Työhaastattelu - "miksi juuri sinut pitäisi palkata" - mitä vastaat?
Tai sanotaanko niin päin, että minkä vastauksen työnantajat haluaa kuulla tähän kysymykseen? En ole työtön juuri nyt, mutta joskus olen käynyt haastatteluissa, joissa tätä kysytään. Tähän on jotenkin tosi vaikea vastata. Kerran vähän nuorempana vastasin, että etsitte työntekijää ja minä olen varmaan yksi potentiaalinen vaihtoehto, koska kutsuitte haastatteluun. Rekryväki nauroi katketakseen, kunnes sitten vakavoitui ja sanoi, että tässä ei kysytä sitä.
Miten tähän kuuluisi vastata?
Kommentit (365)
Haen töitä, koska on pakko, mutta en kroonisista kivuista huolimatta pääse sairaslomalle/työkyvyttömyyseläkkeelle. Ainahan voi toimia esim myrkkyjen koemaistajana tms.
Sanoisin yksinkertaisesti että te itse tiedätte minkälaista tyyppiä te haette ja jos minä vastaan sitä tyyppiä parhaiten, minut tulisi valita. Oletus että tuossa vaiheessa olen jo pystynyt kertomaan minkälainen olen työntekijänä ja alani asiantuntijana, ja toisaalta oletus että rekrytoija todella tuntee työyhteisön ja tietää minkälainen tyyppi sinne parhaiten sopii.
Olen alalla jossa yleensä useista pätevistä valitaan sopivin. Ja se sopivuus voi sitten tarkoittaa mitä vain ja sillä voi perustella minkä valinnan vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaisin tuohon, että minun vahvuuteni on työnteossa, ei itseni kehumisessa. Tai tulisin tekemään tänne töitä, en puhumaan itsestäni.
Nykyään persoonalla on tosi paljon vaikutusta rekrytoinnista, oli näytöt mitä hyvänsä. Tällainen vastaus antaa aika nuivan ja sosiaalisesti lahjattoman kuvan ihmisestä.
Tuolla logiikalla palkkaat vain tyyppejä jotka on loistavia työnhaussa, ja voit olla varma että kun ne on taloon päässeet sisälle niin ne on jo hakemassa parempaa paikkaa muualta sillä loistavalla työnhakuosaamisellaan.
Ei pidä paikkaansa. Kyllä hyvä rekrytoija tunnistaa nämä thriveä täynnä olevat työpaikkasurffaajat todellisista kyvyistä. Itse olen saanut useamman hämmentyneen ja äkäisenkin viestin rekrytoinnin tuloksena näiltä hahmoilta, kun show ei ollutkaan mennyt läpi. Olen onnistunut jokaisessa rekrytoinnissa ja myös rekryn aikana tehdyt henkilöhavainnot ovat pitäneet paikkaansa niin hyvässä kuin huonossa.
Tässäpä rekryilijän lista:
- tee hyvä CV ja hakemus tehtävään. Tästä esimerkkinä, jos haet paikkaa, jossa korostetaan hyvää tietoteknistä osaamista on vähintäänkin hassua tarkastella CV+hakemus, joissa rivit hyppivät ja kerrotaan, että esimerkiksi Word -osaaminen on erinomainen
- tule haastatteluun lookissa, joka kuvastaa sinua ja mielikuvaasi yrityksen pukukoodista. Jos hakee vaikka hienon hotellin respaan töihin, on erikoista tulla haastatteluun likaisissa tai rikkinäisissä vaatteissa huolittelemattomana. Tämä ei tarkoita mielestäni, etteikö saisi olla persoonallinen tyyli, kunhan yleisilme on huoliteltu
- sano, jos jännittää. Se on vain merkki inhimillisyydestä. Ole avoin ja oma itsesi. Liika yrittäminen, mielistely, varominen jne. Näkyvät kyllä läpi. Voi myös ihan avoimesti kertoa, että missä omat vahvuudet eivät ole. Enemmän väliä on sillä, osaako omia heikkouksiaan kehittää tai tunnistaako kipukohtia ylipäätään. Monet yritykset teettävät joka tapauksessa soveltuvuustestejä, joissa henkilön taidot kyllä tulevat ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaisin tuohon, että minun vahvuuteni on työnteossa, ei itseni kehumisessa. Tai tulisin tekemään tänne töitä, en puhumaan itsestäni.
Nykyään persoonalla on tosi paljon vaikutusta rekrytoinnista, oli näytöt mitä hyvänsä. Tällainen vastaus antaa aika nuivan ja sosiaalisesti lahjattoman kuvan ihmisestä.
Tuolla logiikalla palkkaat vain tyyppejä jotka on loistavia työnhaussa, ja voit olla varma että kun ne on taloon päässeet sisälle niin ne on jo hakemassa parempaa paikkaa muualta sillä loistavalla työnhakuosaamisellaan.
- tule haastatteluun lookissa, joka kuvastaa sinua ja mielikuvaasi yrityksen pukukoodista. Jos hakee vaikka hienon hotellin respaan töihin, on erikoista tulla haastatteluun likaisissa tai rikkinäisissä vaatteissa huolittelemattomana. Tämä ei tarkoita mielestäni, etteikö saisi olla persoonallinen tyyli, kunhan yleisilme on huoliteltu
- sano, jos jännittää. Se on vain merkki inhimillisyydestä. Ole avoin ja oma itsesi. Liika yrittäminen, mielistely, varominen jne. Näkyvät kyllä läpi. Voi myös ihan avoimesti kertoa, että missä omat vahvuudet eivät ole. Enemmän väliä on sillä, osaako omia heikkouksiaan kehittää tai tunnistaako kipukohtia ylipäätään.
