Ozempic toimii, sokeriarvot korjaantuneet ja paino putoaa
Olen todella tyytyväinen että sain lääkityksen kuntoon. Ei ole väsymystä ja ikävää oloa sokeriarvojen vuoksi. Positiivinen puoli että paino laskee. Ruokamäärät ovat pienenneet kuin itsestään, ei pysty syömään kuten aiemmin. Mielitekoja ei ole. Herkkuja on tarjolla mutten syö niitä entiseen tapaan.
Uskon että kesään mennessä tippuu 5-10 kg painoa.
Painoennätykseni on 137 kg, nyt painan 97 kg.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Saako tätä lääkettä terveyskeskuksesta lääkäriltä jos bmi 26,3? Ennen oli 21, mutta psykoosinestolääkityksen takia paino nousi ja olen ensimmäistä kertaa elämässäni ylipainoinen.
Voisiko joku vastata asialliseen kysymykseeni?
Vierailija kirjoitti:
Semaglutidia on kyllä myös pillerimuodossa, Rybelsus. Toimii kivasti eikä ole diabeetikoilta pois. 123 euroa kuussa ilman keloja.
Kiitos tiedosta. Luulin, että on vain siinä piikitettävässä muodossa. Normaalilla verensokerilla en tuota varmaan saa, mutta suvussa on diabetestä eli jossain vaiheessa voi tulla tarpeeseen ja painon vähentämistä avustava vaikutus ei tosiaan haittaisi.
Se piikkikammoinen
Vierailija kirjoitti:
On se kanssa, kun lääkärille pääsee vasta kuukausien jonottamisen jälkeen tässä ei niin kiireellisessä asiassa.
Maksaisitko mielummin lisää veroja jotta terveyskeskuksessa olisi enemmän lääkäreitä? Aivan, et. Ilmaiseksi pitäisi kaikki saada! Mene yksityiselle jos on kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan toimii, jos ihmisellä ei ole sen verran itsekuria ja pitkäjänteisyyttä, että saisi painonsa alas ruokavaliolla ja liikunnalla. Sitä vaan ihmettelen, kuinka kauan tuollaista lääkettä on aikomus syödä? Loppuikänsä? Entä sitten jos lääkkeen lopettaa ja ruokahalu palaa entiselleen?
Onneksi nykyään saa itsekuria apteekista, niin ei tarvitse enää kärvistellä :-)
Tämä vastaus on kyllä malliesimerkki siitä miksi tämän lääkkeen käyttö herättää niin paljon negatiivista suhtautumista ylipainoisiin Ozempicin käyttäjiin (enkä nyt tarkoita diabeetikkoja, vaan näitä laihduttajia). "Itsekuria saa apteekista". Oiva vastaus siihen ettei sitä itsekuria löydy selkärangasta ja korvien välistä.
Miten parannut hormonin toimintaa itsekurilla? Miksi sinusta ei tule juoksussa 10000 m:n olympiavoittajaa? Eikö löydy itsekuria ja sisua juurikaan?
Oisko mitenkään mahdollista että se hormonitoiminta on mennyt sekaisin sen runsaan ylipainon vuoksi eikä niin että hormonitoiminnan häiriöt ovat vasta aiheuttaneet ylipainoa? Ihan turha ottaa kantaa kun et avaa asiaa.
Ja kiitos kysymästä, sen verran itsekuria löytyy ja aktiviteettia etten ole päästänyt itseäni lihomaan kymmeniä kiloja. Olympiavoitosta en ole koskaan unelmoinut mutta voidaan treenata sitä 10km juoksua vaikka yhdessä.Oletpa nössö; ei ole sisua ja itsekuria olympiavoittoon. Taitosi taitaa riittää vain muiden parjaamiseen. Treenaa vaan yksin; ei tuollaisen idarin kanssa kukaan normaaliälyinen viitsi treenata.
Olympiavoitto vaatii sitä, että olisi harrastanut jotain lajia jo lapsesta saakka. Vähän myöhäistä ryhtyä keski-ikäisenä haaveilemaan olympiavoitosta. Puolimaratonin voi juosta taviskin ja siihen minä jo harjoittelen. Harjoittele sinä myös :)
Harjoittelen muita lajeja enkä mitään persehikivako-taaperruksia.
Liikunta auttaa myös stressiin, pahaan oloon ja tuottaa mielihyvää. Suosittelen.
Sinunlaistesi tapauksessa ei auta ja sen huomaa ryyppäämisestäsi.
