Työhaastattelu - "miksi juuri sinut pitäisi palkata" - mitä vastaat?
Tai sanotaanko niin päin, että minkä vastauksen työnantajat haluaa kuulla tähän kysymykseen? En ole työtön juuri nyt, mutta joskus olen käynyt haastatteluissa, joissa tätä kysytään. Tähän on jotenkin tosi vaikea vastata. Kerran vähän nuorempana vastasin, että etsitte työntekijää ja minä olen varmaan yksi potentiaalinen vaihtoehto, koska kutsuitte haastatteluun. Rekryväki nauroi katketakseen, kunnes sitten vakavoitui ja sanoi, että tässä ei kysytä sitä.
Miten tähän kuuluisi vastata?
Kommentit (365)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan, että ei viitsitä jauhaa pa-kaa, ei tietenkään tarvitse. Valitkaa juuri se, jonka parhaaksi katsotte.
Ihme teatteria, jossa on vuorosanat. Ei mitään järkeä älykkäälle ihmiselle.
Jonkun mielestä tämä on varmaan mukahauskaa. Minulle haastattelijana tämä antaisi ainoastaan henkilöstä ylimielisen, yhteistyökyvyttömän ja hankalan kuvan. Jos joku mulle oikeasti vastaisi noin, ja hakijoissa olisi muitakin potentiaalisia, niin tällä vastauksella jäisi kyllä rannalle. Aivan sama kuinka älykkönä tämä ko henkilö itseään pitää. Useimmiten työssä ja työpaikalla tarvitaan rakentavia ratkaisukeskeisiä ihmisiä, jotka osaavat pelata yhteiseen maaliin, eikä mitään itseään muita parempana ja älykkäämpänä pitäviä individualisteja.
Toivottavasti ymmärrät, millaista tuhoa näillä kysymyksillä aiheutat firmallesi. Toki vähän sosiaalisia taitoja tarvitaan, mutta suurimassa osassa hommia näiden merkitystä liioitellaan. Lähinnä osaaminen on se, millä on merkitystä ja mistä voi lähettää laskun asiakkaalle. Sosiaalisesta lässytyksestä harvoin voi.
"Sosiaalisten taitojen" korostamisessa ongelma on se, että haetaan sitä kuuluisaa "hyvää tyyppiä". "Sosiaalisesta lässyttämisestä" kun oikeasti on hyötyä firmalle lähinnä myyntitehtävissä - yksilölle työpaikkapolitikointi tietenkin kannattaa, mutta yrityksille se on usein jopa haitallista.
Se nurkassa istuva koodari voi olla sosiaalisilta taidoiltaan paljon parempi kuin "sosiaalinen" kollegansa. Selkeä, rauhallinen ulosanti, vastaanottajan tietotaitotason ymmärtäminen ja tyhjien "hoituu tottakai" lupausten viljelemättä jättäminen on sitä tärkeää sosiaalisuutta.
Vastaisin varmaan vain, että: "Teidänhän se pitäisi tietää", tai sitten että "Hakemuksessahan kerroin miksi minut kannattaisi palkata". No en ehkä, kai jotain liirumlaarumia. Kerran kyllä meinasin lähteä kesken haastattelun pois, hr-tyypin vuoksi.
"Kun olette lukeneet hakemukseni niin kertokaa syyt miksi palkkaisitte/ette palkkaisi minua?"
tuo on yksi kliseisimpiä ja tyhmimpiä kysymyksiä mitä voi työnhakijalle esittää
Multa on oikeasti kysytty täsä kun hain nuorena SIIVOOMAAN. Vatasin rehellisesti että motivaationi on kohdallaan, ksoka tarvitsen tämän työn nyt, ja kaikki muu on elämässä just eikä melkein. Sain paikan, mikä ei liene yllätys, kun osaan kuitenkin tätä suomen kieltä...
Vierailija kirjoitti:
Multa on oikeasti kysytty täsä kun hain nuorena SIIVOOMAAN. Vatasin rehellisesti että motivaationi on kohdallaan, ksoka tarvitsen tämän työn nyt, ja kaikki muu on elämässä just eikä melkein. Sain paikan, mikä ei liene yllätys, kun osaan kuitenkin tätä suomen kieltä...
Siis joo hahahha, tuli mieleen kun kauan aikaa sitten hain opiskelujen ohelle siivoamaan erääseen firmaan toisen firman ohella, joka oli hakenut tekijää 3-4x vuodessa jo monta vuotta ja valittanut muille alan yrityksille, ettei ole saanut tekijää. Multa kysyttiin tätä että miksi minä ja paukautin suoraan, että ette muutakaan saa :D No jäi mullakin se paikka saamatta, mutta jäin seuraamaan yrityksen työntekijähakua huvikseni. Pari vuotta oli jossain vaiheessa hiljaista, mutta yhä edelleen hakee tekijää...
