vaikka itse elää täysin minun siivelläni.
Taidan olla väsynyt kun hirnun tälle :D
Et ylireagoi. Aika tökeröitä joidenkin poikien jutut.
Etsi jostain poikaystävän nuoruuskuvia, niin voit nauraa ja pilkata hänen tyyliään. Kyllä sieltä jotain löytyy.
Jaajaa, eipä tämän perusteella kuulosta sinun poikaystävän sanomiset kovin rakastavilta. Itse alkuperäinen kommentti voi olla mieltä pahoittava, äänenpaino ja muu sanomistyyli voi tehdä ison merkityksen. Ja tuota yliherkäksi sanomista voi helposti käyttää ns väärin..
No kyllä todellakin ylireagoit! Tuleekohan tuosta teidän yhdessä olosta mitään, jos joka sanomisia alat tulkita omalla tavallasi ja ottaa nokkiisi?
Taidat olla aika raskas ihminen, kun loukkaannut tuollaisistakin asioista.
En sanoisi tuota pelkästään ylireagoinniksi vaan lähes valkoisen kääntämistä mustaksi. Kaverin tarkoitus oli kehua nykyistä hiustyyliäsi, mutta sinä käsitit sen päin vastoin.
Erityisen hankalaksi sinut tekee muiden ihmisten kannalta tuo periaatteesi, että ei toisten ulkonäköä saisi kommentoida mitenkään.
Olet, älä näytä kuvia enää itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Hiustyyli on paljon myös hiusten leikkaajasta kiinni, joten kommentti ei edes ollut pelkästään henkilökohtainen.
Tämä voisi päteä, jos tietäisimme varmuudella, että ap itse inhosi kyseistä tukkaa, mutta voi olla että hän tykkäsi siitä niin paljon, että kävi vuosia samalla kampaajalla.
En nyt ehkä suoraan sanoisi, että tuosta harmistuminen olisi ylireagointia. Riippuu siitä miten poikaystävä asian sanoi. Tuo, että on onnellinen sun nykyisestä hiustyylistä kuulostaa mun korvaani oudolta kommentilta. Ja kun täällä nyt kommentoidaan, että mitä väliä vanhalla houstyylillä on. Niin Mitä väliä jollakin menneellä hiustyylillä on? Miksi poikaystävä kokee olevansa niin onnellinen kun ei ole enää sitä vanhaa hiustyyliä, että asia pitää oikein mainita? Vähän kuulostaa447 siltä, ettei tykkää jos naisella on lyhyet hiukset. Asia olisi eri, jos alottaja olisi itse naureskellut huonolle vanhalle hiustyylilleen ensin. Mutta alotuksesta saa sen kuvan, että alottaja ei ainakaan häpeä hiustyyliään ja kenties tykkää siitä.
Ongelma on enemmänkin tuo miten poikaystävä pyysi anteeksi. Tuo ei ole oikea anteeksipyyntö jos sanoo, että "sori jos sulle tuli paha mieli".
Ap, sinun tunteesi on oikea, et ylireagoinut. Toisaalta poikaystäväsi oli myös aito ja oikea tunteissaan, joten on kyllä syytä miettiä, voitko jatkaa umpijuntin tunnevammaisen kanssa. Tämä yksi elämä on nopeasti ohi.
Mitenkäs sitten olisi käynyt jos hän ei oli sanonut mitään?
Poikkis kuuluu varmaan niihin, joiden mielestä lyhythiuksinen nainen on poika/mies ja naisella pitää olla ylipitkät hiukset (tähkäpää prinsessa). Missä hänen hiusraja menee sille naisen miesmäisyydelle, onko se kouvolatukka, polkka vai niskaan saakka.