Mikä saa sut haukkumaan täällä kaikki eriävää mieltä olevat alkoholisteiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan toimii, jos ihmisellä ei ole sen verran itsekuria ja pitkäjänteisyyttä, että saisi painonsa alas ruokavaliolla ja liikunnalla. Sitä vaan ihmettelen, kuinka kauan tuollaista lääkettä on aikomus syödä? Loppuikänsä? Entä sitten jos lääkkeen lopettaa ja ruokahalu palaa entiselleen?
Onneksi nykyään saa itsekuria apteekista, niin ei tarvitse enää kärvistellä :-)
Tämä vastaus on kyllä malliesimerkki siitä miksi tämän lääkkeen käyttö herättää niin paljon negatiivista suhtautumista ylipainoisiin Ozempicin käyttäjiin (enkä nyt tarkoita diabeetikkoja, vaan näitä laihduttajia). "Itsekuria saa apteekista". Oiva vastaus siihen ettei sitä itsekuria löydy selkärangasta ja korvien välistä.
Miten parannut hormonin toimintaa itsekurilla? Miksi sinusta ei tule juoksussa 10000 m:n olympiavoittajaa? Eikö löydy itsekuria ja sisua juurikaan?
Oisko mitenkään mahdollista että se hormonitoiminta on mennyt sekaisin sen runsaan ylipainon vuoksi eikä niin että hormonitoiminnan häiriöt ovat vasta aiheuttaneet ylipainoa? Ihan turha ottaa kantaa kun et avaa asiaa.
Ja kiitos kysymästä, sen verran itsekuria löytyy ja aktiviteettia etten ole päästänyt itseäni lihomaan kymmeniä kiloja. Olympiavoitosta en ole koskaan unelmoinut mutta voidaan treenata sitä 10km juoksua vaikka yhdessä.Oletpa nössö; ei ole sisua ja itsekuria olympiavoittoon. Taitosi taitaa riittää vain muiden parjaamiseen. Treenaa vaan yksin; ei tuollaisen idarin kanssa kukaan normaaliälyinen viitsi treenata.
Olympiavoitto vaatii sitä, että olisi harrastanut jotain lajia jo lapsesta saakka. Vähän myöhäistä ryhtyä keski-ikäisenä haaveilemaan olympiavoitosta. Puolimaratonin voi juosta taviskin ja siihen minä jo harjoittelen. Harjoittele sinä myös :)
Harjoittelen muita lajeja enkä mitään persehikivako-taaperruksia.
Liikunta auttaa myös stressiin, pahaan oloon ja tuottaa mielihyvää. Suosittelen.
Sinunlaistesi tapauksessa ei auta ja sen huomaa ryyppäämisestäsi.
Mikä saa sut haukkumaan täällä kaikki eriävää mieltä olevat alkoholisteiksi?
Ozempic:in toimivuus ei ole muuten mielipideasia vaan tutkittua tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuon vaikutus kestä loputtomiin, eikä annostakaan voi nostaa liian isoksi.
Eli jos edelleen tekee mieli herkutella ja syöpötellä kun käyttänyt vuoden-pari niin alkaa kilot tulemaan takas.
Onko tehon vaimenemisesta näyttöä, vai oliko vain trollia?
Sen huomaa käytännössä jo aiemmin, ei le trollausta.
Itsellä piikkipäivä perjantaina ja torstaina pystyn syömään ns. normaalin annoksen tavallista ruokaa. La-su usein todella vähällä ruualla ja kaikki ällöttää. Ma-ke siitä välistä. Ja vaikutus liudentunut puolen vuoden aikana. Annos mulla tosin vain 0.5mg, mutta edelleen paino kyllä putoaa. (Laihdutusversiossa maksimiannos on 2.7mg, eli on mahdollista nostaa vielä).
Itsellä lääke on tehnyt myös sen, että ruuasta saatu mielihyvä on vähentynyt. Aiemmin vaikkapa hampurilaisateria tai pitsa sai aikaan suorastaan euforisen olon. Nykyään tuntuu samalta pitsanpalan tai kaurapuuron jälkeen. Tämä ei ole muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako tätä lääkettä terveyskeskuksesta lääkäriltä jos bmi 26,3? Ennen oli 21, mutta psykoosinestolääkityksen takia paino nousi ja olen ensimmäistä kertaa elämässäni ylipainoinen.
Tuskin saat. Raja ilman mitään liitännäissairauksia on bmi 30.
Aah, kohta tulee taas lisää saataville. Kyllä kateellisia nyt keljuttaa kun kansa saa tehokasta lääkitystä kansantautiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun lopetat lääkkeen, lihot takaisin korkojen kera.