Lueskelin tätä viestiketjua viimeviikolla ja totesin että multa ei ole koskaan kysytty tuota työhaastattelussa. No, tänään sitten kysyttiin. Vastasin, että todennäköisesti olen paras hakijoista. Yhteensä 4 hakijaa, minut mukaan lukien. Ensi viikon alussa pitäisi tulla tietoa saanko duunin. Mielenkiinnolla odotan.
Olen joustava ja luotettava ja pölöpölö. Sellaista ne haluaa kuulla.
Jos ei hakija keksi yhtään syytä, miksi hänet pitäisi palkata, niin varmaan häntä ei sitten pitäisi palkata.
Paljon helpompi kysymys vastata kuin "kerro itsestäsi" .
Vierailija kirjoitti:
Jos ei hakija keksi yhtään syytä, miksi hänet pitäisi palkata, niin varmaan häntä ei sitten pitäisi palkata.
Jos hakija ei itse ole laittanut työpaikkaa tarjolle niin kyllä se on työnantajan keksittävä syyt miksi ansaitsisi työntekijän.
Vierailija kirjoitti:
Olen joustava ja luotettava ja pölöpölö. Sellaista ne haluaa kuulla.
Sellaisia höpöhöpösatuja kaikki ja heidän äitinsä sepittävätkin.
Sanoisin että joko palkkaatte minut tai 3-4 hengen tiimin, oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Haastattelijana kysyn ton aina loppuun. Tavallaan minulle on sama mitä se ihminen vastaa, enemmän siinä yritän vielä aistia sitä henkilöä. Millaisia asioita painottaa - kertooko työtaidoistaan (joita sinänsä ei välttämättä enää tarvitsisi toistaa) vai itsestään persoonana ja mitä toisi työyhteisöön omasta mielestään. Minusta se antaa hyvän kuvan, jos vielä haastattelun lopussa osoittaa sen verran innokkuutta, että jaksaa positiivisesti miettiä jotain vastausta tällaiseen. Aika usein olen kuullut jotain epämääräistä mutinaa, tai kertauksen mitä työkokemusta omaa, tai jotain muuta tylsää. Jos joku on vastannut ilosesti vaikka että "saatte minusta iloisen positiivisen ratkaisukeskeisen henkilön nostamaan yhteishenkeä" niin se on minulle parempi vastaus kun että "no minulla on 10 vuotta kokemusta tältä alalta niin olen siinä varmaan aika hyvä"
Eli yrität palkata jotain sosiaalisesti mahdollisimman taitavaa henkilöä. Tekniikan alalla kovimmat tekijät ovat juuri niitä mutisijoita ja sinä failaisit haastattelijana totaalisesti.
Kysymyksellä tarkoitaan, että saat nyt kehua itseäsi. Jos ei tätä tajua, niin et todennäköisesti tule valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen hyvä työntekijä.
Ne 100 muutakin hakijaa sanoo ihan saman asian. Ei ne tuota halua kuulla.
Mitä sitten? V...u että alkaa ärsyttää tällainen leikkiminen. Työhaastattelun pitäisi olla paikka jossa työnantaja kertoo viimeistään avoimesti työnkuvasta ja työn vaatimuksista ja toiveistaan ja työntekijä kertoo osaamisestaan ja odotuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinun kuuluu kertoa vahvuuksistasi työtehtävän kannalta, miten he muuten voivat tietää että juuri sinut kannattaa muiden joukosta palkata? Ihan tavallinen kysymys, jolla haastattelija pyrkii tutustumaan sinuun. Miten näin monet voivat provosoitua tuosta. Ehkä olisi hyvä jo peruskoulussa tankata näitä niin tulisivat tutuiksi.
No v...u kysy silloin tuo kysymys ja varmaan olet sitten tätä ennen myös kertonut nuo työtehtävät sen verran hyvin että voi vastata?
"Koska te ette näy pärjäävän täällä ilman minua"
Toivottavasti ymmärrät, millaista tuhoa näillä kysymyksillä aiheutat firmallesi. Toki vähän sosiaalisia taitoja tarvitaan, mutta suurimassa osassa hommia näiden merkitystä liioitellaan. Lähinnä osaaminen on se, millä on merkitystä ja mistä voi lähettää laskun asiakkaalle. Sosiaalisesta lässytyksestä harvoin voi.