Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhaastattelu - "miksi juuri sinut pitäisi palkata" - mitä vastaat?

Vierailija
08.01.2023 |

Tai sanotaanko niin päin, että minkä vastauksen työnantajat haluaa kuulla tähän kysymykseen? En ole työtön juuri nyt, mutta joskus olen käynyt haastatteluissa, joissa tätä kysytään. Tähän on jotenkin tosi vaikea vastata. Kerran vähän nuorempana vastasin, että etsitte työntekijää ja minä olen varmaan yksi potentiaalinen vaihtoehto, koska kutsuitte haastatteluun. Rekryväki nauroi katketakseen, kunnes sitten vakavoitui ja sanoi, että tässä ei kysytä sitä.

Miten tähän kuuluisi vastata?

Kommentit (365)

Vierailija
141/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Saat kunnian joskus irtisanoa minut"...

Vierailija
142/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot: Mä oon CEO:n kaveri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on vain psykologinen testi. Haastattelija haluaa vain nähdä katsotko silmiin vastatessasi, vai pälyiletkö seiniä. Testataan hermoja. Vastaus ei ole olennainen, sehän on ennalta arvattava.

Psykologinen testi, että kuinka kirkkain silmin osaa valehdella mahdollisesti tulevalle työnantajalleen? Mitä rikollista ne oikein etsivät?😅

Vierailija
144/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haetaan hyvää tyyppiä!" Voi viddu jos vielä kerran näen tuollaisen työpaikkailmon niin menen sykkyrään ja pieraisen nokkaan. Vieläköhän sitä jossain käytetään. YÖÄÄÄÄK. 

Vierailija
145/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran harvinaisessa ammatissa, että pystyn luettelemaan kasan taitoja: sellaisia mitä muut hakijat ei välttämättä osaa, viitsi tai uskalla tehdä. Sen lisäksi mainitsen työhistorian ja useamman suosittelijan.

Vierailija
146/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti pitäs sanoa että sun kai se pitäs paremmin tietää. 

Vierailija
147/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insinööri ja päällikkö kirjoitti:

Haastattelijana ja nuoria (kesä)henkilöitä töihin hakeneiden valitsijana olen kysynyt tämän kysymyksen jokaiselta. Voin sanoa, että minulle vastauksen siällöllä ei ole niin väliä.

Kyse on/oli minulle enempi siitä, että häkeltyykö hakija vai ei, tästä perin "yllättävästä kysymyksestä". Tällöin se vastaa eteen tulevaa uutta työtehtävää ja sen ongelmanratkaisukykyä.

Parasta vastausta ei ole. Aiempaan (monipuoliseen) työkokemuksen, haluun työskennellä tai työmotivaatioon kannattaa yleisesti vedota. Tuleva (opiskelu)ura ja/tai suunnitelmallisuus kuvastaa pitkäjänteistä ajattelua. Ainakin minulle.

Kysymykseen vastaavat "minä olen hyvä työntekijä" -änkyttäjä ja saman/turhan tankkaajat jäävät valitetavasti pois valinnasta.

Paljastat vain omat rajoitteesi, koska vastauksen sisältö ja/tai käytös / reaktio ei välttämättä kerro kaikkea taikka oikein mitään, koska kuten täälläkin jälleen äkätty on kyseessä molemminpuolinen murhenäytelmä.

Jep, eikä tuo kysymys ole mitenkään erityisen nokkela, niin että haastateltava häkeltyisi. Aina kun minulta on kysytty tuo, mietin päässäni, että moneenko eri kertaan minun pitää "esitellä itseni positiivisessa valossa". Juurihan mä olen kertonut puoli elämäntarinaani. Ei se niin jännä kuitenkaan ole, että siitä saisi kirjoitettua samasta aiheesta kokonaisen Harlekiini-kokoelman. Tuntuu ettei haastattelija edes muista mitä uteli viimeiset 10 minuuttia sitten. Tässä olisi muuten vinkki rekrytoijille: kysykää nuorilta koulutodistuksia sekä laittakaa heidät vaikka suorittamaan 5 min tehtävä, jossa listaavat esineen X myyntivaltit. Jotain oikeaa elämää sivuavaa, joka testaa motivaatiota, älykkyyttä, kekseliäisyyttä ja ongelmanratkaisukykyä.