Niin, jos ei aio vetää nappeja lopun iän ne kilot tulee koston kanssa ellei muuta ruokatottumuksia. Päivittäin kalorit tarkkailuun. Tavalliselle istumatyöläiselle riittää 2000 kcal oikeen hyvin.
2000 kcal on ihan hirveä määrä. Istumatyöläiselle riittää 1400, itse en voi syödä ainakaan yhtään enempää kun en liiku juurikaan.
Jep, ja jopa 1200 kcal.
Itse en voi syödä enemmän kuin 1600 kcal tai muuten lihon eksponentiaalisesti. Liikun 4-6 h päivässä. Nyt kun syön 1600-1700 niin paino ei nouse. Pitäisi syödä noin 1000 kcal päivässä mutta tämä ei onnistu kuin vapaapäivinä. Töitäni en jaksa suorittaa noin vähällä.
Liikunnan ohjaaja 95 kg
Vierailija kirjoitti:
Onko teille, jotka jo pidempään käyttäneet, tullut mitään sivuoireita? Ei kai mikään lääke ikinä ihan pelkkää autuutta ole?
Mulla tää lääke ei ole auttanut painonpudotuksessa, mutta sokeriarvoissa auttanut paljon. Ikävä kyllä tämä ja myös tablettilääke metformiini aiheuttavat ripulia, mutta sen kestää, kun saa sokerit kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osaa hermostuttaa, että ylipaino-ongelmaan näyttää vihdoin löytyneen toimiva lääke. Jatkossa niitä todennäköisesti tulee vain lisää. Tulevaisuudessa terveyttä uhkaavan tasoinen ylipaino voi olla jopa historiaa. Joillakin on ilmeisesti oma erinomaisuus kiinni siitä, että moni muu on ylipainoinen. Eikö mitenkään voisi olla onnellinen toisten puolesta? Tai edes siitä, että ihmiset ovat mahdollisesti tulevaisuudessa terveempiä ja verovaroja säästyy?
Itse en uskalla piikikammoisena tuota vielä kokeilla, tai varmaan sitä edes saisi (veriarvot ym. normaalit, ylipaino ei kovin merkittävää), mutta ehkä tulevaisuudessa jos tulee pillerimuotoinen, turvallinen lääke, jonka tulokset ovat yhtä hyviä. Toisin kuin palstalla luullaan, ylipaino on helppoa saavuttaa myös ilman huonoja elintapoja. Itselleni huono nukkuminen ja stressi nostavat painoa eikä sen laskemiseen tunnu toimivan kuin hyvä nukkuminen ja stressittömyys. Näihin valitettavasti ei aina voi vaikuttaa itse.
Hienoahan se on jos toimii. Monella kritisoijalla vaan on itsekuria toisin kuin lääkkeen syöjillä. Heitä ihmetyttää koko kuvio, ja niin oikeastaan minuakin. Mässätään sikamaisesti ja sitten laihdutetaan lääkkeellä. On huolestuttavaa, jos ei löydy tuon vertaa itsekuria. Mitä jos lääkkeen teho loppuu? Sitten olette taas lihavia, koska ette ole jaksaneet kehittää itsekurianne yhtään. Ja millaista esimerkkiä näytätte lapsillenne? Vähän sama kuin antaisi masennuslääkettä ihmiselle, joka on välillä kiukkuinen. Hänen pitäisi itse olla vastuussa tunteidensa säätelystä eikä turruttaa tunteitaan lääkkeen avulla. Eli se mentaliteetti ihmetyttää, mikä teillä on.
Kannattaisi perehtyä aiheeseen, niin tietäisit kyseessä olevan hormonilääke. Ei siinä itsekurit auta jos ei keho toimi normaalisti.
Jankutatko muistakin sairauksista samaan tyyliin? Masentuneet lenkille piristymään ja alkoholistille vain korkki kiinni tosta noin?
HUOM! Älkää ruokkiko trolleja, vaan ilmoittakaa asiattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ozempic lääkkeen voi laittaa apteekissa varaukseen/tilaukseen jos ei sillä hetkellä ole saatavilla. Apteekista pistävät sitten tekstarilla ilmoituksen kun tilaus on noudettavissa. Ei tarvitse itse yrittää päivystää nettisivuja tai rampata apteekissa kyselemässä.
Se ei silti takaa että lääkettä saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semaglutidia on kyllä myös pillerimuodossa, Rybelsus. Toimii kivasti eikä ole diabeetikoilta pois. 123 euroa kuussa ilman keloja.
