Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhaastattelu - "miksi juuri sinut pitäisi palkata" - mitä vastaat?

Vierailija
08.01.2023 |

Tai sanotaanko niin päin, että minkä vastauksen työnantajat haluaa kuulla tähän kysymykseen? En ole työtön juuri nyt, mutta joskus olen käynyt haastatteluissa, joissa tätä kysytään. Tähän on jotenkin tosi vaikea vastata. Kerran vähän nuorempana vastasin, että etsitte työntekijää ja minä olen varmaan yksi potentiaalinen vaihtoehto, koska kutsuitte haastatteluun. Rekryväki nauroi katketakseen, kunnes sitten vakavoitui ja sanoi, että tässä ei kysytä sitä.

Miten tähän kuuluisi vastata?

Kommentit (365)

Vierailija
321/365 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin tuohon, että minun vahvuuteni on työnteossa, ei itseni kehumisessa. Tai tulisin tekemään tänne töitä, en puhumaan itsestäni. 

Vierailija
322/365 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaisin tuohon, että minun vahvuuteni on työnteossa, ei itseni kehumisessa. Tai tulisin tekemään tänne töitä, en puhumaan itsestäni. 

Nykyään persoonalla on tosi paljon vaikutusta rekrytoinnista, oli näytöt mitä hyvänsä. Tällainen vastaus antaa aika nuivan ja sosiaalisesti lahjattoman kuvan ihmisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/365 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnekti en ole jounut hakemaan työpaikkoja, joissa moisia kyseltäisiin. Eiköhän ne minun pomot ole ymmärtäneet kyselemättäkin, että palkkaa tekee mieli saada ja niitten tarjoama työ ei tunnu ainakaan liian hirveältä sen päämäärän saavuttamiseksi.

Vierailija
324/365 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pitkä kokemus alalta, erikoisosaamista ja oon yhteistyöhaluinen ja tarvittaessa jaan omaa osaamistani eteenpäin. Myöskin asuntolaina ja pienet lapset elätettävänä

Vierailija
325/365 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen jotain sellaista, mitä teillä ei vielä ikinä ole ollut ja mistä ette ole osanneet uneksiakaan. (Perään arvoituksellinen hymy).

Vierailija
326/365 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen on niin tyhmä kysymys, että varmaan huokaisisin syvään ja pyytäisin seuraavan kliseisen kysymyksen.

Häh?

Tyhmä?

Vierailija
327/365 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut joskus työhakemukseen pelkästään tekstin, "työtä perkele".

Tuli takaisin vastaus, " valitettavasti plaaplaaplaa".

Vierailija
328/365 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikko vastaus. Jos jotakin kysytään, siihen pitää vastata asiallisesti eikä uhmakkaasti. 

Vierailija
329/365 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Minusta saatte motivoituneen työntekijän*. Tämä on ihan höpinää. Jokainen joka tosissaan hakee jotakin työpaikkaa, on motivoitunut. Itsestäänselvyyksiä ei kannata kertoa. Kuulostaa sitä paitsi opetellulta vastaukselta. 

Vierailija
330/365 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut joskus työhakemukseen pelkästään tekstin, "työtä perkele".

Tuli takaisin vastaus, " valitettavasti plaaplaaplaa".

Mitä muuta odotit?

Vierailija
331/365 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun muun valinta johtaa vain jatkuviin rekrytointikierteisiin. Minä voisi olla oikopolku niin vältytään niiltä.

Vierailija
332/365 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella idioottimainen kysymys. Ei osata itse päättää, mitkä ominaisuudet ja taidot on tehtävässä tärkeitä niin heitetään pallo työntekijälle. Todella huonon kuvan antaa työnantajasta tuo. Samoin se toinen klassikko: Kerro jotain itsestäsi.

Laiskaa ja taitamatonta.

Vierailija
333/365 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä, ei varmaankaan ole oikeastaan mitään syytä miksi juuri minut pitäisi palkata. Joku muu hakija voi olla parempi kuin minä, tai sitten ei, enhän edes tunne heitä. 

Vierailija
334/365 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut liki kaikki hakemani työpaikat kesätöistä lähtien aina tähän viimeisimpään asiantuntijahommaan asti. Tuo kysymys on kysytty haastattelussa suunnilleen joka kerta. Olen horissut siihen vastaukseksi milloin mitäkin. Mutta olen kertonut sen joka kerta ilman pitkää pohtimista, varmana asiastani, mutta en ylimielisenä ja katsonut haastateltavaa silmiin.

Vierailija
335/365 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on vain psykologinen testi. Haastattelija haluaa vain nähdä katsotko silmiin vastatessasi, vai pälyiletkö seiniä. Testataan hermoja. Vastaus ei ole olennainen, sehän on ennalta arvattava.

Minulle nuorena oli silmiin katsominen täysin mahdotonta.

En varmaan olisi nykyisenkaltaisen rekrysirkuksen vallitessa työllistynyt ikinä.

T: nimim. Assburger

Mieheni katsoo kulmakarvojen väliin, jolloin vastapuolelle näyttää kuin katsoisi silmiin, mutta hänelle tilanne säilyy siedettävänä kun ei ole suoraa katsekontaktia. Kannattaa siis löytää omat keinot selviytyä nykymaailman pyörteissä

Vierailija
336/365 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksen tarkoitus on 1) mitata miten hyvin työnhakija ymmärtää, mikä on oleellista tehtävässä ja 2) miten työnhakija mielestään täyttää kyseisen tarpeen 

Vierailija
337/365 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minut kannattaa palkata koska muuten tuun joku yö ja rikon sun ikkunat ja laitan mun kakan sun postilaatikkoon."

Vierailija
338/365 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksei?

Vierailija
339/365 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan että unohda koko juttu kun noinkin aivotonta klisee-kysymystä rupeat tässä kohtaa esittämään. Firmanne ei täytä korkeita laatuvaatimuksiani. 

Vierailija
340/365 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään persoonalla on tosi paljon vaikutusta rekrytoinnista, oli näytöt mitä hyvänsä. Tällainen vastaus antaa aika nuivan ja sosiaalisesti lahjattoman kuvan ihmisestä.

Tuolla logiikalla palkkaat vain tyyppejä jotka on loistavia työnhaussa, ja voit olla varma että kun ne on taloon päässeet sisälle niin ne on jo hakemassa parempaa paikkaa muualta sillä loistavalla työnhakuosaamisellaan.