Vierailija
148/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokuhan teidän pitää palkata.

Vierailija
149/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon, että minua ei välttämättä pidä palkata, mutta minut saa palkata jos niin halutaan.

Vierailija
150/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain minut kannattaa palkata, muiden kohdalla on sama kuin heittäisitte rahat tuulen mukana menemään.

Joo, en itsekään uskoisi tällaista...

Vierailija
151/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

If you wanna win, hire a finn!

Vierailija
152/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei?

Vierailija
153/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tietysti kerrotaan omia vahvuuksia tehtävän kannalta. Kannattaa miettiä valmiiksi jotain minkä pystyy sanomaan vakavalla naamalla.

Vierailija
154/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Padel, anaali ja luomubische, eiköhän tuo ole se värisuora minkä kaikki tahtovat

Vierailija
155/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhempi nainen. Ei nuo kysymykset ole vuosikymmenissä paljoa ole muuttuneet. Yksi ero on, vielä 90-luvulla törmäsin lapsi kysymykseen, onko suunnitelmissa? Monissa haastatteluissa on kysytty vahvuuksia ja miksi sinut pitäisi valita. Nämä työt mitä olen hakenut eivät varsinaisesti ole olleet "ruudin keksijän" töitä.  Yksi kiva haastattelija oli 3 vuotta sitten. Oli mukavaa rupattelua nuoren miehen kanssa. Ei suhtautunut ikärasistisesti vanhempaan naiseen. Ei kysellyt mitään kliseitä. Sainkin tämän paikan vuokrafirmasta.

Vierailija
156/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roope Ankka sanoi vastaavassa tilanteessa, että jos ette palkkaa minua ostan koko firman ja te saatte potkut.

Tuota sanotaan meilläpäin isotteluksi ja oikeassa työpaikassa sitä ei tarvita eikä sillä pärjää.

Vierailija
157/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin tätä aina etukäteen. Pohjaan vastauksen johonkin niistä kohdista, jotka työpaikkailmoituksissa listataan esim. olet etsimäämme henkilö jos olet työtä pelkäämätön ja pystyt mukautumaan muuttuviin tilanteisiin. Tuollaisen ilmoituksen haastattelussa kertoisin rehellisesti olevani ahkera ja tunnollinen työntekijä, jolla on kykyä priorisoida tehtäviä kiireenkin keskellä.

Eipä ole yksikään haluamani työpaikka jäänyt saamatta.

Vierailija
158/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu ihan haastattelijan pirullisuudesta, voi kysyä mitä keksii.

Vierailija
159/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos haluatte tähän paikkaan ns hyvän tyypin, minua ei kannata palkata. Jos haluatte tekijämiehen joka vie hommat loppuun tunteihin ja vaivannäköön katsomatta, olen valintanne."

Tuolla kommentilla en palkkaisi. Kukaan ei todellisuudessa tee töitä tunteihin katsomatta. Itse palkkaan sen hyvän tyypin, mutta hyvyys riippuu työstä ja sen osoittamiseen on koko haastattelu aikaa

Vierailija
160/365 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin keskustelen spontaanisti työhaastatteluissa, enkä suolla mitään valmiiksi mietittyjä vastauksia. Vastaan, mitä siinä nyt sattuu mieleen tulemaan riippuen tietty siitä, mitä työtä haen.

Mielestäni haastattelutilanteessa vuorovaikutus ja yleiskuva ovat tärkeämpiä, kuin yksittäiset mainitut asiat.