Miksi eläkkeensaajan a-tuki on isompi kuin pienituloisten työssäkäyvän.
Samoilla tulolla (euroissa) eletään arjessa. Tosi tiukoilla ollaan.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset maksaa eläkkeestään veroja rutkasti enemmän kuin töissäkäyvät palkastaan. Mutta joo, asumistuet saisi lakkauttaa kaikilta ja asuntojen vuokrat alemmaksi.
Olen eläkeläinen,vero 24%. Saman tienaava työläinen,vero 16%.
Mutta työssäkäyvä maksaa verojen lisäksi eläkemaksua 7,15 % palkasta sekä työttömyysvakuutusmaksua 1,5% palkasta sekä sairasvakuutusmaksua 1,5 % palkasta.
900 euron eläkkeestä ei mene veroa.
Työtön voi hankkia töitä parantaakseen toimeentuloaan. Niin toki jotkut eläkeläisetkin voi vaikka yleensä nämä ovat elämänsä ehtoopuolella ja/tai sairaita eikä työskentely ole mahdollista. Tämän vuoksi.
Tässä ei ollut työttömistä kyse vaan pienipalkkaisista, joiden tulosta menee iso osa pelkkään asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ollut työttömistä kyse vaan pienipalkkaisista, joiden tulosta menee iso osa pelkkään asumiseen.
Ihan samalla tavalla työttömän tulotkin menee lähes kokonaan asumiseen.
Koska eläkeläisiä hyysätään Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset maksaa eläkkeestään veroja rutkasti enemmän kuin töissäkäyvät palkastaan. Mutta joo, asumistuet saisi lakkauttaa kaikilta ja asuntojen vuokrat alemmaksi.
Työssäkäyvät taas maksaa niiden eläkkeet ja asumistuet ja kaikki julkiset palvelut, jotka on nyt eläkkeellä 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä asumistukia vielä maksetaan kenellekään vuonna 2023? Täysin älyvapaa järjestelmä, joka siirtää rahaa veronmaksajien taskuista suoraan asuntosijoittajien ja isojen sijoitusyhtiöiden taskuihin. Kupataan siis rahaa veronmaksajilta ja vääristetään asuntomarkkinoita.
Asumistukijärjestelmä tulee ja tullaankin lakkauttamaan kokonaan.
Eli moraamisesti hyväksyttävämpää saada tukea kaupunkien asuntoihin tai asumisoikeusasuntoihin, joissa vuokrat pidetään kohtuullisina.
On myös eläkeläisiä, jotka eivät ole koskaan olleet työelämässä, eivät olisi voineet olla eivätkä tule milloinkaan olemaan. Jos tämä ryhmä ei saisi eläkkeensaajan asumistukea, eläkkeensaajan hoitotukea ja niin edelleen, tilanne olisi todella huono. Näiden tukien avulla he voivat elää ihmisarvoista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullahan on rahnaa ihan omastakin takaa, työstäsi. Toisella vain eläke.
Palkka voi olla pienempi kuin se eläke.
Siihen voi itse vaikuttaa. Vaihda työtä.
Vierailija kirjoitti:
900 euron eläkkeestä ei mene veroa.
.
Miksi työmarkkinatuesta menee, vaikka on paljon pienempi?
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset saa asumistukea myös omaan velattomaan omistusasuntoonsa. Reilukerho.
Saa muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset saa asumistukea myös omaan velattomaan omistusasuntoonsa. Reilukerho.
Ihanko totta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta työssäkäyvä maksaa verojen lisäksi eläkemaksua 7,15 % palkasta sekä työttömyysvakuutusmaksua 1,5% palkasta sekä sairasvakuutusmaksua 1,5 % palkasta.
Niin se nykyinen eläkeläinenkin työssä käydessään maksoi.
Asumistuen varjolla pystytään otamaan kiskurihintoja. Jos eio olisi asumistukia, vuokrat pysyisi kohtuulisina.
Itse en saa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullahan on rahnaa ihan omastakin takaa, työstäsi. Toisella vain eläke.
Palkka voi olla pienempi kuin se eläke.
Asumistukea maksetaan vain pieneläkeläisille.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen varjolla pystytään otamaan kiskurihintoja. Jos eio olisi asumistukia, vuokrat pysyisi kohtuulisina.
Itse en saa asumistukea.
Jos ajattelet että voittoa tuottamattomissa asunnoissa on vuokra nyt noin 11€/M2. Sen alle ei vuokrat menee. Yksityisten pitää saada voittoa. Nyt on yksiöitä markkinoilla aivan liikaa, koska nousevien kulujen takia sijoittajat myyvät. Ei vuokra-asunto ole kultakaivos.
En ymmärrä. Itse eläkeläisenä olen nähnyt yleinen asumistuki on parempi. Erilaiset ehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltikin sinun veroprosentti on huomattavasti pienempi. Jos se veroprosentti on vaikkapa se 18 % niin se on sen 18 %. Ei siihen enää mitään mainitseamiasi veroja lisäillä. Se 18 % kattaa nekin.
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Elakkeensaajan-veroprosent…