Työhaastattelu - "miksi juuri sinut pitäisi palkata" - mitä vastaat?
Tai sanotaanko niin päin, että minkä vastauksen työnantajat haluaa kuulla tähän kysymykseen? En ole työtön juuri nyt, mutta joskus olen käynyt haastatteluissa, joissa tätä kysytään. Tähän on jotenkin tosi vaikea vastata. Kerran vähän nuorempana vastasin, että etsitte työntekijää ja minä olen varmaan yksi potentiaalinen vaihtoehto, koska kutsuitte haastatteluun. Rekryväki nauroi katketakseen, kunnes sitten vakavoitui ja sanoi, että tässä ei kysytä sitä.
Miten tähän kuuluisi vastata?
Kommentit (365)
Vierailija kirjoitti:
"Haetaan hyvää tyyppiä!" Voi viddu jos vielä kerran näen tuollaisen työpaikkailmon niin menen sykkyrään ja pieraisen nokkaan. Vieläköhän sitä jossain käytetään. YÖÄÄÄÄK.
Kerron olevani helvetin huono tyyppi.
Sinun kuuluu kertoa vahvuuksistasi työtehtävän kannalta, miten he muuten voivat tietää että juuri sinut kannattaa muiden joukosta palkata? Ihan tavallinen kysymys, jolla haastattelija pyrkii tutustumaan sinuun. Miten näin monet voivat provosoitua tuosta. Ehkä olisi hyvä jo peruskoulussa tankata näitä niin tulisivat tutuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Työhaastattelujen kysymyksistä puolet on naurettavia. Hakemus ja cv kertoo kaiken faktan ja lähes kaikki muu mitä haastattelussa kysytään on höpötystä mihin voi vastata kuten ajattelee työnantajan haluavan kuulla.
Haastattelussa työnantaja saa vaikutelmaa työntekijän ulkoisesta siisteydestä, käytöstavoista js sanallisesta eikä muuten pitäisi tulla mitään olennaista tietoa ilmi. Se olennainen tietohan on jo hakemuksessa.
Haastattelut voisivatkin olla ryhmähaastatteluja, joissa näkee miten työntekijä toimii ryhmässä ja ottaako muut huomioon.
Itse toimin huonosti jonkun tuntemattoman lauman kanssa. Varsinkin, jos tiedän, että tämä on nyt testi, jossa minua tarkkaillaan, että olenko nyt hyvä ihminen. Ei sellasia.
"Olen kyllästynyt työttömyyteen, ei tarvitsisi enää lähteä kela rakennuksen taakse myymään persettä toisille"
Ei ole ihme, että palsta on täynnä työttömiä. Ettehän te nähtävästi osaa vastata edes perus työhaastattelu kysymyksiin :D
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme, että palsta on täynnä työttömiä. Ettehän te nähtävästi osaa vastata edes perus työhaastattelu kysymyksiin :D
Noh, en tiedä kuinka paljon työttömiä ja kuinka paljon osaamattomuutta. Fakta on, että työhaastattelu on epäluonnollinen tilanne, jossa turhanpäiväinen päteminen ja "oikein" vastaaminen ovat arvossaan.
Ei aavistustakaan. Minä en tiedä millaisia muut hakijat ovat olleet, joten pirun vaikea sanoa kannattaako minua palkata ollenkaan (verrattuna muihin). Tämä teidän täytyy nyt funtsia ihan itse!
Vastaan, että ei viitsitä jauhaa pa-kaa, ei tietenkään tarvitse. Valitkaa juuri se, jonka parhaaksi katsotte.
Ihme teatteria, jossa on vuorosanat. Ei mitään järkeä älykkäälle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, en tiedä kuinka paljon työttömiä ja kuinka paljon osaamattomuutta. Fakta on, että työhaastattelu on epäluonnollinen tilanne, jossa turhanpäiväinen päteminen ja "oikein" vastaaminen ovat arvossaan.
Työhaastattelu on epäluonnollinen tilanne vain silloin jos olet huono hakija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työhaastattelu on epäluonnollinen tilanne vain silloin jos olet huono hakija
Ai, etten ole se "hyvä tyyppi" :D En olekaan.
Jos haluatte yrityksenä kehittyä aivan uudelle tasolle asiakaspalvelussa ja myyntityössä, niin silloin olen teille korvaamaton. En filmaa, leiki, teeskentele, vedä roolia, Pidän aina aitouden ja totuuden puolia, tällöin ei energia kulu pelehtimiseen, vaan energia ja työstä nauttiminen kutkuttavat, tuovat lisää voimia, työ ei tunnu raskaalta ja uusia innovaatioita syntyy kuin sieniä sateella. Uuden oppiminen on mukavin olomuoto. Yritys kehittyy raketin tavoin ilman miljoona satsauksia. Ihminen on voimavara, jos on silmät nähdä toinen ihminen ja korvat kuulla aitoa puhetta. Avainsana on yhteistyö ja pyyteetön auttaminen. Yhdessä vaan olemme enemmin.
Järkevät voivat sanoa "en ole someriippuvainen, enkä tuo omaa puhelintakaan työpaikalle".
Tämä karsii heti jyvät akanoista.
Me kysytään aina työntekijältä mm kiroilet, myöhästeletkö jne ja jos ei pidä paikkaansa niin lähtö tulee koeaikana, joten turha valehdella.
Laiskuutta kysellään mm käytätkö hissiä vai portaita ja vaihdatko aujtonrenkaat itse jne
Vastatkaa näin:
"Erikoien kysymys jos ette sitä tiedä tämän haastatelun jälkeen".
Vierailija kirjoitti:
Jos haluatte yrityksenä kehittyä aivan uudelle tasolle asiakaspalvelussa ja myyntityössä, niin silloin olen teille korvaamaton. En filmaa, leiki, teeskentele, vedä roolia, Pidän aina aitouden ja totuuden puolia, tällöin ei energia kulu pelehtimiseen, vaan energia ja työstä nauttiminen kutkuttavat, tuovat lisää voimia, työ ei tunnu raskaalta ja uusia innovaatioita syntyy kuin sieniä sateella. Uuden oppiminen on mukavin olomuoto. Yritys kehittyy raketin tavoin ilman miljoona satsauksia. Ihminen on voimavara, jos on silmät nähdä toinen ihminen ja korvat kuulla aitoa puhetta. Avainsana on yhteistyö ja pyyteetön auttaminen. Yhdessä vaan olemme enemmin.
On niin pitkä liirumlaarum, ei uppoaisi. Kukaan ei ole korvaamaton.
Vastaan: "Plääh. V**tu mitä pa*kaa."