Minä olen ihan varma, että rikkinäisissä ja likaisissa vaatteissa haastatteluun tulevat (etenkin töihin, joissa pitää olla edustava) ovat niin pieni vähemmistö, että sellaisen äärierimerkin antaminen ei ole järkevää
Miksi pitää sanoa, jos jännittää. Jos kerran rekryihmiset ovat niin fiksuja kuin annat ymmärtää, eivätkö he voi vain havainnoida itse toisen jännityksen ja antaa sen olla vaikuttamatta? Missä ajassa heikkouksista pitää kehittyä pois? Kelpaako, jos siihen menee viisi vuotta? Jos ei, vaan vaaditte paria kuukautta, eiköhän se tarkoita, ettette oikeasti hyväksy heikkouksia.
Vastauksessani yhdistän omat vahvuuteni ja kokemukseni tehtävään ja yritykseen. En vain lue listaa ominaisuuksista, vaan annan esimerkkejä siitä, miten olen käyttänyt niitä menestyksekkäästi aiemmissa työtehtävissäni. Painotan myös sitä, miten minun osaamiseni hyödyttää yritystä ja auttaa saavuttamaan sen tavoitteita.
Esimerkki:
"Uskon, että olen erinomainen ehdokas tähän tehtävään, koska yhdistän vahvan analyyttisen ajattelun ja ongelmanratkaisutaidot tehokkaaseen tiimityöskentelyyn. Aiemmassa työssäni [edellinen työpaikka] onnistuin [saavutus, joka liittyy tehtävään] käyttämällä [menetelmä, joka liittyy tehtävään]. Tämä osoittaa kykyäni [kyky, joka liittyy tehtävään]. Olen myös tutustunut yrityksenne toimintaan ja arvoihin, ja uskon, että minun työskentelytapana sopii hyvin yrityskulttuuriinne. Olen varma, että voisin antaa merkittävän panoksen teidän tiimiinne ja auttaa yritystä menestymään."
Toivottavasti tämä auttaa sinua työhaastattelussa! Onnea!
Tuohon kysymykseen kuuluu vastata tiivistämällä, miksi juuri sinä olet hyvä hakija tehtävään. Tuot esille kaikki positiiviset puolesi suhteessa tehtävän vaatimuksiin. Lyhyt ja ytimekäs vastaus riittää.
Koska teillä rekrytoijaparoilla ei tähän astisten kysymysten perusteella näyttäisi olevan minkäänlaista realistista käsitystä eikä ymmärtämystä työstä ja sen sisällöstä mihin nyt olette mielestänne muka parasta tyyppiä hakemassa. Olette kuitenkin henkilökohtaisesti vastuussa tästä toimeksiannosta yhtiön johdolle ja pelkäätte tekevänne virheitä niin lienee teidänkin kannalta paras ratkaisu olisi pelata varman päälle joten vastakysymyksenä: Aloitanko nyt heti vai vasta huomenna ? Oletan että aiemmin esittämäni palkkatoivomus ja muut lisäehdot ovat sellaisenaan kirjattuna työsopimukseen ja näistä ei tarvitse enää erikseen neuvotella. Vai oliko teillä tähän aiheeseen vielä joitain lisäkysymyksiä ?
Kysymys johon ei ole oikeaa vastausta. Haastattelijat haluavat nähdä kuinka reagoit ja miten vastaat. Takellellen vai sujuvasti. Nokkelasti vai asiallisesti jne.
"Uskon, että olen erinomainen ehdokas tähän tehtävään, koska yhdistän vahvan analyyttisen ajattelun ja ongelmanratkaisutaidot tehokkaaseen tiimityöskentelyyn. Aiemmassa työssäni [edellinen työpaikka] onnistuin [saavutus, joka liittyy tehtävään] käyttämällä [menetelmä, joka liittyy tehtävään]. Tämä osoittaa kykyäni [kyky, joka liittyy tehtävään]. Olen myös tutustunut yrityksenne toimintaan ja arvoihin, ja uskon, että minun työskentelytapana sopii hyvin yrityskulttuuriinne. Olen varma, että voisin antaa merkittävän panoksen teidän tiimiinne ja auttaa yritystä menestymään."
Toivottavasti tämä auttaa sinua työhaastattelussa! Onnea!
Tuollaista en ainakaan ottaisi. On luettu oppaita eikä persoona näy lainkaan.
Se on ihan sama mitä siihen vastaa. Näihin avoimiin paikkoihin on aina ollut joku työnantajan tuttu jo valmiiksi pedattuna, mutta byrokratian vuoksi on pitänyt kutsua muitakin haastatteluun. En ole montaa kertaa työllistynyt haastattelun kautta. Yleensä jonkun tutun kautta.
Typerä kysymys ellei haeta esiintyjää. CV on sitä varten, että sieltä luetaan työkokemus ja mitä on tehnyt. Jos haetaan pelleä saadaan pelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen hyvä työntekijä.
Valehtelet.
Puhun yhtä totta kuin työnantaja kehuessaan työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Typerä kysymys ellei haeta esiintyjää. CV on sitä varten, että sieltä luetaan työkokemus ja mitä on tehnyt. Jos haetaan pelleä saadaan pelle.
CV on sitä varten, että päästään valehtelemaan. Yllättää aina, kuinka estottomasti nuoret valehtelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelet.
Puhut varmasti niin totta kuin osaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelet.
Puhut varmasti niin totta kuin osaat.
Tietenkin. Kuka ei tee niin?
Koska olen paras! Ainakin omasta mielestä.