Kiitos tiedosta. Luulin, että on vain siinä piikitettävässä muodossa. Normaalilla verensokerilla en tuota varmaan saa, mutta suvussa on diabetestä eli jossain vaiheessa voi tulla tarpeeseen ja painon vähentämistä avustava vaikutus ei tosiaan haittaisi.
Se piikkikammoinen
Mä sain, en ole diabeetikko vaan jojolaihduttaja, jolla on taustalla lapsuudesta lähtien toistuvia raskaita kortisoni- ja antibioottikuureja ja suoliston bakteerikanta vaihtunut. Paino on heitellyt aikuisena perussairauksien vuoksi vakavasta BMI 15,6-37 eli noin 60 kilon haitarilla ja nälkä- ja janosignaalit ovat sekaisin. Resepti on kirjoitettu painon alentamisen tueksi ja lääkkeen on tosiaan tarkoitus jäädä pysyvään käyttöön, on rinnastettavissa hormonikorvaushoitoon. Olen aivan tajuttoman kiitollinen tästä; ensimmäistä kertaa elämässä mulla ei ole koko ajan nälkä eikä tarvitse kieltäytyä mistään. -ed.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei saa. Eikä saa kyllä yksityiseltäkään ja vaikka saisit, apteekin ei tarvitse myydä lääkettä, jos se on vähissä. Varsinkaan sitä ei pidä myydä syömishäiriöisille mt-potilaille.
Vierailija kirjoitti:
Aah, kohta tulee taas lisää saataville. Kyllä kateellisia nyt keljuttaa kun kansa saa tehokasta lääkitystä kansantautiin.
Sanonnan mukaan läskit on leppoisia. Sun kohdalla se ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuon vaikutus kestä loputtomiin, eikä annostakaan voi nostaa liian isoksi.
Eli jos edelleen tekee mieli herkutella ja syöpötellä kun käyttänyt vuoden-pari niin alkaa kilot tulemaan takas.
Onko tehon vaimenemisesta näyttöä, vai oliko vain trollia?
Sen huomaa käytännössä jo aiemmin, ei le trollausta.
Itsellä piikkipäivä perjantaina ja torstaina pystyn syömään ns. normaalin annoksen tavallista ruokaa. La-su usein todella vähällä ruualla ja kaikki ällöttää. Ma-ke siitä välistä. Ja vaikutus liudentunut puolen vuoden aikana. Annos mulla tosin vain 0.5mg, mutta edelleen paino kyllä putoaa. (Laihdutusversiossa maksimiannos on 2.7mg, eli on mahdollista nostaa vielä). Itsellä lääke on tehnyt myös sen, että ruuasta saatu mielihyvä on vähentynyt. Aiemmin vaikkapa hampurilaisateria tai pitsa sai aikaan suorastaan euforisen olon. Nykyään tuntuu samalta pitsanpalan tai kaurapuuron jälkeen. Tämä ei ole muuttunut.
Minä en ole huomannut noin selviä eroja viikonpäivissä, juuri tulee vuosi täyteen Oz ja 1 mg menossa. En ole myöskään muuttanut ruokavaliotani kun ei siinä ole oikein muutettavaa. Syön vaan vähemmän ja harvemmin, isoja ruokalautasia en käytä enää oikeastaan ollenkaan. Kaksi tai kolme kertaa päivässä syön jotain, ei ole mikään hirveä nälkä juuri koskaan. Jos on paljon tekemistä, en huomaa syödä.
Liikuntaa en ole lisännyt yhtään eli se on nollassa. Joskus harvoin tekee mieli jotain makeaa, silloin syön eikä se vaikuta painoon mitään. Kyllä se koko ajan menee alaspäin, käyn vaakalla joka aamu ja aion jatkaa sitä vaikka lääkkeen joskus lopettaisin (miksi lopettaisin?) ja heti jos paino nousee, tehdään korjausliike.
Hyvä vinkki, joka ei välttämättä käytännössä toimi. Kysyin paikallisen apteekin Ozempicin tilannetta. Todennäköisesti saavat 20 kpl kuun vaihteessa. Jonossa yli 80 henkilöä, tuolla toimitusvauhdilla viimeiset saavat 4 kk:n kuluttua lääkkeensä.
Minullakin Ozempic toimii todella hyvin. BMI on pudonnut reilusti ja näytän paljon nuorekkaammalta.
On se kanssa, kun lääkärille pääsee vasta kuukausien jonottamisen jälkeen tässä ei niin kiireellisessä asiassa.